تینر روغنی و فوری | رنگ تهران

تفاوت تینر روغنی و فوری چیست؟

تینرها مواد شیمیایی و حل‌کننده‌ای هستند که در صنعت رنگ، به منظور رقیق کردن و همچنین بالا بردن سرعت تبخیر رنگ به کار می‌روند. امروزه انواع مختلفی از تینرها تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها، کاربردهای خاص خود را دارند. تینرهای فوری و روغنی دو نوع پرکاربرد تینرها هستند که ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله سعی داریم به تفاوت تینر روغنی و فوری و همچنین موارد استفاده تینرها بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تینر فوری چیست؟

تینر فوری ترکیبی از حلال‌های مختلف است که برای رقیق کردن رنگ‌ها استفاده می‌شود. به‌علاوه، تینر فوری در بهبود خواص رنگ نیز کاربرد دارد. قدرت حلالیت و میزان شفافیت مناسب، دو ویژگی مهم یک تینر فوری خوب هستند. همچنین، از آنجایی ‌که تینرهای فوری انواع مختلفی دارند، انتخاب تینر فوری سازگار با رنگ نیز بر کیفیت آن موثر است.

تینر روغنی چیست؟

تینر روغنی از حلال‌های نفتی است و به ‌عنوان بهترین گزینه برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی به کار می‌رود. به‌طورکلی، تینرهای روغنی نسبت به دیگر تینرها ازجمله تینر فوری، قدرت تبخیر کمتری دارند و به همین دلیل، دیر خشک می‌شوند. قدرت تبخیر کم و همچنین بوی تینر روغنی که کمی شبیه بوی نفت است، افراد را به استفاده از بنزین به جای تینر روغنی تشویق می‌کند. به‌علاوه، تینرهای روغنی از تینرهای دیگر کمی چرب‌تر هستند.

موارد استفاده تینر فوری

تینرهای فوری علاوه بر رقیق کردن رنگ‌ها، در شست‌وشوی تجهیزات صنعتی و حلالیت پودرها در رزین‌ها کاربرد دارند. به طور ویژه، تینرهای فوری برای رقیق کردن رنگ‌های فوری مانند رنگ‌های خودرویی، نیم‌پلی‌استر و سیلرها مناسب هستند. این نوع تینرها نسبت به تینرهای روغنی زودتر خشک می‌شوند و به همین جهت در بسیاری موارد، گزینه بهتری به‌حساب می‌آیند. میزان ویسکوزیته رنگی که تینر فوری می‌تواند باز کند را هیچ‌یک از انواع دیگر تینرها ازجمله تینر روغنی نمی‌توانند انجام دهند.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله تینر مناسب رنگ را نیز مطالعه کنید.

موارد استفاده تینر روغنی

همان‌گونه که گفته شد، این نوع تینر بیشتر برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود، به همین جهت، از این تینر بیشتر برای سطوح فلزی یا چوبی استفاده می‌شود؛ مانند پنجره‌های فلزی یا درب‌های ورودی منازل. یک مزیت تینر روغنی نسبت به تینر فوری، قابل ‌استفاده بودن آن در دماهای پایین است. از همین رو، در چنین شرایطی، بیشتر تینر روغنی توصیه می‌شود.

آیا تینر روغنی همان نفت است؟

با اینکه شباهت‌هایی بین تینر روغنی و نفت وجود دارد اما به‌هیچ‌وجه یک ماده یکسان نیستند. ویژگی‌های مشابه این دو نوع ماده، باعث شده است که گاهی از آن‌ها به جای یکدیگر استفاده ‌شود؛ اما تینر روغنی اساسا یک هیدروکربن نفتی است که ظاهر شفاف و بی رنگی دارد. درحالی‌که نفت، یک سوخت فسیلی است که ظاهر کاملا تیره و متفاوتی با تینر روغنی دارد.

بررسی تفاوت تینر روغنی و فوری

تینرهای فوری و روغنی در برخی موارد، مانند شکل ظاهری، شباهت‌هایی دارند؛ اما ویژگی‌های ساختاری و کاربرد آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. متاسفانه برخی افراد بدون آگاهی از این تفاوت‌ها، تینرها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند و به همین جهت، به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. از مهم‌ترین تفاوت‌های بین این دو نوع تینر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

بوی متفاوت: اولین تفاوت تینر روغنی و فوری این است که تینر فوری بویی مشابه بوی لاک پاک‌کن یا همان استون دارد؛ درحالی‌که بوی تینر روغنی شبیه به بوی نفت است که یکی از معایب آن به حساب می‌آید.

قدرت تبخیر بالای تینر فوری: تینر فوری قدرت تبخیر بالایی دارد. اگر مقداری از آن را روی دست خود بریزید، به‌سرعت در آن قسمت احساس سرما می‌کنید. قدرت تبخیر بالای این نوع تینر باعث می‌شود که در هنگام استفاده، زودتر از تینر روغنی خشک شود.

امکان استفاده از تینر روغنی در دمای پایین: با توجه به ویژگی‌هایی که این دو تینر دارند، تینر روغنی گزینه بهتری برای استفاده در دمای پایین است. تینر فوری را نمی‌توان در حرارت‌های پایین به کار برد.

ظاهری کمی متفاوت: هر دو نوع تینر تقریبا شفاف و مشابه آب هستند؛ اما شفافیت تینر فوری بیشتر و تینر روغنی کمی متمایل به زرد است. این تفاوت در نگاه اولیه چندان مشخص نیست.

چربی بیشتر تینر روغنی: تینر فوری چربی کمتری دارد و به همین دلیل زودتر تبخیر می‌شود.

اشتعال‌پذیری بالای تینر فوری: اشتعال‌پذیری تینر فوری بسیار بیشتر از تینر روغنی است؛ از همین رو، باید تینر فوری را دور از آتش و تابش مستقیم نور آفتاب قرار داد.

رعایت بیشتر نکات ایمنی در هنگام استفاده از تینر فوری: بدون تردید، در هنگام استفاده از هر دو تینر باید نکات ایمنی را رعایت کرد؛ اما گازهایی که تینر فوری ایجاد می‌کند، می‌تواند برای برخی افراد بسیار مضر باشد. از طرفی، پوست بعضی از افراد نسبت به تینر فوری حساسیت بالایی نشان می‌دهد.

کاربردهای بیشتر تینر فوری: تینرهای فوری در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. درحالی‌که استفاده از تینرهای روغنی تنها به رقیق کردن رنگ‌های روغنی و کاربردهای کم دیگری محدود می‌شود.

سازگاری با رنگ‌های متفاوت: به عنوان آخرین تفاوت تینر روغنی و فوری می‌توان به این اشاره کرد که تینرهای روغنی بیشتر برای رنگ‌های رزین روغنی استفاده می‌شوند، اما تینرهای فوری برای رنگ‌های فوری یا نیترو سلولزی به کار می‌روند.

تینر فوری تینر روغنی
قدرت تبخیر بالا پایین
سرعت خشک شدن بالا پایین
میزان چرب بودن کم زیاد
محدوده کاربرد گسترده محدود
امکان استفاده در دمای پایین ندارد دارد
میزان اشتعال‌پذیری بالا پایین
رنگ سازگار با تینر رنگ‌های فوری یا نیترو سلولزی رنگ‌های رزین روغنی

سخن پایانی:

همان‌گونه که گفته شد، این دو نوع تینر شاید ظاهری مشابه داشته باشند، اما نوع کاربرد آن‌ها کاملا متفاوت است. همواره با توجه به نوع رنگ مورد نظر و بررسی دیگر شرایط، تینر مناسب را انتخاب نمایید. همچنین در هنگام استفاده از انواع تینر نکات ایمنی را رعایت کنید. ترکیب رنگ و تینر باید در فضای باز انجام گیرد و در برخی موارد، استفاده از دستکش و ماسک ضروری است. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله شما را به‌خوبی با تفاوت تینر روغنی و فوری و موارد استفاده تینرها آشنا کرده باشیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *