10 روش عملی و کاربردی برای از بین بردن حباب رزین | شرکت پخش رنگ تهران

۱۰ روش عملی و کاربردی برای از بین بردن حباب رزین

حتما از اینکه ساخت اجسام و جواهرات با رزین را آغاز کرده اید بسیار هیجان زده هستید. شما طبق آنچه آموخته اید مقدار کافی از رزین را با هاردنر مخصوص خود ترکیب می کنید و آماده می شوید تا یک کار خلاقانه و زیبا بسازید اما متوجه می‎ شوید در ترکیب ایجاد شده حباب هایی وجود دارد. شاید با این امید که بعد از اتمام کار این حباب ها از بین برود به کارتان ادامه دهید اما باید بدانید که این اتفاق نمی افتد و باید برای از بین بردن حباب رزین همین حالا اقدام کنید.

حباب رزین به چه دلایلی ایجاد می شود؟

در قدم اول لازم است بدانید این حباب ها به چه دلیل بوجود می آیند تا بتوانید پیش از اینکه برای حباب گیری رزین خودتان را به دردسر بیندازید از بوجود آمدن آن جلوگیری کنید. به طور کلی چهار دلیل اصلی برای پدید آمدن حباب رزین وجود دارد:

  1. عدم پیروی از شیوه درست حین کار با رزین
  2. دمای پایین
  3. ایجاد ترکیب خیلی غلیظ
  4. رسوخ هوای آزاد به داخل رزین

تکنیک های از بین بردن حباب رزین

تکنیک های از بین بردن حباب رزین | شرکت پخش رنگ تهران

از رزین درستی برای پروژه خود استفاده کنید

یک نکته مهم که می تواند شما را از شر بوجود آمدن حباب رزین خلاص کند این است که از رزین درستی برای این کار استفاده کنید. اگر قرار است رزین را داخل قالب بریزید، حتما از رزینی که برای این کار تولید شده استفاده کنید.

این نوع رزین ها سبک تر هستند و وقتی ترکیب می شوند ماده رقیق تری ایجاد می کنند که در نتیجه آن احتمال بوجود آمدن حباب در این رزین کمتر می شود.

حتی اگر هم به سایر دلایل ذکر شده حباب رزین را در کارتان مشاهده کنید قبل از اینکه این ترکیب سخت شود می توانید آن را ببینید و از بین ببرید. این در حالیست که رزین های غلیظ  تر حباب را بیشتر در خود نگه داشته و دیرتر نشان می دهند.

رزین را گرم کنید

پیش از اینکه شروع به کار کنید رزین را گرم کنید. برای این کار کافیست مقداری آب را داخل مایکروویو بگذارید تا کمی داغ شود، اما نه به اندازه ای که به جوش بیاید یا بخاری از آن بلند شود.

ظرف رزین و هاردنر را داخل یک پلاستیک قرار داده و داخل  این آب گرم به مدت پنج الی ده دقیقه قرار دهید. دقت داشته باشید که نباید بگذارید آب وارد ظرف رزین شود، به همین دلیل مهم است که هر دو ظرف را داخل یک پلاستیک قرار دهید تا احتمال نفوذ آب به داخل آن را کاهش دهید.

گرم کردن رزین قبل از قالب گیری حتی در فصل تابستان هم ضروری است چرا که در اغلب مواقع رزین کمی به نسبت دمای اتاق سردتر است و بهتر است با این کار آن را آماده قالب گیری کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نباید رزین شما خیلی زیاد گرم شود یا مدت زمان طولانی در ظرف آب گرم قرار بگیرد چرا که این کار موجب می‎ شود سرعت خشک شدن رزین بالاتر برود و این مساله در کار شما اختلال ایجاد خواهد کرد.

رزین و هاردنر را آهسته با هم ترکیب کنید

حالا نوبت به ترکیب رزین و هاردنر می رسد. لازم است بدانید برای از بین بردن حباب رزین باید این دو ماده را با دقت با هم ترکیب کنید. پس عجله نکنید. بهتر است به مدت ۳ الی ۵ دقیقه رزین و هاردنر با آهسته با هم ترکیب کنید.

اگر این کار را خیلی سریع انجام دهید ممکن است هوا لا به لای ترکیب شما قرار بگیرد و احتمال بوجود آمدن حباب بالاتر می رود. اگر این ترکیب را با سرعت بالا انجام دهید و دمای اتاق هم سرد باشد، این حباب ها بیشتر نیز خواهد بود.

رزین و هاردنر را آهسته با هم ترکیب کنید | شرکت پخش رنگ تهران

رزین را بعد از ترکیب، بلافاصله استفاده نکنید

پس از هم زدن رزین و هاردنر چند دقیقه صبر کنید تا به اصطلاح گاززدایی شود. در نظر داشته باشید که نباید این زمان طولانی شود و حداکثر ۵ دقیقه کافیست چرا که هر چه بیشتر رزین را در هوای آزاد قرار دهید مدت زمانی که می توانید از آن قبل از سخت شدن استفاده کنید کمتر می شود.

این زمان را به اصطلاح Pot Time می گویند که می تواند از برندی تا برند دیگر متفاوت باشد. بنابراین لازم است قبل از ترکیب رزین و هاردنر به پات تایم آن نیز دقت داشته باشید.

گرد و غبار سطح را بگیرید

گرد و غبار یکی از دلایل شکل گیری حباب در رزین هستند. بنابراین بسیار مهم است که پیش از اینکه رزین را داخل قالب یا روی سطح بریزید ابتدا به خوبی سطح را از گرد و غبار احتمالی تمیز کنید.

کافیست با یک دستمال میکروفایبر نمناک به روی سطح بکشید تا اگر گرد و غباری روی آن وجود دارد پاک شود. سپس نسبت به ریختن رزین داخل قالب یا روی سطح اقدام کنید.

رزین را لایه لایه بریزید

در این مرحله باید به آرامی رزین را در قالب یا روی سطح بریزید. نباید به یکباره کل محتویات تهیه شده را خالی کنید. این کار موجب می شود ضخامت رزینی که می سازید زیاد شود و فرصت بیشتری برای بوجود آمدن حباب رزین ایجاد شود.

در اغلب مواقع حباب ها زمانی که رزین را داخل قالب می ریزید شکل می گیرند. وقتی این کار را به سرعت انجام دهید اجازه نمی دهید هوای موجود در لا به لای رزین، آزاد شود و همین موجب شکل گیری حباب خواهد شد.

از تفنگ حرارتی کمک بگیرید

یکی از تکنیک های رایج در تسریع خشک کردن رزین و بین بردن حباب آن استفاده از تفنگ حرارتی است. از این ابزار زمانی که رزین و هاردنر را با هم ترکیب می کنید استفاده می شود. اگر پس از ترکیب دو مواد متوجه وجود حباب های ریز شدید کافیست تفنگ حرارتی را در فاصله متناسبی از مواد قرار دهید و روشن کنید.

تفنگ حرارتی را مستقیم و نزدیک به مواد قرار ندهید بخصوص اگر ظرفی که مواد را در آن ترکیب کرده اید پلاستیکی باشد.

به دمای سطحی که رزین را روی آن میریزید دقت کنید

پس از آماده سازی رزین نوبت به ریختن آن در قالب می رسد. دمای قالب یا سطحی که قرار است رزین را روی آن بریزید هم اهمیت بالایی دارد و می تواند منجر به بوجود آمدن حباب رزین شود.

بنابراین بهتر است قالب یا سطح را نیز به اندازه مواد رزین گرم نگه دارید. معمولا ماندن در دمای اتاق به مدت چند دقیقه کافیست و دمای سطح برای کار با رزین متعادل می شود.

بهترین حالت دمای بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. پس اگر متوجه شدید دمای اتاق کمی سرد است شاید لازم باشد نسبت به گرمتر کردن سطح به روش های مختلف اقدام کنید.

به دمای سطحی که رزین را روی آن میریزید دقت کنید | شرکت پخش رنگ تهران

از خلال دندان برای حباب گیری رزین استفاده کنید

اگر تفنگ حرارتی در دسترس نداشتید یک روش ساده برای حباب گیری رزین استفاده از خلال دندان است. چه زمانی که مواد را با هم ترکیب کردید چه در مرحله قالب گیری، می توانید به آرامی خلال دندان را در نقطه ای که حباب ها را مشاهده می کنید قرار دهید تا حباب به سطح مواد رسیده و از بین برود.

در نظر داشته باشید خلال دندان نباید زیاد داخل مواد رزین شما وارد شود بنابراین فقط از آن برای نقاطی که حباب مشاهده می کنید استفاده کنید.

برای از بین بردن حباب رزین از سنباده استفاده کنید

 این روش برای زمانیست که رزین پخته و مستحکم شده است و شما در آن همچنان حباب های ریزی مشاهده می کنید. نادیده گرفتن این حباب ها سخت است چرا که در کیفیت و زیبایی کار شما تاثیر خواهد گذاشت.

هرچند اگر تمامی مراحل ذکر شده را به درستی طی کرده باشید در این مرحله دیگر هیچ حبابی در اثر هنری خود مشاهده نخواهید کرد. با اینحال، برای از بین بردن حباب رزین وقتی که مواد پخته شده است می توانید از سنباده دستی یا برقی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اغلب کارهای رزینی ظریف هستند پس نباید به آن ها خیلی فشار وارد کنید. فقط کافیست سطح رویی آن را سنباده بکشید تا اگر حبابی روی سطح باقی مانده از بین برود. سنباده کشی کمک می کند هوای حبس شده در لایه رویی آزاد شود و به کمک آن حباب ها نیز از سطح خارج شوند.

برای از بین بردن حباب رزین از سنباده استفاده کنید | شرکت پخش رنگ تهران

سخن نهایی

کار با رزین بسیار لذتبخش و جذاب خواهد بود بخصوص که به کمک این ماده می توانید اجسام خلاقانه و زیبایی بسازید. اما این نکته را نیز باید بدانید برای اینکه نتیجه نهایی زحمات شما کاری تمیز و زیبا از آب در بیاید باید نکاتی را رعایت کنید تا از بوجود آمدن حباب در رزین جلوگیری کنید.

بنابراین دانستن تکنیک های از بین بردن حباب رزین می تواند به شما کمک کند بدون اینکه با دردسر و پیچیدگی خاصی مواجه شوید بتوانید مراحل ساخت اجسام رزینی با انواع رزین را بدون وجود هرگونه حباب و ناصافی طی کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *