epoxy_800x600

تفاوت رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی

اگر درگیر تعمیرات یا ساخت خانه خود هستید و درباره پوشش و رنگ اپوکسی تحقیق یا پرس و جو کرده باشید، احتمالا می دانید که بسیاری از افراد از این دو کلمه به جای یکدیگر استفاده می کنند. در صورتی که می خواهید تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی را بدانید تا بتوانید برای ساختمان مورد نظرتان تصمیم بهتری بگیرید و سردرگم نشوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رنگ اپوکسی چیست؟

در پاسخ به سوال کاربرد رنگ اپوکسی چیست باید گفت که این رنگ به صورت اختصاصی برای استفاده های صنعتی طراحی شده است. این نوع رنگ، اکریلیک لاتکس محسوب می شود و ممکن است در ترکیبات خود مقدار کمی اپوکسی نیز داشته باشد و برای پوشاندن کف استفاده شود.

رنگ های اپوکسی پوشش محافظی مقاوم روی سطح ایجاد می کنند و نگهداری از آن ها نیز آسان است. رنگ اپوکسی به علت ویژگی های خاصی که دارد، در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است و به راحتی تمیز می شود. این ویژگی های رنگ اپوکسی باعث می شوند گزینه ای ایده آل برای گاراژ و انبارها باشد.

مهم ترین تفاوت رنگ اپوکسی و رنگ معمولی، در دوام بیشتر رنگ روی بتن است. رنگی که در کف استفاده می شود بدون اپوکسی، به ویژه در مکان های پررفت وآمد به سرعت پوسته پوسته شده و از بین می رود.

رنگ اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

پوشش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی یک ترکیب پوششی است که از دو عنصر متمایز تشکیل شده است: رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمین که به عنوان کاتالیزور شناخته می شود.

این دو ماده پس از ترکیب، با یکدیگر واکنش شیمیایی می دهند که باعث ایجاد پیوند می شود. هنگامی که پوشش اپوکسی به طور کامل حرارت ببیند، به ما پوششی پلاستیکی اما مقاوم و سخت می دهد که از هر لحاظ کارآمد است.

پوشش های اپوکسی به علت خواص فیزیکی خاصی مانند سختی و دوام در برابر ساییدگی، ضربه و همچنین مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی بسیار محبوب هستند. این ویژگی ها باعث می شوند پوشش اپوکسی، یک گزینه ایده آل برای محیط های صنعتی باشد.

فن آوری پوشش اپوکسی به طور گسترده در صنعت نفت و گاز و همچنین آب و فاضلاب، به منظور محافظت از خط لوله کشی در برابر خوردگی استفاده می شود.

پوشش اپوکسی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

چرا باید به جای رنگ معمولی از رنگ اپوکسی استفاده کنیم؟

رنگ اپوکسی انتخابی مدرن و مقرون به صرفه است. فرمولاسیون قوی این رنگ باعث می شود تنها با اجرای یک لایه، از حفاظت و ضخامت مطلوبی برخوردار شوید. همچنین پس از استفاده از این نوع رنگ، نیازی نیست کف هر طبقه هر ۶ ماه یک مرتبه رنگ شود.

رنگ اپوکسی در برابر رطوبت مقاوم است و می تواند درجه حرارت بالا را نیز تحمل کند. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای حمام ها، سونا و استخر است. رنگ اپوکسی، سطحی براق و بدون درز ایجاد می کند که تمیز کردن آن بسیار آسان است.

این رنگ همچنین در سالن های ورزشی، پارکینگ ها و مناطقی که احتمال نشتی وجود دارد، استفاده می شود.

شباهت بین رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی

در حقیقت، حتی ممکن است متخصصان صنعت ساختمان سازی از کلمه رنگ برای لایه های پوششی و روکش هایی که در ساختمان به کار می برند، استفاده کنند.

علت این اشتباه ممکن است به دلیل شباهت در اسم باشد، زیرا تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی متعدد است. تنها شباهت موجود بین رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی، فرآیند اجرای این دو است که در هر دو، شامل دو الی سه لایه می شود.

روکش های اپوکسی از جنس رنگ نیستند و لایه محافظتی قوی و ماندگار هستند. این روکش ها همچنین در برابر لغزش مقاوم هستند و ظاهر زیبایی دارند.

تفاوت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی

تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. تفاوت در فرآیند نصب

رنگ اپوکسی یک رنگ ساده است و خودتان به آسانی می توانید آن را روی هر سطحی اجرا کنید. بنابراین صاحبان خانه می توانند به راحتی از این رنگ برای کفپوشی گاراژ یا انبار خود استفاده کنند.

همچنین رنگ به سرعت خشک می شود و تنها پس از گذشت چند ساعت، می توانید از آن استفاده کنید و روی آن راه بروید.

فرآیند نصب رنگ اپوکسی | شرکت پخش رنگ تهران

از سوی دیگر، پوشش اپوکسی به دلیل وجود رزین و سخت کننده نیاز به یک نصاب حرفه ای دارد تا بتواند مدت طولانی به خوبی کار کند. از طرفی در صورت استفاده از پوشش اپوکسی، نکاتی برای کسب بهترین نتایج وجود دارد که حتما باید رعایت شوند.

به عنوان مثال اگر می خواهید ماندگاری و پیوستگی کار بالا باشد، باید سطح را کاملا تمیز کنید. سپس میزان رطوبت را به طور دقیق اندازه گیری کنید. بعد از این مرحله باید منافذ سطح را شناسایی کنید و پوشش را طوری نصب کنید که تمام آن ها را بپوشاند.

۲. دوام کار

یک تفاوت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی، می تواند دوام این دو باشد که باید به آن توجه کرد. اگر قصد شما تنها بازسازی ظاهر و جنبه زیبایی محیط است، بهترین انتخاب برای شما رنگ اپوکسی است.

رنگ اپوکسی از رنگ های اکریلیک یا لاتکس معمولی، دوام بیشتری دارد اما برخلاف پوشش اپوکسی نسبت به مواد شیمیایی، سایش و لکه ها مقاوم نیست.

در مقابل، اگر قصد بازسازی کف یک منطقه  پر رفت و آمد را که ممکن است در معرض مواد شیمیایی باشد دارید، بهتر است از پوشش اپوکسی استفاده کنید.

پوشش اپوکسی پس از اتمام فرآیند اجرا و نصب، بسیار سخت و بادوام خواهد بود و در برابر ضربه شدید، سایش، مواد شیمیایی، روغن و گریس مقاومت بالایی دارد.

پوشش اپوکسی به قدری استحکام دارد که می تواند سال ها در محیط های صنعتی با ترافیک بالا دوام بیاورد.

۳. هزینه خرید مواد اولیه و اجرا

دیگر تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی، قیمت این دو است. طبیعتا رنگ اپوکسی بسیار ارزان تر از پوشش اپوکسی است. رنگ اپوکسی را به راحتی می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید و خودتان سطح مورد نظر را رنگ کنید.

این امر باعث صرفه جویی در هزینه  های نصب می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که آسیب پذیری رنگ در برابر سایش و فرسودگی بیشتر از کفپوش اپوکسی است و طی گذشت زمان ممکن است هزینه های بیشتری برای تعمیر به دنبال داشته باشد.

در مورد تفاوت رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی باید به این نکته نیز اشاره کنیم که نصب و اجرای پوشش اپوکسی ممکن است در ابتدا هزینه زیادی داشته باشد اما قطعا در آینده به تعمیرات و هزینه های جانبی کمتری نیاز پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

احتمالا تا اینجای مقاله متوجه شده اید که تفاوت رنگ و کفپوش اپوکسی در چیست؛ شناخت رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی باعث می‌شود که شما بتوانید کاربرد هریک از آنها را به درستی شناخته و در جای درست خود به کار ببرید. این موضوع تا حد زیادی موجب کاهش هزینه ها می شود. حال اگر تصمیم خود را در برای خرید رنگ اپوکسی گرفته‌اید، می‌توانید با یک تماس سفارش خود را ثبت کنید. ما در سریع ترین زمان سفارش شما را به دستتان خواهیم رساند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *