روان شناسی رنگ سبز و اثری که در دکوراسیون، معماری، لباس و... دارد | شرکت پخش رنگ تهران

روان شناسی رنگ سبز و اثری که در دکوراسیون، معماری، لباس و… دارد

در محیطی خارج از شهر و در یک محیط جنگلی چشمان خود را باز کنید، چه چیزی بیش از همه نظر شما را جلب می کند؟ گیاهان و انبوهی از درختان و رنگی که به عنوان رنگ طبیعت در ذهن همه انسان ها حک شده است. روان شناسی رنگ سبز ریشه تداعی و تفکراتی که با مشاهده این رنگ در ذهن شما ایجاد می شود را مورد بررسی قرار می دهد.

با استفاده از علم روان شناسی امروزه انسان قادر است واکنش ها و عکس العمل های ذهنی و جسمی هر فرد را نبست به یک رنگ خاص، تحلیل و بررسی کند. این اطلاعات کارایی بسیار در جنبه های مختلف زندگی روزمره افراد دارند و کمک می کنند در شرایط گوناگون بتوانیم از رنگ های مناسبی استفاده کنیم.

چه رنگی را به عنوان سبز می شناسیم؟

این رنگ در طبیعت به وفور یافت می شود. علاوه بر گیاهان، رنگ سبز به شکل مواد معدنی در ساختار ماده های مختلفی یافت می شود. اما اگر بخواهیم بررسی کنیم که انسان ها چگونه رنگ سبز را تولید می کنند، لازم است کمی پیچیده تر به این موضوع بنگریم.

RGB، CMYK و HSL مدل های رنگی هستند که کمک می کنند در شرایط مختلف، رنگ ها تشکیل شوند. نحوه تشکیل رنگ آبی در این سیستم ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد، اما خارج این مدل های رنگ سازی هم می توان رنگ آبی را به وجود آورد.

ترکیب رنگ زرد و آبی می تواند یک رنگ آبی را به وجود آورد. میزان تیرگی یا روشن بودن نتیجه نهایی بستگی به میزان استفاده از این دو رنگ دارد. می توان رنگ های سبز لجنی، یشمی یا کله غازی هم با این روش ایجاد کرد که نیاز رنگ های بیش تری دارند.

چه رنگی را به عنوان سبز می شناسیم؟ | شرکت پخش رنگ تهران

RGB

پیش نیاز هر یک از مدل های رنگی با دیگری متفاوت است. در سیستم RGB برای تشکیل رنگ های مختلف، لازم است حتماً یک منبع نور وجود داشته باشد تا نتیجه نهایی قابل مشاهده شود. همین موضوع نیز دلیل اصلی به کار رفتن آن در انواع نمایشگرها است.

هر پیکسل در نمایشگرهای LED یا LCD از این سیستم استفاده می کنند و سه رنگ آبی قرمز (RED)، سبز(GREEN) و آبی( BLUE) را شامل می شوند. هر رنگ در این سیستم یک کد مخصوص به خود دارد و رنگ سبز در RGB با کد #۰۰FF00 شناخته می شود.

#۰۰FF00 بیانگر این است که برای نمایش رنگ سبز در این مدل رنگی لازم است، ۰% از رنگ قرمز، ۱۰۰% از رنگ سبز و ۰% از رنگ آبی استفاده شود. با توجه به این که سبز یکی از رنگ های تشکیل دهنده این مدل رنگی است، نتیجه نهایی یک رنگ کاملاً خالص خواهد بود.

HSL

این مدل رنگی که برای شبیه سازی رنگ های مختلف در سیستم های کامپیوتری به کار می رود، پارامترهای متفاوتی برای تشخیص رنگ ها دارد. مهم ترین کاربرد آن در برنامه نویسی سایت ها یا نرم افزار ها است. در سیستم HSL برای مشخص کردن هر رنگ از سه پارامتر اشباع، درجه و شدت روشنایی استفاده می شود.

مشخصه های HSL برای رنگ آبی به ترتیب برابر درجه ۱۲۰، اشباع ۱۰۰% و روشنایی ۵۰% هستند.

CMYK

این مدل رنگی دارای چهار رنگ اصلی است که برای ایجاد رنگ های مختلف، درصدهای متفاوتی از آن ها با هم ترکیب می شوند. نام این مدل نیز از حروف اول کلمات انگلیسی رنگ ها تشکیل دهنده آن، برداشته شده است.

فیروزه ای، ارغوانی، زرد و سیاه چهار طیف رنگی هستند که در این سیستم به کار می روند. برای تشکیل رنگ آبی لازم است مقدار هر یک از رنگ ها به شرح زیر باشد:

فیروزه ای ( CYAN ): 100%، ارغوانی(MAGENTA ):0%، زرد ( YELLOW ): 100%، سیاه( BLACK):0%

مدل CMYK عمدتاً در چاپ رنگی کاربرد دارد و بر خلاف RGB برای تشکیل رنگ نیازی به منبع نور نخواهد داشت.

چه رنگی را به عنوان سبز می شناسیم؟ | شرکت پخش رنگ تهران

همه چیز درباره روان شناسی رنگ سبز

بسیاری از واکنش ها و بازخورد هایی که در طول زندگی روزمره برای هر یک از ما اتفاق می افتند، نتیجه ای از اثرات رنگ ها بر ذهن همه ما هستند. این موضوع در مورد رنگ سبز کمی پر رنگ تر خواهد بود، چرا که این رنگ را به طور طبیعی می توانید در اطراف خود ببینید.

هنگامی که از روان شناسی رنگ سبز صحبت می کنیم، منظور بررسی همه ویژگی ها و اثراتی که بر ذهن و جسم انسان ها می گذارد. علم روان شناسی تنها از یک جنبه این رنگ را بررسی نمی کند، بلکه تأثیرات آن را در تمام جوانب زندگی از جمله فعالیت های تفریحی، شغلی یا حتی در مورد پوشاکی که به رنگ سبز است هم تحلیل خواهد کرد.

روان شناسی این رنگ ثابت کرده که طیف گسترده و متنوعی که از آن وجود دارد، می توانند اثرات متفاوتی داشته باشند. روان شناسی رنگ سبز لجنی، یشمی یا کله غازی که از جمله سبز های تیره به شمار می روند، نشان می دهد که ماهیتی جدی دارد و بیانگر قدرت است.

با استفاده از علم روان شناسی می توان متوجه شد که بخش بزرگی از تداعی ها یا تفکراتی که نسبت به رنگ سبز وجود دارد، حاصل باورهای فرهنگی یک ملت یا در نتیجه خاطراتی هستند که از این رنگ دارند.

با این وجود در یک باور عمومی می توان رنگ سبز را یک رنگ ملایم، آرام و نشانه اعتماد به نفس، زندگی و پول دانست. از لحاظ نماد شناسی نیز این رنگ را نماد صلح، ایمنی، سلامتی و دانش می دانند.

رنگ سبز چه اثراتی بر ما دارد؟

رنگ سبز چه اثراتی بر ما دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

پایه علم روان شناسی رنگ ها بر اثراتی که هر یک از آن ها بر ذهن و جسم انسان دارند، استوار است. رنگ سبز نیز اثرات مثبت و منفی دارد که در بستگی به شرایط استفاده از آن دارد. به طور کلی رنگ سبز در تصور عامیانه یک رنگ شاد و پرکاربرد است و در واقع بیش تر تصورات افراد در مورد آن، خوش بینانه و مثبت هستند.

چند مورد از مهم ترین اثرات مثبت این رنگ به شرح زیر هستند:

  • سبز یکی از رنگ هایی است که باعث افزایش اشتها برای خوردن غذا می شود
  • رنگ سبز حس اعتماد و اطمینان را به اطرافیان القا می کند
  • این رنگ در کودکان و نوجوانان باعث شکوفا شدن خلاقیت و نوآوری می شود
  • سبز در دسته رنگ های سرد و خنک شناخته می شود و باعث کاهش ضربان قلب و کاهش دمای بدن می شود.
  • مشاهده رنگ سبز باعث کاهش خستگی در بدن خواهد شد. به همین خاطر نیز هست که روانشناسی رنگ سبز در لباس کمک قابل توجهی به کاهش خستگی روزانه میکند.

رنگ سبز تأثیرات منفی نیز در برخی موارد به همراه دارد که عموماً به دلیل به کار بردن آن در شرایط نامناسب به وجود می آید. روان شناسی طیف های مختلف رنگ سبز، اثرات منفی را برای آن به شکل زیر تعریف می کنند:

  • پوشیدن لباس های با رنگ سبز تیره می تواند فرد را سلطه جو و خودخواه نشان دهد.
  • در معرض رنگ سبز قرار گرفتن برای افرادی که دچار سرطان ملتهب و فعال هستند، توصیه نمی شود، چرا که به پیشروی آن کمک می کند.
  • پوشیدن لباس های یکدست سبز می تواند هم خود فرد و هم اطرافیان را نسبت به این رنگ خسته کند، چرا که در نهایت این رنگ ماهیتی خنثی دارد و باید به همراه رنگ های گرم تری استفاده شود.

اصلی ترین کاربرد های رنگ سبز

اصلی ترین کاربرد های رنگ سبز | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ سبز در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ به عنوان رنگ سال انتخاب شد. این موضوع میزان محبوبیت و کارایی این رنگ را نشان می دهد.

یکی از مهم ترین کاربردهای این رنگ، در طراحی سایت های و پوسته نرم افزار ها خواهد بود، چرا که سبز قادر است حس اعتماد کاربر را به شدت افزایش دهد. از طرفی مشاهده رنگ سبز می تواند آرامش ذهنی و تمرکز را به همراه داشته باشد و همین موضوع باعث شده تا در بیمارستان ها و در اتاق بیماران از این رنگ استفاده های زیادی شود.

در غذا و نوشیدنی ها نیز رنگ سبز بسیار پرکاربرد است. با توجه به این که منابع طبیعی دسترسی به این رنگ در اطراف ما به وفور یافت می شود، به کار رفتن آن در غذاها و نوشیدنی ها چندان عجیب و دور از ذهن نیست.

در ترکیب رنگی غذا، وجود رنگ سبز باعث بالا رفتن اشتها و میل به خوردن می شود. در مورد نوشیدنی ها نیز این قاعده وجود دارد و استفاده از سبزیجات یا میوه های سبز رنگ در این حوزه بسیار شایع است.

جوانب مختلف روان شناسی رنگ سبز را بشناسیم؟

از آن جایی که رنگ های در تمام جوانب زندگی ما وجد دارند، لازم است اثرات آن ها را نیز به طور جامع و کلی بررسی کنیم. روان شناسی این رنگ در شرایط مختلف، اصول زیبا شناختی، اثرات ذهنی و اثرات جسمی آن را تحلیل می کند. با استفاده از این اطلاعات می توانید بهترین کارایی ها را نیز برای رنگ سبز شناسایی کنید.

روانشناسی رنگ سبز در تبلیغات

با این وجود که سبز یک رنگ سرد و خنثی شناخته می شود، اما قادر است مفاهیمی زیادی را در صورت استفاده مناسب به مخاطب انتقال دهد. مهم ترین نکته برای به کار بردن سبز در تبلیغات، آشنایی با رنگ هایی است که با سبز هم خوانی دارند و ترکیب مناسبی را پدید می آورند.

اگر تبلیغات مربوط به خوراکی های را در سطح شهر دیده باشید، متوجه خواهید شد که رنگ سبز عمدتاً برای نشان دادن سلامتی و تازگی یک خوراکی یا نوشیدنی استفاده می شود. روان شناسی رنگ سبز در تبلیغات ثابت می کند که در واقع رستوران ها، کافه ها و تولید کنندگان نوشیدنی و خوراکی سعی دارند از طریق به کار بردن رنگ سبز در تبلیغات خود، برتری سرویس دهی و کیفیت خود را نشان دهند.

بنگاه های مالی و بانک ها، از این رنگ برای تبلیغات خود استفاده می کنند. این واقعیت که اکثر پول های جهان به رنگ سبز هستند باعث شده تا تصوری در ذهن افراد به وجود بیاید و سبز برای آن ها یادآور پول و ثروت باشد. از این رو تبلیغاتی با تم رنگی سبز می توانند به شدت توجه بیننده را به خود جلب کنند.

یکی از شناخته شده ترین کسب و کارهای جهانی یعنی استارباکس هم از این رنگ در طراحی لوگوی خود استفاده کرده است.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

استفاده از رنگ سبز در محیط های آپارتمانی و کوچک، بسیار رایج است. این رنگ می تواند احساس شادابی و تازگی را به ساکنین خانه القا کند. هم چنین استفاده از عناصری با این رنگ مانند گیاهان در محیط های اداری و کاری، می تواند به مراجعان و مخاطبان احساس راحتی و اعتماد را القا کند.

در شرایطی که امکان تغییر رنگ برای اتاق نشمین یا فضای آشپزخانه خود ندارید، می توانید میز و صندلی هایی به این رنگ را به کار ببرید یا از گلدان های متنوع استفاده کنید. در محیط آشپزخانه رنگ سبز عموماً در قالب کاغذ دیواری یا به صورت کاشی ها کوچک به کار می رود.

روان شناسی رنگ سبز در دکوراسیون نشان داده به کار بردن آن در فضای اتاق خواب می تواند شما را از استرس و فشار های عصبی که در طول روز با آن ها درگیر بوده اید، آزاد کند. ترکیبی از رنگ آبی و سبز کم رنگ یکی از بهترین ایده ها برای رنگ آمیزی اتاق کودکان و نوجوانان است.

رنگ سبز در دکوراسیون | شرکت پخش رنگ تهران

روانشناسی رنگ سبز در معماری

رنگ سبز در دید تقریبا همه انسان ها، یک رنگ آرامش بخش و صلح جو شناخته می شود. استفاده از این ویژگی در معماری سازه های مختلف می تواند نتایج خوبی را بر جای بگذارد. استفاده از متریال سبز رنگ در معماری یک ساختمان، آن را به شدت مورد توجه قرار خواهد داد و به نوعی یک وجه تمایز قوی برای آن به شمار می رود.

روان شناسی رنگ سبز در معماری نشان می دهد که در سبک مدرن معماری این رنگ بیش تر مورد توجه قرار گرفته و ارزش بالاتری در میان رنگ های دیگر دارد.

رنگ سبز در معماری | شرکت پخش رنگ تهران

روانشناسی رنگ سبز در مد و پوشاک و لباس

در هنگام ست کردن چند لباس با هم با توجه به روانشناسی رنگ سبز در لباس ، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چند رنگ سرد را با هم ترکیب نکنید. سبز رنگی است که اگر در کنار رنگ های فعال و گرم تر قرار گیرد، می تواند اثرات مثبتی را بر بیننده و خود شخص داشته باشد.

سبز یک رنگ ثانویه است و از ترکیب رنگ های دیگر به دست می آید. روان شناسی رنگ سبز در لباس نشان داده که اگر این رنگ را در ترکیب با رنگ های زرد و آبی استفاده کنید، بهترین نتایج حاصل می شوند. زرد و آبی رنگ های سازنده سبز هستند.

رنگ سبز در مد و پوشاک | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ سبز در شخصیت شناسی

عموماً افرادی که به رنگ سبز علاقه دارند، بسیار اجتماعی و پرحرف، صلح جو و آرام،خوش بین و مثبت نگر، طبیعت دوست و از نظر احساسی بسیار حساس هستند.

پوشیدن لباس سبز می تواند شما را در نگاه اطرافیان خوش برخورد، با اعتماد به نفس و مهربان نشان دهد. اما باید توجه داشته باشید که از ترکیب رنگی مناسبی استفاده کنید. سبز های روشن تر بیش تر برای جوانان و نوجوانان مورد پسند است. طیف های تیره تر این رنگ اما برای رنگ آمیزی کالاهای لوکس به کار می روند و بیانگر ارزش مند بودن آن کالا خواهند بود.

در برداشتی دیگر می توان افرادی را که در معرض رنگ سبز هستند یا به آن علاقه دارند را از نظر حافظه قوی تر از دیگران دانست. دلیل اصلی این موضوع اثرات جسمی و ذهنی است که این رنگ بر انسان ها دارد.

جمع بندی روان شناسی رنگ سبز

برخی تحولات فرهنگی و شاید بزرگ شدن جوامع در کشورهای توسعه نیافته باعث شده تا استفاده از رنگ ها مختلف در جوانب مختلف زندگی روزمره، امری ناپسند و کم طرفدار شناخته شود. علم روان شناسی به کمک اطلاعات و داده هایی که از طریق تحقیقات جمع آوری شده اند، ثابت می کند که رنگ ها می توانند روند زندگی انسان ها را دستخوش تغییرات مثبت زیادی کنند.

رنگ ها از نظر دینی و فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. برای مثال رنگ سبز در دین اسلام، نشانه صلح و دوستی شناخته می شود. در فرهنگ ایرانی نیز این رنگ نماد رشد، شکوفایی، زندگی و دوستی بوده و می بینیم که در سفره هفت سین یکی از اجزای اصلی یعنی سبزه به همین رنگ است. در فرهنگ مردم ژاپن هم ارزش بالایی برای این رنگ در نظر گرفته شده و آن را نمادی از زندگی ابدی و جاودانه می دانند.

این رنگ به طور طبیعی در اطراف همه ما یافت می شود، اما روانشناسی رنگ سبز به ما کمک می کند در شرایط مناسبی و به میزان کافی از آن بهره ببریم تا بهترین نتایج را به دست آوریم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *