حلال رنگ روغنی و نحوه استفاده از آن | شرکت پخش رنگ تهران

حلال رنگ روغنی و نحوه استفاده از آن

رنگ روغنی را امروزه به جرأت می توان یکی از پر استفاده ترین ها در بین رنگ ها نام برد. معمولاً برای رنگ آمیزی درب و پنجره، انواع میز و صندلی و یا حتی دیوارهای منزل از انواع رنگ روغنی استفاده می شود اما در این میان، شما اگر حلال رنگ روغنی را بشناسید صددرصد با کیفیت بهتری می توانید به رنگ آمیزی بپردازید؛ چراکه حلال هایی مانند وایت اسپریت و تربانتین هرکدام می تواند به عنوان حلال، مزایا و ویژگی های خاص خود را به نمایش بگذارد.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با تینر و رقیق کننده رنگ روغنی آشنا کنیم.

حلال رنگ روغنی چیست؟

در مورد توضیح حلال رنگ روغنی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ روغنی بخاطر کیفیت و طول عمر به صرفه ای که دارد جزء قدیمی ترین رنگ ها به شمار می آید. البته بی انصافی است اگر استقامت و دوامی که در برابر انواع شرایط جوی و دمایی دارد را نادیده بگیریم.

به خاطر پوشش دهی فوق العاده ای که از این رنگ انتظار می رود، کاربرد آن به مراتب نسبت به دیگر رنگ ها بیشتر است و انتخاب مورد قبول تری در هنگام خرید رنگ ساختمانی است؛ اما حلال رنگ های روغنی باید بدانید که آب نیست. بلکه برای تولید از رقیق کننده رنگ روغنی خاصی مانند مواد الکلی استفاده می کنند و شاید دلیل اصلی کیفیت رنگ روغن به خاطر وجود مواد الکلی آن باشد.

حلال رنگ روغنی | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد حلال رنگ روغنی

در مورد کاربرد حلال رنگ روغنی شما برای رنگ آمیزی دیوارهای منازل مسکونی و اداری می توانید بر روی کاربرد این نوع حلال حساب کنید. همچنین شما خود به راحتی و بدون مهارت خاصی می توان از این نوع حلال برای رنگ آمیزی انواع پنجره را به زیبایی هرچه تمام تر استفاده کنید.

البته برخی از افراد هنرمند که با ذوق و سلیقه قصد دارند به رنگ آمیزی میز و صندلی بپردازند از حلال رنگ روغنی استفاده می کنند. شما برای رنگ آمیزی انواع فلز ها مانند فرفورژه، نرده و حتی پنجره های چوبی می توانید برروی کاربرد این حلال به واسطه شفافیت و براقیت که به رنگ روغنی می بخشد استفاده کنید.

مزایا و معایب رنگ روغنی

رنگ روغنی با توجه به استفاده و کاربرد ویژه ای که دارد، اما شما همانند بسیاری از محصولات دیگر باید مزایا و معایب خاصی را برای آن در نظر بگیرید؛ چرا که این نوع رنگ جزء رنگ های سنتی و قدیمی به شمار می آید.

حتی با پیشرفت صنعت شاید با انواع تینر و رقیق کننده رنگ روغنی توانسته ویژگی های منحصر به فردی را درون خود جای دهد، اما با این حساب شما باید معایب خاصی را در کنار مزایا در نظر بگیرید که ما در ادامه به چند مورد آن به صورت اجمالی اشاره می کنیم که این موارد شامل:

معایب رنگ روغنی:

  1. شاید از نظر بسیاری از افرادی که با رنگ روغنی کار کرده اند، بوی این نوع رنگ کمی ناخوشایند باشد و تا حدودی برای افراد آزاردهنده است. به خاطر استفاده از حلال های شیمیایی مانند تینر روغنی و یا وایت اسپریت باید بوی آن را تا حدودی در برخی از شرایط تحمل کرد.
  2. خشک شدن دیر هنگام رنگ روغنی به زمان بر بودن استفاده از این روغن اشاره می کند. به همین خاطر شما قبل از اینکه از این رنگ استفاده کنید، بهتر است صبر وحوصله خود را بسنجید.
  3. متأسفانه در رنگ روغنی از مواد سمی خاصی همانند سرب استفاده می شود که این مواد ضررهای خاص خود را به محیط زیست وارد می کند.

مزایا رنگ روغنی:

  1. شما در هنگام استفاده از رنگ روغنی صددرصد می توانید به کیفیت عالی و بالای آن مطمئن باشید؛ چرا که امروزه برای پوشش دیوارهای گچ کاری شده استفاده از رنگ روغنی یک پیشنهاد عالی به حساب می آید. بی انصافی است اگر قدرت بی نظیر پوشانندگی این روغن را نادیده بگیریم که بدون شک پوشش آن در پایان شما را انتخاب خود راضی می کند.
  2. در بین هزینه و قیمت های گوناگون انواع رنگ در بازار بدون اغراق رنگ روغنی به خاطر قیمت مقرون به صرفه ای که دارد می تواند یک خرید اینترنتی مطمئن به حساب آید.
  3. رنگ های روغنی از جمله رنگ هایی هستند که قابلیت شستشوی آن ثابت شده است. شما به راحتی می توانید بدون کوچک ترین اشکال و دردسری به شستشوی محل رنگ آمیزی شده بپردازید.

مزایا و معایب رنگ روغنی | شرکت پخش رنگ تهران

 انواع رقیق کننده رنگ روغن

حلال رنگ روغنی را شما می توانید با انواع تینر و همچنین رقیق کننده رنگ روغنی مورد استفاده قرار دهید؛ که در این بین، تربانتین و وایت اسپریت حرف های زیادی برای گفتن دارند.

  1. تربانتین را به عنوان یک رزین طبیعی که از درخت استخراج می شود به عنوان تینر برای رنگ روغنی می شناسند که بدون داشتن بو و رنگ خاص مورد استفاده قرار می دهند. البته اشتعال زا بودن تربانتین خود یک نکته بسیار مهم است که باید توجه داشته باشید به هیچ عنوان نباید با پوست، ریه و چشم شما ارتباطی داشته باشد. توصیه ما را جدی بگیرید و تنها در فضای کاملا باید از تربانتین استفاده نمایید. امروزه بسیاری از افراد برای پاکسازی انواع ابزار آلات نقاشی از تربانتین استفاده می کنند. اگر علاقمندید تا در اینباره بیشتر بدانید، مقاله دیگر ما با عنوان تربانتین چیست ، راهنمای شما خواهد بود.
  2. وایت اسپریت که به عنوان تینر روغنی از آن یاد می شود یکی از پر استفاده ترین ها در بین حلال رنگ روغنی به حساب می آید و برای تمیز کردن قلم موهای رنگ از وال استریت استفاده می کنند. اصولا به خاطر بوی تقریبا تندی که دارد و همچنین قیمت مقرون به صرفه شاید برخی وایت اسپریت را نسبت به تربانتین قابل قبول تر بدانند. البته وایت اسپریت را نیز بهتر است در محیط باز مورد استفاده قرار دهید و حتما سعی کنید با پوست شما هیچگونه تماسی نداشته باشد.

نحوه استفاده از رقیق کننده رنگ روغنی

شما با استفاده از رقیق کننده رنگ روغنی باید بدانید که نحوه استفاده به این شکل است که در ابتدا یک حلال مناسب را انتخاب کنید، یعنی شما اگر قصد دارید که رنگ را بر روی سطح بپاشید صددرصد باید ترکیب و مخلوط نازک تری را فراهم کنید و در مرحله بعدی رنگ مورد نظر را تست کنید.

به این صورت که حداقل از ترکیب مخلوط خود بر روی سطح مورد نظر بمالید تا نتیجه آن برای شما مشخص شود و چنانچه لایه رنگ کاملا سطح مورد نظر را پوشش دهی کند، شما به هیچ وجه سطح زیرین آن را مشاهده نمی کنید. اینچنین است که ترکیب و مخلوط شما صحیح انجام شده است.

نحوه استفاده از رقیق کننده رنگ روغنی | شرکت پخش رنگ تهران

نسبت استفاده تینر در رنگ روغنی

در مورد نسبت استفاده تینر در رنگ روغنی شما باید میزان خاصی را مد نظر داشته باشید؛ چرا که عمدتا برای روغن الیف شما باید ۳۰ درصد تینر را با ۷۰ درصد روغن الیف در نظر بگیرید؛ اما برای رنگ آستر پیشنهاد ما این است که شما ۴۰ درصد تینر و ۶۰ درصد رنگ آستر را مورد استفاده قرار دهید.

برای رنگ رویه شما یک چهارم رنگ تینر را می توانید میزان مناسبی در نظر بگیرید که یک چهارم منظور ما ۲۵ درصد تینر است و ۷۵ درصد نیز باید از رنگ رویه استفاده کنید؛ اما برای رنگ های مات اصولا ۵ درصد شما نسبت به رنگ براق تینر باید مورد کاربرد قرار دهید.

انواع رقیق کننده های فوری

چنانچه بخواهیم از رقیق کننده های فوری که اتفاقا کاربرد و موارد استفاده آن زیاد است سخن بگوییم، شما با توجه به میزان مصرف خود می توانید از درجه ها و قدرت های فراریت و حل شوندگی های گوناگون استفاده کنید.

به عنوان مثال تینر روغنی که از مواد نفتی تولید می شود می تواند نسبت به تینر حلالیت کمتری داشته باشد، اما صددرصد در فرآیند رقیق کردن رنگ های روغنی کاربرد تینر روغنی بسیار زیاد است.

 بنزین نیز از جمله دیگر رقیق کننده های فوری محسوب می شود که شما اگر به تینر روغنی دسترسی نداشته باشید، پیشنهاد ما این است از بنزین استفاده کنید. الکل همان گونه که می دانید از نفت خام به دست می آید و می تواند به عنوان یکی از بهترین ها در حلال رنگ روغنی مورد استفاده قرار گیرد.

انواع رقیق کننده های فوری | شرکت پخش رنگ تهران

کلام آخر + ویژگی های حلال رنگ روغنی خوب

در مورد ویژگی های عالی حلال رنگ روغنی شما باید بدانید بدون بو بودن می تواند یک ویژگی قابل قبول به حساب آید. اشتعال پذیری بسیار پایین را نیز می توان در بین این نوع ویژگی ها قرار داد، به این علت که بسیاری از حلال ها اشتعال پذیری بالایی دارند که استفاده ازاز آن ها کمی باید با احتیاط بیشتری همراه باشد. از آنجایی که بسیاری از مشتریان در زمان خرید حلال به قیمت بسیار توجه می کنند، شاید قیمت مناسب و ارزان را بتوانید به صورت یک ویژگی برای یک حلال با کیفیت در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *