کهربا چیست و فرآیند ساخت آن به چه صورت است | شرکت پخش رنگ تهران

کهربا چیست و فرآیند ساخت آن به چه صورت است

طبیعت سرشار از ماده‌هایی است که الهام بخش پیشرفت انسان‌ها در تمام جنبه‌های زندگی شدند. بشر در طول قرن‌ها زندگی روی زمین، به کشفیات بسیاری دست پیدا کرده است. اما رسیدن به هیچ کدام از آن‌ها، بدون طبیعت میسر نبوده است. امروزه به دلیل ویژگی‌های متعدد این ماده، از آن در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا با بررسی سوال کهربا چیست و معرفی انواع کهربا ، کاربردهای این ماده را نیز توضیح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

کهربا چیست؟

در طبیعت بیش از میلیون‌ها یا حتی میلیاردها ماده وجود دارد. اما این مواد زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که کاربرد آن‌ها را در زندگی روزمره پیدا کنیم. کهربا یکی از موادی است که به‌صورت طبیعی در اطراف ما وجود دارد و صنعتگران کاربرد آن را در پیشبرد صنایع پیدا کرده‌اند.

کهربا نوعی سنگ است که از رزین به‌وجود می‌آید. رزین یک ترکیب آلی نیمه جامد است هم به‌صورت طبیعی در طبیعت وجود دارد و هچنین به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود و رنگ‌های مختلفی نیز دارد.

سلول‌های پوششی گیاهان، رزین طبیعی را تولید می‌کنند. در واقع گیاهان این ماده را به‌عنوان یک مکانیزک دفاعی در شرایطی خاص ترشح می‌کنند. به این ترتیب از خودشان در برابر آسیب‌ها دفاع می‌کنند. این ماده در واقع چیزی است که ما آن از به اسم صمغ می‌شناسیم.

انواع کهربا یا بهتر است بگویم سنگ کهربا، بر اثر مدفون شدن صمغ درختان زیر لایه رسوبات دریایی به‌وجود می‌آیند. دلیل آن هم این است که در این شرایط، عوامل میکروبی قادر به تجزیه آن‌ها نیستند. صمغ و رزین درختان سوزنی از گونه کاج‌ها، ۵۰ میلیون سال طول می‌کشد تا به سنگ کهربا تبدیل شوند.

قدیمی‌ترین کهرباهای کشف شده جهان، عمری در حدود ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال دارند. محققان هنوز هم سنگ کهربای طبیعی را در قسمت‌هایی از دریای بالتیک کشف می‌کنند.

درختان بسیاری از خود صمغ تولید می‌کنند اما این به معنای تبدیل تمام آن‌ها به سنگ کهربا نیست. این سنگ باید در برابر آب، آفتاب و پوسیدگی مقاوم باشد. به‌همین دلیل کهربا تنها از صمغ بعضی درختان به‌وجود می‌آید.

از آن‌جایی که کهربا نوعی رزین است، محققان با استفاده از فرمول شیمیایی این ماده، آن را در آزمایشگاه‌ها می‌سازند. به این ترتیب امکان استفاده از آن را برای صنعتگران محیا می‌کنند. اما خواص کهربا و قیمت انواع آن، با یکدیگر یکسان نیست.

کهربا چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

مواد تشکیل دهنده کهربا

در ساختار کهربا، انواع ناهمگونی از رزین وجود دارد. در این میان، الکل، اتر، کلروفروم و مواد نامحلول دیگر، از مواد اصلی تشکیل دهنده این ماده هستند. فرمول شیمیایی آن نیز C10H16O است.

ویژگی های کهربا

خواص کهربا بسیار متنوع است. توجه شما به این خواص، کمک می‌کند تا سنگ ارزشمندتر و باکیفیت‌تری خریداری کنید. زمان خرید بهتر است به موارد زیر دقت کنید.

رنگ کهربا

کهربا در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها وجود دارد. تا به حال بیش از ۴۰۰ رنگ کهربا در طبیعت کشف شده است. اما در میان آن‌ها تعدادی از رنگ‌ها شناخته شده‌تر هستند.

رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای از متداول‌ترین رنگ‌های کهربا هستند. رنگ‌های دیگری مانند سفید، زرد لیمویی کمرنگ و قهوه‌ای نیز به دفعات در انواع کهربا دیده می‌شوند. در کشور دومینیکا نوع خاصی از این ماده طبیعی وجود دارد که به کهربای کمیاب آبی مشهور است.

سبز و قرمز دو رنگ کمیاب دیگر برای کهربا وجود هستند. سنگ قرمز آن به کهربای گیلاسی نیز شهرت دارد.

درخشندگی و وضوح

انواع کهربا ویژگی‌های یکسانی ندارند. به‌همین دلیل شما می‌توانید آن‌ها را از فوق العاده شفاف تا مات، پیدا کنید. بیشتر این سنگ‌ها در خود حفره‌هایی از هوا و ناسرگی‌های مختلف دارند. در بعضی از مواقع ناخالصی‌های پیریت نیز در آن‌ها وجود دارد که به آبی شدن کهربا کمک می‌کند.

دلیل وضوح کم کهرباهای مات، حباب‌های متعددی است که در آن‌ها می‌بینید. این نوع از سنگ‌ها را با نام کهربای استخوانی می‌شناسیم.

افراد به سنگ‌های شفاف، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. در میان این دسته از سنگ‌ها، انواعی وجود داشته که در آن‌ها حشرات، گیاهان یا ناسرگیهای پیریت وجود دارد. ارزش این نوع از سنگ‌ها بالاتر است.

برش و شکل

سنگ کهربا نرم است و دلیل همین ویژگی، راحت برش می‌خورد. با این‌حال سنگ‌تراش‌ها آن را با دقت به‌شکلی برش می‌دهند که بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کهربای گرد و بیضی، این نوع از برش‌ها هستند. با وجود این اگر علاقمند به اشکال فانتزی مانند ستاره، شش گوش، پنج گوش، تریلیون و قلبی هستید، آن‌ها را به‌راحتی پیدا می‌کنید.

انواع کهربا

در جهان انواع مختلفی از کهربا وجود دارد. این سنگ‌ها را بر دو اساس دسته‌بندی می‌کنند. رایج‌ترین نوع دسته‌بندی، مربوط به خاستگاه آن‌ها است. نوع دیگری از دسته‌بندی هم براساس رنگ آن‌ها وجود دارد. در این میان، دو کهربای بالتیمو و دومینیکن، شهرت بیشتری از انواع دیگر این ماده دارند.

انواع کهربا | شرکت پخش رنگ تهران

کهربای بالتیمور

کهربای بالتیمور قدمتی بیش از ۴۰ میلیون سال دارد. این سنگ از ارزشمندترین انواع کهربا است. بالتیمور به دو صورت مات و شفاف وجود دارد و رنگ آن نیز، بسته به شرایط نور می‌تواند انواع مختلفی از رنگ زرد باشد.

کهربای دومینیکن

این کهربا متعلق به کشور دومینکا بوده و قدمت آن چیزی در حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیون سال است. کهربای دومینیکن در واقع نوعی از بالتیمور است. تفاوت این دو با یکدیگر، حشراتی است که در دومینیکن وجود دارد.

کهربای دومینیکن رنگ‌های مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها، در تن‌های رنگی مختلفی از زرد هستند. این نوع از کهربا رنگ‌های سبز و آبی نیز دارد که بسیار نادر هستند و تنها در این ناحیه می‌توانید پیدا کنید.

کاربردهای کهربا

کاربرد کهربا متفاوت است و از آن برای مصارف مختلفی استفاده می‌کنند. استفاده در طب سنتی، جواهرسازی و ساخت تسبیح، نمونه‌هایی از متداول‌ترین آن‎ها هستند.

طب سنتی

‌مردم در گذشته اعتقاد داشتند که این سنگ قابلیت درمانی دارد. جلوگیری از اسهال، بهبود عملکرد کبد، درمان گلودرد، بهبود اختلالات مغزی و خون ریزی تعدادی از کاربردهای درمانی کهربا هستند.

همچنین در گذشته استفاده از آن برای زنان باردار رایج بوده است. افراد ۳ مثال سنگ کهربا را به بازوی زنان باردار می‌بستند تا از جنین در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کنند.

امروزه افراد بسیاری اعتقاد دارند خواص سنگ کهربا، به درمان اختلالات روانی نیز کمک می‌کند. دفع ترس و اضطراب و تزریق آرامش، از جمله خواص این سنگ هستند. دلیل این باور هم، انرژی خورشیدی و طبیعی کهربا است.

جواهرسازی

سنگ کهربا، طی قرن‌ها به‌عنوان جواهر کاربرد داشته است. امروزه نیز همچنان از آن مانند یک جواهر ارزشمند استفاده می‌کنند. همچنین یک باور قدیمی وجود دارد که اولین سنگ طلسم، کهربا بوده است.

کهربا یکی از نرم‌ترین جواهرات موجود در جهان است. به همین دلیل باید جوانب احتیاط را در زمان ساخت و همچنین استفاده از آن، رعایت کنید.

بیشترین کاربرد کهربا به‌عنوان جواهر، در ساخت گوشواره، سنجاق و آویز است. با این‌حال می‌توانید از آن به عنوان دیگر اشکال جواهر نیز استفاده کنید.

نکته‌ای که در خرید این جواهرات باید در نظر بگیرید اندازه کهربا است. زیرا ارزش کهربا را سایز آن مشخص می‌کند و وزن آن بی‌تاثیر است.

جواهرسازی | شرکت پخش رنگ تهران

تسبیح کهربا

برای ساخت تسبیح کهربا، از نوع زرد مایل به آجری آن استفاده می‌کنند. این نوع از سنگ دانه‌های درشتی دارد و از نوعی فسیل دریایی به‌وجود می‌آید. دست کشیدن روی این تسبیح، نوعی الکتریسیته ایجاد می‌کند. این خاصیت کمک می‌کند دستی بویی شبیه به عطر لیمو بگیرد.

خواص کهربا در این سنگ، به ایجاد اثر مثبت بر روح و روان کمک می‌کند.

کاربردهای دیگر

مردم زیادی اعتقاد دارند که کهربا ضد سم است و می‌تواند حشرات موذی را از محل زندگی آن‌ها فراری دهد.

سخن نهایی

در این مطلب رنگ تهران به معرفی انواع کهربا پرداختیم. در طبیعت مواد ارزشمند مختلفی وجود دارد. یکی از ارزشمندترین و گران‌بهاترین مواد کشف شده، کهربا است. کهربا نوعی از انواع رزین است که از الکل، اتر، کلروفروم و مواد نامحلول دیگر ساخته شده است. این ماده زمانی که زیر لایه‌ای از رسوب‌های دریایی مدفون شود، سنگ کهربا به‌وجود می‌آید. انواع کهربا را براساس رنگ و خاستگاهشان دسته‌بندی می‌کنند. انواع آن تنوع بسیار بالایی دارد و تنها چیزی در حدود ۴۰۰ رنگ مختلف از آن کشف شده است. گرچه دو کهربای بالتیمور و دومینیکن با قدمت‌های چند ده میلون ساله، از مشهورترین آن‌ها هستند. از گذشته اعتقادهای متفاوتی برای خواص این سنگ وجود داشته است. به‌همین دلیل کهربا کاربردهای مختلفی دارد و هنوز هم از آن افراد زیادی استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *