هفت نکته مهم در اجرای رنگ پلی اورتان | شرکت پخش رنگ تهران

هفت نکته مهم در اجرای رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان یا پلی یورتان ی کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت پیدا کرده است. این رنگ ها چسبندگی خوبی دارند و لایه پوششی مناسبی برای انواع سطوح محسوب می شوند. اجرای رنگ پلی اورتان را می توان با دانستن نکات مهم آن به سادگی انجام داد. به همین علت در ادامه این مطلب سعی شده است تا نکات و اطلاعات ارزشمندی درباره احرای این نوع رنگ در اختیار شما قرار بگیرد.

انواع رنگ پلی اورتان چیست؟

رنگ پلی یورتان به دو نوع پایه روغنی و پایه آب تقسیم می شوند. برای انتخاب رنگ مناسب باید با توجه به کاربرد رنگ پلی اورتان تصمیم گیری کرد. برای مثال بهتر است برای اجرای رنگ روی سطوح چوبی، از رنگ پایه روغنی استفاده کرد.

این رنگ ها گرم تر هستند و درخشش مناسبی به چوب می دهند. این در حالی است که رنگ های پایه آب به خرد چوب می روند و حالتی بی رنگ و شفاف دارند.

استفاده از رنگ پلی اورتان برای چوب | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ های پلی اورتان پایه روغنی دیرتر خشک می شوند. به همین دلیل در هنگام اجرای آن ها باید مطمئن شد که گرد و غبار و حشرات در محیط وجود ندارند. علاوه بر این، هنگام اجرای رنگ های پایه روغن، رد قلمو به جا می ماند.

به همین دلیل بهتر است این رنگ ها را با استفاده از اسپری اجرا کرد. در غیر این صورت باید این رنگ ها را هر بار به صورت لایه ای نازک اجرا کرد. از آن جایی که رنگ های پلی اورتان پایه روغنی ضخامت بیشتری دارند، دو یا سه لایه نازک از رنگ برای اجرا کافی است.

رنگ های پایه آب با سرعت بیشتری خشک می شوند. به همین علت هنگام آماده سازی آن ها باید فقط مقدار قابل استفاده را آماده کرد تا باقی مانده رنگ خشک نشود.

این رنگ ها بوی کمتری نسبت به رنگ های پایه روغنی دارند و گرد و غبار کمتری را به خود جذب می کنند. اما از آن جایی که ضخامت کمتری هم دارند باید در دفعات بیشتری اجرا شوند.

۷ قدم اصلی در اجرای رنگ پلی اوررتان

رنگ پلی اورتان به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خود، به نحوه اجرای خاصی نیاز دارند. برای مثال این رنگ ها حتی در دمای پایین هم به سرعت خشک می شود و پس از آماده سازی طول عمر چندان زیادی ندارند. به همین علت در نگهداری و نحوه استفاده از رنگ پلی اورتان باید مواردی را در نظر گرفت.

۱. نگهداری مناسب

رنگ های پلی اورتان موادی قابل اشتعال محسوب می شوند. به همین جهت باید آن ها را در شرایطی خاص و به دور از آتش، جریان الکتریکی شدید و در دمای مناسب نگهداری کرد.

دمای محل نگهداری این رنگ صنعتی، باید حداکثر ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. اگر رطوبت مکان هم به طور تقریبی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد، می توان رنگ های پلی اورتان را به مدت یک سال نگهداری کرد.

علاوه بر این باید توجه داشت که این رنگ  ها باید در بسته باشند و پیش از مصرف نباید مانند سایر رنگ ها قوطی آن ها تکان داده شوند. این کار باعث می شود که حباب های ریزی در رنگ ایجاد شوند و در هنگام اجرا رنگ ها به طور یکپارچه پخش نشوند.

برای مخلوط کردن و یک دست کردن رنگ ها، آن ها را باید به آرامی و باملایمت هم زد تا در سطح رنگ حباب به وجود نیاید.

۲. آماده سازی سطح و محیط

پیش از اجرای رنگ پلی اورتان، محیط و سطوح مورد نظر باید آماده شوند. سنبه کاری، بتونه کاری و سنباده زنی از اقداماتی هستند که باید به ترتیب برای آماده سازی سطوح انجام شوند. همچنین برای آماده سازی سطوح و محیط رعایت نکات زیر ضروری است؛

    • پاکسازی محیط و سطوح

بدون شک پیش از اجرای هر رنگی سطوح باید از قبل تمیز شوند. لازم است که پاکسازی سطوح و محیط از از هرگونه گرد و غبار، املاح و روغن به گونه ای دقیق صورت بگیرد تا اجرای رنگ به بهترین نحو انجام شود. همچنین محیط باید دارای تهویه مناسب باشد تا گرد و غبار به درون آن نفوذ پیدا نکنند. برای اجرای رنگ باید پنجره ها به طور کامل بسته باشند تا حشرات هم به داخل محیط وارد نشوند.

لکه ها باید به طور کامل پاک شوند | شرکت پخش رنگ تهران

    • پاک کردن کامل لکه ها

به طور معمول برای اجرای رنگ های پلی یورتان پایه آب، رعایت این نکته اهمیت زیادی دارد. لکه ها باعث می شوند که رنگ به خوبی جذب سطوح نشود و یک پارچگی آن به هم بخورد.

    • پرداخت خوردگی های سطوح

در بیشتر اوقات از رنگ های پلی اورتان برای ایجاد یک پوشش و استر مناسب استفاده می شود. بنابراین بهتر است برای اجرای این رنگ ها، سطوح را به طور کامل پرداخت کرد تا سطحی مناسب جهت اجرای رنگ پدید بیاید. پرداخت سطوح فلزی از دیگر سطوح اهمیت بیشتری دارد.

۳. موقعیت مناسب سطوح برای اجرای رنگ

یکی از نکات مهم در اجرای رنگ پلی اورتان، موقعیت مناسب سطوح است. اگر سطوح به صورت کج یا عمودی قرار بگیرند، رنگ ها به دلیل جاذبه زمین ریزش می کنند و به طور مطلوب پخش نمی شوند.

به همین دلیل بهتر است که سطوح در موقعیت صاف و بی زاویه قرار بگیرند. البته برای رنگ دیوارها یا سایر سطوحی که نمی توان آن ها را به حالت دلخواه قرار داد، از اسپری و قلمو به طور همزمان استفاده می شود. این کار باعث می شود که رنگ ها به طور یک دست اجرا شوند و ریزش نکنند. اسپری فرایند اجرای رنگ را بسیار ساده تر می کند.

۴. رعایت نکات ایمنی هنگام اجرای رنگ

هنگام آماده  سازی رنگ پلی اورتان و اجرای آن، لازم است که از دستکش، لباس مخصوص و ماسک صورت استفاده شود. زیرا در هنگام اجرا، از رنگ بخارهای شیمیایی منتشر می شوند که برای سلامتی خطرناک هستند.

این رنگ ها می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند و برای ریه ها، چشم ها و پوست افراد مشکلات خاصی به وجود بیاورند.

رعایت نکات ایمنی هنگام اجرای رنگ پلی اورتان | شرکت پخش رنگ تهران

۵. بررسی دقیق پس از اجرای هر لایه

پس از هر لایه اجرا روی سطوح، باید نحوه اجرای رنگ پلی اوتان به طور دقیق بررسی شود. برای این کار لازم است که سطوح در زیر نور با دقت بررسی شوند تا حباب های ریز، گرد و غبار احتمالی و رد قلمو به صورت دقیق مشاهده شوند.

در صورت وجود هر یک از این موارد یا پرداخت نامناسب سطح، باید پیش از اجرای لایه بعدی این مشکلات را برطرف کرد.

۶. ترکیب اجزا و ایجاد غلظت مناسب

برای آماده سازی رنگ پلی اورتان، باید جزء اول پودر رنگ را به آرامی و به تدریج با جزء دوم یا همان عنصر سخت کننده مخلوط کرد. ۳۰ دقیقه پس از میکس کردن رنگ ها، باید حلال رنگ پلی اورتان را به مخلوط اضافه کرد.

پس از رسیدن به غلظت دلخواه، رنگ قابل استفاده است. از آن جایی که طول عمر مفید رنگ پس از آماده سازی ۶ ساعت است، باید تنها میزان معینی را برای آماده سازی رنگ پلی اورتان انتخاب کرد تا باقی مانده رنگ قابل استفاده بماند.

ترکیب اجزا و ایجاد غلظت مناسب | شرکت پخش رنگ تهران

۷. انتخاب روش اجرای رنگ پلی اورتان

یکی از اصول مهم در انتخاب روش اجرای رنگ پلی یورتان، توجه به سطح مورد نظر است. اگر از رنگ به عنوان جلادهنده سطوح چوبی استفاده می شود، بهتر است که از قلموهای ظریف و با کیفیت استفاده شود.

نحوه استفاده از رنگ پلی اورتان برای رنگ های پایه آب یا رنگ های پایه روغنی تفاوت چندانی ندارد، اما می توان برای اجرای رنگ های پایه آب از اسپری استفاده کرد. این روش اجرای رنگ پلی اورتان، انسجام مطلوبی ایجاد می کند و رنگ کمتری را هم مصرف می کند.

کلام پایانی

رنگ پلی اورتان یا پلی یورتان یکی از انواع رنگ های صنعتی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل خارجی دارد و می تواند تا حد زیادی از آن ها در برابر آسیب های فیزیکی محافظت کنند.

انتخاب رنگ و نیز روش اجرای رنگ پلی اورتان بستگی به مکان بکارگیری آن دارد؛ پس قبل انجام آن باید اطلاعاتی درباره روش صحیح و مناسب اجرای انواع رنگ پلی اورتان به دست آوریم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *