زیرسازی در نقاشی ساختمان چه اهمیتی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

زیرسازی در نقاشی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

در رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان اولین اقدامی که باید انجام دهید، زیرسازی است که عموم مردم آن را به اسم لکه گیری نیز می شناسند. اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان در کار نهایی بسیار به چشم خواهد آمد. چون با یک زیرسازی اولیه عالی، رنگ بهتر روی دیوار قرار می گیرد و خروجی زیباتری دارد.

اگر می خواهید به اطلاعات جامعی در خصوص زیرسازی نقاشی ساختمان پی ببرید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

زیرسازی در نقاشی ساختمان چیست؟

همان طور که گفتیم برای افزایش دوام و زیبایی بیشتر رنگ، اولین قدم زیرسازی است. زیرسازی را روی دیوار خام یا رنگ خورده انجام می دهند و روش کار متناسب با عوامل مختلف تغییر پیدا می کند.

در واقع زیرسازی در نقاشی ساختمان، دیوار و دیگر بخش ها را برای رنگ اصلی آماده می کنند که روی جذب بهتر رنگ روی دیوار تاثیرگذار است.

برای انجام زیرسازی، ابتدا کارشناس نوع دیوار و وضعیت آن را مورد بررسی قرار می دهد. چون بنا به وضعیت و جنس دیوار، نیاز به رنگ نهایی، مواد خام و زیرسازی فرق خواهد کرد.

روند انجام زیرسازی نقاشی ساختمان

بعد از پی بردن به اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان، در این بخش روند انجام کار را به صورت کلی توضیح می دهیم و در مرحله بعد به جزئیات بیشتر می پردازیم.

زیرسازی به شکلی است که ابتدا باید تمام عیب های دیوار مانند شکاف، برآمدگی، سوراخ و مشکلات مشابه را رفع کنید تا در نهایت سطح صافی برای اعمال رنگ داشته باشید.

از طرفی برای رعایت روند صحیح انجام زیرسازی باید از نوع سطح و جنس رنگ نهایی اطلاع داشته باشید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

روند انجام زیرسازی نقاشی ساختمان | شرکت پخش رنگ تهران

مراحل زیرسازی نقاشی ساختمان

زیرسازی نقاشی ساختمان چندین مرحله دارد که موارد زیر را در بر می گیرند:

  • تمیزکاری سطح
  • روغن کاری سطح (به جنس دیوار بستگی دارد.)
  • بتونه کاری
  • کشیدن سمباده
  • آسترکشی
  • سمباده کشی دوم
  • نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان

تمیزکاری سطح

اولین مرحله در زیرسازی، آماده سازی سطح است. برای انجام این کار می توانید سطح را به وسیله آب گرم و صابون همراه با اسفنج یا پارچه تمیز کنید.

البته اگر سطح خیلی چسبنده است و آلودگی های بیشتری دارد، استفاده از محلول تری فسفات سدیم را توصیه می کنیم.

دقت داشته باشید دیوارهای نوساز و گچی به مرحله تمیزکاری احتیاجی ندارند. اما دیوارهایی که قرار است دوباره رنگ بخورند، باید سطحشان را از هر نوع کثیفی و آلودگی پاک کنید.

روغن کاری سطح

روغن کاری را تنها باید برای دیوارهای نوساز و گچی انجام دهید. برای روغن کاری دیوارهای گچی از روغن الیف یا پرایمر استفاده می کنند.

اگر قرار باشد رنگ را به صورت مستقیم روی دیوار گچی اعمال کنید، رنگ به خوبی روی دیوار قرار نمی گیرد و حتی به دلیل خورده شدن رنگ دیوار توسط گچ، میزان رنگ مصرفی نیز افزایش پیدا می کند.

با روغن کاری دیوار، رنگ در برابر لایه های زیرین مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. در واقع اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان را با توجه به همین جزئیات بیشتر درک خواهید کرد.

بتونه

بعد از زدن پرایمر یا روغن الیف باید اجازه دهید تا ابتدا سطح کارتان کامل خشک شود. سپس سراغ بتونه کاری بروید. بتونه یک ماده خمیری شکل است که مقاومت سطح عایق کار را بالا می برد و یک سطح صاف و صیقلی را برای قرارگیری رنگ ایجاد می کند.

در واقع با بتونه کاری هر نوع درز و شکاف، سوراخ و برآمدگی را برطرف خواهید کرد و پس از آن یک سطح صاف و یکدست شکل خواهد گرفت.

دقت داشته باشید توسط یک تیغ یا کاردک، تمام شکاف ها و درزها را با بقیه بخش های دیوار هم سطح کنید تا بتونه هنگام اجرای این مرحله، تمام بخش ها را پر کند.

زمان اجرای بتونه کاری به خرابی دیوار و عیوب آن دقت کنید، چون اگر تنها یک بخش از دیوار مشکل داشته باشد، بهتر است همان قسمت را بتونه کاری کنید.

انتخاب بین بتونه روغنی و بتونه پلاستیکی به رنگ نهایی کار بستگی دارد و آن را باید با کاردک روی کل سطح پخش کنید. معمولا نقاش ها می توانند بتونه را درست کنند، اما بتونه آماده نیز در بازار وجود دارد.

کشیدن سمباده

بعد از بتونه کاری باید ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید تا بتونه کاملا خشک شود و بتوانید سطح را با استفاده از سمباده یکدست کنید.

در انتهای این مرحله دیگر نباید هیچ اثری از ناهمواری و زبری دیوار باشد و هر نوع مشکلی را باید با سمباده برطرف کنید.

برای اطمینان از این که کار را درست انجام می دهید، می توانید بعد از استفاده از سمباده سطح دیوار را با دست لمس کرده و اگر هر مشکلی وجود داشت، آن را رفع کنید.

بعد از آن نیز با یک پارچه مرطوب تمام گردوخاک ناشی از سمباده زنی را پاک  کنید تا بتوانید مرحله دیگر از زیرسازی نقاشی ساختمان را انجام دهید.

آسترکشی

در این مرحله با استفاده از رنگ مناسب، غلتک و قلم مو باید سطح دیوار را رنگ کنید که به این کار آسترکشی اولیه می گویند.

غلظت رنگی که برای این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار رقیق است تا سطح کار زودتر خشک شود. این مرحله اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان را بیشتر نشان می دهد، چون با استفاده از آسترکشی درست، زیبایی نهایی کار تضمین شده است.

سمباده کشی دوم

با گذشت ۱۲ الی ۲۴ ساعت از زمان آسترکشی، سطح دیگر باید کاملا خشک باشد. در نتیجه با یک سمباده نرم سطح را برای دومین بار سمباده کشی می کنیم.

در حقیقت وقتی رنگ در مرحله آسترکشی روی دیوار قرار می گیرد، نقص و عیب های سطح را بیشتر خواهید دید و با سمباده کشی دوباره تمام ایرادهای موجود را برطرف می کنید.

بعد از اتمام این مرحله، سطح مورد نظر برای شروع رنگ آمیزی آماده است. البته گاهی یک دیوار را برای رسیدن به نتیجه زیبا و بدون مشکل، حتی باید سه مرتبه رنگ کنید.

زیرسازی نقاشی ساختمان در جنس های مختلف دیوار

اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان به خصوص در دیوارهای رنگ خورده از قبل، مشهودتر است و دیوارهای مختلف به زیرسازی خاص خود نیاز دارند.

زیرسازی دیوارهای گچی

به عنوان مثال دیوارهای گچی را حتما باید زیرسازی کنید. در غیر این صورت رنگ جذب گچ دیوار می شود و دیگر کیفیت و زیبایی دلخواه ما را ندارد.

بنابراین برای زیرسازی دیوارهای گچی حتما لازم است روی سطح کار ابتدا از روغن های مخصوص مانند روغن الیف یا پرایمر استفاده کنید.

در مرحله بعدی باید با استفاده از سمباده کاری و بتونه کاری تمام نقص های دیوار را برطرف کنید. در نهایت با آسترکشی دیوار، نوبت به رنگ آمیزی اصلی ساختمان می رسد.

زیرسازی دیوارهای بتنی و سیمانی

برای رسیدن به یک سطح صاف و صیقلی در دیوارهای بتنی و سیمانی، به یک زیرسازی فوق العاده قوی احتیاج دارید تا تمام شکاف ها و ترک های موجود روی سطح را پوشش دهد.

همان طور گه گفتیم اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان در کیفیت و زیبایی نهایی رنگ اصلی تاثیرگذار است و باید این کار را با دقت بالا انجام دهید.

زمان زیرسازی دیوارهای بتنی و سیمانی اگر فقط باید سطح کار را نقاشی کنید، می توانید ابتدا شکاف ها و ترک های واضح را ترمیم کنید. سپس رنگ اصلی را با یک لایه چند بار نازک کرده و در نهایت کار را با یک دست رنگ کامل تمام کنید.

زیرسازی دیوارها با لایه کاغذ دیواری

برای زیرسازی دیوارهایی که از قبل کاغذ دیواری داشته اند، باید ابتدا آن را به طور کامل از دیوار جدا کنید. حال بسته به نوع چسب به کار رفته و جنس کاغذ دیواری، امکان دارد سطح دیوار در اثر جداسازی کاغذ دیواری آسیب پیدا کند. در مواردی حتی شاید بخش های دیوار به گچ کاری مجدد نیاز داشته باشند.

به طور کلی این سبک از دیوارها به زیرسازی کاملی نیاز دارند و یک کارشناس باید با دقت تمام مراحل آن را انجام دهد. چون در بخش های بالا بیان کردیم اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان از نحوه اجرای رنگ اصلی بیشتر است.

زیرسازی در دیوارها با پوشش سلولزی

یکی از انواع پوشش های سلولزی که از آن در رنگ آمیزی ساختمان مورد استفاده می کنند، بلکا است. تنوع این پوشش بسیار بالا است. اما کندن آن از روی دیوار برای نقاشی ساختمان، بسیار سخت است و به زمان زیادی نیاز دارد.

برای کندن پوشش بلکا از آب و حرارت استفاده می کنند که این کار آسیب بسیار زیادی را به دیوار وارد می کند. در نتیجه برای این نوع دیوارها به زیرسازی قوی نیاز دارید.

زیرسازی دیوار با پوشش کنیتکس و رنگ های دارای بافت

رنگ های بافت دار نیز مانند پوشش های سلولزی بسیار سخت از دیوار پاک می شوند. بنابراین چون در فرآیند کندن این رنگ ها از دیوار، سطح کار آسیب می بیند، به زیرسازی بسیار قوی نیاز دارید.

همان طور که دیدید اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان متناسب با جنس دیوار تغییر پیدا می کند. پس کارشناسان با بررسی دیوار باید تشخیص دهند که چه مقدار زیرسازی انجام دهید.

زیرسازی نقاشی ساختمان متناسب با نوع رنگ نهایی

در صورتی که می خواهید از رنگ های روغنی، آکریلیک و پلاستیک برای نقاشی ساختمان استفاده کنید، سطح کار باید کاملا صاف و صیقلی باشد. چون با رعایت آن رنگ نهایی به زیبایی هر چه تمام تر در می آید. بنابراین زیرسازی در چنین شرایطی باید با دقت بالا و با توجه به جزئیات موجود انجام گیرد.

اما در صورتی که رنگ انتخابی شما بافت دار است، به زیرساز خاصی احتیاج نیست. چون همان طور که از نام این رنگ ها مشخص است، سطح صافی ندارند. بنابراین نیازی نیست که زمان زیادی را به زیرسازی اختصاص دهید.

در نقاشی کار با پوشش های سلولزی مانند بلکا به زیرسازی خاصی احتیاج ندارید، تنها مگر در شرایطی که سطح کار خیلی خراب باشد. چون این سبک از پوشش می تواند میزان برآمدگی ها و شکاف ها را به خوبی پوشش دهد و سطح صاف و یکدستی را در اختیار ما برای اجرای رنگ اصلی بگذارد.

زیرسازی نقاشی ساختمان متناسب با نوع رنگ نهایی | شرکت پخش رنگ تهران

زیرسازی نقاشی ساختمان بر اساس وضعیت دیوار

زیرسازی در دیوارهای رنگ نخورده و نوساز با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین در ادامه در دو دسته جداگانه به اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان متناسب با وضعیت دیوار می پردازیم.

زیرسازی در دیوارهای رنگ خورده

نقاشی دیوارهایی که رنگ  خورده هستند، متناسب با میزان خرابی دیوار تغییر پیدا می کند. اگر دیوار هیچ مشکل خاصی نداشته باشد و تنها برای تغییر نما، قصد نقاشی مجدد داشته باشید، می توانید با یک زیرسازی ساده، رنگ نهایی را روی دیوار اعمال کنید.

البته در این شرایط اگر رنگ دیوار تیره باشد و بخواهید دیوار را با رنگ روشن تری نقاشی کنید، شرایط کمی سخت تر می شود. در این مواقع باید با رنگ آستر و رنگ اصلی رنگ های تیره را پوشش دهید.

یکی دیگر از موارد مهم در زیرسازی دیوارهای رنگ  خورده، لکه گیری است. در صورتی که لکه گیری را درست انجام ندهید، رنگ نهایی کیفیت لازم را ندارد.

بتونه روغنی را برای زیرسازی دیوارهای رنگ خورده باید در دو یا سه مرتبه روی شکاف ها، درزها و برآمدگی ها بکشید. پس از آن نوبت به سنباده کشی کار می‎رسد و سپس با آسترکشی باید رنگ اصلی ساختمان را اجرا کنید.

اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان با دیوارهای رنگ نخورده

برای دیوارهای رنگ نخورده، اگر دیوار گچی است، باید ابتدا تمام بخش های دیوار را روغن کاری کنید و برای دیوارهای بتنی و سیمانی به زیرسازی متفاوت تری نیاز دارید.

در مراحل بعدی نیز باید آسترکشی، بتونه کاری، سنباده کشی و رفع آلودگی های موجود از روی دیوار را انجام دهید تا دیوار را برای رنگ اصلی آماده کنید.

نکات مهم در اجرای زیرسازی نقاشی ساختمان

همچنین برای زیرسازی هر نوع دیواری نیاز است که از یک سری جزئیات آگاهی داشته باشید و بدانید که برای چه رنگی باید چه نوع زیرسازی انجام دهید.

توجه و آگاهی از این نکات در کیفیت کار خروجی تاثیر بسیار بالایی می گذارد. از طرفی همان طور که تاکید کردیم یک زیرسازی عالی کمک می کند تا رنگ و نقاشی نهایی، چشم نوازتر از کار در بیاید.

لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای زیرسازی نقاشی ساختمان

زیرسازی در نقاشی ساختمان یکی از مهم ترین کارهایی است که باید قبل از اجرای رنگ اصلی انجام دهید. اما برای اجرای صحیح آن باید از جنس و وضعیت دیوار و رنگ نهایی آگاهی داشته باشید.

از همین رو ابزار و مواد مورد نیاز برای اجرای زیرسازی را باید متناسب با جنس دیوار مشخص کنید. پس از آن برای کارهایی مانند بتونه کاری، سمباده کشی و حتی روغن کاری، ابزارهای لازم را در اختیار خواهید داشت.

از جمله این ابزار باید سنباده و لیسه و کاردک را نام ببریم که در مراحل مختلف زیرسازی به کار می آیند.

زیرسازی نقاشی ساختمان متناسب با نوع رنگ نهایی | شرکت پخش رنگ تهران

سخن نهایی

با رنگ آمیزی ساختمان می توان در فضاهای داخلی و خارجی تغییر زیادی ایجاد کرد. اما در نگاه اول بسیاری از افراد فکر می کنند نقاشی کار بسیار ساده ای است و نیاز به اجرای هیچ قاعده خاصی ندارد.

گرچه این طور نیست و در کنار توجه به نحوه اجرای رنگ اصلی باید اهمیت زیرسازی در نقاشی ساختمان را درک کنید. در حقیقت شناخت جنس دیوار، رنگ نهایی، نحوه اجرای زیرسازی و در نهایت اجرای رنگ اصلی برای رسیدن به یک نتیجه بدون نقص و عالی الزامی هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *