رنگ آمیزی پانل pvc | رنگ تهران

آموزش نحوه رنگ آمیزی پانل PVC

عموما ورق‌های PVC در کارخانه‌ها به رنگ سفید تولید می‌شوند. اما در دکوراسیون داخلی جهت هماهنگی بین عناصر ساختمان لازم است این ورقه‌ها رنگ آمیزی شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند. اگر چه رنگ کردن ورقه‌های PVC کمی زمان‌بر و هزینه‌بر است اما این کار شدنی است. در این مقاله به آموزش نحوه رنگ آمیزی پانل PVC خواهیم پرداخت.

پانل PVC چیست؟

پانل پی وی سی | رنگ تهران

کلمه پی وی سی مختصر شده کلمات پلی وینیل کلراید است که از نوعی پلیمر ترموپلاستیک ساخته شده است. امروزه این پانل‌ها به دلیل قیمت مناسب و کاربردهای متنوعی که در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی دارند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله دلایل محبوبیت استفاده از PVC‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمر بالا (دوام و ماندگاری دیوارپوش‌های PVC چیزی بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.)
  • تنوع رنگ‌ها و طرح (قابلیت رنگ آمیزی دیوارپوش PVC موجب شده این پانل‌ها در رنگ‌بندی متنوعی موجود باشند.)
  • ضد آب بودن بودن
  • مقاوم در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر ضربه و خط و خش
  • وزن سبک
  • تمیز کردن آسان

مزایای استفاده از پانل PVC موجب شده این پانل‌ها جایگزین بسیار خوبی برای مصالح ساختمانی باشند. کاربرد پنل PVC که به آن دیوارپوش PVC نیز می‌گویند در ساختمان بسیار زیاد است. پنل یا دیوارپوش‌های پی‌وی‌سی به دو صورت افقی و عمودی تولید می‌شوند که اصولا برای پوشش دیوار از پنل‌های عمودی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این پنل می‌توان در ساخت مبلمان تولید درب و پنجره‌های دوجداره عایق صوت و سرما ساخت کف و سقف‌های کاذب دیوارپوش‌ها و لوازم خانگی اشاره کرد.چه زمانی نیاز به رنگ آمیزی پانل PVC وجود دارد؟

همانطور که به آن اشاره شد پانل‌های پی وی سی بیشتر در رنگ سفید موجود هستند  و وقتی به سراغ رنگبندی مختلف آن بروید متوجه تفاوت قیمت آن خواهید شد. بالاتر بودن قیمت پانل‌های رنگی PVC موجب شده بسیاری تصمیم بگیرند پانل ارزانتر را که همان سفید است خریداری کرده و خودشان رنگ آمیزی پانل PVC را انجام دهند تا هزینه کمتری را متحمل شوند.

چه رنگی برای پنل PVC مناسب است؟

انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی پانل PVC رابطه مستقیمی با شدت نوری که در اتاق است دارد. از نظر کیفیت و کاربردی بودن می‌توانید رنگ‌های زیر را برای رنگ آمیزی دیوارپوش PVC استفاده کنید.

چه زمانی نیاز به رنگ آمیزی پانل PVC وجود دارد؟ | شرکت رنگ تهران

رنگ بر پایه پلی یورتان

بهترین انتخاب برای رنگ‌ آمیزی سطوح پلاستیکی و پنل‌های PVC رنگ‌های بر پایه پلی اورتان هستند. رنگ پلی اورتان پی‌وی‌سی نسبت به تغییرات و شرایط سخت جوی نور و اشعهUV رطوبت و آب محیط‌های اسیدی و بازی و مواد پاک‌کننده چربی‌ها روغن‌های صنعتی ‌و شیمیایی املاح و دیگر تغییراتی که موجب خوردگی می‌شوند مقاوم است.

رنگ آکریلیک

رنگ‌های آکریلیک از این نظر گزینه‌ای عالی به شمار می‌روند زیرا عمر و دوام آن ها بسیار بالا است و مقاومت بالای در برابر گرد و خاک داشته و ضد آب هستند. همچنین این رنگ‌ها بوی تندی ندارند و به راحتی تمیز می‌شوند. ضمن این‌که می‌توانید برای ماندگاری بیشتر رنگ بعد از رنگ آمیزی دیوارپوش PVC و خشک شدن آن یک لایه از لاک روی آن استفاده کنید. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که اجرای رنگ آکریلیک را نباید با غلتک یا قلم مو انجام دهید بلکه بهتر است از تفنگ‌های رنگ پاش استفاده شود تا کاری تمیز یک‌دست و با توجه به سلیقه‌ی مشتری به دست آورد.

رنگ مناسب pvc | رنگ تهران

رنگ‌های خودرویی

از دیگر رنگ‌هایی که می‌توان استفاده کرد رنگ‌های فوری خودرویی است که نسبت به رنگ‌های فوری مخصوص چوب کیفیت بالاتری دارند. اگر این رنگ‌ها را با کیلرهای مخصوص رنگ‌های خودرویی ادغام نمایید رنگی براق به‌دست خواهید آورد که بدلیل استحکام بالایی که دارند بهترین گزینه برای فضاهای غبارآلود مرطوب و گرم مانند سرویس‌های بهداشتی حمام و آشپزخانه‌ها هستند. این رنگ‌ها براقیت بیشتر، چسبندگی بالاتر غلظت بالا و پوشش‌دهی مناسبی دارند.

توجه داشته باشید رنگ خودرویی برای خشک شدن نیاز به هاردنر دارد که باید در ابتدا با رنگ ترکیب شود تا پس از رنگ آمیزی رنگ به خوبی خشک شود.

برای آماده سازی رنگ خودرویی به ازای هر پیمانه رنگ ۴/۱ هاردنر و ۳/۱ کیلر به همراه مقداری تینر را با هم ترکیب کنید.
بعد از ترکیب، رنگ را از یک صافی یا توری نازک رد کرده و داخل پیستوله رنگ بریزید. حتما توجه داشته باشید که ابتدا رنگ را روی سطحی غیر از سطح کار مورد نظر خود بپاشید و زمانی که میزان پاشش رنگ یکنواخت شد شروع به رنگ آمیزی نمایید.

هنگام انتخاب رنگ به کیفیت محصول توجه ویژه داشته باشید. برای پی بردن به کیفیت رنگ حتما از قبل به ترکیب و دستورالعمل نوشته شده بر روی رنگ و همچنین تولیدکننده آن رنگ یا لاک دقت کنید.

برخی از ویژگی‌های این رنگ‌ها عبارت است از:

  • خشک شدن رنگ در مدت زمان حداکثر ۱۲ ساعت
  • غلظت بالای رنگ
  • پوشش عالی سطوح
  • چسبندگی بالای رنگ به سطوح

آماده سازی مقدمات برای رنگ‌ آمیزی PVC

برای این‌که عملیات رنگ‌ آمیزی پانل PVC موفقیت آمیز باشد ابتدا بایستی بسترسازی لازم برای این کار صورت گیرد. اولین مورد برای انجام این کار انتخاب فضای مناسب است. بهتر است فضایی باز و بدور از گرد و غبار برای این کار انتخاب نمایید تا به پانل‌های PVC رنگ شده فرصت کافی برای خشک شدن را بدهید. از موارد دیگر جهت شروع به رنگ‌ آمیزی پنل‌های PVC پاک کردن سطح آن از دوده‌های چربی و گرد و غبار است پس به الکل صنعتی یا تینر فوری نیاز خواهید داشت.

تجهیزات لازم و ضروری برای رنگ‌ آمیزی پانل PVC شامل موارد زیر می‌شود:

  • پیستوله رنگ ۰.۳ یا ۰.۵
  • هاردنر جهت خشک کردن رنگ
  • بتونه سنگی برای رفع فرورفتگی‌‌های دیوار
  • سمباده
  • یک تکه پارچه کتان برای تمیز کردن سطح
  • متر و کاتر برای اندازه گرفتن قطعات دیوارپوش PVC
  • رنگ آکریلیک خودرویی صنعتی یا لاتکس
  • تینر و کیلر برای براق کردن رنگ

آماده سازی مقدمات برای رنگ آمیزی PVC | شرکت رنگ تهران

مراحل رنگ آمیزی پانل PVC

برای این‌که رنگ‌ آمیزی دیوارپوش PVC به بهترین شکل و بدون هیچ ایرادی انجام شود توصیه ما به شما این است که این کار را به افراد متخصص آن بسپارید اما اگر تمایل دارید خودتان این کار را انجام دهید حتما به مواردی که در ادامه اشاره می‌شود توجه کافی را داشته باشید.

پولیش کاری

اولین کار قبل از شروع رنگ‌ آمیزی باید انجام دهید پولیش‌کاری است. در این مرحله باید تمام قطعاتی را که می‌خواهید رنگ بزنید و به هم بچسبانید و اجازه ندهید هیچ فضای خالی بین آن ها باقی بماند. چنانچه قسمت‌هایی از سطح PVC شما دارای فرورفتگی یا برجستگی‌هایی است حتما باید قبل از رنگ‌ آمیزی آن ها را رفع نمایید. به این منظور از بتونه‌ی سنگی برای پر کردن این حفره‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که از نوع دیگری از بتونه استفاده نکنید، زیرا در زمان رنگ کردن رنگ با بتونه ادغام شده و حباب درست می‌کند. در این صورت حفره‌هایی روی کارتان نمایان خواهد شد. بعد از بتونه کاری و خشک شدن آن از سمباده ۱۸۰ یا سمباده برقی برای صاف کردن نقاط برجسته کمک بگیرید و سپس کل سطح را با تکه‌ای پارچه دستمال بکشید وسطح را تمیز کنید.

آسترکاری

اگر مرحله‌ی قبل را به خوبی انجام داده باشید نیازی به انجام آسترکاری نیست اما می‌توانید در صورت تمایل برای ایجاد کاری زیباتر این مرحله را انجام دهید. رنگ مورد نظر را که برای آستر تهیه کرده‌اید به نسبت دوبرابر میزان تینر ۲۰۰۰ با هم ادغام کنید به طوری که در زمان استفاده رنگ شما نه به صورت قطره‌ای بلکه به صورت خطی پایین بریزد و با ضخامت نازکی در حد یک ورق کاغذ یعنی ۰.۱ میلی‌متر بر روی سطح پخش شود. این مرحله از کار را بهتر است با استفاده از یک پیستوله رنگ انجام دهید. پس از اتمام آسترکاری به مدت ۱۰ دقیقه در هوای گرم و ۳۰ دقیقه در هوای سرد صبر کنید تا رنگ آستر به صورت کامل خشک گردد.

رنگ کاری

چنانچه مرحله آسترکاری را انجام داده‌اید حتما بعد از خشک شدن آن سطح را با پاشش باد تمیز کنید تا آماده مرحله‌ رنگ‌ آمیزی شود. برای رنگ کردن دیوارپوش PVC  می‌توان از رنگ‌های روغنی نیز استفاده کرد. این نوع رنگ به دلیل قیمت بسیار کم و تنوع رنگ بالایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما مشکل آن‌ها این است که بعد از گذشت مدتی تغییر رنگ داده و به رنگ زرد متمایل می‌شوند. به همین جهت بهتر است همواره از رنگ‌های ۱۰۰% لاتکس آکریلیک با LRV 50 واحد که نمایان‌گر میزان انعکاس نور است استفاده نمود. توجه داشته باشید که هرچه میزان این عدد بیشتر باشد یعنی رنگ براق‌تر و روشن‌تری خواهید داشت.

خشک شدن رنگ

زمان خشک شدن انواع رنگ متفاوت است اما با توجه به نوع رنگی که برای رنگ آمیزی پانل PVC استفاده کرده‌اید باید مدتی صبر کنید تا رنگ خشک شود. این مدت زمان برای مواقعی که لازم است یک لایه دیگر به روی رنگ قبلی بزنید بسیار اهمیت دارد چرا که اگر لایه اول به خوبی خشک نشده باشد چسبندگی لایه دوم به درستی انجام نمی‌شود و در نهایت کیفیت رنگ آمیزی پایین می‌آید.

نحوه رنگ آمیزی pvc | شرکت رنگ تهران

سخن پایانی:

پانل‌های PVC امروزه بسیار کاربردی هستند و در فضاهای خانگی مختلف از جمله سقف مبلمان و کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانستن نحوه رنگ آمیزی پانل PVC می‌تواند شما را یک قدم در ساخت یک دکوراسیون خانگی زیبا و دلخواه نزدیک‌تر کند. علاوه بر این‌ها با رنگ آمیزی دیوارپوش PVC تا حد زیادی در هزینه‌هایتان نیز صرفه جویی خواهید کرد. به خصوص اگر تصمیم داشته باشید در دکوراسیون خانه خود تغییری چشم گیر ایجاد کنید و بودجه کمتری برای آن صرف نمایید. برای خرید انواع رنگ‌های پلی اورتان، آکریلیک و … می‌توانید به فروشگاه رنگ تهران مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *