13 مورد از پرکاربردترین تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان | شرکت پخش رنگ تهران

۱۳ مورد از پرکاربردترین تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان

رنگ آمیزی ساختمان همیشه نقشی اساسی در زیبایی فضای داخلی ساختمان ها داشته است. دیوارها بخش عمده ای از فضاهای ساختمانی را اشغال می کنند و از همین رو رنگ آمیزی آن ها نیازمند صرف زمان و دقت همراه با تجربه و تکنیک مناسب است. رنگ آمیزی ساختمان اگرچه کاری آسان به نظر می رسد اما مانند نقاشی از تکنیک های مختلفی برخوردار است که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. در ادامه به بررسی پرکاربردترین تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان می پردازیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

۱.تکنیک رنگ آمیزی از بالا به پایین

رنگ آمیزی از بالا به پایین یکی از قدیمی ترین تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان است. این تکنیک عموما به وسیله قلم مو یا غلطک اجرا می شود.

در این روش شما می توانید از هر نوع رنگ موجود در بازار استفاده کنید تنها مهم است که رنگ آمیزی را از گوشه شروع کنید و حرکت دستتان از بالا به پایین باشد؛ به همین سادگی.

تکنیک رنگ آمیزی از بالا به پایین | شرکت پخش رنگ تهران

۲.تکنیک رنگ آمیزی w

ایده آل ترین تکنیک برای رنگ آمیزی با غلطک، تکنیک w است. از آن جایی که تمام افراد تجربه و تکنیک و ابزار کافی برای رنگ آمیزی ساختمان را ندارند، استفاده از این روش نتیجه مطلوب و حرفه ای را به همراه خواهد داشت.

رنگ آمیزی با تکنیک w به این صورت است که غلطک آغشته به رنگ را به شکل w به روی دیوار به حرکت درمی آورید و سپس شروع به پر کردن آن می کنید.

غلطک را چندین بار از بالا به پایین و پایین به بالا روی دیوار به حرکت در بیاورید تا تمام دیوار رنگ آمیزی شود. این کار را ادامه دهید تا تمام سطح یکنواخت به نظر برسد. در صورت نیاز لایه دوم را نیز به همین روش تکرار کنید.

تکنیک رنگ آمیزی w | شرکت پخش رنگ تهران

۳.تکنیک سایه روشن

تکنیک سایه روشن یک تکنیک شناخته شده در صنعت و مد است که به تازگی محبوبیت زیادی در بین طراحان ساختمان نیز پیدا کرده است.

در این تکنیک محدودیتی در انتخاب طیف رنگ ها نیست و چنین ویژگی باعث تنوع بالای آن شده است. مزیت این تکنیک این است که دیوارها از حالت یکنواخت خارج می کند و روح تازه ای به فضاها می دهد.

در اجرای این روش مدرن باید رنگ آمیزی به روی دیوار به گونه ای باشد که از پایین به بالا، از شدت تیرگی رنگ ها کاسته شود. مرز داشتن بین طیف های مختلف رنگی و یا محو بودن آن ها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

اجرای این تکنیک به نیروی با تجربه نیاز دارد، پس قبل از انتخاب آن از بین سایر تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

تکنیک سایه روشن | شرکت پخش رنگ تهران

۴.تکنیک پاششی

تکنیک پاششی و یا رقیق کردن آب با رنگ، یکی دیگر از تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان مدرن و محبوب است. این تکنیک که بیشتر برای سالن های پذیرایی استفاده می شود، طرحی شبیه به سنگ مرمر به دیوار می دهد.

اجرای این تکنیک به این صورت است که ابتدا رنگ ها را با آب رقیق می کنند و سپس به روش پاشش به روی سطح می ریزند.

یکی دیگر از روش های اجرا این تکنیک این است که این کار را روی بوم اجرا کرده و پس از خشک شدن، آن را به روی دیوار منتقل می کنیم. این روش اجرا ظاهری شبیه کاغذ دیواری را به دیوار می دهد.

تکنیک پاششی در رنگ آمیزی ساختمان | شرکت پخش رنگ تهران

۵.تکنیک ایجاد بافت با مولتی کالر

این تکنیک یکی از طرح های جدید رنگ آمیزی ساختمان و در عین حال ساده و با قابلیت اجرای سریع است. در اجرای این روش در ابتدا باید یک لایه رنگ آمیزی ساده به روی سطح اجرا شود.

بعد از خشک شدن کامل سطح، چند رنگ مولتی کالر را باهم مخلوط می کنیم و رنگی با غلظت بالا می سازیم. سپس به وسیله قلم مو مخصوص یا پیستوله رنگ را به روی دیوار اجرا می کنیم. به این ترتیب اجرای تکنیک مولتی کالر به اتمام رسیده و سطحی با رگه های رنگی مختلف داریم.

برای اجرای این تکنیک بهتر است که حتما از رنگ پلاستیک با گرید بالا استفاده کنید.

۶.تکنیک رنگ آمیزی با اسپری رنگ

یکی از محبوب ترین و رایج ترین تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان، رنگ آمیزی با اسپری رنگ است. مزیت استفاده از این تکنیک سرعت بالای آن نسبت به سایر روش ها است.

در این تکنیک نسبت به سایر روش ها در زمان کمتری سطح بیشتری از دیوار رنگ آمیزی انجام می شود. در این تکنیک سطح دیوار سریع تر خشک می شود و ظاهر کار هم تمیز و یک دست به نظر می رسد.

اجرای این تکنیک ساده است، فقط باید مخزن زیر اسپری پر باشد و بعد با فشردن ماشه اسپری، عمل رنگ آمیزی را شروع کنید.

برای اجرای این روش بهتر است که از رنگ روغن استفاده کنید.

تکنیک های رنگ آمیزی ساختمانی که تا این جا آن ها را بررسی کردیم اصلی و پرکاربرد بودند. اما علاوه بر آن ها یک سری تکنیک  دیگر نیز وجود دارد که به اندازه موارد قبلی رایج نیستند اما طرفداران خود را دارند. در ادامه آن ها را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تکنیک رنگ آمیزی با اسپری رنگ | شرکت پخش رنگ تهران

۷.تکنیک کالر واش

تکنیک کالر واش با سایر تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان قبلی یک تفاوت دارد و آن هم این است که برای رنگ آمیزی تمام ساختمان از این روش استفاده نمی شود.

این تکنیک برای پیاده کردن طرح چوب، سنگ و فلز به روی سطوح از جنس دیگر است. همچنین با این تکنیک می توان روی دیوارهای گچی طرح مرمر، فلز و چوب را ایجاد کرد.

در این روش با استفاده از برس های رنگ مخصوص، رنگ های متنوعی را به صورت نامنظم به روی سطح به اجرا درمی آوریم.

۸.تکنیک نقاشی سه بعدی

این تکنیک بر اساس خطای دید و فریب ذهن است. در این تکنیک روی دیوار یک طرح سه بعدی اجرا می شود و فرد سطح ترسیم شده را همراه با بعد می بیند. این تکنیک علاوه بر آن که با ذهن و چشم افراد بازی می کند، زیبایی چشم نواز منظره های طبیعی را هم دارد.

برای اجرای این تکنیک در مقایسه با سایر تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان به رنگ های آکریلیک یا لاتکس و برس با کیفیت بالا نیاز داریم.

برای شروع کار دیوار را بتونه کرده و یک لایه رنگ مات متناسب با طرح انتخابی اجرا می کنیم. سپس با استفاده از برس ها طرح خود را به روی دیوار پیاده خواهیم کرد.

تکنیک نقاشی سه بعدی | شرکت پخش رنگ تهران

۹.تکنیک رنگ آمیزی با اسفنج

یکی از تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان ساده که بدون نیاز به هیچ ابزار خاصی در کمترین زمان ممکن قابل اجرا است.

در این تکنیک تنها ابزار شما اسفنج است؛ یک اسفنج آغشته به رنگ را به روی دیوار می زنید و با اسفنجی دیگر روی آن می کشید. این کار را تا رنگ آمیزی کامل دیوار ادامه می دهیم تا در نهایت دیواری با جلوه زیبا و منحصر به فرد داشته باشیم.

تکنیک رنگ آمیزی با اسفنج | شرکت پخش رنگ تهران

۱۰.تکنیک رنگ آمیزی با پارچه

از جمله سایر تکنیک های ساده که با ابزاری که در هر خانه ای اجرا می توان کرد، رنگ آمیزی با پارچه است. این تکنیک که بیشتر به دیزاین سبک کلاسیک نزدیک است، بدون نیاز به قلم مو به روی دیوار اجرا می شود.

در این طرح پارچه را روی دیوار می زنیم و بعد دوباره این کار را تکرار می کنیم تا بافت خوبی به سطح دیوار بدهد.

تکنیک رنگ آمیزی با پارچه | شرکت پخش رنگ تهران

۱۱.تکنیک رنگ آمیزی با نایلون

تکنیک رنگ آمیزی با نایلون را شاید بتوانیم در بین سایر تکنیک های رنگ آمیزی ساختمانی ساده ترین بدانیم. در این روش تنها کافی است دیوار را رنگ بزنید و تا زمانی که خیس است نایلون را روی آن بگذارید و بعد از چند لحظه بردارید. از این ساده تر نمی شود.

۱۲.تکنیک نقاشی با شابلون

این تکنیک یکی دیگر از تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان ساده و راحت است. در این تکنیک شما تمام سطح دیوار را رنگ آمیزی نمی کنید بلکه با شابلون های آغشته به رنگ، روی دیوار طرح مورد نظر خودتان را پیاده می کنید.

شابلون ها در سایزها و طرح های متفاوت در بازار وجود دارند و کاملا بنا به سلیقه خود می توانید یک طرح را انتخاب کنید.

تکنیک نقاشی با شابلون | شرکت پخش رنگ تهران

۱۳.تکنیک غلطک طرح دار

این تکنیک به تخصص خاصی نیاز ندارد. تنها کافی است از یک غلطک طرح دار با طرح دلخواهمان به همراه رنگ مورد نظرمان استفاده کنیم.

قبل از شروع به رنگ آمیزی با این تکنیک نیاز است که دیوار را با یک رنگ ساده دلخواه، رنگ کنیم. سپس غلطک را به رنگ آغشته، از یک گوشه شروع کرده و از بالا به پایین طرح مورد نظرمان را روی دیوار پیاده می کنیم.

تکنیک غلطک طرح دار در رنگ آمیزی | شرکت پخش رنگ تهران

در نهایت کدام یک از تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان را باید انتخاب کنیم؟

رنگ آمیزی به فضاهای ما حال و هوای دیگری می دهد و بسته به نوع تکنیک، تاثیر نهایی می تواند متفاوت باشد. اما قبل از انتخاب هر تکنیک، شما باید به یک سوال جواب بدهید؛ می خواهید چه کسی رنگ آمیزی ساختمان شما را انجام دهد؟ خودتان یا نیروی متخصص؟

اگر به دلیل هزینه اقتصادی، سرگرمی و یا هر علت دیگری می خواهید که خودتان این کار را انجام دهید، باید از تکنیک های ساده تری که به ابزار یا مهارت خاصی نیاز ندارند استفاده کنید. همچنین شما می توانید برای یادگیری و کسب مهارت بیشتر مقاله آموزش نقاشی خانه را مطالعه کنید.

اما اگر تصمیم دارید رنگ آمیزی ساختمانتان را به نیروی متخصص بسپارید، با خیال راحت تکنیک و طرح مورد نظرتان را انتخاب کنید و بعد از زیبایی نهایی منزلتان لذت ببرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. درود بر شما بخاطر توضیحات واضح و کامل، من از شابلون استفاده کردم و نتیجه خیلی هم تمیز و مرتب شد. فقط کاش در این مطلب به نحوه زیرسازی هم اشاره می‌کردید.

    1. سلام وقت بخیر حتما سعی می کنیم مطلب رو بروز کنیم و زیر سازی رو هم اضافه کنیم . هرچند در مطالب دیگه سایت در مورد زیرسازی صحبت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *