انواع رنگ اتومبیل | پخش رنگ تهران

انواع رنگ خودرو + مزایا معایب

انواع رنگ خودرو کدام ها هستند و چگونه می توانیم آنها را از هم تشخیص دهیم؟ شناخت انواع رنگ اتومبیل هم برای افراد فنی که در کسب و کار رنگ آمیزی خودرو فعالیت دارند؛ و هم برای کاربران شخصی که به دنبال استفاده از بهترین رنگ خودرو هستند، اهمیت دارد.

در حال حاضر طیف وسیعی از انواع رنگ ها برای رنگ آمیزی خودروهای امروزی به کار گرفته می شود. حتی رنگ های سفیدی که به نظر خیلی ساده می رسند، تنوع قابل توجهی داشته و با کد رنگ های مختلفی شاهد استفاده از آن در خودروسازی هستیم. وقتی نوبت به ترمیم یا تعویض رنگ خودرو می رسد، انتخاب یکی از انواع رنگ خودرو اهمیت چند برابری پیدا می کند. خیلی از کاربران در این مواقع همه چیز را به دست رنگ کار می سپارند. اما با کمی اطلاعات شما نیز می توانید در انتخاب بهترین رنگ برای خودرو خود اقدام کنید.

در این مقاله سعی کرده ایم تا تمام اطلاعات لازم درباره انواع رنگ ماشین و ویژگی های آنها را در اختیار شما قرار دهیم. برای دارندگان هر خودرویی چه داخلی و چه خارجی و افراد فنی داشتن این اطلاعات لازم و ضروری خواهد بود.

رنگ خودرو چیست؟

رنگ خودرو از لایه های بسیار مختلفی تشکیل شده است. خودروسازان خودروهای تولیدی خود را در چندین لایه پشت سر هم رنگ می نمایند تا مقاومت قابل توجهی برای آن ایجاد کنند. از این رو رنگ خودرو همان رنگی نیست که شما در ظاهر مشاهده می کنید.

در زیر لایه اصلی رنگ چندین لای دیگر نقش بسته اند که هر یک وظایف خاص خود را دارند. در ادامه با معرفی ساختار هر یک از انواع رنگ خودرو شناخت بهتری نسبت به این رنگ ها پیدا خواهید نمود.

مواد تشکیل دهنده انواع رنگ اتومبیل

همان طور که اشاره کردیم، رنگ آمیزی خودرو در چندین لایه مختلف انجام می شود. نوع رنگ انتخاب شده برای هر یک از این لایه ها نیز، می توانند با هم تفاوت هایی داشته باشد. به صورت کلی انواع رنگ اتومبیل از سه ماده اولیه مهم و اصلی تشکیل می شوند. رزین ها، پیگمان ها و حلال ها سه ماده اولیه و اصلی تشکیل دهنده رنگ خودرو هستند. هر یک از این عناصر وظیفه خاصی در این رنگ ها به عهده داشته و ویژگی منحصر به فردی را نیز به آن اضافه می کنند.

  • رزین در انواع رنگ ماشین نقش ماده چسبنده را به عهده داشته و باعث بالا رفتن میزان چسبندگی رنگ در بدنه خودرو می شود.
  • پیگمان که حالت پودری شکل دارد، رنگدانه های اصلی رنگ را تشکیل نی دهند که برای انواع رنگ ها متفاوت است.
  • در نهایت حلال نیز برای ملایم تر کردن و کاهش ویسکوزیته رنگ در آن استفاده می گردد.

ویژگی های انواع رنگ ماشین

رنگ مورد استفاده برای رنگ آمیزی خودرو باید شرایط خاص خودش را داشته باشد. این رنگ ها با توجه به ساختار و تعداد لایه ها و هم چنین مواد به کار رفته در تولید آنها دارای ویژگی های مختلفی هستند. از این رو ویژگی هایی که در ادامه با هم بررسی می کنیم، مجموعه ای از ویژگی هایی هستند، که می توانید در انواع رنگ اتومبیل انتظار داشته باشید:

  • ممانعت در برابر ایجاد خط و خش از مهم ترین ویژگی های لازم برای رنگ خودرو است.
  • نشان ندادن خط و خشی را نیز می توان یک مزیت بزرگ برای آنها دانست.
  • درخشندگی بالا
  • پوشش بالا
  • چسبندگی
  • مقاومت در برابر اشعه خورشید

ویژگی های انواع رنگ ماشین | شرکت پخش رنگ تهران

دسته بندی انواع رنگ خودرو

انواع رنگ اتومبیل در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. این دسته بندی های بیشتر به لحاظ جنس و ویژگی هایی ساختاری موجود در این رنگ ها تعیین شده است.

ترکیبات به کار گرفته شده در هر یک از این رنگ ها و هم چنین ویژگی هایی که استفاده از آنها می تواند روی بدنه خودرو ایجاد نماید، از اصلی ترین وجه تمایزهای آنها است. در ادامه با تشریح هر یک از انواع رنگ خودرو شناخت بهتری نسبت به این رنگ ها برای شما ایجاد خواهیم نمود.

۱. رنگ روغنی خودرو

در زمینه رنگ آمیزی خودروها، رنگ‌های روغنی به عنوان یک دسته مهم با تاریخچه‌ای طولانی شناخته می‌شوند. این نوع رنگ اتومبیل از دو لایه تشکیل شده است که هر یک وظایف خود را دارند.

لایه اول به عنوان آستر یا پرایمر شناخته می‌شود و مسئول آماده‌سازی بدنه خودرو برای لایه بعدی است. این لایه حاوی فرمولاسیون‌های خاصی از پیگمنت‌ها و افزودنی‌ها است که عملکرد بهینه‌ای را فراهم می‌کند.

لایه دوم به عنوان رنگ اصلی شناخته می‌شود و در نهایت در بدنه خودرو ظاهر می‌شود. همچنین اطلاعات درباره ترکیبات شیمیایی و فرآیند تولید، می‌تواند به تحلیل فرمولاسیون رنگ روغنی کمک کنند. هنگام خرید رنگ روغنی اتومبیلی ، توجه به این جزئیات فنی می‌تواند به بهترین نتیجه رسیدن کمک کند.

۲. رنگ های ساده

رنگ‌های ساده در دنیای خودروها، به جز ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت، عمدتاً در رنگهای سفید، قرمز، آبی یا مشکی موجود هستند و به دلیل هزینه‌های پایین‌تر، محبوبیت بیشتری دارند. این رنگ‌ها به صورت یک لایه معمولی بر روی بدنه خودرو استفاده می‌شوند. فرمولاسیون این نوع رنگ، با توجه به مشخصات فیزیکی و شیمیایی مواد مورد استفاده، تنظیم می‌شود. رنگ‌های ساده اگرچه کارایی فنی بالایی ندارند، اما با ظاهری جذاب، بدنه خودرو را آراسته و حتی از خط و خش‌های احتمالی نیز حفظ می‌کنند. این نوع رنگ‌های خودرویی اغلب از پیگمنت‌ها و رزین‌های مخصوص ترکیب شده‌اند تا خصوصیات استحکام، لاستیسیته و براقیت را در برابر عوامل جوی تضمین کنند.

۳. لاک اکریلیک

رنگ لاک اکریلیک از جمله اولین و پراستفاده‌ترین انواع رنگ خودرو محسوب می‌شود. این نوع رنگ به سادگی قابل استفاده است و دارای براقیت بالایی می‌باشد. با گذشت چندین سال، لاک اکریلیک به عنوان یکی از گزینه‌های محبوب برای رنگ‌آمیزی خودروها شناخته می‌شود. این رنگ به سرعت محو می‌شود، به ویژه اگر اشعه ماورا بنفش در ناحیه‌ای از خودرو قرار گیرد. همچنین، تحت تأثیرات زیست محیطی، دوام آن کاهش می‌یابد و این ممکن است در برخی کشورها به عنوان استفاده غیرقانونی تلقی شود. این نوع رنگ اکریلیک به فرمولاسیون خاصی از پلیمرها، حلال‌ها و پیگمنت‌ها مبتنی است تا ویژگی‌های براقیت، ثبات رنگی، و مقاومت در برابر عوامل محیطی را فراهم آورد.

رنگ اکریلیک خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

۴. رنگ متالیک خودرو

رنگ متالیک خودرو، نمونه‌ای پیشرفته از رنگ‌های خودرو است که با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، جلوه‌ای استثنایی به بدنه خودروها می‌بخشد. این نوع رنگ از ساختار سه لایه تشکیل شده است که در آن، به لایه‌های رنگ اصلی و آستر، لایه‌ای با عنوان “کیلر محافظ” افزوده می‌شود. کیلر محافظ در بالاترین سطح واقع شده و از تماس مستقیم با عوامل جوی و زیست محیطی جلوگیری کرده و به تداوم رنگ و براقیت افزوده می‌شود.

فرمولاسیون این نوع رنگ به ویژه با استفاده از پیگمنت‌ها، رزین‌ها، و پودرهای فلزی هوشمندانه طراحی شده است. افزودن براده‌های آلومینیوم به رنگ اصلی، جلوه متالیک خاصی را به وجود می‌آورد. این رنگ با ایجاد یک سطح بی‌نظیر، خط و خش‌های نامشخص را فراهم می‌کند، که به‌طور خاص در آثار هنری خودروسازی مورد توجه قرار می‌گیرد.

رنگ متالیک خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

۵. رنگ های براق

رنگ‌های براق با استفاده از کریستال‌های سرامیکی نسبت به ذرات فلزی، نمونه‌ای پیشرفته از فناوری رنگ‌آمیزی محسوب می‌شوند. فرمولاسیون این نوع رنگ با دقت بالا تنظیم می‌شود تا بهبود ویژگی‌های نوری و زیبایی خودرو را به دنیا بیاورد.

کریستال‌های سرامیکی به جای انعکاس نور، نور را نیز شکننده می‌کنند. ترکیبات ویژه در این کریستال‌ها و سایر مواد مورد استفاده در فرمولاسیون، سطح خودرو را به گونه‌ای کنترل می‌کنند که ایجاد درخشش یکتا و تغییرات زیبایی بر اساس زاویه دید فراهم می‌آید. این ترکیبات از تقدم‌های شیمیایی و فیزیکی بهره‌مند هستند تا تجربه همگانی یکنواخت و مهیج را برای راننده و تماشاگران خلق کنند.

این فرمولاسیون شامل پیگمنت‌های خاصی است که به رنگ نهایی مات و براق خود اختصاص می‌دهد. افزودن مواد روان‌کننده و تنظیم‌کننده ضخامت نیز به ایجاد پوشش یکنواخت و با کیفیت کمک می‌کند. این ترکیبات با هم تاثیر گذارند و منجر به ایجاد یک رنگ باکیفیت در بین انواع رنگ اتومبیل می‌شوند.

رنگ های براق اتومبیل | شرکت پخش رنگ تهران

۶. رنگ های مات و کدر

رنگ‌های مات و کدر با استفاده از پوشش اپوکسی و پلی‌وینیل کلراید تولید می‌شوند. این دو ماده به‌طور مختصر به توضیح ترکیبات این رنگ‌ها کمک می‌کنند.

پوشش اپوکسی در فرمولاسیون این رنگ‌ها برای افزایش دوام و مقاومت به عوامل محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رزین دارای ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی مناسبی است که به بهبود مقاومت به خوردگی و خستگی کمک می‌کند.

از طرف دیگر، پلی‌وینیل کلراید نیز به‌عنوان یک نوع رزین کلره در فرمولاسیون استفاده می‌شود. این ماده به دلیل ویژگی‌های خود در تولید پوششهای مقاوم در برابر آفتاب، خراش و شرایط جوی تاثیرگذار است.

ترکیبات این رنگ‌ها همچنین شامل پیگمنت‌های خاصی می‌شود که به آنها ظاهر مات و کدر مشخصی می‌دهد. همچنین، افزودن مواد روان‌کننده و تنظیم‌کننده ضخامت می‌تواند به ایجاد پوشش یکنواخت و با کیفیت کمک کند. این ترکیبات به همهٔ این عوامل دست یافته و باعث ایجاد یک رنگ با دوام، زیبا و با کیفیت مطلوب می‌شوند.

رنگ های مات و کدر اتومبیل | شرکت پخش رنگ تهران

۷. رنگ فوری (سلولزی) خودرو

رنگ فوری یا سلولزی خودرو یک نوع رنگ محبوب در زمینه رنگ آمیزی خودروهاست که از پایه رزین آلکید و نیترات سلولزی تولید می‌شود. این ترکیبات جزء معمول‌ترین ترکیبات برای ایجاد این نوع رنگ محسوب می‌شوند.

این رنگ دارای دوام و ماندگاری فوق‌العاده بالایی است. مقاومت بسیار بالا در برابر نور خورشید و اشعه UV یکی از ویژگی‌های برجسته آن محسوب می‌شود. مقاومت در برابر حرارت نیز یک مزیت جذاب دیگر این نوع رنگ است. علاوه بر این، مقاومت در برابر عوامل جوی و شرایط ناگهانی نیز از ویژگی‌های اصلی این نوع رنگ خودرو است. مقاومت در برابر کدر شدگی و تغییر رنگ در شرایط مختلف نیز از جمله ویژگی‌های ارزشمند آن محسوب می‌شود.

براقیت بالا و چسبندگی عالی در زمان استفاده نیز از معیارهای شناسایی این رنگ محسوب می‌شود. به کل، رنگ فوری (سلولزی) خودرو با ترکیبات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود یک انتخاب محبوب در صنعت خودروسازی به حساب می‌آید.

رنگ فوری (سلولزی) خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

۸. رنگ بیس کوت خودرو

رنگ بیس کوت یک دسته از انواع رنگ ماشین است که معمولاً به عنوان لایه میانی در فرآیند رنگ آمیزی خودروها به کار می‌رود. این رنگ‌ها با استفاده از ترکیبات مختلف تولید می‌شوند که این ترکیبات چندین ویژگی مختلف را به آنها می‌بخشند.

پایه اصلی این رنگ‌ها رزین پلی استر است و در ترکیبات شیمیایی آنها می‌توان موادی از جمله سیراتلیک، مالتی افکت، مواد معدنی و آلی و غیره را مشاهده نمود.

رنگ بیس کوت به دلیل پوشش مناسبی که ارائه می‌دهد، از اهمیت زیادی در صنعت خودروسازی برخوردار است. خشک شدن سریع این رنگ نیز یک مزیت بزرگ به شمار می‌آید. تنوع بالای فام رنگ بیس کوت به افراد این امکان را می‌دهد که آن را با رنگ‌های مختلف ترکیب کنند. همچنین، استفاده و به کار گیری این نوع رنگ بسیار ساده بوده و به راحتی می‌توان از آن در صنایع مختلف از جمله خودروسازی استفاده نمود.

همچنین برای خرید رنگ بیس کوت می‌توانید به این صفحه در رنگ تهران مراجعه کنید.

رنگ بیس کوت خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

۹. رنگ دو جزئی خودرو (پلی اورتان یا رنگ ۲۱)

رنگ دو جزئی خودرو، مشهور به دو جزئی سری ۲۱، از جمله پیشرفته‌ترین انواع رنگ اتومبیل است که از آکریلیک پلی‌اورتان به عنوان پایه استفاده می‌کند. این رنگ با خصوصیات منحصر به فرد خود گزینه‌ای ایده‌آل برای رنگ‌آمیزی خودروها به جای کدهای رنگ فابریک محسوب می‌شود. با خواص فیزیکی برتر و کیفیت مناسب، این رنگ به دلیل دقت در کاربرد و ماندگاری بالا مورد توجه قرار می‌گیرد.

ترکیبات اصلی رنگ دو جزئی خودرو شامل آکریلیک پلی‌اورتان به عنوان پایه اصلی می‌باشد. این پایه با افزودن ترکیبات فرعی چون سیراتلیک، مالتی افکت، مواد معدنی و آلی و غیره، خواص فیزیکی برتری را به رنگ اعطا می‌کند. با این ویژگی‌های منحصر به فرد، رنگ دو جزئی خودرو به عنوان یک انتخاب شگفت‌انگیز در صنعت اتومبیل‌سازی شناخته می‌شود.

رنگ دو جزئی خودرو (پلی اورتان یا رنگ 21) | شرکت پخش رنگ تهران

۱۰. رنگ صدفی خودرو

رنگ صدفی خودرو یک هنر مهندسی است که از ترکیبات منحصر به فردی تشکیل شده است. این رنگ با استفاده از پودر فلزی، مانند آلومینیوم یا فلزات دیگر، همراه با آهن و رزین‌های خاص تولید می‌شود. پودر فلزی به رنگ صدفی خصوصیت متالیک و درخشندگی بالا می‌بخشد، در حالی که آهن به عنوان عامل رنگی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا طیف وسیعی از رنگ‌ها را ایجاد کند. انتخاب رزین‌های خاص نیز به منظور ترکیب و افزودن استحکام و زیبایی به رنگ انجام می‌شود.

در این رنگ از انواع رنگ اتومبیل،  موادی مثل میکا، آگلومرانت‌ها برای ایجاد درخشندگی و لمعه، و مواد نگهدارنده برای افزایش دوام و ماندگاری رنگ در برابر شرایط جوی استفاده می‌شود. این ترکیبات با دقت محاسبه و تنظیم متناسب، این رنگ را به یک اثر هنری و استثنایی تبدیل می‌کنند که درخشانی و جذابیت خودروها را افزایش می‌دهد.

نحوه تشخیص کد رنگ خودرو به چه صورت است؟

برای شناسایی کد رنگ خودرو، با بررسی شماره شناسایی خودرو (VIN) شروع کنید و  برای جزئیات به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید یا به دنبال برچسب کد رنگی در مکان‌های معمولی مانند جلوی درب سمت راننده یا زیر کاپوت بگردید. منابع آنلاین، مانند وب سایت های سازنده یا رمزگشاهای کد رنگ نیز می توانند کمک کنند. اگر مشکل دارید، برای کمک به یک نمایندگی یا بدنه فروشی مراجعه کنید. پس از به دست آوردن کد رنگ، می توانید از آن برای سفارش رنگ مناسب برای تاچ آپ یا سایر نیازهای خودرو استفاده کنید. برای اینکه به طور تخصصی این کار رو انجام دهید، بهتون پیشنهاد می‌کنیم مطلب تشخیص کد رنگ خودرو‌ را مطالعه کنید.

کلام آخر

شاید تا قبل خواندن این مقاله با خودتان فکر می کردید که که انتخاب رنگ اتومبیلی کار نسبتا ساده ای است و رنگ کردن خودرو نیز می تواند خیلی هیجان انگیز باشد ، اما اینطور نیست، انتخاب رنگ بین گزینه های زیادی که پیش رو است می تواند آدم را کلافه کند. اگر می خواهید برای ماشین خود یک رنگ جدید انتخاب کنید یا برای اصلاح رنگ یک خودرو به متخصص این حوزه تبدیل شوید ، ما با بررسی انواع رنگ اتومبیل در این مطلب به شما کمک کردیم که بتوانید بهتر در این مورد تصمیم بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *