8

آموزش مراحل رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای

آیا تا به حال به این که از وسایل قدیمی و دور ریختنی استفاده مجدد داشته باشید فکر کرده‌‌اید؟ می‌ دانید چطور می‌ توانید با به کار گرفتن اندکی خلاقیت و هنر وسایلی که دوست دارید بخرید را خودتان بسازید و با این کار به محیط زیست کمک کنید؟ استفاده از وسایل دور ریختنی علاوه بر کمک به محیط زیست و کاهش زباله می‌ تواند به روی کاهش انرژی نیز تاثیر بگذارد. در این مقاله با آموزش مراحل رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای به شما خواهیم گفت چطور می‌ توانید وسایلی بسازید که علاوه بر رفع نیاز شما و زیباتر کردن فضای خانه شما را به یک هنرمند خانگی تبدیل کند.

آماده سازی مقدمات رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای

به هنری که توسط آن شیشه را رنگ و تزئین می‌ کنند ویترای گفته می‌ شود. ویترای از آن دسته از هنرهایی است که بدون نیاز به مهارت و تجربه خاص و تنها با کمی دقت و تمرین میتوان در خانه آن را یاد گرفت و با اجرای آن درآمد کسب کرد.

برای کسب مهارت و تجربه در قدم اول و چنانچه در مراحل مقدماتی بکارگیری از ویترای قرار دارید بهتر است کار خود را با تمرین کردن بر روی شیشه‌های مربا و ترشی شروع کنید و پس از کسب مهارت لازم به رنگ‌ آمیزی ظروف شیشه‌ ای تزئینی مورد نظر خود بپردازید. برای شروع این کار ابتدا باید لوازم مورد نیاز جهت انجام این کار را مهیا کنید.

وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی شیشه | رنگ تهران

وسایل مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی ظروف شیشه ‌ای

  • رنگ: برای رنگ آمیزی ظروف شیشه ‌ای به رنگ مناسب شیشه نیاز دارید که به دو دسته بر مبنای آب و تینر تقسیم می‌ شوند. از آن جایی که رنگ‌های بر مبنای تینر بعد از گذشت ۲۴ ساعت خشک می‌شوند و نیاز به حرارت دیدن بعد از استفاده ندارند بیشتر به‌کار گرفته می‌شوند.
  • قلم مو: هنگام انتخاب قلم مو برای رنگ آمیزی ظروف شیشه ‌ای حساسیت خاصی نسبت به موی طبیعی یا مصنوعی قلم مو وجود ندارد تنها باید به این نکته دقت شود که اگر کار ظریف و یک دستی می‌ خواهید قلم مویی نرم با سطح صاف و یکدست انتخاب کنید.
  • سایر لوازم مورد نیاز: اسفنج مداد و پاک کن قیچی و کاغذ شیرینی‌‎پزی برای کشیدن طرح اولیه بر روی شیشه به همراه الکل پاک کننده یا تینر.
  • شیشه تمیز: برای رنگ‌ آمیزی شیشه مورد نظر حتما قبل از شروع به کار می‌ بایست آن را از آلودگی و چربی‌ها پاک و کاملا خشک کرد. این کار را می‌ توانید با استفاده از الکل یا مایع ظرفشویی انجام دهید.
  • مطالعه دستور العمل: حتما قبل از استفاده از رنگ مناسب شیشه دستورالعمل نوشته شده بر روی آن را مطالعه کنید و طبق آن عمل نمایید.

چه رنگی برای ظروف شیشه‌ ای مناسب است؟

رنگ‌ مناسب شیشه یا همان رنگ‌ های ویترای‌ از نظر تعداد رنگ بافت و ترکیب مواد بسیار متنوع هستند، اما عموما برای رنگ‌ آمیزی ظروف شیشه ‌‎ای می‌ توان از دو گروه اصلی آن ها استفاده کرد.

رنگ‌های بر پایه‌ آب

این دسته از رنگ‌ها معمولا رنگ‌های اکریلیک هستند که به دلیل قوام مایع و شفافیت آن‌ها که نور را از خود عبور می‌دهند و نداشتن بو نسبت به دیگر رنگ‌ها بیشتر استفاده می‌شوند. در صورت لزوم می‌توان آن ها را به راحتی با آب شست و خشک کرد.

استفاده از این گروه از رنگ‌ها در میان کودکان رایج است تا بتوانند به راحتی خلاقیت خود را شکوفا کنند. در نظر داشته باشید که برای خشک شدن رنگ‌های مبتنی بر آب باید شیشه مورد نظر را بعد از رنگ آمیزی تحت حرارت قرار دهید تا رنگ آن به طور کامل خشک شود.

رنگ مناسب شیشه | رنگ تهران

رنگ‌های بر پایه‌ حلال‌های آلی

این گروه از رنگ‌ها غلیظ بوده و بوی تیزی دارند به همین دلیل معمولا در ساخت لاک از آن‌ها استفاده می‌ شود. قبل از استفاده از این رنگ‌ها بهتر است آن را با کمی حلال از همان برند رقیق کنید تا نتیجه‌ی کارتان زیباتر شود. استفاده از حلال برند دیگر ممکن است رنگ شما را خراب کند.

بعد از استفاده از این رنگ‌ها بر روی ظروف شیشه‌ای کافی‌ است چند روز صبر کنید تا رنگ به طور کامل خشک شود و بعد از آن می‌توانید با خیال راحت به ظرف شیشه‌ای رنگ‌ آمیزی شده دست زده و حتی آن را بشویید.

آشنایی با رنگ مناسب شیشه

رنگ‌های ویترای که همان رنگ مناسب شیشه محسوب می‌شوند شامل ۲۶ رنگ مایع می‌شوند که برای استفاده از این رنگ‌ها باید از خمیرهای دورگیری و تیوب‌های سرنگی ۲۰ میلی متری که در ۷ رنگ وجود دارند استفاده کرد. رنگ‌های ویترای بر پایه‌ی حلال در زمانی حدود ۸ ساعت خشک می‌شوند و می‌ توان آنها را به راحتی با هم ترکیب کرده و تناژهای جدیدی از رنگ‌ها را ساخت.

مقاومت این گروه از رنگ‌ها بسیار خوب است به این صورت که با تابش نور خورشید محو نمی‌شوند و در اثر شست و شو و رطوبت و دما تغییر رنگ نمی‌دهند. اما برای آن که خیال خود را آسوده کنید بعد از رنگ‌ آمیزی ظرف شیشه‌ای خود می‌ توانید آن را با یک لایه از لاک آکریلیک بپوشانید.

به دلیل شفاف بودن رنگ هنگام قرار گرفتن روی شیشه و عبور نور خورشید از خود از این رنگ در رنگ‌ آمیزی شیشه‌ های خانه‌ها نیز استفاده می‌شود.

مراحل رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای

برای رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای باید مراحل زیر را طی کنید:

شروع به طراحی با استفاده از خمیر دورگیر:

اگر مبتدی هستید بهتر است ابتدا طرح خود را روی یک کاغذ بکشید و آن را از زیر شیشه با چسب نواری بچسبانید. از روی ظرف با استفاده از خمیر دورگیر طرح خود را بر روی شیشه کشیده و محدوده رنگ‌ آمیزی خود را مشخص کنید. بعد از اینکه طرحتان را کشیدید نیم ساعت صبر کنید تا خمیر دورگیری خشک شده و طرح شما برای اجرا آماده گردد.

استفاده از خلال دندان برای ویترای:

در حین کشیدن طرح برای آن که در رنگ طرح شما حباب ایجاد نشود می‌ توانید با استفاده از خلال دندان رنگ را بر روی سطح مورد نظر قرار دهید تا علاوه بر آن که دقت کارتان بیشتر شود طرح ظریف و زیباتری را خلق کنید.

رنگ آمیزی لوستر یکی دیگر از وسایلی است که می‌توانید بر روی آن رنگ آمیزی انجام دهید، برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای | رنگ تهران

رنگ ‌آمیزی طرح:

بعد از کشیدن طرح اصلی برای رنگ آمیزی آن از یک قلم مو استفاده کنید و رنگ را به آرامی و به صورت ضربه‌های کوچک بر روی طرح مورد نظر خود پخش کنید. پس از اتمام رنگ‌ آمیزی شیشه همانطور که گفته شد اگر رنگ ویترای شما بر پایه حلال است به مدت ۲۴ ساعت ظرف مورد نظر را در جایی خشک و به دور از گرد و غبار قرار دهید و منتظر بمانید تا طرح شما کاملا خشک شود. چنانچه رنگ شما بر پایه‌ آب بود باید ظرف را در کوره یا فر حرارت دهید تا رنگ به خوبی تثبیت شود.

نکته مهمی که باید در پایان به آن اشاره شود دقت به غلظت رنگ است. در نظر داشته باشید که اگر رنگ مناسب شیشه خیلی رقیق باشد ممکن است به اصطلاح شره کند و موجب خراب شدن کار شما شود.

چنانچه قسمتی از طرح را به اشتباه رنگ زدید تا زمانی که رنگ خیس است می‌‌ توانید آن را با استفاده از یک تکه پارچه کتان آغشته به تینر بدون بو پاک کنید.

همچنین در زمان استفاده از خمیر دورگیری مقدار رنگ اضافی خارج شده از تیوب را حتما پاک نمایید و آن را به شکل قلم در دست گرفته و با فشاری یکنواخت شروع به کار کنید.

سخن پایانی:

رنگ آمیزی ظروف شیشه‌ ای کاری خلاقانه و هنری است که هر فردی می‌ تواند با امکانات اولیه آن را در خانه انجام دهد. فقط کافی است بدانید از چه ابزار و چه رنگی برای این کار استفاده کنید و مراحل رنگ آمیزی را با توجه به آنچه گفته شد اجرا نمایید.

در این مقاله به رنگ آمیزی ظروف شیشه ای و معرفی انواع رنگ شیشه پرداختیم، در صورتی که قصد رنگ آمیزی قطعات پلاستیکی را دارید، به این مقاله در بلاگ رنگ تهران مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *