بتونه اکریلیک چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

بتونه اکریلیک چیست؟

بتونه، ماده ای است که برای پر کردن سوراخ ها و ترک های سطوح به کار می رود. بتونه کاری، یکی از مهم ترین اقدامات پیش از اجرای رنگ است و قبل از پیاده سازی هر رنگی باید انجام شود تا سطوح یکدست، منظم و هموار باشند. بتونه، حالتی سفت و خمیری دارد و پس از قرارگیری روی سطوح، باید با کاردک پخش شود. بتونه کاری اهمیت زیادی در آماده سازی سطوح دارد و بدون انجام آن اجرای رنگ امکان پذیر نیست. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل یکی از انواع بتونه یعنی بتونه اکریلیک بپردازیم.

بتونه اکریلیک چیست؟

بتونه اکرولیک یا اکریلیک، از فیلرهای معدنی و رزین های اکریلیک و بر پایه آب ساخته شده است و نوعی بتونه است که پیش از اجرای اکریلیک روی سطوح باید پیاده شود. بتونه اکریلیک چسبندگی بالایی دارد،

همچنین دوام مطلوبی ایجاد می کند و به سرعت خشک می شود. این بتونه به طور معمول در سطوح داخلی به کار می رود.

بتونه اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

انواع بتونه همه کاره اکریلیک

بتونه همه کاره، می تواند برای اجرای رنگ های روغنی، پلاستیکی و اکریلیک به کار برود و روی سطوح مختلفی اجرا شود. به همین دلیل می توان آن را به انواع زیر طبقه بندی کرد:

بتونه روغنی

این بتونه برای بتونه کاری سطوحی استفاده می شود که با رنگ روغن پوشانده می شوند. این بتونه از مل، روغن بتونه، تینر، آب و رنگ روغن تشکیل شده است. نسبت آب و رنگ اضافه شده به مل یا همان پودر بتونه در این ترکیب باید یکسان باشد.

بتونه پلاستیک

این بتونه برای سطوحی به کار می رود که با رنگ پلاستیک پوشیده می شوند. بتونه پلاستیک از مل، رنگ پلاستیک تشکیل می شود. آب و تینر هم برای تنظیم میزان غلظت و چسبندگی بتونه به مخلوط مل  و رنگ اضافه می شوند.

غلظت بتونه باید به گونه ای باشد که تمامی درزهای سطوح به طور کامل پوشانده شوند. ممکن است در صورت کم بودن میزان چسبندگی، کمی چسب چوب به مخلوط اضافه شود.

بتونه اکریلیک چوب

بتونه چوب برای بتونه کاری سطوح چوبی به کار می رود. ترکیبات موجود در بتونه چوب به نوع چوب و نوع آستری که برای تغییر رنگ اصلی چوب به کار می رود، بستگی دارد. علاوه بر این، نوع رنگی که قرار است اجرا شود هم در ساختار بتونه چوب تأثیر دارد.

به طور کلی بتونه چوب از پودر مل، آب، پودر سریش، دوده، گل ماش و اخرا ساخته می شود. بتونه اکریلیک چوب به کمک لیسه، کاردک و تخته روی سطوح چوبی پیاده می شود.

بتونه اکریلیک چوب | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های بتونه اکرولیک

بتونه همه کاره چسبندگی بالایی دارد و به خوبی پرداخت می شود و گاز سمی و بوی زیادی را هم ایجاد نمی کند. این بتونه به سادگی اجرا می شود و قابلیت سنباده خوری بسیار خوبی دارد. بتونه اکریلیک به خوبی ترک ها و سوراخ های سطوح را پر می کند و ماندگاری بالایی را هم برای لایه های بعدی ایجاد می کند.

بتونه همه کاره با پر کردن خراش ها و درزهای سطوح، مصرف رنگ را کاهش می دهد و سطوح را برای اجرای رنگ آماده می کند. این محصول غبار ایجاد نمی کند و سطحی مستحکم را پدید می آورد. علاوه بر این، با تأمین کردن تنفس سطوح، استحکام و چسبندگی رنگ به دیوار را افزایش می دهد.

کاربرد بتونه اکریلیک

بتونه اکریلیک در لایه های نازک سطوح، برای اصلاح ناهمواری های جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این محصول، ماستیک کاری و ترمیم ترک ها و درزها به خوبی انجام می شود و چسبندگی لایه های بعدی رنگ ممکن می شود.

علاوه بر این، می توان شکاف های وسیع و عمیق لایه های ضخیم را هم با استفاده از بتونه اکریلیک کاور کرد. این بتونه را می توان روی سطوح مختلف گچی، سیمانی و بتونی اجرا کرد. اما نمی توان از آن برای بتونه کاری سطوح فلزی و پلاستیکی استفاده کرد. برای بتونه کاری این سطوح، باید از بتونه های سنگی یا خودرویی کمک گرفت.

کاربرد بتونه اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

نحوه استفاده از بتونه اکرولیک

  1. بتونه اکریلیک به کمک ابزارهایی مانند کاغذ و سنگ سنباده، کاردک، پارچه، آب و تینر انجام می شود. برای اجرای بتونه، باید مراحل زیر را در پیش گرفت:
  2. اولین گام برای بتونه کاری، پاک سازی سطوح است. برای انجام این کار، باید هر گونه غبار، لکه، رنگ های به جا مانده و چربی را پاک کرد.
  3. سطوحی که گرد و غبار زیادی تولید می کنند یا نفوذپذیری زیادی دارند، باید با آستر مناسب پوشانده شوند.
  4. باید در حدود یک روز پیش از بتونه کاری، سطوح با سنباده به صورت یک دست در بیایند.
  5. بتونه را باید روی درزها و سوراخ ها اجرا کرد. سنباده کاری هم همزمان باید با آن انجام شود. پس از اجرای یک لایه، لایه بعدی بتونه باید اجرا شود و به طور مجدد تسطیح و سنباده کاری هم انجام شود.
  6. پس از بتونه کاری، نوبت به اجرای لایه آستر اکریلیک و مراحل بعدی رنگ آمیزی می رسد.

نحوه استفاده از بتونه اکرولیک | شرکت پخش رنگ تهران

نکات مهم در اجرای بتونه همه کاره اکریلیک

  • بتونه کاری باید روی سطوح خشک انجام شود. پس اگر دیوارها نم داشته باشند باید علت ایجاد نم شناسایی و بر طرف شود.
  • برای پر کردن شکاف های عمیق تر، بهتر است که به جای پیاده سازی لایه های ضخیم، بتونه کاری را در چند لایه نازک تکرار کرد.
  • بتونه ها به طور معمول برای پر کردن شکاف های بسیار عمیق به کار نمی روند. در صورتی که شکاف های بزرگ و عمیق را با بتونه پوشاند، ممکن است که سطوح دچار ترک خوردگی شوند. به همین دلیل بهتر است که این شکاف ها را با گچ پر کرد.
  • بتونه نباید دچار یخ زدگی شود. به همین دلیل نگهداری آن در دمای بالای ۵ درجه سانتی گراد اهمیت بالایی دارد.
  • اجرا صحیح بتونه اکریلیک مصرف رنگ در اجرای انواع رنگ ساختمانی را کاهش می دهد و تأثیر بالایی در میزان هزینه نهایی نقاشی ساختمان دارد. به همین دلیل باید این فرآیند را به دقت انجام داد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام بتونه اکلرلیک خریدم روش نوشته رولیف پاستا سفید..از چه نوعی هست؟برای ساخت تابلو های هنری ازش استفاده میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *