با لاک اکریلیک و انواع آن آشنا شوید | شرکت پخش رنگ تهران

با لاک اکریلیک و انواع آن آشنا شوید

امروزه برای براق سازی سطوح، ظروف و آثار هنری، از براق کننده های مختلفی استفاده می شود. لاک اکریلیک یا ورنی اکرلیک، یکی از محصولات براق کننده است که به دلیل ویژگی های خاصش محبوبیت زیادی در ساختمان سازی و تزئین آثار هنری پیدا کرده است.

لاک اکریلیک چیست؟

لاک اکریلیک، نوعی وارنیش است که بر پایه رزین های اکریلیک و آب ساخته شده است. وارنیش ها، محصولاتی هستند که برای براق سازی سطوح به کار می روند. وارنیش ها، به طور کلی موادی سخت کننده هستند که برای محافظت از سطوح در برابر غبار، رطوبت و نور خورشید استفاده می شوند.

وارنیش یا روغن جلا پس از گذشت زمان و در مجاورت هوا آرام آرام سخت می شود و یک لایه محافظتی قوی را روی سطوح تشکیل می دهد. وارنیش ها به طور کلی به دو دسته پایه آب و پایه تینر تقسیم بندی می شوند.

وارنیش اکریلیک یا روغن جلای اکریلیک نوعی وارنیش پایه آب است که به طور معمول روی سطوحی که با اکریلیک رنگ شده اند اجرا می شود. لاک یا ورنی اکریلیک، برای سخت کردن سطوح سیمانی و درخشش سطوح چوبی و گچی استفاده می شود. این محصول غلظت زیادی دارد و پس از رقیق شدن با استفاده از ابزارهایی مانند قلم مو یا غلتک روی سطوح اجرا می شود.

ویژگی های لاک اکریلیک چیست؟

لاک وارنیش اکریلیک، حالتی مایع با چگالی بالا دارد و سطوح را ضد آب می کند. ورنی اکریلیک بر پایه آب تشکیل شده است و برای جلابخشی به سطوحی استفاده می شود که با سایر ترکیبات پایه آب پوشیده شده اند.

این محصول در برابر اشعه فرابنفش خورشید مقاوم است و چون ترکیبی پایه آب است آسیبی به محیط زیست نمی رساند. وارنیش اکریلیک گازهای سمی هم آزاد نمی کند و هنگام استفاده از آن خطری برای سلامتی افراد ایجاد نمی شود.

لاک وارنیش اکریلیک پس ازگذشت یک ساعت به طور سطحی خشک می شود. اما خشک شدن عمقی این محصول ممکن است بیشتر از سه ساعت طول بکشد. البته مدت زمان دقیق خشک شدن ورنی اکریلیک به ضخامت لایه مورد استفاده بستگی دارد.

ویژگی های لاک اکریلیک چیست | شرکت پخش رنگ تهران

انواع لاک اکریلیک

لاک وارنیش اکریلیک، بر اساس میزان براق بودن و درخشش، می تواند انواع مختلفی داشته باشد. مهم ترین انواع لاک اکریلیک عبارت اند از:

لاک براق اکریلیک

جلای اکریلیک براق، محصولی بر پایه رزین های اکریلیک است که برای افزایش جلا و درخشش سطوح مختلف داخلی و خارجی به کار می رود. لاک وارنیش اکریلیک براق، در همه سطوح معدنی مانند سطوح بتنی، سیمانی، ایرانیت و آجر قابل اجرا است. جلای اکریلیک براق بیشتر در سطوحی با رنگ های روشن به کار می رود.

این ورنی اکریلیک مقاومت سطوح را نسبت به بخار آب و نور خورشید افزایش می دهد و آسیبی هم به محیط زیست وارد نمی کند.

لاک نیمه مات اکریلیک

لاک مدیوم یا نیمه براق اکریلیک ، محصولی بر پایه رزین های اکریلیک و آب است که به سطوح درخشش متعادلی می بخشد. جلای اکریلیک نیمه براق، باعث می شود که رنگ و طرح اصلی سطوح به خوبی حفظ شوند.

به همین دلیل استفاده از این محصول کاربرد زیادی در کابینت سازی و ساختمان سازی دارد.

لاک مات اکریلیک

وارنیش اکریلیک مات، نوعی وارنیش است که بر پایه رزین های اکریلیک ساخته شده است. این ورنی اکریلیک بیشتر برای جلا بخشی به سطوح تیره رنگ به کار می رود. به همین دلیل می توان از جلای مات اکریلیک در کهنه کاری و پتینه سطوح و ظروف استفاده کرد.

مزایای استفاده از لاک اکریلیک چیست؟

  • جلای آکریلیک سطوح را در برابر رطوبت و اشعه نور خورشید مقاوم می کند.
  • ورنی اکریلیک محصولی دوست دار طبیعت است.
  • پاک کردن سطوح و غبارروبی آن ها را به سادگی ممکن می کند.
  • بوی نامطبوعی تولید نمی کند و به سلامتی افراد آسیبی نمی زند.
  • در برابر خراش، سایش و سایر آسیب های فیزیکی مقاومت بسیار خوبی را ایجاد می کند.
  • همه انواع لاک اکریلیک با سرعت مطلوبی خشک و سخت می شود.
  • قدرت چسبندگی و پوشش مناسبی دارد و لایه نهایی سطوح را مستحکم می کند.
  • به سرعت اجرا می شود و قابلیت شست و شوی بالایی را ایجاد می کند.
  • درخشش بسیار مطلوبی به سطوح چوبی و گچی می دهد.

مزایای استفاده از لاک اکریلیک چیست | شرکت پخش رنگ تهران

شرایط نگهداری لاک اکریلیک چیست؟

وارنیش اکریلیک را باید در محیطی خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کرد. همچنین محیط نگهداری ورنی اکریلیک باید تهویه مناسبی داشته باشد تا حین اعمال وارنیش گرد و غبار به درون محیط نفوذ پیدا نکنند.

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از وارنیش اکریلیک، حفاظت از آن در برابر یخ زدگی است. یخ زدگی باعث از بین رفتن لاک می شود. برای استفاده از وارنیش اکریلیک باید فقط میزان مورد مصرف از ظرف خارج و در ظرف محکم بسته شود تا باقی مانده لاک از بین نرود.

در صورت نگهداری مناسب، لاک وارنیش اکریلیک تا ۳۰ ماه پس از تولید قابل استفاده خواهد بود.

شرایط ایمنی استفاده از لاک اکریلیک چیست؟

هنگام استفاده از همه انواع لاک اکریلیک باید از ماسک، دستکش و لباس مخصوص کار استفاده کرد. در صورتی که این محصولات بلعیده شوند یا با چشم افراد تماسی پیدا کنند، باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه شود. در صورت تماس وارنیش اکریلیک با چشم، تا رسیدن به مراکز درمانی باید چشم را با آب فراوان شست و شو داد.

نحوه استفاده از وارنیش اکریلیک

برای استفاده از همه انواع لاک اکریلیک، مراحل زیر باید انجام شوند:

مرحله اول: آماده سازی سطح

پیش از اجرای مخلوط وارنیش اکریلیک، باید سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کرد. پاکسازی سطوح باید با دقت انجام شود، چرا که پس از اجرای وارنیش آلودگی ها زیر لایه های لاک می مانند و پاکسازی آن ها دیگر ممکن نخواهد بود. پاکسازی همچنین نقش مهمی در شفافیت نهایی سطوح خواهد داشت.

برای پاکسازی سطوح باید تمامی لکه ها و آلودگی های موجود در سطوح را با استفاده از صابون ها یا محلول های صابونی از بین برد. چربی زدایی و غبارروبی مهم ترین اقدامات برای آماده سازی سطوح محسوب می شوند.

نوع روش پاکسازی به سطح مورد نظر بستگی دارد. برای پاکسازی سطوح چوبی، می توان با استفاده از یک دستمال نمناک سطوح را غبارروبی کرد. علاوه بر این ها، پیش از اجرای وارنیش، سطوح باید به طور کامل خشک شده باشند.

مرحله دوم: آماده سازی لاک وارنیش اکریلیک

پیش از برداشت وارنیش، باید محتویات ظرف را به خوبی مخلوط کرد. سپس برای آماده سازی وارنیش، ابتدا باید مقدار مورد استفاده را از ظرف خارج کرد و با استفاده از آب یا تینر آن را به غلظت مورد نیاز رساند.

غلظت مخلوط نهایی به دمای محیط، سطح، وسعت آن و ابزار مورد استفاده اجرای لاک بستگی دارد. برای مثال برای اجرای لاک به وسیله غلتک بهتر است که مخلوط نهایی با استفاده از ۵ تا ۱۰ درصد آب رقیق شود. این درصد برای اجرای لاک به کمک قلم مو ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

همچنین می توان وارنیش اکریلیک را به وسیله پیستوله اجرا کرد. این روش در بسیاری از موارد مناسب ترین روش اجرای وارنیش اکریلیک محسوب می شود. برای اعمال ورنی اکریلیک به وسیله پیستوله، وارنیش باید با ۲۰ تا ۲۵ درصد آب رقیق شود.

مرحله سوم: اجرای وارنیش اکریلیک

بهترین شرایط برای اعمال وارنیش اکریلیک، دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت کمتر از هشتاد درصد است. همچنین بهتر است که دمای سطوح، سه درجه بیشتر از نطقه شبنم باشند.

وارنیش در هر لایه باید با ضخامت کمی اعمال شود. همچنین برای اجرای لایه های بعدی، لایه قبلی باید به خوبی خشک شود. پیشنهاد می شود که پس از اجرای هر لایه ۲۴ ساعت زمان صرف شود تا وارنیش به طور کامل خشک و سخت شود.

اجرای وارنیش اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

نکات مهم در استفاده از لاک وارنیش اکریلیک

  • پیش از اجرای وارنیش، سطح باید به طور کامل خشک و غبارروبی شود.
  • برای اجرای وارنیش اکریلیک، باید از قلم موهای نرم استفاده شود.
  • تا پایان خشک شدن سطوح وارنیش خورده، دمای محیط باید متعادل باشد.
  • بهتر است آب کشی پس از اجرای وارنیش اکریلیک، با استفاده از آب سرد انجام شود.
  • پس از اجرای وارنیش، دست ها، ابزار و مواد ریخته شده روی زمین باید با آب گرم و صابون شسته شوند.
  • برای این که رد قلم مو روی سطوح نماند، باید لاک وارنیش اکریلیک را با غلظت مناسبی روی سطوح پخش کرد. استفاده از غلظت کم وارنیش اکریلیک، می تواند باعث ایجاد رد قلم مو روی سطوح شود.
  • وارنیش اکریلیک باید با تینر رقیق شود. برای رقیق سازی، باید وارنیش را به اندازه دلخواه برداشت تا نیازی به برگرداندن آن به ظرف اصلی نباشد. این کار از کدر شدن باقی مانده وارنیش جلوگیری می کند.
  • نباید وارنیش را با لایه های ضخیم اجرا کرد. به جای این کار، بهتر است که چند لایه نازک روی سطوح اجرا شوند. پس از گذشت یک روز از اجرای لایه قبلی، می توان لایه بعدی را اجرا کرد.
  • وارنیش را پیش از استفاده باید به خوبی تکان داد تا محتویات آن مخلوط شوند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *