تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک | پخش رنگ تهران

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک

در طراحی ساختمان و نقاشی سطوح مختلف از دو رنگ اکریلیک و روغنی استفاده می شود؛ اما آیا تا کنون توجه کرده اید که تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک در چیست؟ این دو رنگ هر کدام برای رنگ آمیزی و طراحی به شیوه های متفاوت و برای پوشش سطوح به کار می روند که با داشتن تفاوت هایی هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. و البته هر کدام از این رنگ ها دارای مزیت های متفاوتی نیز هستند.

این دو رنگ از پر کاربرد ترین رنگ ها برای رنگ آمیزی ساختمان محسوب می شوند. در این مطلب ما به معرفی هر کدام از این دو رنگ و تفاوت های هر کدام و مزیت های آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک

انواع رنگ روغنی و انواع رنگ اکریلیک شباهت های بسیاری با هم دارند. تا حدی که برخی حتی تمایز این دو رنگ را به خوبی نمیدانند. اما این دو رنگ چه به لحاظ ساختار و چه به لحاظ کاربرد باهم تفاوت های زیادی دارند. برای روشن تر شدن این مطلب ابتدا به توضیحی مختصر از هر کدام می پردازیم. سپس از جنبه های مختلف تمایزشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رنگ روغن چیست؟

رنگ روغن یکی از رنگ های محبوب ساختمانی است که برای رنگ کردن فضای داخل و بیرون ساختمان و درب و پنجره ها و حتی فلزات و غیره به کار می رود.

در واقع رنگ روغنی یکی از رنگ های قدیمی برای طراحی و نقاشی منازل است که همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد. در شرح تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک لازم به ذکر است رنگ روغنی با وجود ساختاری شیمیایی که دارد دارای قابلیت ضد آب است ، یعنی این رنگ دارای پایه حلال نفتی است و در آب حل نمی شود.

رنگ روغن دارای سه مدل و گروه متفاوت مانند: رنگ روغن مات ، رنگ روغن نیمه براق و رنگ روغن براق است که البته این رنگ ها دارای تناژ های متفاوت نیز هستند.

رنگ روغن مات | پخش رنگ تهران

رنگ روغن مات

این رنگ روغن که از همان نامش هم پیداست دارای براقیت کمتر است چون تناژ این رنگ به گونه ای است که سطح را مات نشان می دهد.

این رنگ ناهمواری و سوراخ های سطح را می پوشاند به گونه ای که قابل دید نباشند. ساختار رنگ روغنی مات به گونه ای است که برای فضا های که احتیاج به شست و شوی زیاد و مداوم دارند به کار نمی آید چون این رنگ نسبت به رنگ های روغنی دیگر قابلیت مقاومت در برابر شست و شویی کمتری دارد.

رنگ روغن نیمه براق

این نوع رنگ نیز دارای تناژ رنگ متوسط از لحاظ براقی و ماتی است ، چون در این نوع ، رنگ روغنی مات و براق ترکیب شده اند البته این رنگ در مقایسه با رنگ های روغنی دیگر طرفداران بیشتری دارد.

این رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوار و فضای داخل منازل است چون دارای تناژ متوسط و عادی است ولی در نشان دادن عیب و ایراد های سطوح نسبت به رنگ مات روشن تر است و دید بیشتری نسبت به رنگ روغن مات دارد ولی در عوض از لحاظ شست و شو بهتر از رنگ روغن مات است.

یک نکته مهم در استفاده از این نوع رنگ ها این است که همیشه قبل از استفاده از رنگ بر روی سطح قوطی رنگ مورد نظر را خوب مخلوط کنید تا رنگ کاملا یکدست شود.

رنگ روغن براق

این رنگ نیز دارای براقی و روشنی بالا است و بیشتر برای درب و پنجره استفاده می شود و برای فضای داخل منزل مانند دیوار و سقف این رنگ استفاده نمی شود چون دارای تناژ روشن و براق است و تمام نقص های سطح را به خوبی قابل دید می کند و نمایان می نماید.

رنگ روغن براق بیشتر برای رنگ آمیزی نرده ها کاربرد دارد چون به راحتی قابل شست و شو است و ماندگاری بهتری به نسبت رنگ های دیگر دارد. این رنگ روغن با حجم بسیار کم خود می تواند فضای بزرگی را رنگ آمیزی کند زیرا پوشش دهی این رنگ عالی و بی نظیر است.

رنگ روغن براق | پخش رنگ تهران

رنگ اکریلیک چیست؟

از رنگ اکریلیک چه برای طراحی داخلی ساختمان و چه طراحی خارجی می‌توان بهره گرفت. رنگ اکریلیک به نسبت رنگ های روغنی و پلاستیکی پیشینه ی کمتری دارد و جدید تراست.

انواع رنگ اکریلیک از لحاظ پایه به دو دسته ی پایه آب و پایه حلال تقسیم می‌شود. این رنگ نیز مانند رنگ روغنی دارای سه گروه رنگ به نام رنگ اکریلیک سیلیکونی ، رنگ اکریلیک فول سیلیکونی و رنگ اکریلیک لاستومتری است. دو نوع رنگ اکریلیک سیلیکونی و فول سیلیکونی رنگ های بر پایه حلال هستند؛ که همین ویژگی سبب می‌شود که این رنگ ها قابلیت شست و شو نیز داشته باشند.

این دو نوع رنگ از رنگ های اکریلیک جدید هستند که تولید شده اند. این دو نوع رنگ اکریلیک برای طراحی و نقاشی سطوح خارجی ساختمان بسیار مناسب و عالی هستند. زیرا خاصیت خود تمیزی دارند. همچنین در مقابل باران اسیدی و گرما نیز مقاومت بالایی دارند.

رنگ اکریلیک لاستومتری نیز همانند رنگ های اکریلیک دیگر دارای مقاومت عالی است و برای طراحی و نقاشی ساختمان یک گزینه عالی به حساب می آید. این رنگ با داشتن قابلیت انعطاف پذیری برای سطوح ترک خورده یک گزینه ی عالی و بی نظیر است. چون با داشتن قابلیت کششی، سطح ترک خورده را به خوبی پوشش دهی می کند. و حتی مانع ترک خوردن جدید سطوح نیز می شود.

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک چیست؟

این دو نوع رنگ یعنی رنگ روغنی و رنگ اکریلیک هر دو برای نقاشی و طراحی ساختمان بکار می روند. که از رنگ های پرکاربرد در زمینه طراحی نیز هستند. رنگ های روغنی و اکریلیک دارای تفاوت های زیادی هستند که باعث می شود این دو رنگ، هر کدام بصورت جداگانه طرفداران خاص خود را داشته باشند.

در ادامه به تفاوت رنگ روغنی و رنگ اکریلیک از نظرحل شوندگی، کیفیت رنگ، تمیزکردن، سرعت خشک شدن، آماده سازی سطح برای رنگ و وسیله مناسب برای رنگ آمیزی خواهیم پرداخت. اما در اصل هر دو رنگ برای پوشش سطوح کاربرد دارند. انتخاب هر یک بستگس به نوع نیاز و توقع شما از آنها دارد.

تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک چیست؟ | پخش رنگ تهران

حل شوندگی

از مهم ترین تفاوت رنگ روغن و اکریلیک شاید خاصیت حل شوندگی آنها باشد. رنگ اکریلیک دارای خاصیت حل شدن در آب بوده و با مایع آب رقیق می شود. این نکته باعث می شود این رنگ برای محیط زیست و ما ضرری نداشته باشد. اما در عوض رنگ روغنی با نفت رقیق می شود. و بخاطر وجود نفت در رنگ دارای بوی بد و ناخوشایند است، حتی بعد از خشک شدن این بو تا چند روز باقی می ماند.

در ترکیب رنگ روغنی از سرب نیز استفاده شده است. سرب نیز برای محیط زیست و سلامت ما ضرر و زیان دارد.

سرعت خشک شدن

رنگ اکریلیک به سرعت خشک می شود. حتی در همان زمان رنگ کردن نیز رنگ به سرعت در حال خشک شدن است. باید در هنگام کار با این رنگ سرعت بالایی داشته باشید تا رنگی زیبا و یکدست برایتان حاصل شود. چون ظرف چند دقیقه خشک می شود. ولی در عوض روند خشک شدن رنگ روغنی بسیار کند است. حتی این رنگ بعد از چند روز خشک خواهد شد و می توان سطح را با آرامی و استراحت رنگ آمیزی کرد؛ اما این دیر خشک شدن نیز نیاز به مراقبت دارد تا مبادا خط و خشی به سطح وارد شود.

کیفیت رنگ بعد از خشک شدن

تفاوت رنگ روغن و اکریلیک به همین جا ختم نمی شود. لکه ها در رنگ اکریلیک رنگ بعد از خشک شدن به میزان خیلی کمی تیره تر می شوند، که اصلاً معلوم و واضح نیست. و رنگ بعد از خشک شدن تقریباً همانند رنگی می شود که روی بسته یا قوطی انتخاب کرده اید.

ولی در رنگ آمیزی با رنگ روغنی رنگ بعد از خشک شدن بسیار با رنگ روی قوطی فرق دارد. در واقع چند درجه رنگ روشن تر می شود. پس در انتخاب رنگ روغنی و برای بدست آمدن رنگ مورد نیاز بعد از خشک شدن، باید رنگی را انتخاب کنید که چند درجه از رنگ مورد نظر روشن تر باشد. به این صورت می‌توانید بعد از خشک شدن به رنگ مورد نظر دست پیدا کنید.

وسیله رنگ آمیزی

در رنگ آمیزی رنگ اکریلیک تنها یه استاد ماهر و یک با غلطک می تواند سطح را رنگ آمیزی کند. چون با قلمو و پیستوله رنگ یکدست و زیبا نمی شود. اما در رنگ روغنی می توان از قلمو و پیستوله نیز برای رنگ آمیزی استفاده کنیم. چون رنگ با هر وسیله ای زیبا و یکدست می شود. در نتیجه رنگ آمیزی با رنگ روغنی بسیار آسان و راحت است و حتی خودتان نیز می توانید کار رنگ آمیزی را انجام دهید؛ اما کار با رنگ اکریلیک نیازمند مهارت است.

آماده سازی سطح برای رنگ

در رنگ اکریلیک نیازی به آماده سازی سطح دیوار یا هر سطح دیگری برای رنگ نیست. اما در عوض برای رنگ آمیزی با رنگ روغنی باید سطح در ابتدا آماده و مرتب شود و ناهمواری ها و برجستگی ها همه برطرف شوند. برای از بین بردن ناهمواری های دیوار می توانید از پرایمر دیوار استفاده کنید.

انعطاف پذیری رنگ

رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ روغنی دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی است. و قابلیت کششی بیشتری دارد و ترک های دیوار را محو می کند یعنی در برابر ترک خوردگی محکم و مقاوم تر است.

تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن | مزایا و معایب

بالاخره رنگ روغن بهتر است یا رنگ اکریلیک؟

این دو نوع رنگ هر کدام در کاربرد مشخص خود، بهترین هستند. پس در انتخاب بهترین نوع نمی توان هیچ رنگی را بهتر دانست. چون این دو رنگ پرکاربرد هر کدام دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. این شما هستید که باید بنابر خواسته و سطح کار و بودجه خود، بهترین رنگ را انتخاب کند.این رنگ ها هر کدام دارای مزایای مختلفی هستند.

مزایای رنگ اکریلیک

  • این رنگ برای محیط زیست و سلامت ما ضرر و زیانی ندارد.
  • همچنین دارای طیف گسترده ای از رنگ است.
  • دارای پوشش دهی عالی و انعطاف پذیری بیشتر است.
  • هیچ بوی ناخوشایندی ندارد.
  • بسیار سریع خشک می شود.

مزایایی رنگ روغنی

  • با هر نوع وسیله رنگ آمیزی می توان سطح را رنگ کرد.
  • لکه گیری و تمیز کردن سطح آغشته به رنگ روغنی بسیار راحت تر است و زودتر پاک می شود.
  • بعد از خشک شدن درخشش و براقیت خود را از دست نمی دهد.
  • مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد.
  • مانع رشد باکتری و قارچ می شود.
  • ماندگاری بالایی نیز در دراز مدت دارد.

جمع بندی
در نتیجه این مطلب و بررسی تفاوت های انواع رنگ روغنی و انواع رنگ اکریلیک ، می توان گفت که قبل از انتخاب رنگ ابتدا باید به اینکه چه انتظاری از رنگ کردن سطح مورد نظر داریم، توجه داشته باشیم. در واقع اگر به دنبال رفع عیوب آن سطح هستیم یا اگر فقط به دنبال تغیر رنگ فضا می هستیم، انتخاب رنگ ما باید فرق کند. این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام گزینه برایتان انتخابی ایده‌آل به حساب می‌آید. پس داشتن اطلاعات درباره ی تفاوت رنگ روغن و رنگ اکریلیک به شما در انتخاب آنها حتماً کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *