معرفی و نحوه ساخت انواع بتونه | شرکت رنگ تهران

معرفی و نحوه ساخت انواع بتونه

آموزش ساخت بتونه یکی از آموزش‌هایی است که کسانی که به دنبال نقاشی ساختمان و زیباتر کردن خانه خود هستند به آن نیاز دارند. بتونه کاری از جمله نیازهای اصلی برای نقاشی و زیباسازی ساختمان‌های امروزی است. در فرایند نقاشی دیوارهای ساختمان اگر سطح دیوارها کاملا صاف و عاری از هر گونه برآمدگی یا فرورفتگی نباشد در نهایت نتیجه نهایی مناسب نخواهد بود. به همین دلیل قبل از شروع نقاشی معمولا از فرایند بتونه کاری استفاده می‌شود.

انواع بتونه با کارکردها و کاربردهای مختلف تولید و شما می‌توانید از هر یک از آن‌ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده برای بتونه کاری استفاده کنید. با توجه به این‌که بدون استفاده از بتونه عملا امکان ایجاد یک سطح صاف و صیقلی و البته زیبا وجود ندارد آموزش ساخت انواع بتونه نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله در کنار شما هستیم تا با معرفی انواع بتونه و مراحل ساخت آن‌ها شما را با این محصول عالی آشنا کنیم.

انواع بتونه

قبل از پرداختن به روش ساخت انواع بتونه لازم است تا مختصری درباره بتونه و انواع آن برای شما صحبت کنیم. انواع مختلفی از بتونه‌ها وجود دارد که به دلیل استفاده از متریال مختلف برای ساخت آن‌ها شاهد ویژگی‌های مختلفی نیز در آن‌ها هستیم. از این گذشته روش ساخت انواع بتونه نیز با هم تفاوت‌هایی دارد. البته در فرایند اصلی شما باید مراحل مشخصی را طی کنید. تنها در اضافه کردن موارد اولیه است که تفاوت‌هایی در ساخت انواع بتونه وجود خواهد داشت.

در حال حاضر در فرایند نقاشی ساختمان از انواع بتونه‌های زیر استفاده می‌شود:

  1. بتونه روغنی
  2. بتونه پلاستیکی
  3. بتونه کناف

نحوه ساخت انواع بتونه

بتونه‌ها در شکل ظاهری خمیرهای تقریبا سفتی هستند که می‌توان از آن‌ها برای پر کردن ترک‌ها و صاف کردن‌بخش های مختلف دیوار و به اصطلاح زیرسازی نقاشی ساختمان استفاده کرد. البته بتونه جایگزینی برای گچ کاری ساختمان نیست و از این ماده بعد از اتمام تمام مراحل ساخت دیوار و یک مرحله قبل از نقاشی ساختمان استفاده می‌شود. بنابراین خود نقاش ساختمان باید با نحوه ساخت انواع بتونه‌ مختلف آشنا باشد. در این‌بخش نوبت به این رسیده تا نحوه ساخت انواع بتونه را نیز به شما معرفی کنیم.

نحوه ساخت انواع بتونه ساختمان | شرکت رنگ تهران

نحوه ساخت بتونه روغنی

یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع بتونه در نقاشی ساختمان بتونه روغنی است. برای ساخت بتونه روغنی چالش زیادی در پیش نخواهید داشت و در صورت در اختیار داشتن مواد اولیه این فرایند به سادگی قابل انجام است. برای این منظور نیاز به داشتن مواد اولیه زیر خواهید داشت:

  • پودر مل یا گل بتونه بسته به حجم مورد نیاز بتونه روغنی
  • تینر برای روان کنندگی
  • آب
  • رنگ روغنی

امکان تهیه تمام این مواد در مغازه‌های رنگ و ابزار فروشی وجود دارد. بعد از تهیه تمام مواد اولیه نوبت به ساخت بتونه می‌رسد. برای این منظور به ترتیب زیر عملا کنید:

  • ابتدا ظرف مناسب برای ساختن بتونه را آماده می‌کنیم. این ظرف باید گنجایشی کمی بیشتر از مقدار بتونه مورد نظر برای ساخت را داشته باشد تا امکان هم زدن مواد داخل آن ساده باشد.
  • سپس باید رنگ بتونه را در داخل ظرف بریزید. دقت کنید که اگر به دنبال ساخت انواع بتونه روغنی سفید هستید از رنگ روغن سفید و در صورتی که به فکر داشتن بتونه روغنی رنگی هستید؛ مطابق با رنگ مورد نظر رنگ بتونه را انتخاب و به ظرف اضافه کنید.
  • در داخل ظرف به مقدار لازم مل اضافه کنید و مخلوط را به صورت کامل با هم ترکیب کنید. برای ترکیب کردن رنگ بتونه و مل می‌توانید از کاردک استفاده کنید.
  • در قدم بعدی نوبت به اضافه کردن آب سرد می‌رسد. آب برای سفت‌تر شدن بتونه استفاده می‌شود. بنابراین باید آن را به مقدار نیاز بریزید.
  • در صورتی که چسبندگی زیادی در بتونه روغنی احساس می‌کنید باید کمی تینر به آن اضافه کنید.

از بتونه روغنی می‌توان برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. بتونه‌های روغنی برای پر کردن درزها و ترک‌های دیوارها و سطوح فلزی کاربرد دارند. اگر در منزل به دنبال رنگ آمیزی سطوح چوبی هستید نیز می‌توانید از بتونه روغنی برای صاف کردن آن استفاده نمایید. قبل از رنگ آمیزی دیوارها را رنگ روغن این نوع بتونه می‌توانید بهترین کارکرد را برای شما داشته باشد.

نحوه ساخت بتونه روغنی ساختمان | شرکت رنگ تهران

نحوه ساخت بتونه پلاستیکی

برای ساختن بتونه پلاستیکی نیز به همان متریال بالا نیازی خواهید داشت. اما این بار به جای رنگ روغن باید از رنگ پلاستیک استفاده شود. ماده اصلی مورد استفاده در تمام بتونه‌ها گل بتونه یا مل است که از کربنات کلسیم ساخته می‌شود. این نوع بتونه نیز برای پر کردن درزها و ترک‌ها و از بین بردن فرورفتگی‌ها در دیوار قبل از نقاشی کاربرد دارد. البته دقت کنید که میزان سفتی و نرمی بتونه حتما باید تنظیم شده باشد. در صورتی که بتونه پلاستیکی خیلی سفت باشد نمی‌توان به خوبی و راحتی از آن استفاده کرد و درزها پر نمی‌شوند. در صورتی هم که بتونه پلاستیکی خیلی شل باشد از روی کاردک در زمان استفاده سر خواهد خورد. برای این‌که بتونه پلاستیکی را کمی سفت‌تر کنید می‌توانید از چسب چوب استفاده نمایید.

نحوه ساخت بتونه کناف

در نهایت نوبت به آموزش نحوه ساخت بتونه کناف می‌رسد. این نوع بتونه به نسبت دو مورد قبلی فرایند ساخت راحت تری دارد. شما می‌توانید به سادگی این بتونه را آماده کنید. برای ساختن بتونه کناف نیاز به پودر کناف خواهید داشت. پودر کناف را با آب به مقدار لازم در یک طرف هم بزنید و کمی هم به آن سفیده تخم مرغ یا شکر اضافه نمایید. اضافه کردن شکر و سفیده تخم مرغ باعث می‌شود تا بتونه دیگر در زمان استفاده ترک نخورد.

بتونه کاری دیوار به صورت حرفه‌ایی | شرکت رنگ تهران

کلام آخر

مراحل ساخت بتونه در انواع مختلف را با هم مرور کردیم. دقت کنید که اگر تخصص و تجربه کافی برای ساخت و استفاده از بتونه در نقاشی ساختمان را نداشته باشید ممکن است نتوانید به خوبی از پس ساخت آن بر بیایید. این موضوع می‌تواند در نتیجه نهایی نقاشی دیوار ساختمان تاثیر منفی داشته باشد. از این رو توصیه می‌کنیم که برای حفظ کامل زیبایی نمای دیوارهای ساختمان برای چنین فرایند از متخصصین و افراد با تجربه کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام متشکرم ، لطف شما شامل معرفت و سلامتی روح و روان تان است.
    من دنبال یک بتونه ای هستم که با آن بتوان با دست اشکال مختلف ساخت و بدون نیاز با کوره آنقدر سفت و محکم می شود و ترک هم نمی خورد رنگ اش هم تقریبا گل روشن متمایل به زرد است . اگر مواد این بتونه بگیری مشکل من حل می شود.

    1. سلام و ممنون از شما دوست عزیز. یکی از محصولاتی که در سایت ما به فروش میرسد بتونه سنگی هستند و به احتمال قوی پاسخگوی نیاز شما برای این کار نیستند؛ شکل پذیری آن هم سخت است و هم اینکه ممکنه ترک بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *