پوشرنگ-1_800x600-1

پوشرنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

هر روز با پیشرفت بیشتر فناوری و به روزتر شدن علم متخصصان نسبت به تولید رنگ، انواع مختلفی از رنگ ها به بازار می آیند که هر کدام از آن ها مختص به شرایط خاصی طراحی شده اند. اما بر خلاف این رنگ های متنوع که هر کدام را باید در اماکن خاصی استفاده کرد، پوشرنگ به نوع خاصی از رنگ اطلاق نمی شود. بلکه نامی است که به طور کلی به انواع رنگ ها اعم از روغنی، پلاستیک و رنگ های ساختمانی داده شده است.

اگر تاکنون اسم این رنگ به گوشتان خورده است اما کاربرد و ویژگی های آن را نمی دانید، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در این مطلب قصد داریم ابتدا تعریفی از پوشرنگ ارائه دهیم و همچنین به نکات دیگری مانند مزایا و انواع آن اشاره کنیم.

پوشرنگ چیست؟

همان طور که بالاتر اشاره کوچکی شد، به هر رنگی (پلاستیک یا روغنی) که با اعمال آن روی سطح مورد نظر پوشش ایجاد شود، طبق سازمان استاندارد پوشرنگ گفته می شود.

این رنگ ها از چنان تنوعی برخوردار هستند که می توان گفت هیچ رنگ دیگری این تنوع را ندارد. زیرا رنگ های دیگر معمولا محدود به یک مکان و کاربرد خاص هستند، در صورتی که پوشرنگ ها تمام انواع رنگ های پلاستیک و روغنی را شامل می شوند.

تنها کافی است اطلاعات اندکی از نیازهای خود و ویژگی های فیزیکی و جوی مکانی که می خواهید رنگ آمیزی کنید داشته باشید تا یکی از مناسب ترین پوشرنگ های موجود در بازار را برای کاربرد خود استفاده کنید.

زمانی که با این رنگ سطح مورد نظر خود را پوشش دهید یا اصطلاحا کاور کنید، آن سطح را در برابر عوامل خارجی زیادی مانند حریق، حرارت، سایش، زنگ زدگی و خراش مقاوم خواهید کرد.

این رنگ ها برای رنگ آمیزی نیاز به ابزار خاصی ندارند و با ابزارهای رایج رنگ آمیزی مانند قلم مو، غلتک و اسپری می توان این رنگ ها را روی سطح اعمال کرد.

انواع پوشرنگ

گفته شد که انواع رنگ های پلاستیک و روغنی در دسته بندی پوشرنگ ها جای می گیرند. شما باید بر اساس نیاز و کاربرد خود، یکی از این دو نوع را انتخاب کنید.پوشرنگ | پخش رنگ تهران

پوشرنگ روغنی

به طور کلی رنگ های روغنی مناسب رنگ آمیزی در و پنجره فلزی، سازه های فلزی، دیوار و اقسام سطوح دیگر هستند. این رنگ ها دوام بسیار بالایی دارند و معمولا مقداری درخشندگی به سطح می بخشند.

رنگ های روغنی عمدتا از روغن هایی مثل روغن تونگ، خشخاش، بذر کتان و گردو تهیه می شوند. در این رنگ ها همچنین به عنوان پایه از سرب سفید استفاده می کنند. رنگ های روغنی از رنگ های مقرون به صرفه به حساب می آیند.

از نکات منفی این رنگ ها می توان به دیر خشک شدن آن ها اشاره کرد. رنگ های روغنی برای خشک شدن نیاز به مدت زمانی زیادی دارند و همچنین بوی تیز و نامطبوعی از خود منتشر می کنند که می تواند آسیب زیادی به دستگاه تنفسی برساند.

پوشرنگ پلاستیکی

یکی دیگر از انواع پوشرنگ ها، رنگ های پلاستیکی هستند. این رنگ ها معمولا به دلیل خشک شدن در مدت زمان بسیار کم، بسیار پر طرفدار هستند اما درخشش آن ها به اندازه رنگ های روغنی نیست.

رنگ پلاستیک پوشش دهی بسیار بالایی دارد و از رنگ های پایه آب به حساب می آید، یعنی با آب رقیق می شود. از رنگ پلاستیک معمولا برای رنگ آمیزی محیط داخلی ساختمان، دیوار، سالن ها و اتاق های نمایش و سقف استفاده می شود.

مزایای استفاده از پوشرنگ

استفاده از این رنگ ها مزایای زیادی را برای افراد به ارمغان می آورد که بالاتر به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کردیم. به موارد زیر نیز دقت کنید:

  • بهترین گزینه برای محیط های داخلی و همچنین خارجی
  • تنوع بسیار بالا برای هر شرایط
  • تحمل بالا برای سازگاری با انواع شرایط
  • قدرت پوشش بسیار بالا
  • حفظ رنگ در مدت زمان بالا
  • انعطاف پذیری بالا و کشش
  • نفوذ پذیری
  • مهار زنگ زدگی
  • قابلیت شستشوی راحت
  • ضد باکتری

تفاوت رنگ و پوشرنگ

یک نکته که همیشه باید به خاطر داشته باشید، این است که رنگ و پوشرنگ (پوشش) مشابه نیستند و تفاوت های زیادی دارند. اصلی ترین تفاوت این دو ماده، کاربرد آن ها است. رنگ هایی که در دسته بندی پوشرنگ قرار می گیرند، بیشتر برای پوشش دهی بالا استفاده می شوند و هدف آن ها فقط تغییر رنگ سطح نیست.

اما افرادی که از رنگ های بدون پوشش دهی بالا استفاده می کنند، هدفشان پوشش دهی بالا نیست و صرفا می خواهند رنگ سطح مورد نظر را تغییر دهند.

تفاوت رنگ و پوشرنگ | پخش رنگ تهران

نحوه اجرای پوشرنگ

اجرای رنگ های روغنی نیاز به رعایت پیش نیازهای خاصی ندارد، تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که حتما سطح زیر رنگ تمیز و عاری از هر آلودگی باشد. همچنین بهتر است هنگام استفاده از رنگ روغن در فضای بسته، از ماسک مخصوص استفاده کنید تا دستگاه تنفسی شما به به دلیل بوی بسیار تند آن آسیب نبیند. پس از رعایت این نکات، می توانید از پوشرنگ با استفاده از غلتک برای سطوح بزرگ و قلم مو برای سطوح وسیع، به رنگ آمیزی بپردازید.

سخن پایانی

شرکت پخش رنگ تهران تولید و پخش کننده انواع رنگ ابزار با سابقه ای طولانی در کشور است. شما میتوانید جهت خرید رنگ و ابزار با انواع گسترده از راهنمایی مشاوران رنگ تهران بهره بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *