روش پاک کردن رنگ آکریلیک | رنگ تهران

روش های پاک کردن رنگ آکریلیک از روی سطوح مختلف

پاشیدن قطره‌های رنگ آکریلیک روی لباس یا سطوحی که نباید رنگ شوند، در حین پروسه رنگ‌آمیزی تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. این اتفاق حتی برای افراد حرفه و با تجربه هم ممکن است رخ دهد، پس خود را سرزنش نکنید و به دنبال روش‌های پاک کردن رنگ آکریلیک باشید. خوشبختانه علاوه بر شما هم افراد زیادی با این مشکل سر‌وکار داشته‌اند و به واسطه تجربیاتی که به دست آمده، می‌توانید از روش‌های موثری برای این منظور استفاده کنید.

البته پاک کردن این نوع رنگ از روی سطوح می‌تواند کمی دردسر‌ساز باشد. به همین منظور اگر می‌خواهید جایی را با آن‌ها رنگ کنید، حتماً تصمیم قطعی بگیرید، چرا که پس از خشک شدن، پاک کردنش مشکل خواهد بود.

رنگ آکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک چیست | رنگ تهران

اگر برای رنگ کردن اتاق یا خانه خود به دنبال رنگی هستید که با محیط زیست سازگار باشد و جلوه خوبی هم به اتاق بدهد، انواع رنگ آکریلیک بهترین انتخاب پیش‌روی شما است. رنگ آکریلیک به دو حالت پایه آب و پایه حلال تولید می‌شود. نوعی از آن که بر پایه آب است، بوی کمی دارد و هیچ ضرری هم برای انسان ندارد. در تولید نوع دوم از مواد شیمیایی استفاده شده و این کار باعث شده تا بوی زیادی داشته باشد.

از مزایای این رنگ خاص می‌توان به قابلیت شستشو، امکان استفاده روی هر سطح، خشک شدن سریع و قابل اشتعال نبودن، اشاره کرد. از آن‌جایی که این رنگ در مدت زمان کمی خشک می‌شود، در یک روز می‌توانید دو لایه رنگ را پشت سر هم اجرا کنید. در واقع از نظر زمانی هم برای شما صرفه‌جویی خوبی به همراه دارد. از نکات مثبت این رنگ در مقابل رنگ روغن، تنوع رنگی بالای آن‌ها و هم‌چنین بوی کم‌تر است.

پاک کردن رنگ آکریلیک از سطوح

در بعضی موارد پاشیدن رنگ اکریلیک روی سطوحی که نباید رنگی شوند، به یک کابوس تبدیل می‌شود. این موضوع وقتی که رنگ برای مدتی بر روی سطح مانده و خشک شده، بسیار دشوارتر خواهد بود. پس در همین ابتدای راه توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید بدون دردسر رنگ اضافی را پاک کنید، تا زمانی که خشک نشده این کار را انجام دهید.

با این وجود برای کسانی که با سطح پوشیده از رنگ اکریلیک خشک هم مواجه هستند، راه‌حل‌هایی وجود دارد. اگر این روش‌ها هر یک در جای مناسب و طبق اصول گفته شده انجام شوند، شاهد نتیجه خوبی خواهید بود. در بعضی موارد هم یک‌بار استفاده از روش‌های پاک کردن رنگ آکریلیک کفایت نمی‌کند و باید چند بار آن‌ها را انجام دهید تا به طور کامل سطح تمیز شود.

۱.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی لباس

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس | رنگ تهران

شاید این کار کمی دشوار باشد اما انجام نشدنی نیست و باید کمی حوصله بیش‌تری به خرج دهید تا رنگ را کامل پاک کنید. ابتدا رنگ را تا جای ممکن با استفاده از کاردک از روی لباس بتراشید، بدون آن‌که به بافت لباس آسیبی برسد. سپس لباس را با آب گرم کمی شستشو دهید تا رنگ کمی جدا شود. در مرحله بعد یک اسفنج را در محلول آب و مایع شوینده بزنید. آب اضافی اسفنج را بگیرید و آن را روی لباس بکشید. این کار را تا از بین رفتن رنگ انجام دهید.

اگر این روش کارساز نبود، باید به سراغ استون بروید. تکه‌ای پنبه را به استون آغشته کنید و مانند زمانی که انگشت خود را در استامپ می‌زنید، پنبه را روی لکه بزنید. با هر بار انجام این کار، شاهد خواهید بود که بخشی از رنگ جدا می‌شود. البته پیش از استفاده مطمئن شوید که بافت لباس در تماس با استون آسیبی نمی‌بیند و پس از آن هم، حتماً لباس را شستشو دهید.

۲.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی فلز

به طور کلی اگر رنگی روی فلزات باشد که بخواهید آن را جدا کنید، سه روش پیش روی شماست:

  • در ابتدا با استفاده از حلال آن رنگ که در این مورد آب است، سعی کنید رنگ را از بین ببرید. می‌توانید از محلول‌های آماده رنگ‌بر هم برای فلزات استفاده کنید.
  • روش دیگر، استفاده از سنباده‌زنی است که می‌تواند در زمان کم‌تری رنگ‌های خشک شده را جدا کند.
  • در نهایت استفاده از آب جوش یکی از روش‌های موثر خواهد بود. فلز را در آب جوش قرار دهید تا رنگ به طور کامل در آن حل شود.

۳.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی شیشه

رنگ آکریلیک روی شیشه چسبندگی ندارد و اگر کمی حوصله داشته باشید، به راحتی پاک می‌شود. رنگ را با آب گرم و سپس با مایع شیشه شور بخیسانید. این کار را چند بار انجام دهید که رنگ تا جای ممکن شل شود. برای برداشتن رنگ ابتدا از دستمال زبر استفاده کنید و اگر کارایی لازم را نداشت، می‌توانید از کاردک‌های پلاستیکی و فلزی هم استفاده کنید.

دقت کنید که حرکت سریع کاردک روی شیشه خراش می‌اندازد و باید این کار را به آرامی انجام دهید.

نکته: در این مقاله راجب پاک کردن رنگ آکریلیک صحبت می‌کنیم اگر شما به دنبال یادگیری روشی برای پاک کردن رنگ پلاستیک هستید؛ به همین مقاله در رنگ تهران مراجعه کنید.

۴.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی فرش

نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک از روی فرش | رنگ تهران

با استفاده از چند روش مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید. در ابتدا باید رنگ‌ را تا جای ممکن از روی فرش جدا کنید. این بخش مربوط به زمانی است که رنگ هنوز خشک نشده است. در مراحل بعدی می‌توانید از محلول آب و مواد شوینده، الکل، استون، سرکه و حتی گلیسیرین برای از بین بردن رنگ استفاده کنید. دقت کنید که همه موارد عنوان شده، کارای خوبی دارند و باید پس از اتمام کار قسمت تمیز شده را با آب شستشو دهید.

۵.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی پلی استر

برای از بین بردن رنگ آکریلیک خشک شده روی پلی استر هم می‌توانید از روش‌هایی مشابه پاک کردن رنگ آکریلیک از روی پارچه و لباس استفاده کنید. روش‌های عنوان شده را در صورت نیاز چندبار انجام دهید تا رنگ به طور کامل از سطح جدا شود.

۶.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی سفال

اگر سفال مورد نظر، لعاب‌دار باشد کار آسان‌تری در پیش خواهید داشت. برای این منظور می‌توانید از محلول‌های رنگ‌بر استفاده کنید. پیش از استفاده روی سفال، حتماً محلول را تست کنید که به لعاب یا رنگ اصلی سفال، آسیبی وارد نکند.

۷.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی چوب

برای سست کردن رنگ، لکه را با دستمال و آب گرم کمی شستشو دهید. در مرحله بعد قسمتی از دستمال را به روغن نباتی آغشته کرده و روی لکه فشار دهید. این کار را برای حدود ۱ دقیقه ادامه دهید و پس از آن، سطح را محکم با حوله تمیز کنید. رنگ‌های باقی‌مانده را با استفاده از سمباده جدا کنید و این کار را به آرامی انجام دهید تا چوب خراشیده نشود.

۸.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی قلمو

پاک کردن رنگ آکریلیک از روی قلمو | رنگ تهران

در سه مرحله می‌توانید قلمو را از رنگ پاک کنید. ابتدا آن را زیر آب گرم کمی شستشو دهید تا بخشی از رنگ جدا شود. سپس آن را در محلولی از آب گرم و نرم کننده لباس قرار دهید تا رنگ به طور کامل جدا شود. قلمو را پس از چند دقیقه بیرون آورده و محکم تکان دهید تا رنگ‌ها از بافت آن جدا شوند. در مرحله آخر دوباره قلمو را با آب گرم شستشو دهید.

۹.پاک کردن رنگ آکریلیک از روی بوم نقاشی

اگر به طور ناخواسته رنگ اشتباهی روی بوم زده‌اید، نگران نباشید. برای پاک کردن آن یک پارچه را به الکل آغشته کنیدو روی قسمت مورد نظر قرار دهید. پارچه را تا زمانی که خشک شود، همان‌جا بگذارید. سپس محلولی از آب گرم و مایع ظرفشویی آماده کرده و با قلمو روی بوم بکشید تا رنگ را کاملاً پاک کند. در آخر محل مورد نظر را با آب و دستمال، تمیز کنید.

سخن آخر

رنگ آکریلیک به عنوان یک رنگ ساختمانی کاربرد بسیار گسترده‌ای هم در صنایع ساختمانی و هم در کارهای دیگری مانند نقاشی دارد. به این ترتیب اگر با این نوع رنگ سر‌وکار دارید، اطلاع از روش‌های پاک کردنش هم برای شما واجب خواهد بود. فرآیند پاک کردن رنگ آکریلیک از روی سطوح، زمان‌بر است و در صورت نیاز باید چند بار آن‌ها را انجام دهید تا به نتیجه برسند. پس با اطلاع از این موارد برای از بین بردن این رنگ از روی سطوح اقدام کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *