هر آنچه لازم است در مورد بتونه خودرو بدانید | شرکت پخش رنگ تهران

هر آنچه لازم است در مورد بتونه خودرو بدانید

بتونه خودرو (ماشین) چیست و چرا لازم است از انواع بتونه خودرو استفاده کنیم؟ مراقبت از خودرو و ترمیم آسیب های وارد شده بر روی بدنه آن یکی از ملزوماتی است که حتما باید کاربران به آن دقت ویژه ای داشته باشند. یکی از نکات مربوط به مراقبت از خودرو ها بتونه کاری است.  بسیاری از کاربران با این ماده آشنا نبوده و نحوه صحیح استفاده از انواع بتونه خودرو را نیز نمی دانند.

در این مقاله بر آن شدیم تا به صورت کامل به تشریح این محصول بپردازیم. ابتدا به بررسی پاسخ پرسش بتونه ماشین چیست خواهیم پرداخت و سپس با نکاتی مانند کاربرد بتونه خودرو و نحوه سمباده زدن صحیح بتونه خودرو می پردازیم. با ما همراه بمانید.

بتونه خودرو (ماشین) چیست؟

بتونه خودرو چیست؟ بتونه در واقع یک ماد خمیری است که از یک نوع گل خاص گرفته شده است. گل بتونه مل نامیده می شود. بتونه خودرو حالتی بینابینی بین جامد و مایع دارد. نه خیلی شل و شبیه به مایع است و نه خیلی سفت است که بتوان آن را جامد نامید.

ماده بتونه که ویسکوزیته بالایی دارد، در برخورد با اکسیژن هوا سریعا واکنش نشان داده و کاملا سفت می شود. در این شرایط کاملا به حالت جامد می رسد. حتی می توان روی بتونه سفت شده عملیات ساب زنی و سوراخ کاری را نیز انجام داد.

برای تولید انواع بتونه خودرو از ترکیبات و مواد مختلفی استفاده می نمایند که هر یک خصوصیات خاص خود را نیز دارا هستند.

اهمیت بتونه کاری خودرو

نقاشی بدنه خودرو در صورت آسیب دیدگی دارای چالش های مختلفی است. از این رو است که ترمیم رنگ خودرو را نمی توان به هر کسی سپرد. واقعیت این است که این مهم نیاز به توانایی ها و تسلط بسیار بالا به موارد مختلف دارد. از تشخیص کد رنگ خودرو گرفته تا رنگ آمیزی صحیح و اصولی بدنه خودرو همگی از جمله مراحل مهم در ترمیم رنگ خودرو هستند. یکی از مراحل نقاشی بدنه خودرو و ترمیم آسیب های وارد شده به آن نیز بتونه کاری است.

برای این منظور لازم است تا صافکار با انواع بتونه خودرو آشنا باشد، به صورت کامل با کاربرد بتونه خودرو نیز آشنا بوده و همچنین نحوه صحیح سمباده زدن بتونه خودرو را نیز بداند. تنها در این صورت است که امکان ترمیم رنگ خودرو به صورت کامل وجود خواهد داشت. در غیر این صورت شرایط پیچیده شده و در نهایت رنگ آمیزی خودرو جالب نخواهد بود.

اهمیت بتونه کاری خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد بتونه خودرو

در بندهای قبلی اشاره کردیم که بتونه کاری یکی از مراحل نقاشی بدنه خودروها است. به این معنی که صافکار برای ترمیم قسمت های آسیب دیده بعد از صاف کردن بدنه باید سراغ رنگ آمیزی آن برود.

برای رنگ آمیزی و رساندن رنگ قسمت آسیب دیده به رنگ سایر قسمت های بدنه خودرو لازم است تا نقاش مراحل خاصی را طی کند. یکی از این مراحل بتونه کاری است. کاربرد بتونه خودرو در زیرسازی انجام گرفته برای رنگ آمیزی است. دقت کنید که قسمت های آسیب دیده بدنه خودرو در شرایط عادی آماده پذیرش رنگ جدید را نداشته و رنگ آمیزی آنها بدون زیرسازی لازم باعث می شود تا کیفیت رنگ آمیزی نهایی جالب نباشد.

در این شرایط رنگ ممکن است صاف نباشد و یا با ترک هایی روبرو شود. به همین دلیل بایستی در زیر رنگ از بتونه کاری استفاده شده و کاربرد بتونه خودرو نیز به همین موضوع برمی گردد. با استفاده از بتونه خودرو سطح قسمت آسیب دیده کاملا صاف شده و از این گذشته چسبندگی بیشتری نیز برای رنگ آمیزی به خود می گیرد.

بررسی انواع بتونه خودرو

در بند گذشته اشاره کردیم که انواع بتونه خودرو با ترکیبات مختلف تولید ورد اختیار صافکار و متخصصین رنگ آمیزی خودرو قرار می گیرد. حال سوال اینجاست که کدام یک از انواع بتونه خودرو را باید برای خودرو خود به کار بگیرید؟

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است تا در درجه اول با انواع بتونه خودرو آشنا شده و ساختار و ترکیبات هر یک را بدانید. هم چنین با ویژگی های آنها نیز آشنا شوید. از این طریق است که کی توانید یک بتونه کاری ایده آل روی بدنه خودرو خود انجام دهید. در غیر این صورت هر اقدامی می تواند با اشتباهات و چالش هایی روبرو باشد.

در ادامه با معرفی ساختار و ترکیبات و انواع بتونه خودرو به صورت کامل امکان شناخت آنها را برای شما فراهم نموده ایم.

بتونه اپوکسی خودرو

یکی از معمول ترین انواع بتونه خودرو که در نقاشی و ترمیم قسمت های آسیب دیده بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، بتونه اپوکسی است. بتونه اپوکسی محصولی است که دارای ساختار دو جزئی بوده و ماده اصلی به کار گرفته شده برای تولید آن نیز رزین ها هستند.

برای تعمیر رنگ قسمت های آسیب دیده پلاستیکی به راحتی می توانید از این نوع بتونه استفاده کنید. کاربرد بتونه خودرو معمولا بستگی به ساختار آن دارد. بتونه اپوکسی با ایجاد چسبندگی بالا برای رنگ آمیزی قسمت های پلاستیکی شرایط بسیار خوبی برای ترمیم رنگ این قسمت ها ایجاد می نماید.

این نوع از انواع بتونه خودرو در مدت کوتاهی سفت می شود؛ اما دقت کنید که عایق خوبی ایجاد نکرده و در این مورد با نقطه ضعف هایی همراه است. یکی از مهم ترین نکات استفاده از این نوع بتونه شناخت همین نقطه ضعف ها است.

همچنین سمباده خوری ضعیفی نیز در این نوع بتونه خودرو وجود دارد اما به عنوان یک بتونه ضد زنگ قابل استفاده است. نکات مهم استفاده از بتونه اپوکسی نیز به شرح زیر است:

  • انعطاف پذیری بسیار خوبی را در این نوع بتونه شاهد هستیم. می توانید چسبندگی بسیار خوبی را نیز در آن مشاهده کنید.
  • برای کاور کردن عمق ۳ تا ۱۰ میلیمتری کاربرد دارد.

بتونه اپوکسی خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

بتونه خودرو پلی استر

دومین نوع از انواع بتونه خودرو بتونه پلی استر است که از نظر ساختار و ترکیبات شباهت زیادی به بتونه اپوکسی دارد. این نوع بتونه نیز ساختار دو جزئی داشته و از یک نوع رزین غیر اشباع ساخته شده است.

البته سخت کننده هایی پر از اکسیدهای آلی را می توان تفاوت اصلی میان این نوع بتونه با بتونه اپوکسی دانست. با توجه به میزان و نوع سخت کننده می توانید سرعت سفت شدن آن را در زمان استفاده تنظیم کنید. از این رو ویژگی ها و کاربرد بتونه خودرو پلی استر نیز بر اساس همین ترکیبات انتخاب شده متفاوت خواهد بود.

بتونه پلی استر در سه نوع باریک، متوسط و ضخیم تولید شده و در بازار در اختیار کاربران قرار می گیرد. هر چقدر عمق آسیب دیدگی بیشتر باشد، بایستی به سمت استفاده از بتونه پلی استر ضخیم تر پیش بروید.

برای استفاده از این نوع بتونه بهتر است به نکات زیر دقت نمایید:

  • بر اساس نوع بتونه و ترکیبات انتخاب شده برای آن می توان از این محصول برای عمق رنگ آمیزی ۲ تا ۲۰ میلیمتر استفاده کرد.
  • بتونه پلی استر ضخیم کاربرد بیشتری نسبت به دو نوع دیگر این بتونه دارا است.
  • بیشتری میزان چسبندگی و شکل پذیری مربوط به بتونه پلی استر ضخیم است.

بتونه خودرو لاک و الکل

یکی دیگر از انواع بتونه خودرو بتونه لاک و الکل است که دارای ساختار دو جزئی است. تنوع بالای بتونه های خودرو به این دلیل است که آسیب های مختلفی را در بدنه خودروهای امروزی شاهد هستیم. این نوع از بتونه ها با رزین الکید و نیترو سلولز ساخته و عرضه می شوند.

به دلیل ساختار و شرایط بتونه لاک و الکل نمی توان از آن برای ترمیم آسیب های عمیق استفاده نمود و کاربرد اصلی این نوع بتونه برای ترمیم و صاف کردن آسیب های سطحی است.

از مهم ترین نکات استفاده از بتونه لاک و الکل منی توان ب موارد زیر اشاره نمود:

  • برای ترمیم آسیب های ۱ تا ۲ میلی متری کاربرد دارد.
  • سرعت خشک شوندگی بسیار بالایی نیز دارا است.
  • به عنوان فیلر نیز می توان از این نوع بتونه استفاده نمود.

بتونه فوری خودرو

قبل از خرید بتونه فوری خودرو لازم است بدانید که یکی دیگر از انواع بتونه خودرو بتونه فوری است. همانطور که از اسمش پیداست، در مدت بسیار کوتاهی سفت شده و خیلی فوری می توان عملیات رنگ آمیزی را با آن پیش برد. برای آسیب های سطحی در حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز است تا این نوع بتونه خشک و سفت شود و برای قسمت های عمقی نیز در حدود ۲ ساعت زمان برای این مهم نیاز خواهد بود. سلولز و رزین های نیتروسلولزی از اصلی ترین ترکیبات به کار گرفته شده برای تولید این نوع بتونه هستند.

از نکات استفاده از این محصول، نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خیلی سریع خشک و سفت می شود.
  • سمباده خوری خوبی دارد.
  • انعطاف پذیری خوبی دارد.
  • همچنین قدرت چسبندگی بالایی نیز دارا است.

بتونه فوری خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

بتونه سنگی ماشین

یکی دیگر از انواع بتونه خودرو بتونه سنگی است. انواع بتونه سنگی با ترکیبات مختلفی تولید و عرضه می شود. هم چنین انواع بتونه سنگی به صورت وارداتی نیز وارد کشور شده و در دسترس خریداران محترم قرار دارد.

این نوع بتونه دارای ساختاری است که در هنگام استفاده با یک هاردنر ترکیب شده که همراه با خود محصول در اختیار شما قرار می گیرد. به صورت معمول انواع بتونه سنگی بر پایه رزین پلی استر و سایر رزین ها تولید می شود. به نرمی و با انعطاف پذیری مناسب روی بدنه خودرو قابل استفاده است و پرکنندگی عالی نیز دارا است. همچنین از دیگر ویژگی های آن می توان به سمباده خوری آسان آن اشاره نمود.

اگر قصد خرید و یا اطلاع از قیمت بتونه سنگی خودرو را دارید، با کارشناسان رنگ تهران در تماس باشید.

نحوه سمباده زدن بتونه خودرو

آشنایی با نحوه سمباده زدن بتونه خودرو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا کیفیت نهایی رنگ آمیزی بدنه خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که در این مرحله خوب عمل نکنید، در نهایت نمی توانید انتظار بالایی نیز از رنگ آمیزی بدنه خودرو خود داشته باشید.

برای آشنایی با نحوه صحیح سمباده زدن بتونه خودرو به مراحل و نکات زیر دقت کنید:

  • قبل از شروع باید بدنه خودرو خود را تمیز کنید. حتی در صورت نیاز باید به شستشوی بدنه آن بپردازید.
  • حتما باید در زمان بتونه کاری خودرو در زیر سایه و به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد.
  • قسمت های اطراف محل آسیب دیدگی را با روزنامه بپوشانید تا ب آنها آسیبی وارد نشود.
  • حال با تر کردن قسمت آسیب دیده باید عملیات سمباده زنی را شروع کنید.
  • سمباده زنی قسمت آسیب دیده باید به آرامی و با حوصله انجام پذیرد. این مرحله بسته به میزان آسیب دیدگی می تواند تا چند ساعت به طول بکشد.
  • انتخاب سمباده نیز به محل و شرایط آسیب دیدگی بستگی دارد. برای مثال سمباده ۲۵۰۰ از کاربرد ترین انواع سمباده ها برای بتونه کاری خودرو است. دقت کنید که برای این مهم از سمباده های خیلی زبر استفاده نکنید.
  • به صورت دورانی عملیات سمباده زنی را انجام دهید.
  • کی توانید از دستگاه سمباده زنی استفاده کنید.

نحوه سمباده زدن بتونه خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

خرید بتونه ماشین 

شرکت پخش رنگ تهران ارائه دهنده طیف وسیعی از با کیفیت ترین انواع بتونه سنگی و فوری مناسب انواع خودرو است. اگر قصد دریافت مشاوره خرید و یا اطلاع از قیمت بتونه خودرو را دارید از طریق شماره تماس های مجموعه با رنگ تهران در تماس باشید.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *