رنگ کوره ای چیست و کچه کاربردی دارد؟ | پخش رنگ تهران

رنگ کوره ای چیست و چه کاربردی دارد؟

روزبه روز با گسترده تر شدن بازار و پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از رنگ های صنعتی و ساختمانی به بازار راه پیدا می کنند. این رنگ ها کاربردهای مختلف و وسیعی دارند و هر کدام از ترکیب خاصی برای بهترین بودن بهره می برند. یکی از انواع این رنگ های پر طرفدار، رنگ کوره ای یا الکترواستاتیک نام دارد که برای طیف وسیعی از کاربردها قابل استفاده است و افراد می توانند برای رنگ آمیزی انواع مختلفی از سازه ها، آن را به کار گیرند.

اگر قصد دارید وسیله یا سازه ای را با رنگ کوره ای رنگ آمیزی کنید اما از نکات آن مطلع نیستید، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رنگ کوره ای چیست؟

یکی از انواع رنگ صنعتی، کوره ای است که به دو نوع مختلف مایع و پودری یافت می شود. این رنگ که با نام الکترواستاتیک نیز یافت می شود، کاربرد بسیار وسیعی دارد و بخش بیشتر استفاده از آن برای رنگ آمیزی سطوح فلزی است.

بسیاری از افراد رنگ های کوره ای را به عنوان بهترین رنگ های صنعتی می شناسند. چون این رنگ ها کمترین تاثیرات مخرب را روی محیط زیست دارند و علاوه بر این، سلامت کاربران و افرادی که دائما با آن ها در تماس هستند، به خطر نمی‌افتد.

انتخاب نوع پودری یا مایع آن کاملا بستگی به کارخانه یا کاربرد دارد، اما گفته می شود نوع پودری این رنگ ها بهترین انتخاب برای استفاده در صنایع فلزی به شمار می رود.

بهتر است بدانید این نوع رنگ در نگاه اول هیچ تفاوتی با رنگ های صنعتی دیگر ندارد و اختلاف آن ها حین کار و استفاده از این رنگ احساس می شود.

کارگاه این نوع رنگ باید دمای برابر با ۲۳ تا ۲۴ درجه داشته باشند و این دما باید در تمام نقاط کارگاه یکسان باشد تا نتیجه کار یک شکل در بیاید.

انواع رنگ کوره ای

اکنون که می دانیم رنگ کوره ای چیست و چه انواعی دارد، نوبت می رسد به توضیح و بررسی انواع مختلف آن، یعنی رنگ های کوره ای پودری و مایع.

رنگ های کوره ای پودری

اولین نوع رنگی که می خواهیم به بررسی آن بپردازیم، نوع پودری نام دارد. کاربرد رنگ کوره ای عمدتا از انواع پودری آن بوده و از محبوبیت بیشتری نسبت به نوع دیگر برخوردار است.

نوع پودری رنگ های کوره ای حاوی یک ماده پودری با پودرهای بسیار ریز و خشک است که با فشار به سطح مورد نظر پاشیده شده و بلافاصله پخته می شود تا به این ترتیب یک رنگ با دوام و زیبا شکل گیرد.

این پودر می تواند یک پلیمر یا ترموست باشد که به کمک مواد شیمیایی باعث تولید گرما می شود و زمانی که حرارت می گیرد، به این پودرهای ریز واکنش نشان می دهد.

زمان مورد نیاز برای حرارت دادن این پوشش های پودری حدود ۱۰ دقیقه است و این کار باید در دمای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد انجام شود. هنگامی که پودر در این دما قرار می گیرد، ذوب شده و گرما باعث جذب آن می شود.

مزایای رنگ پودری

گفته شد که رنگ های پودری به دلیل مزایایی که به کاربران ارائه می دهند، از کاربرد وسیعی برخوردار هستند. یکی از این مزیت ها، تنوع آن ها است. رنگ کوره ای پودری می تواند از اکریلیک، پلی اورتان، پلی استر، پلی استر اپوکسی یا رنگ اپوکسی ساخته شده باشد و هر کدام از این مواد، پوشش متفاوتی را به وجود می آورند.

کاربران با استفاده از این پوشش می توانند طیف وسیعی از رنگ های مات و براق را روی وسایل خود اعمال کنند و از تنوع و کیفیت رنگ پودری نهایت استفاده را ببرند.

علاوه بر این، کاربرد رنگ کوره ای پودری به استفاده صنعتی محدود نمی شود و کاربران می توانند از آن ها برای رنگ آمیزی های خانگی نیز استفاده کنند.

از مزایای دیگر استفاده از این رنگ می توان به ارزان بودن، ماندگار بودن و سازگاری بیشتر آن با محیط زیست اشاره کرد.

مزایای رنگ کوره ای پودری | پخش رنگ تهران

رنگ کوره ای مایع

اکنون که با نوع پودری آن آشنا شدیم، بهتر است بدانیم نوع مایع آن چیست و چه تفاوتی با پودری دارد. فرآیند رنگ آمیزی با رنگ های کوره ای مایع به شکلی است که در آن رنگ بر اثر ایجاد یک میدان الکتریکی، از تفنگ به بیرون پاشیده می شود.

اگر می خواهید از انواع رنگ مایع برای رنگ آمیزی وسایل خود استفاده کنید، بهتر است مراحل سه گانه استفاده از آن را بدانید:

  1. انجام زیرسازی (پلی استر روی، آستر مانع اپوکسی، پوشش E)
  2. اعمال رنگ پایه
  3. اعمال پوشش محافظ روی قطعه

کاربرد رنگ مایع در رنگ آمیزی وسایل مختلفی وجود دارد که از رایج ترین آن ها می توان به رنگ آمیزی اتومبیل، مبلمان چوبی، سازه های فلزی و موارد دیگر اشاره کرد.

مزایای رنگ مایع

این نوع مزایای زیادی را به افراد ارائه می دهد که در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم. اولین و مهم ترین مزیت کاربرد رنگ کوره ای برای رنگ آمیزی این است که در مدت زمان ۱ تا ۲۴ ساعت، فقط توسط هوای آزاد خشک می شود و نیازی به انجام فرآیند خاصی ندارد.

دومین فایده استفاده از این رنگ، تغییر رنگ راحت آن است. بهتر است بدانید در صورتی که به هر دلیلی از رنگ مایع اتومبیل، وسیله یا هر چیز دیگری راضی نبودید، می توانید به راحتی آن را پاک کرده و رنگ دیگری را روی کار اعمال کنید.

سومین مورد از مزیت های استفاده از رنگ مایع، مقرون به صرفه بودن آن است. این رنگ نسبت به رنگ های دیگر موجود در بازار قیمت پایین تری دارد و همین عامل باعث ترغیب کاربران به استفاده از آن می شود.

مزایای دیگر  این نوع رنگ به شرح زیر هستند:

  • کاربرد آسان
  • نیاز نداشتن به تجهیزات گران قیمت برای استفاده
  • قابل استفاده روی سطوح متنوع
  • یافتن آسان قطعات و تجهیزات مورد نیاز آن
  • امکان مخلوط کردن طیف گسترده ای از رنگ ها
  • امکان لمس قطعه مورد نظر هنگام رنگ آمیزی
  • وزن کمتر لایه رنگ

کاربرد رنگ کوره ای

حتما تا اینجای مطلب متوجه شده اید که این نوع رنگ کاربرد وسیعی دارد و تقریبا برای تمام انواع رنگ آمیزی می توان از آن استفاده کرد. در ادامه تعدادی از رایج ترین کاربردهای این نوع رنگ را ذکر کرده ایم:

  • برجسته سازی درب های ساختمان
  • رنگ آمیزی مبلمان فلزی
  • رنگ آمیزی بدنه خودرو
  • رنگ آمیزی وسایل خانگی
  • رنگ آمیزی پروفیل های آهنی
  • رنگ آمیزی انواع اکسسوری های فلزی
  • رنگ آمیزی تخت های بیمارستان

مشاهده کردید که کاربرد این رنگ چقدر وسیع است و افراد می توانند از آن برای رنگ آمیزی های خانگی و همچنین صنعتی، استفاده کنند.

کاربرد رنگ کوره ای | پخش رنگ تهران

مزایای استفاده از رنگ کوره ای

بالاتر به تعدادی از مزایای استفاده از رنگ های پودری و مایع به شکل جداگانه اشاره کردیم، اما در ادامه قصد داریم مزیت استفاده از این نوع رنگ را به طور کلی ذکر کنیم:

  • کیفیت بالای رنگ برای صنعت خودروسازی
  • دوام بالا و عمر طولانی
  • دوستدار محیط زیست
  • نظافت سریع و آسان
  • راندمان عملکرد بالا

نکات مهم استفاده از رنگ کوره ای

اگر برای اولین بار است که می خواهید از این نوع رنگ استفاده کنید، حتما نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • اگر خودتان در این زمینه تخصصی ندارید، بهتر است از افراد متخصص برای انجام آن استفاده کنید.
  • برای استفاده از پوشش پودری، حتما قبل از کار قطعات را کاملا تمیز کنید.
  • سطوح را قبل از رنگ آمیزی کاملا صاف کنید و صیقل دهید.
  • برای افزایش چسبندگی رنگ کوره ای، ضروری است قطعات فلزی قبل از رنگ آمیزی سه مرحله چربی زدایی، زنگ زدایی و فسفاته کاری را پشت سر گذاشته باشند.

رنگ کوره ای را برخی با رنگ نسوز یکسان می‌دانند. اما در واقع کاربرد رنگ نسوز با کاربردهای رنگ کوره ای متفاوت است. اگر علاقمندید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید به مطلب دیگر ما مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *