اجرای رنگ پلی اورتان روی ام دی اف | شرکت رنگ تهران

آموزش مرحله به مرحله اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام دی اف

در دنیای امروزی رنگ‌ها جایگاه پررنگی  دارند و به قلب خانه و زندگی همه ما راه پیدا کردند. رنگ‌ها جلوه و زیبایی خاصی به ساده‌ترین چیزها می‌دهند تا جذابیت آن‌ها را دوچندان کنند. شاید در گذشته استفاده از یک رنگ خنثی برای کل خانه تنها انتخاب ممکن بود ولی در زمانه فعلی استفاده از رنگ‌های خاص و شکیل به یک انتخاب هوشمندانه و پرطرفدار تبدیل شده است. با انتخاب رنگ درست می‌توان فضای خانه را کوچک یا بزرگ، آرام یا پرهیجان، صمیمی یا سرد، شاد یا قدرتمند و… نشان داد.

از طرف دیگر استفاده از چوب و ام‌دی‌اف در دکوراسیون داخلی به خصوص در آشپزخانه یک گزینه به صرفه، زیبا و کارآمد محسوب می‌شود. از ام‌دی‌اف می‌توان برای ساخت کابینت، کمد دیواری، تخت‌خواب، میز و… استفاده کرد اما یک معضل در ارتباط با آن وجود دارد؛ ام‌دی‌اف خام خیلی زود رنگ می‌گیرد. مثلا اگر میزی از جنس ام‌دی‌اف خام باشد، با کم‌ترین آلودگی زیبایی اولیه‌اش را از دست می‌دهد.

بنابراین راه‌حل موجود برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی، استفاده از رنگ‌های با کیفیت است. رنگ پلی‌اورتان به دلیل مقاومت بالایی که دارد به عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین گزینه‌های موجود شناخته می‌شود.

در این وبلاگ قرار است در مورد ویژگی‌های رنگ پلی‌اورتان و ام دی اف، ترکیب این دو در کنار هم و نحوه اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف صحبت کنیم پس همراه ما با ادامه این مطلب بمانید.

پلی اورتان چیست | شرکت رنگ تهران

پلی اورتان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پلی اورتان نوعی رنگ صنعتی است که کاربردهای فروانی از جمله در صنعت اتومبیل‌سازی، تجهیزات پزشکی، پوشاک، ساخت‌وساز و… دارد. دو ویژگی مهم و متمایزکننده این محصول از سایر محصولات مشابه، تنوع زیاد و دوام بالای آن است.

پوشش رنگ پولی‌اورتان شامل سه دسته آستر، رنگ و کیلر می‌باشد ولی هرکدام از این پوشش‌ها دو جزئی هستند. بخش اول، رنگ اصلی بر پایه رزین اکریلیک و بخش دوم، ماده خشک‌کن به نام هاردنر که بر پایه ایزوسیانات ساخته شده است.

رنگ پلی‌اورتان در مجاورت هوای آزاد خشک نمی‌شود بنابراین باید با بخش دوم و مکمل خود یعنی هاردنر ترکیب شود. در نتیجه این ترکیب، نوعی پیوند قوی یورتانی ایجاد می‌شود که ماندگاری رنگ را در برابر عواملی مانند رطوبت، نور خورشید و خط‌‌و‌خش بالا می‌برد.

ام‌دی‌اف چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبر با چگالی متوسط است که جز فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود و برخلاف چوب‌های دیگر، از صنعت به وجود می‌آید.

برای تولید ام‌دی‌اف در قدم اول باید مواد اولیه خوب انتخاب و تصفیه شود. منظور از مواد اولیه تراشه‌ها و خورده چوب‌های باقی‌مانده از کارخانه‌های چوب‌بری است که بازیافت می‌شوند. این مواد به پوسته‌های کوچک و پوسته‌ها به تکه‌های کوچک و خاک‌اره تبدیل می‌شوند.

به این مواد خام بخار تزریق می‌شود تا نرم شوند سپس الیاف را فشرده می‌کنند و آب موجود از آن را جدا می‌کنند. در نهایت مواد فشرده‌شده را به الیاف قابل استفاده تبدیل می‌کنند. الیاف را با چسب ترکیب می‌کنند و چند لایه را روی هم قرار می‌دهند تا به ضخامت مدنظر برسند. در مرحله بعدی آن را پرس می‌کنند و سمباده می‌کشند تا در نهایت به شکل چوب‌های ام‌دی‌اف درآید.

با توجه به فرآیندی که برای آماده سازی ام‌دی‌اف طی می‌شود، این چوب از استحکام بسیار بالایی در برابر پوسیدگی، ترک، فرسایش، حرارت و رطوبت برخوردار است.

در چه شرایطی نیاز به اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف است؟

اساسا MDFها به تنهایی تنوع رنگی ندارند و همه آن‌ها به رنگ چوب هستند. از سوی دیگر ام‌دی‌دف به شدت جذب رنگ بالایی دارد. این موضوع هم برمی‌گردد به نوع ساخت آن که از خرده‌چوب تهیه می‌شود؛ بنابراین برای داشتن MDF تمیز با تنوع رنگی متفاوت باید از رنگ ام‌دی‌دف استفاده کرد و چه رنگی بهتر از پلی‌اورتان؟

مزایای استفاده از پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف چیست؟

رنگ پلی‌اورتان و چوب ام‌دی‌اف هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند که اگر ترکیب شوند، میزان بهره‌وری از آن‌ها دوچندان می‌شود. برخی از مزیت‌های اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف به شرح زیر هستند:

  • اولین موردی که بسیار اهمیت دارد مقاومت بالاست. MDF‌های پلی‌اورتان مقاوت خوبی در برابر اشعه UV دارند و از ماندگاری بالایی برخورداند.
  • مورد بعدی که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند تنوع و ترکیب رنگ‌های زیاد است. پاسخگویی به نیاز و سلیقه مخاطب از دیگر مزایای استفاده از پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف است.
  • نگهداری ساده و آسان از چوب ام‌دی‌اف پوشیده از پلی‌اورتان نکته مهم دیگر است. برای تمیز کردن این چوب کافی‌ست دستمالی را نم‌دار کنید و روی سطح آلوده بکشید.
  • استفاده از ام‌دی‌اف به عنوان چوب اصلی با هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر چوب‌ها امکان‌پذیرست بنابراین صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
  • خوبی ام‌دی‌اف این است که مثل چوب رنگ‌آمیزی می‌شود و مردم متوجه این جایگزینی ارزان‌تر نمی‌شوند.
  • استفاده از ام‌دی‌اف به عنوان وسایل چوبی پراستفاده که در معرض آسیب بیشتری هستند، گزینه مناسبی‌ست چراکه به راحتی دچار شکستگی و خوردگی نمی‌شود.
  • شکل دادن به ام‌دی‌اف بسیار ساده‌تر از شکل دادن به چوب است بنابراین اگر سلیقه مخاطب شما در راستای طرح‌های پرکار باشد به راحتی می‌توانید نظر وی را جلب کنید.
  • انتخاب ام‌دی‌اف یک مزیت پررنگ برای علاقه‌مندان به طبیعت دارد. هیچ درختی برای تولید MDF قطع نمی‌شود و به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند.

تجهیزات اجرای رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

برای چه وسایلی می‌توان از پلی‌اورتان استفاده کرد؟

رنگ پلی‌اورتان به خاطر ترکیبات مختلفی که دارد طیف گسترده‌ای از کاربردها را پوشش می‌دهد.

  • تجهیزات صنعتی

پلی‌اورتان در شرایط سخت محیط‌های صنعتی از تجهیزات محافظت می‌کند و طول عمر ماشین‌آلات را افزایش می‌دهد.

  • اتومبیل

برای امنیت بالاتر و راحتی بیشتر صندلی‌های خودرو از پلی‌اورتان استفاده می‌شود. با استفاده از محصول فوق وزن صندلی ماشین سبک‌تر می‌شود؛ کاهش وزن موجب افزایش کارایی سوخت و بهبود عملکرد خودرو می‌شود.

  • صنایع هوایی

از مواد پلی‌اورتان می‌توان جهت محافظت از هواپیما و کاهش سوخت آن استفاده کرد.

  • صنایع دریایی

در صنایع دریایی برای محافظت از بدنه کشتی در برابر ضرب‌دیدگی و آب‌وهوای نامناسب استفاده می‌شود.

  • کفپوش‌ها

برای پوشش کفپوش‌ها در محیط‌های صنعتی و مجتمع‌های تجاری از پلی‌اورتان استفاده می‌شود.

  • مبل‌سازی

بخشی از نرمی، راحتی، انعطاف‌پذیری و استحکام مبل‌ها به دلیل وجود پلی‌اورتان در ترکیب ساخت آن‌هاست.

  • ساختمان‌سازی

استفاده از متریال سبک ابزارهای پیش‌ساخته پلی‌اورتان جایگزین گچ‌بری‌های سنگین و پرهزینه در ساختمان‌سازی شده است. همچنین می‌توان از پلی‌اورتان به عنوان عایق به‌صرفه برای جلوگیری از انتشار گاز کربن دی‌اکسید در فرآیند ساختمان‌سازی استفاده کرد.

  • کابینت

تاثیری که رنگ پلی‌اورتان کابینت ایجاد می‌کند جلوه فوق‌العاده‌ای به آشپزخانه می‌دهد.

برای اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف به چه ابزاری احتیاج است؟

برای این کار به ابزاری مثل ماشین پوست، ماشین سنباده لرزان، تخته پوست، دستگاه اور فرز، مل، سیریش، سماده دستی، کاردک و… نیاز خواهید داشت.

فرآیند کامل اجرای رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

فرآیند کامل اجرای رنگ پلی اورتان روی ام‌دی‌اف

برای اجرای رنگ روی MDF باید مراحلی طی شود و چوب را آماده پذیرش رنگ شود.

  • پرداخت و سمباده‌کشی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم ام‌دی‌دف به خاطر بافتی که دارد رنگ‌ها و آلودگی‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. بنابراین در قدم اول باید سطح چوب را از هرگونه آلودگی، لک، رطوبت و… پاک کنید. بعد با استفاده از سمباده، ناهمواری‌های سطح چوب را یکسان کنید؛ برای این کار می‌توانید از سمباده لرزان استفاده کنید اما بخش‌های ابزار خورده را با سمباده دستی پرداخت کنید تا در نهایت کار تمیزتری داشته باشید.

  • بتونه‌کاری

برای بتونه کاری اول باید بتونه ساخته شود. متناسب با حجمی که می‌خواهید رنگ کنید مل بریزید سپس به میزان ۱۰درصد از مل، سیریش بریزید. توجه کنید که اگر سیریش را کمتر از این میزان بریزید بتونه بعد از خشک‌شدن گیرایی خوبی نخواهد داشت و اگر بیشتر بریزید زمان سمباده‌کشی به مشکل می‌خورید.

بعد از ترکیب کردن پودرها، آب اضافه کنید و با کاردک آن‌ها را ترکیب کنید تا به یک خمیر نرم برسید. اگر نمی‌دانستید چه میزان آب اضافه کنید، اول کم بریزید و اجازه بدهید جذب پودر شود. بعد باید خمیر را ورز دهید؛ اگر سفت بود بازهم کمی آب اضافه کنید. اینقدر این کار را تکرار کنید تا به خمیر نرم برسید. اگر زیاد آب ریختید می‌توانید کمی پودر مل بریزید تا خمیر از شل بودن درآید.

سپس خمیر آماده را روی سطح ام‌دی‌دف بریزید و بتونه را با کاردک یا لیسه روی تمام بخش‌ها پخش کنید. بعد از سطح چوب باید مقاطع ابزارخورده یا لبه ام‌دی‌دف را بتونه کاری کنید که این بخش به دقت و ظرافت زیادی نیاز دارد.

  • پرداخت بتونه

بعد از خشک شدن بتونه باید آن را پرداخت کنید. اگر قصد دارید دستی این کار را انجام دهید از سمباده ۱۲۰ و ۱۵۰ استفاده کنید.

اگر با تخته پوست این کار را انجام دهید سطح تخت و یکدستی به دست می‌آورید. بعد از پرداخت باید با استفاده از فشار باد، گردوخاک موجود را از بین ببرید.

  • اجرای رنگ

در بخش انتهایی رنگ مورد نظرتان را می‌زنید. با رعایت این نکات می‌توانید اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف را به اتمام برسانید.

چه برندهای مطرحی برای اجرای رنگ پلی‌اورتان روی ام‌دی‌اف وجود دارد؟

شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که هرکدام از آن‌ها مواد اولیه و روش ساخت متفاوتی دارند.

برند روناس

این شرکت یکی از قدیمی‌ترین‌های این حوزه است که از بروزترین فناوری‌های موجود برای تولید انواع رنگ‌های صنعتی، ساختمانی و… استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی محصولات روناس، رعایت استانداردهای ایران و جهان در تولید محصولاتش است.

برند کحالی

برند رنگ کحالی یکی از قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین رنگ‌های پلی‌اورتان را تولید می‌کند و به دلیل پوشانندگی، ثبات و دوام بالایی که دارد به یکی از پرطرفدارترین برندهای ایرانی تبدیل شده است.

برند گیتی‌آسا

شرکت گیتی‌آسا در زمینه تولید رنگ‌های صنعتی به خصوص رنگ پلی‌اورتان توانسته به موفقیت‌های زیادی دست یابد. مواد اولیه مورد استفاده این شرکت بسیار با کیفیت هستند و روش تولید به‌روزی دارند.

برند دیوکس

شرکت دیاکوپارس که تحت عنوان دیوکس فعالیت می‌کند یکی از شرکت‌های موفق در زمینه تولید رنگ چوب شناخته می‌شود و محصولاتش از کیفیت خوبی برخوردار است.

برند گنج

برند گنج ایرانی نیست و در ترکیه فعالیت می‌کند اما وارد بازار ایران شده و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

برندهای رنگ پلی اورتان | شرکت رنگ تهران

در پایان

هرکدام از شرکت‌های تولیدکننده رنگ پلی‌اورتان به دلیل مواد اولیه متفاوت، ویژگی‌های مختلفی دارند. بنابراین پیش از خرید بهتر است به برسی قیمت رنگ پلی‌اورتان و ویژگی‌های هرکدام بپردازید سپس اقدام به خرید بهترین گزینه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *