رنگ اپوکسی مناسب چوب | شرکت رنگ تهران

رنگ اپوکسی مناسب چوب چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

رنگ اپوکسی مناسب چوب تنها یکی از انواع رنگ اپوکسی است که این روزها می‌توانید در بازار پیدا کنید. رنگ های اپوکسی به دلیل خواص گوناگون و مطلوب، تنوع زیادی دارند. عموماً این پوشش بر پایه دو جز تشکیل شده که جز اول آن رزین اپوکساید و جز دومش، هاردنرهای پلی‌آمید یا پلی آمین خواهد بود. خصوصیات بالقوه این پوشش باعث شده تا این روزها در صنایع بزرگ و کوچک زیادی کاربرد داشته باشند.

رنگ اپوکسی مناسب چوب یا دیگر انواع رنگ اپوکسی، استحکام بسیار خوبی در مقابل عوامل آسیب‌زای محیطی مانند رطوبت، اشعه UV نور آفتاب و مواردی مانند خراشیدن و سابیدگی دارند. باتوجه به این ویژگی‌های کاربردی، این رنگ در شرایط متفاوتی به‌عنوان پوشش محافظتی یا رنگ نهایی استفاده می‌شود و به دلیل عملکرد خوب، طرف‌داران زیادی پیدا کرده است.

جالب است در مورد رنگ اپوکسی بدانید که این رنگ در مقابل ترکیب‌های شیمیایی و اسیدی هم تا حد زیادی مقاومت خواهد داشت. باتوجه‌به همه این توضیحات اگر به دنبال یک‌رنگ بادوام یا یک پوشش محافظتی کاربردی، بهتر است به دنبال انواع رنگ اپوکسی بروید که یکی از محبوب‌ترینشان، رنگ اپوکسی مناسب چوب است.

کاربرد رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

معرفی انواع رنگ اپوکسی

یکی از ویژگی‌های جالب رنگ اپوکسی این است که می‌تواند در فضای باز هم استفاده شود و دوام خوبی داشته باشد. احتمالاً شما هم کنجکاو هستید بدانید که این رنگ کاربردی چه انواعی دارد و از آن‌ها در چه شرایطی می‌توانید استفاده کنید. به همین منظور در ادامه این مطلب می‌خواهیم انواع رنگ اپوکسی را معرفی کنیم.

  • رنگ اپوکسی بر پایه روغن

رنگ اپوکسی بر پایه روغن یکی از کاربردی‌ترین انواع رنگ‌هاست که می‌توانید از آن برای رنگ‌کردن سطوح فلزی، چوبی یا حتی پلاستیکی استفاده کنید. هنگامی که از این رنگ برای سطوح مختلف استفاده می‌کنید نتیجه نهایی یک سطح صاف و یکدست خواهد بود، حتی اگر سطح زیرین ناصاف باشد. همین موضوع باعث شده تا رنگ اپوکسی مناسب روغن انتخاب خوبی برای انواع سطوح متخلخل باشد.

کاربردهای این نوع رنگ تقریباً حدومرزی ندارند و برای پوشش سقف، کف یا حتی دیوارهای ساختمان‌های هم مناسب هستند. جالب است بدانید که استفاده از رنگ اپوکسی برای خانه‌هایی که با مشکل حشرات درگیر هستند، می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. از طرف دیگر رنگ اپوکسی بر پایه روغن انتخاب مناسبی برای محیط‌های سربسته خواهد بود؛ چرا که در حین استفاده هیچ بخاری تولید نمی‌کند. همه این موضوعات باعث شده‌اند تا این رنگ، گزینه ایده‌آلی برای مصارف صنعتی و خانگی باشد.

  • رنگ اپوکسی مناسب چوب عموماً بر پایه روغن ساخته می‌شود. دلیل این موضوع هم کم‌ترین بودن میزان مواد شیمیایی در پروسه ساخت این نوع رنگ و همچنین مقاومت بالای آن در برابر فرسایش و عوامل مخرب این‌چنین است. ازاین‌رو اگر به دنبال رنگ چوب بادوام هستید، توصیه می‌کنیم به سراغ رنگ اپوکسی مناسب چوب بر پایه روغن باشید.
  • رنگ اپوکسی بر پایه اکریلیک

اگر در زمان انتخاب پوشش برای سطوح مختلف جنبه زیبایی برای شما مهم‌تر باشد، احتمالاً به سمت رنگ اپوکسی بر پایه اکریلیک جذب خواهید شد. در مورد این رنگ باید بگوییم که پوشش زیبایی ایجاد می‌کند که سطحی نسبتاً بافت‌دار خواهد داشت. همین موضوع باعث شده تا رنگ اپوکسی بر پایه اکریلیک در زمان کوتاهی، گردوغبار به خود جذب کند. همچنین باید اشاره کنیم که این نوع پوشش بسیار مستعد جذب آلودگی‌های محیطی هم خواهد بود و طبیعتاً کم‌تر کسی به دنبال چنین چیزی خواهد بود.

نکته مهم دیگر در مورد این پوشش، نامناسب‌بودن آن برای استفاده روی سطوح چوبی خواهد بود. دلیل این موضوع هم واضح است؛ چرا که بر خلاف رنگ اپوکسی بر پایه روغن، این نوع رنگ نمی‌تواند سطح صاف و یکدستی روی چوب ایجاد کند و به‌این‌ترتیب احتمال آسیب‌دیدن سطح چوب در مرور زمان زیاد خواهد بود. آخرین نکته در مورد این رنگ، میزان براق بودن بالای آن است که می‌تواند در شرایط خاص دردسرساز باشد. برای مثال نباید از این رنگ برای پوشش سقف استفاده کنید، چرا که شفافیت و براقی زیادی دارد که باعث بازتاب نور خواهد شد.

کدام نوع از رنگ های اپوکسی برای استفاده روی چوب مناسب است؟

تا اینجا بررسی کردیم که ماهیت رنگ اپوکسی چیست و این پوشش چند نوع مختلف دارد. بررسی همه این اطلاعات به این جهت بود که متوجه شویم کدام نوع از رنگ اپوکسی مناسب چوب خواهد بود. باتوجه‌به همه ویژگی‌های مثبت و منفی رنگ اپوکسی بر پایه روغن یا اکریلیک، باید بگوییم که نوع روغنی این پوشش بهترین انتخاب برای سطوح چوبی مختلف خواهد بود.

رنگ مناسب برای چوب باید قابلیت اجرای آسانی داشته باشد و در نهایت بتوانید روی پوشش ایجاد شده به‌وسیله آن برای مدت طولانی حساب کنید. همه این ویژگی‌ها را می‌توانید در رنگ اپوکسی مناسب چوب بر پایه روغن پیدا کنید همچنین این نوع رنگ، مواد شیمیایی بسیار کم‌تری دارد که در نتیجه آسیب کم‌تری به بافت اصلی چوب خواهد رساند. این در حالی است که رنگ اپوکسی بر پایه اکریلیک به‌هیچ‌عنوان برای استفاده روی سطوح چوبی مناسب نخواهد بود.

رنگ اپوکسی بر پایه روغن | شرکت رنگ تهران

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی چوب چیست؟

همانند هر پوشش دیگری که می‌توانید روی چوب اجرا کنید، رنگ اپوکسی مناسب چوب هم مزایا و معایب خاصی دارد. پیش از هر کاری و نهایی کردن تصمیمتان برای خرید این رنگ، خوب است ابتدا دررابطه‌با این موارد تحقیق کنید. طبیعتاً شناخت مزایا و معایب رنگ اپوکسی چوب برای بررسی مناسب یا نامناسب‌بودن آن از نظر شما بسیار کاربردی خواهد بود. به همین منظور در ادامه این مطلب می‌خواهیم ابتدا مزایا و سپس معایب این پوشش را بررسی کنیم.


  • ظاهر

طبیعتاً اولین و مهم‌ترین مورد از نظر همه ما برای انتخاب یک پوشش مناسب چوب، ظاهر نهایی آن خواهد بود. رنگ اپوکسی مناسب چوب می‌تواند سطح صاف، یکدست و البته بسیار شفاف و زیبا ایجاد کند. این زیبایی باتوجه‌به ساختار این رنگ، دوام زیادی خواهد داشت و همچنین نیازی به مراقبت‌های آن‌چنانی هم نخواهد داشت.


  • هزینه

هنگام خرید بهتر است هزینه اجرای هر مترمربع این پوشش را با پوشش‌های دیگر مقایسه کنید. خیلی زود متوجه می‌شوید که باتوجه‌به ویژگی‌های کاربردی و مثبت این پوشش، هزینه‌ای که برای آن می‌پردازید، بسیار به‌صرفه و اقتصادی خواهد بود. باتوجه‌به این موضوع، اولین پارامتری که بعد از زیبایی این پوشش شما را جذب می‌کند، هزینه مقرون‌به‌صرفه رنگ اپوکسی چوب خواهد بود.

  • مقاومت، ماندگاری طول عمر زیاد

اگر به دنبال یک کف‌پوش مطمئن هستید که بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید، بهترین انتخاب برای شما رنگ اپوکسی مناسب چوب خواهد بود. فراموش نکنید که این پوشش در برابر انواع مواد شیمیایی، اسیدها، روغن‌ها و مواد آسیب‌زننده دیگر مقاوم است. باتوجه‌به همه این اطلاعات، این رنگ می‌تواند به‌خوبی از سطح چوبی یا سطوح دیگر، حفاظت کامل داشته باشد.


  • تنوع

آخرین مورد از مزایای رنگ اپوکسی مناسب چوب این است که این پوشش شامل طیف‌های رنگی بسیار متنوعی می‌شود. باتوجه‌به این موضوع می‌توانید از ترکیب طیف‌های رنگی مختلف، پوشش جدیدی ایجاد کنید که باعث زیبایی بیش‌تر سطح چوب خواهد شد.

معایب استفاده از رنگ اپوکسی چوب چیست؟

عجیب نیست که رنگ اپوکسی مناسب چوب، معایبی هم داشته باشد. البته فراموش نکنید که این معایب عمدتاً یا به دلیل کیفیت پایین رنگ تهیه شده هستند یا به دلیل استفاده نادرست و اجرای غلط این رنگ بر روی سطوح ایجاد می‌شوند.


  • نیاز به تعویض

با این که پوشش اپوکسی می‌تواند دوام و استحکام زیادی در برابر عوامل آسیب‌زا داشته باشد، اما باید بگوییم که پس از مدتی نیاز به تعویض خواهد داشت. این موضوع زمانی تشدید می‌شود که از رنگ باکیفیت استفاده نکرده باشید. پس از مدتی با استفاده از این پوشش، سطح شفافیت و براقی خود را از دست می‌دهد و این زمانی است که باید آن را تعویض کنید.


  • لغزنده بودن

یکی از بزرگ‌ترین معایب رنگ اپوکسی مناسب چوب این است که هنگام خیس شدن، سطح لغزنده‌ای ایجاد می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. این موضوع در مورد رنگ‌های بر پایه روغن، تشدید می‌شود و بهتر است که این رنگ‌ها برای کف‌پوش‌های مناطق پرتردد به کار نروند.


  • آماده‌سازی و اجرای رنگ اپوکسی مناسب چوب

یکی از دشوارترین رنگ‌ها برای اجرای روی سطوح چوبی، رنگ اپوکسی خواهد بود. دلیل این موضوع هم لزوم تمیز بودن سطح از هرگونه حلال، مواد شیمیایی، آلودگی و گردوغبار است. همچنین اجرای این رنگ هم نیاز به‌صرف زمان زیادی دارد و باید از افراد باتجربه برای این منظور کمک بگیرید.


  • بوی بد

به یاد داشته باشید که این رنگ از ترکیب مواد شیمیایی تولید می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت که هیچ بویی نداشته باشد. متأسفانه در زمان اجرای این پوشش، محیط اطرافش را بودی نامطبوعی فرامی‌گیرد که آزاردهنده خواهد بود. به همین منظور توصیه می‌کنیم در هنگام اجرای آن، از ماسک استفاده کنید.


  • پروسه تخریب و برداشت پوشش

علاوه بر این که رنگ اپوکسی مناسب چوب، اجرای نسبتاً دشواری دارد، بلکه حذف و کندن آن برای جایگزینی با رنگ دیگر هم دشوار خواهد بود. برای حذف این پوشش باید زمان زیادی اختصاص دهید و مراقب باشید در حین کندن رنگ به بافت چوب آسیبی وارد نشود.

رنگ اپوکسی روی چوب | شرکت رنگ تهران

آموزش گام‌به‌گام استفاده از رنگ اپوکسی روی چوب

همان‌طور که اشاره کردیم پروسه اجرای رنگ اپوکسی مناسب چوب کمی دشوار خواهد بود. برای سهولت بیش‌تر شما، این پروسه را در سه بخش تقسیم‌بندی کرده‌ایم. اهمیت زیادی دارد که هرکدام از مراحل در جای خود انجام شوند و از هیچ‌کدام صرف‌نظر نکنید.

قسمت اول: آماده‌سازی سطح چوب

  • اولین گام در این قسمت سنباده‌زنی همه بخش‌های سطح چوب است که نیاز به رنگ‌آمیزی دارند. از سنباده نسبتاً زبر برای این منظور استفاده کنید و در مرحله بعد یک سنباده نرم‌تر به کار ببرید که سطح چوب به طور کامل صاف و یکنواخت شود.
  • مرحله بعد نظافت سطح چوب است. اگر می‌خواهید رنگ اپوکسی مناسب چوب چسبندگی خوبی داشته باشد، بهتر است سطح چوب را پس از سنباده‌زنی با دستمال میکروفایبر نسبتاً خیس، کاملاً تمیز کنید.
  • پس از این باید دورتادور سطح چوبی و آن قسمتی که نیاز به رنگ‌آمیزی دارد را با نوار محدود کنید تا رنگ به بخش‌های دیگر وارد نشود. برای این منظور بهترین کار این است نوار را روی لبه‌های چوب بچسبانید. پس از این مطمئن شوید که جوب روی سطح صاف و محکمی قرار دارد.
  • هنگام رنگ‌آمیزی برای این که اپوکسی باعث خرابی میزکار شما نشود، توصیه می‌کنیم از یک لایه پلاسیتک و مقوا زیر چوب استفاده کنید.
  • هر سمتی از چوب را که می‌خواهید رنگ کنید، باید طوری قرار دهید که روی به سقف باشد. برای این منظور می‌توانید زیر چوب از لیوان‌های کوچک یا پایه‌های مخصوص استفاده کنید.

قسمت دوم: آماده‌سازی رنگ

  • رنگ اپوکسی مناسب چوب بوی بسیار تندی دارد و به همین منظور باید برای آماده‌سازی آن از محیط‌های دارای تهویه مناسب استفاده کنید. همچنین این محیط باید عاری گردوغبار باشد؛ چرا که گردوغبار باعث افت کیفیت رنگ می‌شوند. به‌علاوه که دمای محیط را باید از ۱۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر نگه‌دارید تا ترکیب اجزا رنگ به‌خوبی انجام شود.
  • هاردنر و رزین رنگ اپوکسی مناسب چوب را باید در ظروف یکبار مصرفی باتوجه‌به نسبت‌های مشخص اندازه‌گیری کنید. این نسبت می‌تواند برای حجم‌های متفاوت رنگ، متغیر باشد.
  • پس از این می‌توانید هر دو جز رنگ را با هم ترکیب کنید. تفاوتی ندارد که رزین را درون هاردنر بریزید یا برعکس؛ همان کاری را انجام دهید که برای شما راحت‌تر است. پس از این با استفاده از یک چوب محکم، هر دو جز را به هم بزنید تا ترکیب شوند.
  • سعی کنید پروسه هم زدن ترکیب، سرعت زیادی نداشته باشد؛ چرا که می‌تواند باعث ایجاد حباب شود. البته اگر هم در این قسمت حبابی ایجاد شود در مراحل بعدی با استفاده از گرما می‌توانید آن را از بین ببرید.

قسمت سوم: اجرای رنگ اپوکسی مناسب چوب

  • مخلوط اپوکسی را روی سطح چوب بریزید و سعی کنید همه بخش‌ها را با یک‌لایه نازک از آن بپوشانید. در این مرحله باید سرعت کار را بالا ببرید؛ چرا که پروسه خشک‌شدن به‌محض تماس با سطح آغاز می‌شود.
  • همه قسمت‌ها را با استفاده از پد مخصوص رنگ‌آمیزی کنید. در این قسمت سعی کنید از یکدست بودن لایه رنگ روی همه قسمت‌های چوب مطمئن شوید.
  • برای ازبین‌بردن حباب‌های ایجاد شده از یک تفنگ حرارتی یا سشوار استفاده کنید. سعی کنید حرارت از فاصله ۲۵ سانتی‌متری به سطح اپوکسی برخورد کند و هنگام کار با منبع حرارتی در یک نقطه متوقف نشوید.
  • حدود ۳۰ دقیقه پس از اجرای لایه اول احتمالاً با حباب‌ها مواجه می‌شوید. پس از برطرف‌کردنشان باید به این لایه ۴ ساعت زمان بدهید تا قابلیت اجرای لایه دوم روی آن ایجاد شود.
  • برای لایه دوم هم پروسه آماده‌سازی رنگ اپوکسی را انجام دهید. برای پخش‌کردن این لایه باید از یک پد محکم استفاده کنید و مطمئن شوید که سطح نهایی صاف و یکدست خواهد بود.
  • توصیه می‌کنیم تا ۳۶ ساعت پس از اجرای لایه دوم به سطح پوشش دست نزنید. اما اگر برای دیدن نتیجه نهایی عجله دارید، می‌توانید پس از ۲۴ ساعت چسب‌های لبه چوب را بکنید و نتیجه نهایی را مشاهده کنید.

 

رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

 

 

سخن پایانی

بررسی‌های تا این جا به ما نشان داده‌اند که بهترین نوع رنگ اپوکسی برای سطوح چوبی، رنگ اپوکسی چوب بر پایه روغن خواهد بود. این رنگ دوام خوبی به سطح می‌بخشد و برای مدت قابل قبولی می‌توانید از زیبایی آن لذت ببرید. فراموش نکنید که اگر از این رنگ برای پوشش کف‌پوش‌های چوبی استفاده کرده باشید، باید پس از یک بازه زمانی مشخص، برای تجدید آن اقدام کنید.

همچنین باید اشاره کنیم که هر یک از مراحل آماده‌سازی و اجرای رنگ اپوکسی مناسب چوب اهمیت خاص خودشان را دارند و نباید هیچ‌کدام نادیده بگیرید. برای مثال اگر در مرحله ابتدایی، سطح به‌خوبی سنباده‌زنی نشود، رنگ نمی‌تواند به‌درستی به سطح بچسبد و همین موضوع کافی است تا آسیب‌پذیری آن بالا برود. برای مشاهده انواع رنگ اپوکسی فروشگاه رنگ تهران به صفحه رنگ اپوکسی یا به صورت حضوری به فروشگاه رنگ تهران مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *