همه چیز درباره کولتار اپوکسی; از ماهیت تا نحوه اجرا | شرکت پخش رنگ تهران

همه چیز درباره کولتار اپوکسی; از ماهیت تا نحوه اجرا

پوشش های مختلفی برای حفاظت از سطوح وجود دارند که برخی به عنوان لایه آستر و برخی دیگر به شکل یک روکش مستقل اعمال می شوند. در میان پوشش های که به صورت مستقل مورد استفاده هستند، کولتار اپوکسی بسیار شناخته شده و پرکاربرد است.

از پوشش یا رنگ کولتار اپوکسی به عنوان یک لایه محافظ برای بسیاری از سطوح استفاده می شود. مواد سازنده این ماده علاوه بر ویژگی های به خصوصی که به آن افزوده اند، باعث رنگ سیاه این پوشش نیز هستند. برای پاسخ به سوال کولتار اپوکسی چیست، لازم است علاوه بر ویژگی های و مواد سازنده آن، در مورد مزایا و کاربرد های آن نیز اطلاعاتی در دست داشته باشید، پس ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

مواد سازنده کولتار اپوکسی

این ماده شامل دو جز اصلی و یک افزودنی برای خشک شدن است که سخت کننده ی پلی آمید یا پلی آمین نام دارد. اپوکسی مایع و کولتار، دو ماده اصلی در تولید این پلیمر محافظ هستند. کولتار در واقع همان قطران زغال سنگ است که در این ترکیب باعث ایجاد رنگ سیاه نیز می شود.

ویژگی های کولتار اپوکسی

این پوشش در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم بوده و قابلیت حفاظتی بالایی را بر روی سطح اجرا خواهد داشت. کولتار اپوکسی در برابر محیط های شیمیایی، اسیدی یا قلیایی مقاومت خوبی دارد. هم چنین در معرض با آب شور یا شیرین و در کل رطوبت هیچ گونه آسیبی نخواهد دید.

ویژگی های دیگری نیز برای آن وجود دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی
  • چسبندگی مطلوب به سطوح فلزی و بتنی
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • ضربه پذیری و انعطاف بالا
  • استحکام در برابر عوامل سایشی
  • مقاومت در برابر نفوذ آب

مواد سازنده کولتار اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

چرا کولتار اپوکسی

این پوشش با توجه به ویژگی  های منحصر به فردی که در دارد، برای محیط هایی که بسیار در معرض آسیب مواد شیمیایی یا خوردگی هستند، بسیار مناسب خواهد بود. اعمال پوششی از کولتار اپوکسی بر روی سطح، باعث می شود دیگر نیازی به یک لایه رنگ دیگر وجود نداشته باشد.

به بیانی دیگر این پوشش را می توان به تنهایی مورد استفاده قرار داد و به دلیل رنگ سیاه یا قرمز تیره ای که دارد هم خوانی بالایی با محیط های اطراف خود ایجاد خواهد کرد. همین موضوع در مباحث مالی نیز تأثیر گذاشته و باعث پایین آوردن هزینه ها کلی پروژه در حال اجرا خواهد شد.

نکته دیگر در رابطه با این ماده، طیف گسترده کاربرد  آن است و می توان ردپایی از کولتار اپوکسی را در صنایع بزرگ و کوچک بسیاری مشاهده کرد. در ادامه مقاله کولتار اپوکسی چیست در مورد کاربرد و روش اجرای این پوشش پلیمری صحبت خواهیم کرد.

نکته: پیشنهاد می‌شود مقاله واش پرایمر اپوکسی که به عنوان نوعی پرایمر سنتزی شناخته می‌شود و آستر پرداخت کننده برای رنگ آمیزی برخی از سطوح فلزی که آهنی نیستند و مشکلاتی مانند کم بودن چسبندگی رنگ وجود دارد.به‌کار می رود را نیز مطالعه کنید.

کولتار اپوکسی در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

موارد استفاده از این پوشش به دلیل ویژگی های خاص آن بسیار متفاوت هستند و عموماً مکان هایی را شامل می شوند که در معرض عوامل محیطی، مواد شیمیایی خورنده یا سایش در اثر اجسام دیگر هستند. عمده استفاده از آن در پالایشگاه ها است.در چنین فضاهایی تماس سطوح فلزی یا بتنی با مواد شیمیایی یا رطوبت بالا بسیار زیاد بوده و استفاده از این پوشش می تواند به عنوان راه نجاتی باشد.

در تولید سازه های دریایی و رنگ آمیزی کشتی این ماده کارایی بالایی دارد، چرا که چه در شرایط غرق آبی یا غیر از آن، می تواند به عنوان یک پوشش محافظ در مقابل ورود آب و رطوبت به کار رود. دیگر کاربرد آن را می توان در تصفیه خانه های فاضلاب و هم چنین درون لوله های فاضلاب دانست که به طور دائمی در معرض عوامل خورنده و رطوبت هستند.

در ساخت مخازن نگه داری مواد شیمیایی یا کف مخارن ذخیره روغن از کولتار اپوکسی استفاده می شود تا سطح فلزی مخرن را در برابر این مواد، محافظت کند. با توجه به این که این پوشش در برابر عوامل ساینده نیز مقاوم است، از آن به عنوان پوشش سطوح فولادی که در زیر زمین مدفون هستند هم استفاده می شود.

کولتار اپوکسی در چه مکان هایی کاربرد دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

روش اجرای کولتار اپوکسی

برای اعمال این پوشش پلیمری لازم است در ابتدا سطح فلزی یا بتنی مورد نظر به طور کامل عاری از هر گونه رن شدگی، زنگ زدگی، پوسیدگی، رطوبت، چربی، گرد و غبار یا هر گونه آلودگی دیگری باشد. به همین منظور پیش از پیاده سازی آن باید در صورت نیاز سطح سمباده زده شود یا با روش سند بلاست لایه های رنگ قدیمی را از بین برد.

کولتار اپوکسی عموماً در دو ظرف مجزا به فروش می رسد و برای اجرای آن لازم است آن ها را با نسبت های مشخص شده از سمت تولید کننده با یکدیگر مخلوط کرد. پس از این مرحله با استفاده از ابزار های مورد استفاده در رنگ آمیزی باید یک لایه نازک از آن بر روی سطح اعمال شود.

روش اجرای کولتار اپوکسی و ضخامت پوشش اعمال شده با توجه به سطح مورد استفاده و این که چه میزان در معرض عوامل مخرب قرار دارد، متفاوت خواهد بود. از نظر بازه دمایی سطح نیز در زمان اجرا، لازم است که دمای سطح کم تر از ۵ درجه سانتی گراد نباشد.

ابزار های کارآمد برای اعمال کولتار اپوکسی

در پروسه و روش اجرای این پوشش پلیمری همانند دیگر روش های رنگ آمیزی می توان از اسپری بدون هوا، با هوا، غلطک، برس و قلم مو استفاده کرد. برای سطوح مختلف با توجه به این که کدام یک از این ابزار کارآمد تر خواهند بود، می توان یکی را برگزید. برای مثال در گوشه ها و نقاطی که کم تر در دسترس هستند بهتر است از برس یا قلم مو استفاده کرد، چرا که پوشش یکدست تری را در چنین شرایطی به وجود خواهند آورد.

برای ترکیب دو جزء این ماده نیز بهتر است از همزن های برقی یا بادی استفاده کنید تا مخلوط به طور کامل یکدست شود. ترکیب شدن صحیح مواد تشکیل دهنده کولتار اپوکسی می تواند در کیفیت پوشش نهایی به طور مستقیم تأثیر گذار باشد.

ابزار های کارآمد برای اعمال کولتار اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

نکات ایمنی برای اجرای کولتار اپوکسی

این ماده نیز همانند بسیار مواد شیمیایی دیگر برای انسان خطرناک بوده و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به این موضوع لازم است در زمان اجرای آن از دستکش، ماسک تنفسی و پوشش مناسب استفاده شود.

بخار های حاصله از این ماده سمی بوده و نباید در محیط های سربسته و بدون تهویه هوا، آن ها را استنشاق کنید. از طرفی مواد تشکیل دهنده این پوشش، قابل اشتعال بوده و لازم است در زمان اجرا از شعله یا جرقه دور نگه داشته شوند.

در روش اجرا این پوشش، غلظت معینی برای این ماده در نظر گرفته شده است و ممکن است در پایین بودن دمای محیط باعث بالا رفتن غلظت آن شود. در چنین شرایطی به هیچ عنوان ظرف حاوی کولتار اپوکسی را با شعله مستقیم گرم نکنید و از حرارت غیر مستقیم برای این کار استفاده کنید.

در صورت تماس کولتار اپوکسی با چشم، بینی یا پوست بهترین کار در ابتدا شستشوی محل با آب فراوان است و باید در کوتاه ترین زمان به پزشک مراجعه کنید.

روش اجرای کولتار اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

نکات مهم در اجرای کولتار اپوکسی

سه نکته مهم در زمان اجرای کولتار اپوکسی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

  • دمای نگه داری آن که باید در بازه ۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد
  • محیط نگه داری که باید به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد
  • تاریخ انقضا که در صورت نگه داری در بسته بندی اولیه بیش از یک سال نخواهد بود

سخن آخر

ما در یکی از مقالات گذشته به انواع رنگ صنعتی اشاره کردیم و  اپوکسی را به عنوان یکی از آن ها معرفی کردیم، حال در این مقاله به کولتار اپوکسی پرداختیم. درباره کاربرد کولتار اپوکسی برای سطوحی بتنی محدود است و باید سن اجرای بتن بین ۲۱ تا ۲۸ روز باشد تا کیفیت پوشش اعمال شده در سطح قابل قبول قرار گیرد. به طور معمول در هر متر مربع برای ایجاد یک پوشش خشک و یکدست، نیاز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم از کولتار اپوکسی خواهید داشت که می توان آن را در دو لایه و نهایتا با ضخامت ۳۰۰ میکرون اعمال کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *