جلوگیری از سوختن رنگ ماشین | شرکت رنگ تهران

۵ راهکار عملی برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین

سوختن رنگ ماشین یکی از اتفاقات رایجی است که برای تمامی ماشین‌ها رخ می‌دهد. معمولا صاحبین خودرو توجه کمتری به از بین رفتن رنگ ماشین دارند چرا که تصور آن‌ها بر این است که رنگ خودرو برای مدت طولانی آسیب نمی‌بیند. در صورتی که امروزه با گرم شدن کره زمین و وجود گرد و خاک فراوانی که هر روز بیشتر می‌شود، دیگر این فرآیند طولانی نیست؛ اما جبران چنین خسارتی هم سخت و هم هزینه‌بر خواهد بود. بنابراین مراقبت، محافظت اصولی و صرف هزینه کمتر، بهترین عملکرد است.

امروز قصد داریم در مورد ۵ راهکار موثر برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین صحبت کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا شما را از چند و چون روش‌های مختلف جلوگیری از سوختن رنگ خودرو و راه‌های رفع آن مطلع کنیم.

محافظت از رنگ خودرو | شرکت رنگ تهران

اهمیت محافظت از رنگ خودرو

شاید در گذشته استفاده از خودرو، تنها موضوع مورد اهمیت بود ولی در زمانه فعلی رنگ بدنه ماشین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موجود در ارزش‌گذاری، زیبایی، قیمت و سلامت ماشین است. هرچقدر میزان براقی ماشین بیشتر باشد، نشان دهنده توجه به این نکته ساده اما مهم است.

زمان خرید و فروش خودرو اولین چیزی که به چشم می‌خورد رنگ فابریک ماشین است و اگر اتومبیل شما رنگ شدگی نداشته باشد، ارزش آن به طور محسوسی افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر بدنه ماشین‌ها از فولاد ساخته شده که با گذشت زمان فرسوده می‌شود. اگر به فرسودگی و زنگ‌زدگی توجهی نشود، به مرور زمان بدنه خودرو از بین می‌رود. در نتیجه استحکام ماشین کاهش پیدا می‌کند و با کوچک‌ترین موردی، آسیب تشدید می‌شود.

حالا اگر اتومبیل شما از یک رنگ خوب و محکم برخوردار باشد، استحکام بدنه خودرو افزایش پیدا می‌کند که در پی آن ایمنی بالاتری برای سرنشینان وجود خواهد داشت.

 عوامل آسیب‌زا به رنگ خودرو کدامند؟

فارغ از مواردی مانند تصادف یا برخورد سطحی خودرو با عوامل محیطی که آسیب‌های زیادی وارد می‌کنند، عوامل پنهان و به ظاهر کم‌اهمیت دیگری هستند که دشمن رنگ ماشین هستند. اگر قصد دارید خودرو شما برای زمان طولانی‌تری سالم و نو بماند بهتر است، برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی مهم‌ترین، شایع‌ترین و موثرترین نوع آسیب به رنگ ماشین است. همانطور که نور شدید خورشید به پوست انسان آسیب می‌زند، می‌تواند باعث آسیب در انواع اتومبیل شود. اشعه ماورابنفش به مرور زمان جذب رنگ‌دانه‌های ماشین می‌شود و ابتدا براقی ماشین کم می‌شود ولی کم‌کم رنگ ماشین محو می‌شود. این روند از روی پوشش رنگ اصلی که کیلر نام دارد، آغاز می‌شود.

  • روغن ترمز

معمولا اکثر روغن ترمزها بر پایه سیلیکون هستند ولی بعضی از آن‌ها این ویژگی را ندارند. روغن ترمزهایی که بر پایه سیلیکون نیستند باعث خورندگی رنگ ماشین می‌شوند و کم‌کم شاهد پوسته‌پوسته شدن رنگ خودرو خواهید بود. بهترین راه پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی مراقبت است اما اگر روغن ترمز روی ماشین ریخت، سعی کنید قبل از اینکه پخش شود آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. بعد خودرو را با آب و صابون بشورید و خشک کنید.

  • شیره درخت

آسیب دیدگی رنگ ماشین با شیره درخت یکی از اتفاقات طبیعی‌ست که موجب از بین رفتن لایه براق و شفاف خودرو می‌شود. با گذشت زمان، تغییر رنگ اتفاق می‌افتد و اگر دمای هوا بالا باشد این روند با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

بنابراین بهتر است شیره درخت که خاصیت چسبندگی دارد مدت طولانی روی ماشین نماند در غیر این صورت از بین بردن آن کار دشواری خواهد بود. از سوی دیگر مواد شست‌وشوی مخصوص اتومبیل بر پایه الکل است. اگر شیره، خشک شده بود یک دستمال را به این مواد شست‌وشو آغشته کنید و سپس به آرامی روی سطح ماشین بکشید.

اگر پاک نشد دستمال آغشته به محلول تمیزکننده را روی قسمت چسبیده بگذارید تا ۳۰ ثانیه بماند. بعد از آن می‌توانید سطح آلوده را تمیز کنید.

  • استفاده از دستمال یا حوله کثیف

استفاده از وسیله نامناسب و کثیف برای پاک کردن سطح ماشین یکی از مواردی‌ست که اثر مخرب آن به چشم نمی‌‌آید. معمولا افراد یک دستمال یا حوله داخل ماشین می‌گذارند و هردفعه بدون شست‌وشو از آن استفاده می‌کنند.

اگر دستمالی که برای تمیز کردن سطح خودرو استفاده می‌کنید تمیز نباشد، نه تنها بهداشتی نیست بلکه باعث ساییدگی ذرات ریزی می‌شود که روی ماشین قرار دارند. این ذرات خراش‌های عمیق ایجاد می‌کند، به مرور زمان زیاد شده و باعث آسیب جدی به بدنه اتومبیل می‌شود. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین از دستمال مایکروفایبر یا حوله‌های نرم استفاده کنید تا میزان آسیب را به حداقل برسانید.

  • فضله پرنده

مشاهده فضولات پرندگان یک اتفاق رایج و طبیعی‌ست که تمام رانندگان با آن مواجه می‌شوند. اگر فضله پرنده‌ای به مدت یک روز روی بدنه خودرو بماند، فرآیند آسیب دیدگی رنگ خودرو آغاز می‌شود. البته این زمان بسته به نوع پرنده، خوراکی که از آن تغذیه می‌کند و شرایط آب و هوایی می‌تواند کاهش پیدا کند.

فضولات پرندگان خاصیت اسیدی دارد و به همین دلیل اگر روی اتومبیل بماند و خشک شود خیلی زود تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده فضله پرندگان سریع اقدام به تمیز کردن خودرو کنید. اگر فضولات خشک شده بودند، کمی آن را مرطوب کنید و اجازه بدهید رطوبت چند دقیقه باقی بماند تا در نهایت بدون آسیب دیدگی فضله خشک شده را پاک کنید.

 عوامل آسیب‌زا به رنگ خودرو | شرکت رنگ تهران

  • قهوه و نوشابه

نوشابه یا قهوه در حالت عادی روی ماشین نمی‌ریزد اما زمانی که این اتفاق می‌افتد سرنشینان خودرو به دلیل ماهیت مایعی که نوشابه و قهوه دارند، توجهی نسبت به آن نشان نمی‌دهند. این مایعات خاصیت اسیدیته بالایی دارند که باعث از بین رفتن رنگ خودرو می‌شود. تمیز کردن این دو مایع به‌راحتی امکان‌پذیر است و با استفاده از یک حوله تمیز و کمی آب می‌توان آن را از بین برد.

  • گرد و خاک

اگر برای مدت طولانی گرد و خاک روی بدنه اتومبیل بماند خش‌های ریزی ایجاد می‌کند که در صورت ادامه‌دار بودن آن، میزان خش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

  • باران اسیدی

باران اسیدی یکی دیگر از عوامل طبیعی‌ست که موجب آسیب به رنگ خودرو می‌شود. حتی بعد از تبخیر قطرات باران، عناصر اسیدی آن روی ماشین باقی می‌ماند و آسیبی که وارد می‌کند به سختی قابل برگشت است. در چنین مواقعی برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید.

اولین اقدام استفاده از پولیش خمیری خودرو است که در مراکز دیتیلینگ خودرو استفاده می‌شود. روش دیگر استفاده از خاک رس برای پاک کردن اثرات باران اسیدی است. برای این کار ابتدا خودرو را خیس کرده و خاک رس را به آرامی روی بدنه ماشین بمالید. در آخر آن را با یک حوله نرم پاک کنید. برای انجام این کار باید خیلی مراقب باشید چراکه خاک رس در عین پاک‌کنندگی می‌تواند آسیب‌زا هم باشد.

  • نوشتن با انگشت روی بدنه ماشین

وقتی گرد و غبار زیادی روی ماشین نشسته باشد، خیلی‌ها شروع به نوشتن جملات یا کشیدن اشکالی می‌کنند که قطعا با نیت شوخی این کار را انجام می‌دهند اما آگاهی ندارند که در حال آسیب رساندن به رنگ ماشین هستند. با این کار آلودگی‌های روی بدنه خودرو را می‌کشند و خش ایجاد می‌کنند. این خش‌ها بسیار جزئی و ریز هستند و حتی ممکن‌ست دیده نشوند ولی زمانی که با عوامل دیگر ترکیب شوند و تعداد خش‌ها بیشتر شود، تمام آن‌ها قابل مشاهده هستند.

  • گازسوز بودن خودرو

شاید زمان پر کردن مخزن گاز در ماشین‌های گازسوز، مقداری گاز به بدنه ماشین نشتی کند. گاز تبخیر می‌شود اما گاهی لکه‌هایی برجا می‌گذارد. بهتر است اگر چنین اتفاقی افتاد با آب و صابون نشتی روی بدنه خودرو را پاک کنید.

  • حشرات

احتمالا زمانی که خارج از شهر در رفت‌وآمد بودید متوجه برخورد حشرات با اتومبیل خود شدید. بدن حشرات مواد اسیدی دارد که زمان برخورد با ماشین موجب از بین رفتن رنگ خودرو می‌شوند. تاثیر حشرات تا حدودی شبیه به تاثیر فضولات پرندگان است و بهتر است سریع اتومبیل را با مواد شوینده بشورید.

  • ماندن هرنوع لکه روی بدنه اتومبیل

اگر بعد از شستن اتومبیل لکه‌های آب که روی بدنه ماشین می‌ماند را خشک نکنید به دلیل وجود مواد معدنی و سختی بالای آب، موجب آسیب می‌شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین، درست و اصولی شستن آن است به گونه‌ای که هیچ لکی روی بدنه و رنگ خودرو باقی نماند.

  • واکس کفش

شاید این مورد برای شما عجیب باشد اما به هردلیلی اگر واکس کفش به ماشین برخورد کند لکه‌های عمیقی ایجاد می‌کند که برطرف کردن آن‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست. برای پاک کردن واکس کفش از روی بدنه خودرو باید به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

  • اثر مواد شیمیایی روی رنگ ماشین

انواع آلودگی‌ها، مواد شیمیایی، دوده موجود در هوای آلوده، عدم محیط مناسب و… از مواردی هستند که می‌تواند باعث نشست مواد شیمیایی و آسیب به خودرو شود.

از سوی دیگر زمانی که آب با مواد شیمیایی ترکیب شود، مواد قلیایی قوی ایجاد می‌شود که تاثیر آن به مراتب بیشتر از مواد شیمیایی است. بنابراین بهتر است از لایه‌های محافظ بدنه و رنگ مثل پولیش و واکس خودرو استفاده کنید. برای شست‌وشوی مواد شیمیایی از سطح اتومبیل بهترین روش بخارشویی است.

  • لکه بنزین خارج شده از باک

لکه بنزین هم مانند گاز، تبخیر می‌شود با این تفاوت که تا زمان تبخیر شدن رنگ خودرو را کدر می‌کند. در صورتی که این اتفاق افتاد می‌توانید به راحتی با آب و صابون نسبت به شست‌وشوی محل آلوده اقدام کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید از واکس رنگ خودرو استفاده کنید که مانند یک لایه محافظ روی رنگ اتومبیل قرار می‌‌گیرید.

  • ایجاد خط و خش

بعضی از افراد ممکن است به دلیل عدم وجود جای پارک مناسب هر روز شاهد خط و خش‌هایی روی بدنه ماشین باشند. توصیه می‌شود که این افراد هر ۳ تا ۶ ماه به‌طور مرتب واکس‌های مخصوص رنگ خودرو را با افزودن لایه‌ای محافظ بزنند تا از اتومبیل خود در برابر عوامل مخرب مراقبت کنند.

تاثیر آفتاب سوختگی | شرکت رنگ تهران 

تاثیر آفتاب سوختگی روی تمامی رنگ‌های ماشین

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تاثیر آفتاب سوختگی با توجه به رنگ اتومبیل می‌تواند کم یا زیاد باشد. معمولا دو رنگ سفید و مشکی طرفدارهای بسیار زیادی دارد چراکه این دو رنگ در ظاهر کمتر نشان‌دهنده آلاینده‌های موجود روی بدنه خودرو هستند. بعد از دو رنگ سفید و مشکی، رنگ نقره‌ای آلاینده‌ها را نسبت به سایر رنگ‌ها کمتر نشان می‌دهد.

اگر دو خودرو داشته باشید که یکی سفید و دیگری آبی باشد و از هردو با شرایط یکسانی نگهداری کنید، بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که خودرو آبی کمی کدرتر از خودروی سفید است. این موضوع می‌تواند برای دارندگان ماشین‌های مشکی و سفید از جهتی مثبت و از جهتی منفی باشد.

اگر صاحب خودرو نتواند توجه کافی نسبت به سلامت و ظاهر بدنه خودرو داشته باشد، با استفاده از این دو رنگ می‌تواند اطمینان حاصل کند که آلاینده‌ها قابل رویت نیستند. اما از سوی دیگر بعد از گذشت چندسال به یکباره متوجه تخریب رنگ ماشین می‌شود چراکه تجمع آلاینده‌ها آسیب زیادی وارده کرده است.

روش های جلوگیری از سوختن رنگ ماشین

عوامل تاثیرگذار متعددی هستند که رعایت آن‌ها موجب محافظت از رنگ خودرو می‌شود. مهم‌ترین این دلایل، نور خورشید است.

  • پارک کردن خودرو در سایه

نور خورشید به خاطر اشعه uv، تاثیر مستقیمی روی رنگ خودرو می‌گذارد و اگر ماشین را در مکان‌های سرپوشیده پارک نکنید، خیلی زود متوجه کچلی رنگ به خصوص در نواحی کاپوت و سقف خودرو می‌شوید.

  • استفاده از واکس پوشش دهنده

واکس پوشش دهنده یک لایه محافظ برای رنگ بدنه خودرو است که علاوه‌بر حفظ سلامت خودرو باعث براق شدن رنگ ماشین می‌شود.

  • استفاده از کاور

یکی دیگر از راهکارهای موجود برای جلوگیری از سوختن رنگ ماشین استفاده از کاور است. کاورها در دو نوع شفاف و مات در دسترس هستند.

  • تمیز نگه‌داشتن خودرو

همانطور که قبلا اشاره کردیم تمیز نگه‌داشتن خودرو از وجود هر نوع آلایندگی باعث حفظ سلامت خودرو می‌شود. وقتی آلودگی روی سطح ماشین باقی نماند، عاملی برای آسیب رساندن به رنگ ماشین وجود نخواهد داشت.

  • کشیدن لایه نانو سرامیک روی بدنه خودرو

پوشش‌های نانو سرامیک که به آن گلاس کوتینک نیز می‌گویند طی چندسال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این پوشش از فناوری نانو بهره می‌گیرد و از رنگ بدنه خودرو در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

ظاهر نانو سرامیک شفاف است و به شکل لایه‌‌ای بی‌رنگ روی بدنه خودرو قرار می‌گیرد و اتومبیل را در برابر خط وخش، گرد وغبار، نور خورشید و سایر عوامل آسیب‌زننده در امان نگه می‌دارد.

روش های رفع سوختگی رنگ ماشین

برای رفع آفتاب سوختگی ماشین می‌توان از دو روش خانگی و تخصصی استفاده کرد که کاربرد هرکدام متناسب با نوع و میزان سوختگی است. روش خانگی رفع آفتاب سوختگی به شرح زیر می‌باشد:

  • رفع آفتاب سوختگی ماشین با سرکه

ساده‌ترین کار برای رفع آفتاب سوختگی ماشین استفاده از سرکه است. برای این کار کافیست مقداری آب و سرکه را ترکیب کرده، آن را روی دستمالی اسپری کنید سپس دستمال آغشته را روی قسمت‌های آفتاب سوخته بزنید. گفتنی‌ست که بهره‌بری از این روش یکی از نتیجه‌بخش‌ترین اقدامات جهت رفع آفتاب سوختگی ماشین مشکی است.

  • رفع آفتاب سوختگی ماشین با خمیردندان

خمیر دندان به تنهایی نمی‌تواند باعث از بین رفتن اثرات آفتاب سوختگی شود اما می‌توانید از آن برای براقیت چراغ خودرو استفاده کنید. برای این کار مقداری خمیردندان را روی چراغ اتومبیل بزنید و با یک مسواک آن را به کل سطح چراغ بمالید.

  • شست‌وشوی اتومبیل، اصل اول هرکاری

قبل از اینکه هرکاری روی بدنه خودرو انجام بدهید باید از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. بنابراین ابتدا اتومبیل را با آب و صابون مخصوص، به خوبی بشورید سپس با یک حوله نرم یا حوله مایکروفایبر سطح ماشین را خشک کنید.

  • پولیش کنید

برای انجام این مرحله تنها باید چند قطره از مواد پولیش را روی یک ابر یا حوله نرم ریخته و آن را به صورت دورانی روی نقطه مورد نظر بکشید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

  • از واکس استفاده کنید

بعد از اینکه بخش‌های آسیب‌دیده خودرو را ترمیم کردید، می‌توانید از واکس برای محافظت بیشتر رنگ خودرو استفاده کنید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین | شرکت رنگ تهران

روش تخصصی برای رفع آفتاب سوختگی ماشین به شرح زیر است:

  • شست‌وشوی اساسی

برای یک شست‌وشوی اساسی فقط آب و صابون کافی نیست بلکه باید از مواد پاک‌کننده قوی‌تر برای زدودن انواع آلایندگی‌ها استفاده کرد.

  • آماده‌ساز رنگ

آماده‌ساز رنگ خودرو نوعی تمیزکننده است که با استفاده از آن می‌توان هرگونه چربی، واکس، سیلیکون و… را از روی سطح اتومبیل پاک کرد.

  • خمیر کلی

خمیر کلی مانند آماده‌ساز، بخش‌هایی از آلودگی را از بین می‌برد که ممکن است با آب و صابون تمیز نشوند.

  • پاک کننده آهنن و گرد لنت

گرد لنت ترمز یکی از آلاینده‌هایی است که با هیچ مواد شست‌وشویی از بین نمی‌رود مگر با پاک‌کننده مخصوص خودش؛ برای انجام این کار مقداری از پاک‌کننده را روی سطح آلوده اسپری کنید. بعد از اسپری، سطح ماشین به دلیل وجود ذرات آهنی به رنگ بنفش تغییر رنگ می‌دهد. در انتها مجدد اتومبیل را آبکشی کنید.

  • سنباده‌کشی کنید

سنباده‌کشی برای زمانی مناسب است که اتومبیل نیاز به رنگ جدید دارد پس اگر میزان آسیب ماشین زیاد نیست بهتر است این مرحله را انجام ندهید. اگر نیاز به سمباده‌کشی داشتید، می‌توانید یک سنباده دانه درشت تهیه کنید، آن را خیس کنید سپس به آرامی روی نقاط آسیب دیده بکشید تا ماشین را آماده رنگ جدید کنید. 

  • خودرو را رنگ کنید

اگر میزان آسیب‌دیدگی زیاد باشد بهترین کار رنگ مجدد خودرو است. با توجه به اینکه این کار بسیار تخصصی است بهتر است خودتان انجام ندهید و از افراد حرفه‌ای در این حوزه کمک بگیرید.

  • پولیش بدنه ماشین

مواد پولیش با توجه به میزان آسیب در چهار نوع نرم، زبر، بسیار زبر و متوسط ارائه می‌شود. بعد از انتخاب یکی از این چهارنوع، مقداری از مواد پولیش را روی پد پولیش می‌ریزند و سپس دستگاه پولیش با سرعت کم شروع به کار می‌کند.

کم‌کم سرعت دستگاه را بالا می‌برند تا جایی که تمام سطوح به‌طور یکدست پولیش شوند. بعد، از پولیش نرم استفاده می‌کنند تا براقیت رنگ خودرو برگردد. در آخر هم مواد اضافی روی خودرو را تمیز می‌کنند.

  • پوشش محافظ

بعد از پولیش کردن، اتومبیل مثل روز اول خواهد بود و نقایص آن برطرف می‌شود اما برای جلوگیری از آسیب مجدد می‌توانید از پوشش مناسب که پیش‌تر در مورد انواع آن‌ها صحبت کردیم، استفاده کنید.

برندهای مطرح رنگ خودرو | شرکت رنگ تهران

برندهای مطرح رنگ خودرو که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد

بهترین نوع رنگ خودرو باید به گونه‌ای باشد که در برابر عوامل مخرب مانند نور خورشید، باران، گردوغبار، ضربه و… بیشترین مقاومت را داشته باشد. اسامی بهترین برندهایی که توانسته‌اند رضایت مخاطب را به‌دست آورند به شرح زیر هستند:

  • رنگ کحالی

رنگ کحالی یکی از بهترین و موفق‌ترین برندهای ایرانی است که به دلیل پوشش قوی در برابر نور خورشید و با درخشندگی خوب و جلوه‌ای که به بدنه خودرو می‌دهد، طرفدارهای زیادی پیدا کرده است.

  • رنگ آرکو

رنگ آرکو جزء اولین کارخانه‌هایی بوده که در زمینه رنگ خودرو شروع به کار کرده و به دلیل استانداردهای بالا و اروپایی که در تولیدات خود دارد توانسته به موفقیت برسد.

  • رنگ نوژن

برند رنگ نوژن یکی از فعال‌ترین برندهای تولید رنگ و پوشش‌های شیمیایی است که توانسته به خوبی رضایت مشتری را جلب کند.

  • رنگ تام

نمایندگی رنگ تام از قدیمی‌ترین برندهای رنگ خودرو به شمار می‌رود که به دلیل انعطاف‌پذیری بالا رنگ‌هایش به شهرت رسیده است.

در آخر

توجه داشته باشید که محافظت و پیشگیری قبل از اتفاق، بهترین نوع برخورد است چراکه در صورت بروز آسیب، به راحتی نمی‌توان خسارت وارده را جبران کرد. در مواقع زیادی سوختگی و از بین رفتن رنگ ماشین به طور کامل درست نمی‌شود؛ بنابراین توجه و مراقبت اولیه، یک کار ضروری محسوب می‌شود و شما با انجام روش‌هایی که در این وبلاگ معرفی کردیم به خوبی می‌توانید مانع از آسیب دیدگی رنگ خودرو شوید.

همچنین برای خرید رنگ اتومبیلی به این صفحه مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *