کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی

کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی چیست؟

گستردگی طیف کاربردهای کفپوش اپوکسی به حدی زیادی است که از آن در مجموعه های ورزشی تا کارخانه های سنگین استفاده میشود؛ یکی از اعضای این خانواده بزرگ و تمام نشدنی، کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی است که مناسب برای محیط های آزمایشگاهی بوده و دارای قابلیت هایی برای انظباق با چنین محیطی است. از وقتی اپوکسی راه خود را در میان انواع کفپوش ها در محیط های مختلف باز کرده، هر روز شاهد حضور آن در محیطی جدید هستیم.

کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی چیست؟

از زمان شروع به استفاده از کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی چند سالی می گذرد. این کفپوش نوعی از انواع کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال است که اکنون بسیاری از مراکز و آزمایشگاه ها، کف محیط های کاربری خود را با استفاده از این کفپوش ها بیمه کرده اند. اما هنوز هم هستند کسانی که با مزیت های اپوکسی برای قرار گیری در کف آزمایشگاه آشنا نبستند. این فراد نمی‌دانند که خود را از چه شگفتی هایی محروم کرده‌اند.

در ادامه قصد داریم به تشریح تمام ویژگی ها و نکات مربوط به کفپوش های اپوکسی مناسب برای آزمایشگاه بپردازیم. همچنین قصد داریم تا اطلاعاتی کاربردی درباره نحوه اجرا و همچنین مزیت های چنین محصولی ارائه کنیم.

کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی چه تفاوتی با سایر انواع کفپوش اپوکسی دارد؟

چند سالی است که استفاده از انواع کفپوش اپوکسی، هم به دلیل زیبایی ظاهری بسیار بالا و هم به دلیل مزیت های ساختاری مورد توجه کاربران قرار گرفته و افراد زیادی نیز با سپری کردن دوره های آموزشی در ارائه خدمات مربوط به این کفپوش ها مشغول هستند.

کاربران عمومی معمولاً کمتر با اصطلاحاتی مانند کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی آشنا هستند. به همین دلیل لازم دانستیم تا در همین ابتدای کلام توضیحی درباره استفاده از پسوند آزمایشگاهی در انتهای این عبارت ارائه کنیم. این توضیح از این بابت است تا کاربران هم شرایط چنین کفپوش هایی را درک کنند و هم با تفاوت های آن با سایر کفپوش ها آشنا باشند.

کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی | شرکت رنگ تهران

کفپوش اپوکسی مورد استفاده در انواع محیط ها ویژگی های خاصی دارند. ویژگی های این کفپوش از انواع متریال و مواد به کار گرفته شده در تولید آن ها ناشی می شود. رزین اپوکسی، هاردنر اپوکسی، پرکننده ها، رنگ ها و برخی مواد افزودنی آلی و معدنی اصلی ترین سازنده های کفپوش های اپوکسی بوده است. این ماده در حقیقت ساختار اصلی آن را تشکیل می دهند.

وقتی ماده جدیدی به این ساختار اضافه می‌شود و یا هر کدام از این مواد با درصدهای مختلفی در تولید اپوکسی به کار گرفته می‌شوند، گویا محصولی جدید تولید شده که هم از نظر ساختار و هم از نظر ویژگی ها با نمونه های دیگر متفاوت است.

برای مثال استفاده از مواد آنتی اسیدی باعث می شود تا کفپوش ساخته شده در برابر اسید مقاوم باشد. در این بین استفاده از مواد مناسب برای محیط های آزمایشگاهی باعث به وجود آمدن کفپوشی با نام کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی شده است.

چرا کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی؟

پس از آشنایی با ماهیت کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی، خوب است بدانیم اصلا چرا این کفپوش محبوبیت بالایی میان افراد پیدا کرده است؟

  • محیط های آزمایشگاهی محیط های خاصی هستند. محققان و آزمایش گران در این محیط ها هر روز با مواد شیمایی مختلفی سر و کار داشته و چنین محیط هایی معمولاً مملوء از آلایندگی های شیمیایی و آزمایشگاهی است.
  • جدای از مضرات، چنین موادی برای انسان و محیط زیست و ریختن آن ها روی کفپوش نیز می تواند به مرور کفپوش آزمایشگاه شما را با مشکلات زیادی روبرو کند. همچنین میتواند زیبایی ظاهری و همچنین کیفیت آن را از بین ببرد.
  • استفاده از این محصول که کاملاً در برابر چنین موادی مقاوم بوده و کیفیت خود را حفظ کند، یک هدیه عالی برای هر آزمایشگاهی خواهد بود.
  • البته باید خاطرنشان کنیم که جدای از مواد اولیه به کار گرفته شده و درصد هر کدام جهت تولید کفپوش اپوکسی مناسب برای محیط های مختلف، نحوه اجرای آن ها نیز تأثیر بسزایی در شرایط استفاده و نوع کاربردی آن ها دارد. از این نظر برای داشتن یک کفپوش اپوکسی عالی علاوه بر استفاده از رزین و هاردنر و … مناسب، بایستی به اجرای آن نیز دقت نمایید.
  • اهمیت اجرای این محصول کم از مواد به کار گرفته شده برای تولید آن نبوده و عدم دقت به این موضوع هم باعث کاهش طول عمر کفپوش نهایی می شود و هم از نظر زیبایی و کیفیت نیز آن را در شرایط بدی قرار می دهد.

ویژگی های کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی

ویژگی های کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی

اما یک کفپوش اپوکسی بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد که امکان استفاده از آن در آزمایشگاه نیز وجود داشته باشد؟ یا بهتر بگوییم که برای محیط های آزمایشگاهی و درمانی چه شرایطی برای کفپوش ها نیاز داریم؟

پاسخ این سؤالات باعث می شود تا بتوان ویژگی های کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی را تعریف و بازگو کرد. به صورت کلی ویژگی های زیر را می توان برای این نوع از کفپوش های اپوکسی تعریف کرد:

  • یکی از اصلی ترین ویژگی های لازم برای کفپوش اپوکسی تطابق آن با میزان ترددهای بسیار زیادی در این محیط ها است. بسته به نوع آزمایشگاه ممکن است حتی شاهد ترددهای شبانه روزی در آن باشیم. از این نظر ساختار و نحوه اجرا کفپوش مورد نظر باید انطباق کافی با چنین شرایطی داشته باشد.
  • مقاومت در برابر آلودگی های دارویی و اسیدی یکی دیگر از ویژگی هایی است که در زمان فرموله کردن کفپوش اپوکسی مناسب برای آزمایشگاه باید به آن دقت شود.
  • ویژگی دیگر داشتن طول عمر بالا و عدم نیاز به ترمیم و بازسازی در کوتاه مدت است. چنین محیط هایی معمولاً به این راحتی ها روز های خلوتی را سپری نمی کنند و اصلاً فرصتی برای چنین اقداماتی در آن ها کم است. از این جهت لازم است تا کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی دارای طول عمر بالایی نیز باشد.
  • لازم است یادآوری کنیم که محیط های آزمایشگاهی از نظر شرایط بهداشتی و معاهدات از پیش تعیین شده بایستی دارای ویژگی های باشند. این شرایط نیز باید در کفپوش اپوکسی مورد استفاده در آزمایشگاه وجود داشته باشد.

مزیت های استفاده از کفپوش اپوکسی مناسب برای آزمایشگاه

مزیت های استفاده از کفپوش اپوکسی مناسب برای آزمایشگاه

اما استفاده از کفپوش اپوکسی علاوه بر ویژگی های لازم که در بند قبل آن ها را مرور کردیم، دارای مزیت هایی هم هست. در حال حاضر ساختار و فرمولاسیون به کار گرفته شده در انواع کفپوش اپوکسی مورد استفاده در آزمایشگاه دارای تمام ویژگی های بالا است. مزیت های زیر را نیز می توانید در این کفپوش ها شاهد باشید:

  • این نوع کفپوش دارای سطوحی کاملاً بی درز هستند که متناسب با شرایط مورد نظر در آزمایشگاه است.
  • تمیز کردن این کفپوش بسیار ساده است و هیچ سختی ایی از این بابت نخواهید داشت.
  • این کفپوش ها همچنین دارای خاصیت آنتی باکتریال نیز می باشند که می تواند یک مزیت بسیار عالی و کاربردی باشد. این مزیت برای حفظ سلامتی افراد فعال در آزمایشگاه نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
  • این کفپوش ها هیچ کدام از مواد شیمیایی به کار گرفته شده در چنین محیط هایی را به خود جذب نمی کند.
  • از مزیت های بارز انواع کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی مقاومت بالایی آن ها در برابر خوردگی، پارگی و کپیدگی است.
  • در برابر انواع ضدعفونی کننده و حلال های لازم برای زدودن آلودگی ها در چنین محیط هایی نیز مقاومت بالایی دارند.

کلام آخر

به روز شدن محصولات به کار گرفته شده در محیط های آزمایشگاهی چه در بخش فنی و چه در متریال به کار گرفته شده در خود محیط امر تازه ای نیست. اما اینکه شما از مزیت های متریال به روز ساخته شده برای چنین محیطی استفاده کنید، تصمیمی است که مستقیماً به رویکرد شما بستگی خواهد داشت. کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی نه فقط یک محصول زیبا و جذاب، بلکه یک ضرورت برای چنین محیط هایی است. اما خوب است از خاطر نبریم که کاربرد این کفپوش را در محیط آزمایشگاهی مدیون طیف گسترده ای از انواع کفپوش اپوکسی هستیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *