رنگ آمیزی استیل ضد زنگ | رنگ تهران

بهترین روش برای رنگ آمیزی استیل ضد زنگ

انواع مختلفی از آلیاژها امروزه تولید شده و در اشکال مختلفی مانند شمش یا ورقه‌های فلزی به فروش می‌رسند. در این مقاله سعی داریم تا اطلاعاتی در مورد استیل ضد زنگ، ویژگی‌های آن و هم‌چنین رنگ آمیزی استیل ضد زنگ در اختیار شما قرار دهیم.

اولین سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود، این است که به چه نوع فلزاتی، استیل ضد زنگ گفته می‌شود؟

عموماً به آلیاژهای که بر پایه آهن تولید شده‌اند و در فرمولاسیون آن کم‌تر از ۲ درصد کربن خالص وجود دارد، استیل ضد زنگ گفته می‌شود. حال که با ماهیت این فلز آشنا شدید، لازم است اشاره کنیم که آن را با نام‌ها فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل هم می‌شناسند.

برای آشنایی بیش‌تر با این نوع آلیاژ لازم است در مورد ویژگی‌ها، خواص و البته کاربردهای آن اطلاعاتی داشته باشید. با ما در ادامه همراه باشید تا این موضوعات را به صورت دقیق بررسی کنیم.

خواص استیل ضد رنگ

استیل ضد زنگ چیست | رنگ تهران

یکی از مواردی که سبب شده تا این آلیاژ تا این حد پرکاربرد و محبوب باشد، خواص شیمیایی و مکانیکی آن است. این ویژگی‌ها امکان استفاده از استنلس استیل را در شرایط مختلف می‌دهد و این خود مزیتی بزرگ به حساب می‌آید. مهم‌تر این خواص را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • شکل پذیری عالی
  • چقرمگی زیاد
  • مقاومت در برابر اکسایش
  • مقاوم در برابر پوسته شدن
  • ضد زنگ

ترکیباتی که در انواع مختلف این آلیاژ به کار می‌رود، سبب شده تا هر یک از ویژگی‌های عنوان شده را به دست بیاورد. نکته مهم در مورد این آلیاژ، امکان تغییر فرمولاسیون تولید آن با توجه به نیاز کاربر خواهد بود.

برای مثال در شرایطی میزان ضد زنگ بودن آلیاژ بایستی بیش‌تر از حد معمول باشد. در چنین شرایطی لازم است با تغییراتی در مواد اولیه تولید، چنین ویژگی‌ را به آن بدهیم. کروم عنصری است که در این نوع استیل باعث ایجاد خاصیت ضد زنگ و ضد پوسیدگی می‌شود.

با توجه به این موضوع و برای افزایش مقاومت این آلیاژ در برابر رطوبت و زنگ زدگی، تنها لازم است میزان کروم را در فرمولاسیون آن افزایش دهیم.

از استیل ضد زنگ چه استفاده هایی می شود؟

استنلس استیل یکی از با کیفیت‌ترین آلیاژهایی است که امروزه در صنایع مختلف، کاربردهای گوناگونی دارد. ویژگی‌ها و خواص این آلیاژ سبب شده تا علاوه بر موارد صنعتی، از آن در صنایع تجهیزات پخت و پز هم استفاده می‌شود.

این آلیاژ می‌تواند به خوبی در برابر خوردگی، زنگ زدگی یا سایش مقاوم باشد. هم‌چنین با توجه میزان کروم می‌تواند حتی به صورت کامل هم در برابر رطوبت مقاوم باشد. در نتیجه می‌توان مهم‌ترین کاربردهای آن را در محیط‌ها دانست که در معرض آسیب‌هایی مانند زنگ زدگی یا خوردگی در اثر مواد شیمیایی خواهد بود.

همانطور که میدانید زنگ آهن یکی از مهم ترین واکنش های شیمیایی طبیعی است که رفع آن یکی از دغدغه های مهم افرادی است که از این ساختار استفاده میکنند. اگر دوست دارید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان زنگ آهن چیست مراجعه کنید.

 استیل ضد زنگ | رنگ تهران

کاربردهای استیل ضد زنگ چیست ؟

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای این آلیاژ در صنایع مختلف را مشاهده می‌کنید:

  • وسایل آشپزی مانند کارد و چنگال
  • لوازم خانگی مانند لباسشویی، یخچال یا ماشین ظرفشویی
  • مصالح ساختمانی مانند نرده راه پله‌، سینک‌های ظرفشویی
  • دستگاه‌های جراحی
  • مخازن ذخیره آب
  • تجهیزات صنعتی
  • مخازن ذخیره مواد شیمیایی

کاربرد استیل ضد زنگ | رنگ تهران

علاوه بر کاربردهای عنوان شده از این آلیاژ در صنایع دیگری هم استفاده می‌شود. دلیل اصلی کاربرد گسترده برای استیل ضد زنگ را می‌توان امکان تولید محصولات استاندارد به کمک آن دانست. به این ترتیب می‌توان نمونه‌های مختلفی از کاربرد این آلیاژ در صنایع بهداشتی، پزشکی یا مواد غذایی مشاهده کرد.

رنگ آمیزی استیل ضد زنگ

همان‌طور که از کاربردهای اصلی این آلیاژ مشخص است، عموماً در محیط‌های به کار گرفته می‌شود که آسیب‌های محیطی شدیدی آن را احاطه کرده‌اند. توصیه می‌شود در چنین شرایطی برای بهبود وضعیت نگه‌داری، بالا بردن دوام و طول عمر، هم‌چنین ایجاد ظاهری زیبا می‌توانید رنگ آمیزی فولاد ضد زنگ را انجام دهید.

برای آشنایی بیشتر با ضد زنگ و انواع آن به مقاله ضد زنگ چیست مراجعه نمایید.

رنگ کردن استنلس استیل (Stainless Steel) مانند فلزات دیگر نیست و کمی پروسه دشوارتر خواهد داشت. این آلیاژ رنگ‌پذیری کمی دارد و برای این که پوشش رنگی به درستی روی آن اجرا شود، نیاز به انجام فرآیند‌های آماده‌سازی خواهد داشت.

رنگ کردن استنلس استیل (Stainless Steel | رنگ تهران

در مرحله پیش از رنگ آمیزی استیل ضد زنگ که برای آماده سازی آن انجام می‌شود، نمی‌توان از سندبلاست استفاده کرد. لایه کروم غیر فعالی که بر روی سطح این آلیاژ تشکیل شده و از خوردگی آن جلوگیری می‌کند، با استفاده از سندبلاست از بین می‌رود.

در نتیجه بهترین روش در این مرحله به کار بردن وایر برس زبر یا پوششی از واش پرایمر است که خاصیت اسیدی دارد. واش پرایمر عموماً زمانی استفاده می‌شود که وایر برس به کار نرفته است. این پوشش با ضخامت حدودً ۱۰میکرونی اعمال می‌شود. لازم به ذکر است پیش از شروع به رنگ آمیزی، باید مناطق جوشکاری شده با استفاده از اسید، شستشو داده شوند.

برای انجام مرحله اصلی و رنگ کردن، لازم است از آستر زینک فسفات اپوکسی، رنگ صنعتی اپوکسی پولی آمید و رنگ صنعتی رویه پلی یورتان استفاده شود. پوشش‌های عنوان شده عموماً باید بین ۶۰ تا ۸۰ میکرون ضخامت داشته باشند.

استفاده از اسپری رنگ استیل ضد زنگ

این اسپری روشی آسان برای رنگ کردن استیل خواهد بود که همه شما می‌توانید حتی در خانه هم از آن استفاده کنید. برای ایجاد ظاهری جدید یا پوشاندن قسمت‌هایی که آسیب دیده‌اند، می‌توان این اسپری را به کار برد.

مواد سازنده اسپری رنگ استیل ضد زنگ، بیش‌تر شامل کروم خواهد بود که قابلیت آبکاری و حفاظتی را ایجاد می‌کند. نکته مهم و مثبتی که در مورد این محصول دیده می‌شود، عدم وجود فلزات سنگین در آن است. این ویژگی سبب شده تا اسپری رنگ استیل کم‌ترین  آسیب را برای طبیعت به دنبال داشته باشد.

نحوه استفاده و اعمال پوشش با استفاده از این اسپری کار آسانی خواهد بود و تنها باید به چند نکته توجه کنید:

  • سطح مورد نظر باید به طور کامل عاری از هر گونه آلودگی باشد.
  • سطح را تا جایی که ممکن است، صیقلی کنید.
  • اسپری را پیش از استفاده تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.
  • حرکت دست‌ها در هنگام رنگ آمیزی باید در ابتدا به صورت چپ و راست و در نهایت بالا و پایین باشد.

چند نکته مهم در مورد استیل ضد زنگ

می‌توان دو دسته بندی کلی برای این آلیاژ در نظر گرفت که بر اساس میزان خاصیت آهنربایی آن‌ها خواهد بود. اصطلاحاً به نمونه‌هایی که جذب آهنربا می‌شوند، استیل ضد زنگ بگیر و در خلاف این شرایط به آن اصطلاحاً ” نگیر” گفته می‌شود. استیل‌های که در ترکیبات خود دارای نیکل هستند، به آهنربا جذب نمی‌شوند.

در مورد فرآیند رنگ آمیزی استیل ضد زنگ باید اشاره کنیم که نمی‌توان از آستر زینک ریچ اپوکسی استفاده کرد. این پوشش تنها قابلیت اعمال بر روی آهن خام را خواهد داشت و به جای آن از آستر زینک فسفات اپوکسی استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *