فرمولاسیون رنگ ساختمانی | شرکت رنگ تهران

فرمولاسیون رنگ ساختمانی چیست؟

رنگ‌ های ساختمانی رنگ‌ های شیمیایی هستند که برای پوشش سطوح داخلی و خارجی ساختمان بکار می‌روند و به دلایل بسیار زیادی در بین مصرف کنندگان طرفداران زیادی دارند. از جمله این موارد می‌توان به صرفه بودن پوشش دهی مناسب در مقایسه با کاغذ دیواری و عدم نیاز به تخصص حین استفاده اشاره کرد. ضمن اینکه به دلیل تنوع بالای رنگ‌ ها و انواع مصارف آن با توجه به محیط مورد استفاده نیاز های متقاضیان بسیاری را رفع می‌نماید. برای اینکه بیشتر با انواع رنگ ساختمانی آشنا شوید لازم دانستیم تا توضیحی درباره فرمولاسیون رنگ ساختمانی و کیفیت این نوع رنگ ارائه دهیم.

چگونه یک رنگ با کیفیت بالا تولید کنیم؟

از نظر مردم فرآیند ساخت رنگ ساده به نظر می‌رسد درحالیکه این طور نیست و برای تبدیل این ماده مایع به جامد و به اصطلاح خشک شدن یک فرآیند پیچیده‌ی شیمیایی صورت می‌گیرد. یک محصول وقتی تایید نهایی می‌شود که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و تنها در این صورت است که هویت و برند آن محصول از سایرین متمایز خواهد شد. کیفیت رنگ زمانی بالا خواهد بود که به عوامل تاثیرگذار در زمان کار کردن با رنگ ها توجه شود عواملی چون یکنواخت بودن رنگ تولید شده با رنگدانه‌ هایش میزان مقاومت رنگ در برابر تغییرات دما و رطوبت میزان منبع نور در محیط و نحوه‌ی تولید رنگ و شرایط پردازش آن.

رنگ‌ های ساختمانی انواع مختلفی دارند و کیفیت آن ها به میزان رنگدانه‌ های موجود در آن ها برمی‌گردد رنگ های ارزان و بی‌کیفیت بیشتر به جای ذرات ریز رنگدانه دارای حلال و مایعات هستند از این رو نیاز به پوشش بالایی دارند و باید در فضای مورد نظر چندین لایه استفاده شوند. هرچند به دلیل بی‌کیفیت بودن بعد از چند ماه تاثیر خود را نشان می‌دهند و زرد یا پوسته پوسته می‌شوند.

 

معرفی انواع رنگ ساختمانی | رنگ تهران

آشنایی با انواع رنگ ساختمانی

در ادامه به طور خلاصه به معرفی انواع رنگ و کاربرد هایشان می‌پردازیم:

رنگ پلاستیک

بهترین مکان برای استفاده از این رنگ سقف‌ ها هستند چرا که کمتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. این رنگ به راحتی قابل تمیز شدن نیست اما در عوض بوی آن چنانی ندارد زود خشک می‌شود و رنگ‌ آمیزی با آن ساده است فقط کافیست دقت کنید رد قلم مو روی سطح نماند.

رنگ روغنی یا آلکیدی

بهترین گزینه برای رنگ کردن دیوار های داخلی فضا های مسکونی درب و پنجره‌ ها و آهن‌آلات به شمار می‌رود. قدرت مقاومت این رنگ ها بالاست اما نه به اندازه رنگ های آکریلیک. رنگ‌ های آلکیدی در سه نوع براق نیمه مات و مات وجود دارند که میزان زمان خشک شدن شدت بو و  قابلیت شستشوی آن ها با یکدیگر متفاوت است.

رنگ مولتی کالر

قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح از گچ سیمان چوب گرفته تا شیشه و سنگ و بتن را دارد و از لحاظ تعداد رنگ دارای تنوع بالایی است. رنگ مولتی کالر نوعی رنگ دکوراتیو است به صورتی که با ایجاد یک لایه نازک بر روی هر سطحی که استفاده شود می تواند به راحتی ایرادات آن را بپوشاند و به دلیل آنکه مقاومت بالایی در برابر آلودگی دارد مناسب‌ترین انتخاب برای محیط‌ های پر تردد است.

رنگ بلکا

از جمله رنگ های سلولزی و شبیه به کاغذ دیواری است. این رنگ مانند یک عایق برودتی و گرمایی عمل می‌کند قابلیت ترمیم و شسته شدن را داشته و بدون بو است. مناسب‌ترین انتخاب برای مکان‌ های عمومی است.

رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک که نام دیگر آن رنگ لاتکسی است. این رنگ به دلیل غلظت بالایی که دارد به سرعت خشک می‌شود، قابلیت شستشو را دارد روی تمامی سطوح استفاده می‌شود و جایگزین مناسبی برای رنگ‌ های روغنی است. کاربرد آن برای سطوح داخلی و خارجی بوده و مناسب درب و چهارچوب ها نمی‌باشد.

رنگ جلا

رنگ جلا که به آن روغن جلا هم می‌گویند برای محافظت و برق انداختن سطوحی مثل پارکت‌ ها و کمد ها بکار می‌رود. نوع جدید این رنگ پلی اورتان و ملامین است که باعث حفاظت از بافت و دانه‌ های چوبی می‌گردند.

رنگ صنعتی

انواع رنگ صنعتی | رنگ تهران

این نوع رنگ در صنایع نفت گاز و پتروشیمی کاربرد دارد و مهم‌ترین خاصیتی که دارد ضدخوردگی آن است که باعث جلوگیری از زنگ زدگی سطح می‌شود.  مواد اولیه این رنگ شامل: دی اکسید تیتان بنتون متیل ایزوبوتیل کتون افزودنی ها رزین اپوکسی ٧۵ درصد ( جامد ) و ایزو پروپیل الکل است و معمولا در صنایع چوب لوازم ساختمانی رنگ‌ های پودری ماشین‌آلات کشاورزی صنایع خودروسازی واگن هواپیما و… استفاده می‌شوند. با توجه به اهمیت و وسعت کابرد های آن فرمولاسیون‌ های تولید این نوع رنگ‌ ها معمولا به صورت سفارشی و بنا بر خواست مشتری صورت می‌گیرد.

برای خرید انواع رنگ صنعتی می‌توانید به فروشگاه رنگ تهران مراجعه کنید.

آشنایی با مواد خام مورد استفاده در تولید رنگ

تقریبا می‌توان گفت که در انواع رنگ‌ های ساختمانی از یک فرمولاسیون و ترکیب مواد استفاده می‌شود و تنها تفاوت آن ها در میزان استفاده از اجزای تشکیل دهنده‌ی آن است. رنگ از چهار ماده‌ی اصلی رزین رنگدانه حلال و مواد افزودنی تشکیل شده است.

  • رزین: چسباننده ای است که ذرات رنگدانه را در کنار هم نگه داشته و چسبندگی به سطح رنگ شده را فراهم می کند.
  • رنگدانه: از رنگدانه‌ ها برای رنگ آمیزی و براق کردن رنگ‌ ها استفاده می‌شود و معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند. رنگدانه‌ های اصلی که شامل رنگدانه‌ هایی مانند دی اکسید تیتانیوم (سفید) اکسید سبز کروم اکسید های آهن زرد و قرمز و غیره است و در گروهی دیگر که رنگدانه‌ های توسعه دهنده نامیده می شوند مواد افزودنی مانند: کربنات کلسیم منیزیم میکا و سولفات باریم استفاده می‌شود.
  • حلال: مایعی است از جنس آب یا حلال آلی که به عنوان ناقلی بین رنگدانه‌ ها و رزین‌ ها عمل می‌کند.
  • مواد افزودنی: این مواد برای ایجاد سهولت در زمان رنگ‌آمیزی افزایش مقاومت رنگ در برابر خراش خشک شدن آن و همچنین میزان مقاومت آن در برابر ریزش رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزا اصلی تشکیل دهنده رنگ های ساختمانی | شرکت رنگ تهران

موارد تاثیر گذار در پوشش مناسب رنگ

زمانی می‌توان رنگ‌آمیزی درست و باکیفیتی را انجام دهید که اصول موجود در این زمینه را به خوبی رعایت کرده باشید.

زیرسازی سطح قبل از رنگ کاری

پیش از اقدام به رنگ کردن ابتدا زیرسازی و مراحل مقدماتی آن را که به صورت عامیانه لکه‌گیری می‌گویند به خوبی انجام دهید. زیرسازی بر روی دیوار هایی که در اصطلاح نو هستند و هنوز رنگ نخورده‌اند با زیرسازی دیوار هایی که از قبل رنگ‌آمیزی دارند کمی متفاوت است.

توجه داشته باشید برای دیوار های نو قبل از اقدام به رنگ کردن عملیات روغن کاری(روغن الیف) صورت می‌گیرد و رنگ مستقیما روی گچ زده نمی‌شود. برای شروع مرحله زیرسازی در دیوار های از قبل رنگ شده ابتدا می‌بایست هر نوع فرورفتی بر اثر ضربه را بتونه‌کاری و لکه‌گیری کرده و نقاط ناهموار برجسته را با سمباده‌کشی هموار و یکدست کرد.

رنگ آمیزی درست

انتخاب رنگ درست مهم‌ترین کار در این مرحله است. رنگی که انتخاب می‌شود می‌بایست هم باکیفیت بوده یعنی در زمان مناسبی خشک شود به راحتی به سطح بچسبد مقاومت آن در مقابل ترک خوردن و پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ بالا باشد و رنگ مناسبی را از خود منعکس نماید.

در کنار همه این ها از نظر جنبه تزئینی بودن زیبا به نظر رسد. رنگ آمیزی یک سطح زمانی زیبا به نظر می‌رسد که رنگ بصورت یکنواخت پخش شود و ضخامت آن در همه جای سطح یکسان باشد. همچنین باید مواظب بود تا رد غلتک یا قلم موی رنگ باقی نماند.

خشک شدن صحیح رنگ

اگر می‌خواهید سطح مورد نظر را دوبار یا بیشتر رنگ کنید می‌بایست به زمان بین رنگ آمیزی دقت کنید که آن سطح حتما خشک شده باشد در غیر اینصورت پوشش سطح به صورت یک دست و کامل انجام نمی‌گیرد. درست است که رنگ‌ های باکیفیت میزان پوشش بیشتری دارند و حتی گاهی اوقات با یکبار رنگ‌آمیزی به نتیجه مطلوب می توان رسید اما آنچه که اهمیت دارد نحوه درست مراحل رنگ آمیزی است که باعث می‌شود تا نتیجه کار با کیفیت از آب در آید.

موارد تاثیر گذار در پوشش مناسب رنگ | شرکت رنگ تهران

فرمولاسیون رنگ ساختمانی

رنگ‌ های پرکاربرد در ساختمان‌ ها عموما رنگ‌ های روغنی و پلاستیکی هستند اما خوب است قبل از خرید رنگ ساختمانی و اقدام به رنگ کردن در مورد فرمولاسیون، کارایی، مزایا و معایب آن ها اطلاعات کافی داشته باشید.

رنگ پلاستیک

استفاده از این رنگ بسیار ساده است و از آنجایی که زود کثیف می‌شود و قابل شستشو نیست پس برای داخل کمد انباری و سقف‌ ها مناسب است.

مزایای فرمولاسیون رنگ ساختمانی ( رنگ پلاستیک )

  • بو ندارد.
  • سریع خشک می‌شود.
  • قیمت آن مناسب است.
  • برای استفاده تنها کافی است آن را با آب ترکیب کرد نه با حلال‌ های نفتی.
  • اغلب به دلیل مات بودن ایرادات کار را به خوبی پوشش می‌دهد.
  • اگر در زمان ترکیب با آب نه زیاد غلیظ و نه زیاد رقیق شود پوشش دهی خوبی خواهد داشت و با یک دست رنگ زدن نتیجه‌ی خوبی را خواهد داد.

معایب فرمولاسیون رنگ ساختمانی ( رنگ پلاستیک )

  • سریع کثیف می‌شود و قابل شستشو نیست.
  • نسبت به نورخورشید مقاومت کم و کلا ماندگاری این رنگ پایین است.
  • برای استفاده بر روی سطوح آهنی یا چوبی گزینه مناسبی نیست.

رنگ روغنی

این دسته از رنگ ها به سه نوع تقسیم می‌شوند. رنگ‌ های روغنی مات نیمه مات و براق که هر یک مصارف و کاربرد های خاص خود را دارند.

رنگ روغنی نیمه مات و مات

  • به دلیل مات بودن قادر به انعکاس نور نیستن پس ایرادات گچ کاری را بهتر از نوع براق خود می‌پوشاند.
  • مانند رنگ روغنی براق قابلیت شسته شدن کامل را ندارند اما نوع نیمه مات آن را می‎ توان با یک عدد دستمال خیلی راحت تمیز کرد پس مناسب فضا هایی چون آشپزخانه یا اتاق نشیمن می‌باشد.
  • پوشش دهی آن نسبت به رنگ روغنی براق کمتر است و بوی بیشتری دارد.

رنگ‌ های روغنی براق

  • اگرچه مقاومت ماندگاری و پوشش خوبی دارند اما برای پوشش دادن موج‌ های سطوح و گچ‌کاری‌ ها مناسب نیستند. این نوع رنگ معمولا انتخاب خوبی برای رنگ کردن درب و پنجره‌ها سطوح فلزی چوبی و خارج از ساختمان محسوب می‌شوند.
  • قابلیت شستشو دارند.
  • دارای بو است.

سخن پایانی

رنگ ساختمانی یک نوع پوشش مناسب برای نمای داخلی و گاهی خارجی ساختمان است که انواع مختلفی دارد و به روش‌ های متفاوتی اجرا می‌شود. در این مطلب به تعریف و معرفی انواع آن ها و کاربرد هایشان پرداختیم. از طرفی با توضیح فرمولاسیون رنگ ساختمانی مزایا و معایب هر رنگ سعی کردیم به شما کمک کنیم تا با توجه به نیاز خود بهترین تصمیم را در زمان انتخاب رنگ ساختمانی بگیرید. ما در مقاله‌ای دیگر در سایت رنگ تهران بهترین برند رنگ ساختمانی را معرفی کردیم، پیشنهاد می‌شود این مقاله را نیز مطالعه کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *