رنگ اپوکسی کف پارکینگ | شرکت رنگ تهران

آشنایی با ویژگی‌ها و روش اجرای رنگ اپوکسی کف پارکینگ

دسته خاصی از رنگ‌ها با نام رنگ اپوکسی هستند که این کاربرد گسترده و مقاومت بالایی دارند. رنگ اپوکسی کف پارکینگ یا انواع دیگر این رنگ را می‌توان در موقعیت‌هایی که امکان استفاده از رنگ‌های معمولی نیست، به کار برد. در واقع هنگامی که نام اپوکسی در کنار یک رنگ باشد، شما می‌توانید مطمئن باشید که این رنگ در برابر عوامل شیمیایی یا حتی انواع اسیدها مقاوم است.

رنگ اپوکسی ساختار متفاوتی با رنگ‌‌های معمولی دارد و برای آماده شدن آن لازم است دو جز اصلی با هم ترکیب شوند. پایه و اساس این رنگ از رزین اپوکساید و هاردنرهای پلی آمید یا پلی آمین تشکیل شده و هنگامی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید هر دو جز را با هم ترکیب کنید. ویژگی‌های مثبت و دوام این رنگ باعث شده تا برای مکان‌هایی که عوامل آسیب‌زننده در آن‌ها فراوان دیده می‌شوند، مانند گاراژها و پارکینگ‌ها هم بتوانید از آن استفاده کنید.

کاربرد رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی

برای این که بهتر با رنگ اپوکسی کف پارکینگ و دسته‌های دیگر این رنگ آشنا شوید، ابتدا می‌خواهیم مزایای آن‌ها را بررسی کنیم. در این باره باید بگوییم که رنگ اپوکسی تعداد مزایای بیش‌تری نسبت به معایبش دارد و همین موضوع هم سبب شده تا طرف‌داران زیادی داشته باشد.

  • از رنگ اپوکسی می‌توان در سطوح داخلی و خارجی استفاده کرد و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.
  • پس از خشک‌شدن، سطح ایجاد شده بسیار سخت و بادوام خواهد بود.
  • رنگ اپوکسی کف پارکینگ و دیگر انواع این رنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و فشارهای اجسام خارجی دارند.
  • رنگ اپوکسی می‌توان یک سطح صاف و یکدست ایجاد کند. البته برای این منظور باید در پروسه آن دقت زیادی داشته باشید.
  • جالب است بدانید که بیش‌تر رنگ‌های اپوکسی یا آتش نمی‌گیرند یا در برابر شعله‌ورشدن مقاوم هستند. عموماً این رنگ‌ها توانایی مقاومت در دماهای بالاتر از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد هم دارند.
  • بیش‌تر انواع رنگ اپوکسی، سطوح لغزنده ایجاد نمی‌کنند. البته این موضوع در مورد همه آن‌ها درست نیست.
  • هنگامی که این رنگ خشک شود، دیگر سطوح زیرین آن با آب یا رطوبت تماس نخواهند داشت؛ چرا که رنگ اپوکسی مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد.
  • رنگ اپوکسی در برابر نفوذ مواد شیمیایی و انواع اسیدها مقاوم است. این مواد به رنگ نفوذ نمی‌کنند و اگر روی آن ریخته شده باشند، به‌راحتی می‌توانید تمیزشان کنید.
  • تنوع طیف رنگی این محصول بسیار بالا است و شما می‌توانید باتوجه‌به سلیقه خود هرکدام را برای پارکینگ یا گاراژ استفاده کنید.
  • رنگ اپوکسی مانند بسیاری از رنگ‌ها، جاذب گردوغبار نیست و نظافت آن دشوار نخواهد بود.

معایب استفاده از رنگ اپوکسی

بی شک هر نوع رنگی در کنار مزایا، برخی معایب هم دارد که باید پیش از خرید با آن‌ها آشنا شوید. بااین‌وجود که معایب رنگ اپوکسی در مقابل مزایایی که دارد، چندان به چشم نمی‌آید، اما در ادامه این مطلب می‌خواهیم همه آن‌ها را بررسی کنیم.

  • پروسه اجرای رنگ اپوکسی کمی دشوار و زمان‌بر خواهد بود؛ چرا که نیاز به‌دقت زیادی دارد تا سطح نهایی صاف و یکدست باشد. دقت کنید که اگر در هنگام اجرا خطایی رخ دهد، پس از خشک‌شدن رنگ دیگر نمی‌توانید آن را اصلاح کنید.
  • این رنگ سمی است و برای اجرای آن باید شرایط خاصی را فراهم کنید. بیش‌تر انواع رنگ‌های اپوکسی بخارهای سمی تولید می‌کنند که برای انسان مضر است. به همین منظور باید در زمان کار با آن‌ها لباس‌ها و تجهیزات حفاظتی استفاده کنید و این کار را در محیط با تهویه مناسب انجام دهید.
  • به دلیل میزان چسبندگی بالای این رنگ، پس از خشک‌شدن به‌سختی می‌توان آن را از رو سطح جدا کرد. این موضوع در هنگام تعویض رنگ می‌تواند دردسرساز باشد.

در چه مکان‌هایی می‌توان از رنگ اپوکسی استفاده کرد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، رنگ اپوکسی اگر به‌درستی اجرا شود، می‌تواند برای مدت قابل‌قبولی عملکرد بسیار خوبی ارائه دهد. سطح ایجاد شده توسط این رنگ بسیار سخت و محکم است و در برابر روغن، آب و مواد شیمیایی مقاومت خوبی خواهد داشت. همین ویژگی باعث شده تا استفاده از این رنگ برای مکان‌های رایج باشد که نمی‌توان از رنگ‌های معمولی در آن‌ها استفاده کرد. برای مثال پارکینگ‌ها و گاراژها مکان‌های مناسبی برای استفاده از رنگ اپوکسی هستند.

کاربرد رنگ اپوکسی فراتر از استفاده در کف پارکینگ هست. باتوجه‌به این که این رنگ می‌تواند به‌عنوان یک پوشش قوی عمل کند، می‌توانید از آن روی سطوح چوبی یا بتنی هم استفاده کنید. برای سطوح چوبی، رنگ اپوکسی گزینه بسیار خوبی است؛ چرا که در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و باعث می‌شود عمر سطوح چوبی بسیار بیش‌تر شود. همچنین روی سطوح بتنی؛ مانند دیوارهای یا کف‌هایی که از این جنس هستند، می‌توانید از رنگ اپوکسی استفاده کنید تا دوامشان را بالاتر ببرید.

اجرای رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

چرا رنگ اپوکسی مناسب پارکینگ است؟

احتمالاً برای شما هم سؤال است که چرا می‌گوییم رنگ اپوکسی کف پارکینگ و این که چرا رنگ اپوکسی برای این پارکینگ مناسب است؟

در پاسخ به این سؤال باید اشاره کنیم که کف پارکینگ‌ها همواره در معرض تنش بسیار زیادی است. افتادن اجسام، کشیده‌شدن اجسام و ریختن مواد روغنی یا آب تنها بخشی از عواملی هستند که می‌توانند به پوشش کف پارکینگ آسیب وارد کنند. باتوجه‌به این توضیحات همه به دنبال رنگی هستند که در این شرایط ظاهری آن در این شرایط تغییر نکند و نیاز به تعویض زودهنگام نداشته باشد. همه این مشخصه‌های را می‌توانید در رنگ اپوکسی کف پارکینگ مشاهده کنید و ازاین‌رو است که این رنگ محبوب شده است.

شاید اجرای رنگ اپوکسی کف پارکینگ کمی دشوار باشد، اما فراموش نکنید که پس از خشک‌شدنش، شما یک پوشش عالی بادوام بسیار بالا خواهید داشت. به‌علاوه که تنوع طیف رنگی برای این محصول بسیار زیاد است و شما می‌توانید کف پارکینگتان را به سلیقه خود شخصی‌سازی کنید.

کدام نوع رنگ اپوکسی مناسب کف پارکینگ است؟

تا اینجا با ماهیت رنگ اپوکسی کف پارکینگ، مزایا، معایب و البته دلیل مناسب‌بودنش برای کف پارکینگ، آشنا شدید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام نوع از رنگ‌های اپوکسی برای کف پارکینگ مناسب هستند. همان‌طور که می‌دانید به‌طورکلی رنگ‌های اپوکسی به دودسته پایه حلال و پایه آب تقسیم می‌شوند. هرکدام از این رنگ‌ها خواص و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

اگر به دنبال رنگ اپوکسی مناسب برای کف پارکینگ هستید، می‌توانید از هر دو نوع این رنگ استفاده کنید. باید اشاره کنیم که همه ویژگی‌هایی که تا اینجا بررسی کردیم در هر دو نوع رنگ اپوکسی مشاهده می‌شوند. در واقع رنگ اپوکسی کف پارکینگ چه پایه حلال باشد یا پایه آب، می‌تواند پوشش محافظتی زیبایی برای کف پارکینگ ایجاد کند. در انتها لازم است اشاره کنیم که عموماً از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری یا کرمی برای کف پارکینگ استفاده می‌شود، اما اگر شما دوست دارید، می‌توانید رنگ‌های دیگری هم برای این منظور به کار ببرید.

آموزش مراحل اجرای رنگ اپوکسی برای کف پارکینگ

در تصور بیشتر ما همیشه کف پارکینگ‌ها پر از رد تایر و روغن‌هایی است که روی آن ریخته‌اند. شاید این مشکل تا چند سال پیش راه‌حلی نداشت، اما امروزه شما می‌توانید از رنگ اپوکسی کف پارکینگ استفاده کنید که هم زیبا است و هم عملکرد بسیار خوبی دارد. باتوجه‌به همه این موضوعات در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که پروسه اجرای رنگ اپوکسی کف پارکینگ به چه صورت است.

فراموش نکنید که همه مراحل این پروسه باید به صورت دقیق انجام شوند؛ چرا که هر کدام نقش خاصی در بهبود کیفیت نهایی رنگ خواهند داشت. با در نظر گرفتن این مطلب نباید هیچ کدام از مراحل را نادیده بگیرید؛ چرا که این کار در نهایت می‌تواند از کیفیت رنگ نهایی کم کند.

مرحله اول: آماده‌سازی سطح

پیش از هر کاری باید کف پارکینگ را همه وسایل موجود خالی کنید. وسایل را به مکان دیگری منتقل کنید تا بتوانید آسان‌تر نظافت کف پارکینگ را انجام دهید. گام اول کندن و حذف تمام لکه‌های روغنی، چسبی و هرگونه آلودگی دیگری است که روی کف چسبیده‌اند. پس از این باید کف را به طور کامل جاروکشی کنید تا گردوغبارها موجود هم از بین بروند.

مرحله اول را می‌توانید همین‌جا به اتمام برسانید، اما توصیه می‌کنیم برای ایجاد چسبندگی بیش‌تر رنگ، کف را پیش از شروع با آب و شوینده‌های قوی شستشو دهید. این کار باعث اطمینان خاطر از تمیز بودن کف می‌شود و تضمین می‌کند که رنگ اپوکسی کف پارکینگ باکیفیت بالاتری اجرا شود.

مرحله دوم: آماده‌سازی رنگ

همان‌طور که می‌دانید رنگ اپوکسی کف پارکینگ، یک‌رنگ دوجزئی است و شما باید پیش از شروع، آن‌ها را با هم ترکیب کنید. فراموش نکنید که برای ترکیب این دو جز باید نسبت‌های خاصی را رعایت کنید که به حجم رنگ موردنیاز شما بستگی دارد. برای کمک می‌توانید برچسب اطلاعات و راهنمایی‌های روی قوطی رنگ را مطالعه کنید.

نکته مهم دیگر این است که این رنگ‌های عموماً بخارهای سمی تولید می‌کنند که برای انسان بسیار خطرناک است. ازاین‌رو بهتر است پروسه آماده‌سازی رنگ را در محیطی با تهویه مناسب یا حتی فضای خارج از پارکینگ انجام دهید.

مرحله سوم: اجرای لایه اولیه

حالا که کف پارکینگ کاملاً تمیز شده، نوبت به اجرای لایه اولیه رنگ یا همان پرایمر می‌رسد. این لایه تضمین می‌کند رنگ نهایی دوام بالاتری داشته باشد و همچنین باعث بهبود چسبندگی لایه‌های دیگر خواهد بود. ضخامت این لایه به نسبت لایه‌های بعدی کم‌تر است و رنگ اپوکسی کم‌تری نیاز دارد. یکی دیگر از مزایای اجرای پرایمر این است که احتمال ایجاد حباب در لایه‌های بعدی را کاهش می‌دهد.

رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

مرحله چهارم: پرکردن ترک‌ها و حفره‌ها

پس از این لایه پرایمر اجرا شد، شما می‌توانید ترک‌ها و حفره‌هایی که هنوز باقی‌مانده‌اند را مشاهده کنید. با اجرای لایه اولیه، برخی از این ترک‌ها پر می‌شوند، اما در این مرحله شما باید حفره‌هایی که هنوز باقی‌مانده‌اند را پر کنید. البته می‌توانید این کار را پیش از اجرای لایه اولیه هم انجام دهید.

مرحله پنجم: اجرای لایه میانی

پس از همه این مراحل، وقت آن رسیده که یک‌لایه رنگ دیگر برای کف پارکینگ اجرا کنید. لایه دوم رنگ اپوکسی کف پارکینگ به نسبت لایه اولیه ضخامت بیش‌تری دارد و باید تا به نحوی اجرا شود که سطح نسبتاً صاف و یکدست شود. توجه کنید که در ممکن است با یکبار اعمال این رنگ، هنوز هم برخی از ترک‌ها پر نشده باشند و شما لازم است برای حل این مشکل، یکبار دیگر لایه دوم را اعمال کنید.

پس از اجرای این لایه، لازم است چند ساعتی را برای خشک‌شدن نسبی رنگ اختصاص دهید. توجه کنید که اگر زودتر از موعد اجرای لایه نهایی را شروع کنید، ممکن است سطح رنگ ناهموار شود.

مرحله ششم: اجرای لایه نهایی

همان‌طور که اشاره کردیم، کف پارکینگ همواره در معرض تنش‌های گوناگون است که می‌توانند باعث آسیب شوند. برای همین منظور لازم است رنگ اپوکسی را با ضخامت بالایی اجرا کنید که دوام بیش‌تری داشته باشد. در این مرحله آخرین لایه رنگ اپوکسی کف پارکینگ هم اجرا می‌شود تا سطح نهایی کاملاً صاف، یکدست و بی‌نقص شود.

به یاد داشته باشید که برای اجرای لایه میانی و نهایی می‌توانید از غلتک یا کاردک استفاده کنید. عملکرد غلتک در این زمینه بهتر از کاردک خواهد بود؛ چرا که باعث بالارفتن سرعت کار و همچنین صرفه‌جویی در زمان رنگ خواهد شد.

خرید رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری

این روزها زیبایی همه بخش‌های ساختمان موردتوجه است و جلوه پارکینگ‌ها بسیار با قدیم تفاوت دارد. وارد هر پارکینگی که می‌شوید، با طراحی کف خاص و زیبا مواجه خواهید بود که با استفاده از رنگ اپوکسی کف پارکینگ ایجاد شده است. قطعاً هیچ انتخابی برای کف پارکینگ بهتر از رنگ اپوکسی نخواهد بود؛ چرا که این رنگ دوام بسیار خوبی دارد و برای مدت زیادی می‌توانید از زیبایی آن لذت ببرید.

برای خرید رنگ اپوکسی کف به فروشگاه رنگ تهران مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که رنگ اپوکسی به‌راحتی قابل نظافت است و بسیار سخت لکه می‌گیرد. البته همه این ویژگی‌های مثبت در صورتی نمایان خواهند شد که اجرای رنگ اپوکسی به‌درستی انجام شده باشد. برای این منظور هم تنها کافی است همه مراحل بررسی شده در این مطلب را گام‌به‌گام انجام دهید و هیچ‌کدام را از قلم نیندازید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *