رنگ نسوز بخاری | شرکت رنگ تهران

استانداردهای رنگ نسوز بخاری و شیوه اجرای آن

یکی از رنگ‌های پرکاربرد صنعتی که مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد، رنگ نسوز بخاری است که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی استانداردها و شیوه اجرای آن بپردازیم.

یکی از رنگ‌های صنعتی که امروزه کاربردهای بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دارد، رنگ نسوز است. در محیط‌های صنعتی مختلف و حتی برخی از لوازم‌خانگی مانند بخاری، اغلب لوازم با دمای بسیار بالایی سر و کار دارند. از همین رو در روند ساخت آن‌ها معمولا به رنگ‌هایی نیاز است که در دماهای بالا، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهند. رنگ نسوز نیز از همین دسته رنگ‌ها بوده که پایه آن از رزین سیلیکونی و پیگمنت آلومینیوم انتخاب شده است. در ادامه به ارائه توضیح بیشتر درباره این رنگ‌ها و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

رنگ نسوز بخاری | شرکت رنگ تهران

رنگ نسوز چیست؟

در ابتدا لازم است تا به ارائه یک تعریف کلی و دقیق درباره رنگ نسوز بپردازیم تا بتوانیم با این محصول تا حدی آشنا شویم. رنگ مقاوم به حرارت به‌ صورت کلی برای مقاومت در برابر دماهای بالا طراحی شده است و در این زمینه کاربرد دارد. همین موضوع باعث شده تا با قرار گرفتن در معرض دماهای بالا، تجزیه نشده و هیچ آسیبی نبیند. برخی از رنگ‌های نسوز ساخته‌شده در این زمینه، قادرند تا دمای ۷۵۰ درجه را نیز تحمل کنند. میزان مقاومت این رنگ‌ها تا حد زیادی به شرایط و محیطی که در آن قرار می‌گیرند بستگی دارد.

کاربردهای اصلی رنگ نسوز

حال که با مفهوم کلی و اصلی رنگ‌های نسوز آشنا شدیم، لازم است تا با کاربردهای این محصولات نیز آشنا شویم. به‌ صورت کلی با توجه به خواص و ویژگی‌های این محصولات، می‌توان طیف وسیعی از کاربرد را برای آن‌ها در نظر گرفت. موارد استفاده از این رنگ‌ها هم به ‌صورت خانگی و هم به‌ صورت صنعتی وجود دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مصارف صنعتی

از کاربردها و مصارف صنعتی رنگ نسوز، می‌توان به رنگ کردن انواع موتورهای اتومبیل و گیربکس، لوله‌های بخار، سیستم‌های اگزوز دیزل، رادیاتورها، انواع کوره، اجاق‌های چوبی، مشعل‌های زباله و … اشاره کرد. از همین کاربردها می‌توان نتیجه گرفت که رنگ صنعتی نسوز، تأثیر بسیار بالایی در انواع صنایع داشته و توانسته تحولات بسیار عظیمی را پدید آورد.

مصارف خانگی

همان‌طور که اشاره کردیم، از رنگ‌های نسوز معمولا علاوه بر کاربردهای صنعتی، برای استفاده‌های خانگی و لوازم خانه نیز استفاده می‌شود. در این زمینه از کاربرد رنگ نسوز در لوازم خانگی می‌توان به بخاری، کوره‌های باربکیو، اجاق‌گاز، بخاری و … اشاره کرد.

توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از این لوازم، با شرکت تولیدکننده آن‌ها تماس گرفته و درباره مناسب بودن رنگ آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورتی که از رنگ مناسبی برای پوشش این محصولات استفاده شده باشد، می‌توانید بدون کوچک‌ترین دغدغه به‌ راحتی از آن‌ها استفاده کنید. چنانچه مطلع شدید که پوشش رنگ نسوز بخاری و یا سایر محصولات از سطح کیفی خوبی برخوردار نیست، می‌توانید از رنگ‌های موجود در بازار، برای ارتقای پوشش آن‌ها استفاده نمایید.

رنگ نسوز بخاری

بخاری یکی از لوازمی است که در زمان استفاده، به‌ صورت مداوم با دمای بالا سر و کار دارد. همین موضوع باعث شده تا مجبور شویم که از رنگ نسوز برای پوشش بدنه آن استفاده کنیم تا در طول استفاده، بدنه و بخش‌های مختلف آن هیچ‌گونه آسیبی نبینند.

پوشش رنگ نسوز برای بخاری باعث می‌شود تا در برابر خوردگی و پوسیدگی مقامت بیشتری پیدا کند. به ‌صورت کلی رنگ نسوز می‌تواند مانند یک لایه محافظ عمل کرده و در برخی از موارد، طول عمر محصولات را نیز ارتقا دهد.

برای جلوگیری از داغ شدن بدنه بخاری، می‌توانید از رنگ نسوز استفاده کنید تا از آسیب‌های فرسایشی به وجود آمده در این زمینه جلوگیری شود. علاوه بر این، استفاده از رنگ نسوز برای بخاری، می‌تواند باعث زیباسازی بیشتر آن نیز شود. از رنگ نسوز می‌توان به ‌راحتی برای انواع محصولات آهنی و فلزی استفاده کرد و از وارد شدن آسیب‌های حرارتی به آن‌ها مانند پوسته‌پوسته شدن و … جلوگیری نمود.

ویژگی‌های رنگ نسوز برای استفاده در بخاری

رنگ نسوز بخاری باید دارای ویژگی‌های مشخصی باشد تا بتوان از آن به‌ عنوان یک رنگ مناسب و تأثیرگذار یاد کرد. در این بخش قصد داریم تا به معرفی برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رنگ‌های نسوز در این زمینه اشاره کنیم.

  • چسبندگی بسیار بالا در سطوح مختلف
  • مقاومت آب و هوایی خوب
  • مناسب برای استفاده در محیط‌ها و شرایط جغرافیایی مختلف
  • مقاومت بالا در برابر شوک حرارتی

در برخی مواقع ممکن است شما به ‌صورت ناگهانی بخاری را روشن کرده و آن را بر روی درجه بسیار زیاد قرار دهید؛ پس این رنگ باید مقاومت بالایی داشته باشد تا در چنین شرایطی هیچ‌گونه آسیبی نبیند. از طرف دیگر مقاومت در برابر حرارت پیوسته و متناوب نیز از دیگر ویژگی‌های اصلی و کاربردی این محصولات به شمار می‌رود. همان‌طور که می‎دانیم در اغلب مواقع، بخاری‌ها به ‌صورت پیوسته برای ساعات طولانی روشن هستند و در دمای بالایی قرار دارند؛ پس در این شرایطی لازم است تا رنگ نسوز پوشش روی سطح، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

اجرای رنگ نسوز | شرکت رنگ تهران

استانداردهای رنگ نسوز بخاری کدم‌اند؟

بعد از آشنا شدن با رنگ نسوز بخاری و ویژگی‌های اصلی این محصولات، باید درباره استانداردهای رنگ نسوز برای بخاری گازی و انواع بخاری‌های موجود در بازار نیز آشنا شویم. به ‌صورت کلی محصولاتی که در این زمینه تولید می‌شوند، باید مطابق با استانداردهای خاصی تولید شده و به بازار عرضه شوند که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از خواص استاندارد این رنگ‌ها که باید در نظر داشته باشید، مدت‌زمان خشک شدن بسیار کوتاه است. این رنگ‌ها بعد از استفاده، زمان زیادی برای خشک شدن نیاز ندارند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به ‌صورت کامل خشک شوند تا بتوان از بخاری استفاده کرد.

در ترکیبات این محصول باید از موادی استفاده شود که مقاومت شیمیایی و حرارتی بالایی داشته باشند و در برابر عوامل خورنده نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهند. در این حالت رنگ نسوز بخاری، تمام استانداردهای مورد نیاز برای استفاده بر روی بدنه بخاری را خواهد داشت.

رنگ‌های رایج برای استفاده در بخاری

رنگ‌های نسوز تولیدشده و موجود در بازار، تنوع بسیار بالا و گسترده‌ای دارند. برخی از نمونه‌های موجود، میزان مقاومت حرارتی متفاوتی با یکدیگر دارند که باعث شده تا کاربردهای آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت باشد. در این بخش قصد داریم با رنگ‌های رایج و قابل ‌استفاده برای بدنه بخاری آشنا شویم تا در مواقع مورد نیاز بتوانیم بهترین و مناسب‌ترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنیم.

معمولا رنگ‌های ترافیکی سرد در این زمینه انتخاب خوبی محسوب می‌شوند. همچنین رنگ‌های نسوز ساخته‌شده در پایه اپوکسی نیز برای این کار مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌ها، رنگ‌های نسوز سرامیکی هم انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند و می‌توانند با عملکرد فوق‌العاده خود، مقاومت حرارتی بخاری را تا حد زیادی افزایش دهند.

رنگ نسوز مخصوص انواع بخاری

بخاری‌ها انواع مختلفی دارند و در مدل‌های متنوع ساخته ‌شده و به بازار عرضه می‌شوند. معمولا برای هرکدام از مدل‌های بخاری، با توجه به عملکردشان و میزان حرارتی که تولید می‌کنند، مدل‌های خاصی در سفارش رنگ نسوز توصیه می‌شود. در این بخش به معرفی مناسب‌ترین رنگ‌های نسوز برای انواع بخاری می‌پردازیم تا شما بتوانید انتخاب درست و به‌جایی داشته باشید.

بخاری هیزمی

با توجه به کارایی این بخاری‌ها، اغلب از رنگ ترافیکی سرد برای پوشش آن‌ها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها معمولا آستانه تحمل بالایی دارند و به ‌خوبی پاسخگوی این کار هستند.

لوله بخاری

می‌دانیم که لوله بخاری نیز در معرض حرارت ناشی از بخاری و دمای بالا قرار می‌گیرد، به همین دلیل باید یک رنگ مناسب برای آن انتخاب شود. رنگ ترافیکی زیبا در این زمینه یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. از آنجایی که میزان حرارت لوله بخاری زیاد نیست، می‌توانید از اسپری‌های نسوز نیز در این زمینه استفاده کنید.

بخاری فلزی

به‌ صورت کلی رنگ نسوز برای سطوح فلزی و آهنی مناسب بوده و کارایی خوبی در این زمینه دارد. شما می‌توانید از انواع رنگ‌های نسوز در این راستا استفاده کنید. بهتر است به سراغ گزینه‌هایی بروید که آستانه مقاومت حرارتی آن‌ها با میزان حرارت تولیدشده توسط بخاری متناسب باشد.

رنگ نسوز مشکی و نقره‌ای در مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند؛ اما شما می‌توانید رنگ‌های نارنجی، قرمز و … را نیز در این زمینه پیدا کنید که به‌ صورت اکسید تولید شده‌اند.

نحوه اجرای رنگ نسوز برای بخاری به چه صورت است؟

در این بخش قصد داریم تا با نحوه اجرای رنگ نسوز برای بخاری آشنا شویم. بخاری به دلیل مجاورت با حرارت دائم، نیاز به یک پوشش مقاوم در برابر حرارت دارد که با کمک رنگ نسوز، تأمین می‌شود. برای این کار لازم است تا ابتدا تمام گرد و غبار و رنگ زدگی‌های موجود بر روی سطح و بدنه را پاک کرده و سپس با کمک سمباده، آن را صاف کنید. در مرحله بعدی باید رنگ را با تینر مخلوط کرده و بر روی سطح بخاری به‌ صورت کاملا یک دست، بکشید.

برندهای مطرح در زمینه رنگ صنعتی

امروزه برندهای متنوع و مختلفی در زمینه تولید رنگ نسوز فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند تا محصولات متنوعی را به بازار ارائه کنند.  برند رنگ روناس یکی از همین ها است که محصولات باکیفیتی را در این زمینه به بازار عرضه می‌کند و شما می‌توانید با اطمینان خاطر کامل، از آن‌ها استفاده نمایید. رنگ امبرسول نیز گزینه دیگری است که شما می‌توانید به سراغ آن رفته و محصولات آن را بدون هیچ‌گونه نگرانی، مورد استفاده قرار دهید.

استانداردهای رنگ نسوز | شرکت رنگ تهران

جمع‌بندی

در دنیای رنگ‌ها، تنوع و گستردگی بسیار زیادی به وجود آمده است. این میزان از گستردگی باعث شده تا برای هر کاربرد و هر شرایط، رنگ مخصوصی وجود داشته باشد. رنگ نسوز یکی از جدیدترین مدل‌های رنگ هنگام خرید رنگ صنعتی است که از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار بوده و کاربردهای صنعتی و خانگی متعددی دارد. در بخش‌های قبلی به ‌صورت کلی با این رنگ و همچنین ویژگی‌های مختلف آن و نیز رنگ نسوز بخاری به‌ صورت کامل آشنا شدیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *