رنگ آنتی باکتریال | شرکت رنگ تهران

رنگ آنتی باکتریال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

رنگ آنتی باکتریال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ با پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف شاهد پیشرفت در رنگ ها و مواد رنگی مورد استفاده برای رنگ آمیزی در بخش های مختلف نیز هستیم. شاید اگر یک قرن پیش صحبت از رنگی می شد که می تواند باعث از بین رفتن میکروب ها و نابودی قارچ ها در سطوح شود، کسی فکر نمی کرد که چنین پیشرفتی در زندگی بشر به وقوع بپیوندد.

آنتی باکتریال خاصیتی است که این رنگ ها می توانند به سطوحی که آن ها را می پوشانند هدیه بدهند. برای اینکه با ساز و کار تولید این رنگ ها بیشتر آشنا باشید و اهمیت استفاده از آن ها را نیز درک کنید.

در این مقاله همراه ما بمانید. قرار است یک رنگ مدرن و علمی را به شما معرفی کنیم که می تواند کیفیت قابل توجهی در سطوح مورد نظر شما ایجاد نماید.

رنگ آنتی باکتریال چیست | شرکت رنگ تهران

رنگ آنتی باکتریال چیست؟

قبل از اینکه به بررسی و تعریف رنگ آنتی باکتریال بپردازیم، لازم است تا نکاتی را درباره تولید رنگ های جدید و به روز به شما ارائه کنیم. امروزه هر رنگی را که در صنعت شاهد تولید آن هستیم، با فرمولاسیون خاصی تولید می شود. این رنگ ها در ترکیبات خود موادی دارند که خاصیت ها و ویژگی های اصلی آن ها را می سازند.

خیلی از کاربران تصور می نمایند که رنگ ساختن تنها مخلوط کردن چند ماده شیمیایی با یکدیگر است. اما موضوع کمی پیچیده تر است. هر چند پایه اصلی بسیاری از رنگ ها مواد شیمیایی است، اما ترکیبات آن ها شرایط پیچیده ای دارد.

هر ماده ای با درصد مشخص در آن ها مخلوط شده و اضافه و کم شدن این درصدها باعث به وجود آمدن ویژگی های جدیدی در آن ها می شود. رنگ آنتی باکتریال نیز رنگی است که در ترکیبات آن از برخی مواد خاص استفاده شده که این مواد خاصیت آنتی باکتریالی داشته  و در برخورد با چنین موجوداتی باعث از بین رفتن آن ها می شود.

مواد و ترکیبات این نوع رنگ ها باعث می شود تا آن ها خاصیت ضدعفونی به خود گرفته و تمام عوامل میکروبی روی خود را از بین ببرند. البته ترکیبات این رنگ ها در شرایطی نیست که برای انسان مضر بوده و مشکلاتی برای انسان ایجاد نمایند.

هر چند مواد موجود در آن همچنین با نام مواد سمی شناخته شده و وجود درصد بالایی از آن ها می تواند باعث بروز آسیب هایی به بدن انسان نیز باشد. این ویژگی یک نکته بسیار مهم را در ذهن مخاطب به نمایش در می آورد که در هنگام خرید رنگ آنتی باکتریال حتما باید سراغ برندهای معتبر و درجه یک بروند.

رنگ نانو آنتی باکتریال چیست؟

در کنار نام رنگ آنتی باکتریال شاید نام رنگ نانو آنتی باکتریال را نیز شنیده باشید. این رنگ ها هم خانواده یکدیگر بوده و تفاوت آن چنانی با هم ندارند. اضافه کردن یک ماده نانو با عنوان کلویید نانو نقره و به اصطلاح انگلیسی Nano Silver به ترکیبات رنگ اصلی آنتی باکتریال اضافه می شود تا شاهد تولید رنگ نانو آنتی باکتریال باشیم.

در ادامه به بررسی ویژگی های رنگ اصلی می پردازیم اما اضافه شدن این ماده به آن باعث می شود تا مزیت هایی مانند کم شدن مقدار بو را نیز در آن شاهد باشیم.

ماده رنگ آنتی باکتریال چیست؟

رنگ آنتی باکتریال از ترکیبات مختلفی ساخته شده است اما ترکیباتی که باعث کشنده شدن آن ها در برابر میکروب ها و باکتری ها شده دو نوع میکروارگانیسم است. یک میکروارگانیسم بسیار قوی که به کشنده میکروب ها معروف است و در انگلیسی با اصطلاح microbicidal شناخته می شود و ترکیب دیگر هم از رشد قارچ ها و میکروب ها در روی سطح رنگ آمیزی شده جلوگیری می نماید که به biostatic معروف شده است.

البته اصلی ترین دسته همان دسته میکروب کش است که در تولید ضدعفونی کننده ها نیز استفاده می شود و باعث نابودی میکروب ها می گردد. دقت کنید که سلول های پایه ای و اصلی قارچ ها و میکروب ها و حتی انسان ها شباهت های زیادی با یکدیگر داشته و اشتباه نادرست از این مواد می تواند سلامتی انسان را نیز به مخاطره بیندازد.

استفاده دوز کم این ترکیبات در رنگ سبب شده تا نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد. همچنین باید خاطر نشان کنیم که ذرات آنتی باکتریال مورد استفاده در رنگ ها در صنایع و محصولات دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال در تولید انواع ظروف پلاستیکی، در صنعت کشاورزی و محصولات شیمیایی مربوط به آن، در نساجی و پارچه بافی، در پزشکی، تولید لوازم خانگی مانند یخچال و حتی در برخی از البسه ها نیز شاهد استفاده از این مواد هستیم.

ماده رنگ آنتی باکتریال | شرکت رنگ تهران

کاربردهای رنگ آنتی باکتریال کدام است؟

اما استفاده از این رنگ در کجاها کاربرد دارد؟ این نوع رنگ با توجه به مزیت هایی که دارد، می تواند سطوحی کاملاً پاک و عاری از هرگونه بیماری و میکروب ایجاد نماید. انواع باکتری های شایع در دور و بر ما که اتفاقاً مقاومت بسیار بالایی هم در محیط دارند، به راحتی با استفاده از ترکیبات این رنگ از بین رفته و جلو رشد و نمو آن ها گرفته می شود.

با توجه به تایید این رنگ توسط دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، در حال حاضر شاهد استفاده از آن در محیط های بسیار مختلفی هستیم.

پرکاربردترین محل های استفاده از این رنگ در حال حاضر محیط های زیر  می باشند:

  • بیمارستان ها به دلیل ایجاد دیوارهایی عاری از میکروب و آلودگی
  • مراکز درمانی و مطب ها برای جلوگیری از سرایت بیماری ها به سایر بیماران و از بین رفتن آلودگی های انتشار یافته از سوی آن ها
  • در درمانگاه های موجود در سطح شهر
  • آشپزخانه های صنعتی
  • اتاق کودک
  • سالن های ورزشی
  • استخرها برای جلوگیری از رشد قارچ ها و جلبک ها و خزه ها
  • حمام و سونا
  • مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی با رفت و آمد زیاد
  • کارخانجات تولید مواد غذایی که لازم است در محیطی بدون آلودگی باشند.
  • هتل و رستوران ها که محل رفت و آمد عمومی محسوب می شوند و در تردد در آن ها زیاد است.
  • مراکز خرید بزرگ در سطح شهر که جزء مکان های عمومی پرتردد محسوب می شوند.

البته با توجه به ویژگی هایی که در رنگ آنتی باکتریال شاهد هستیم، امکان استفاده از آن در محیط های معمولی نیز وجود داشته و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

رنگ آنتی باکتریال چه ویژگی هایی دارد؟

اما چه ویژگی هایی است که باعث شده تا این رنگ به جذابیت های کنونی خود برسد؟ رنگ آنتی باکتریال دارای مزیت ها و ویژگی های زیر است:

  • در ترکیبات این رنگ ترکیبات مورد استفاده در رنگ های معمولی و پلاستیکی نیز وجود داشته و تمام مزیت های موجود در آن ها را می توان در این رنگ نیز شاهد بود.
  • ترکیبات موجود در این رنگ باعث از بین رفتن تمام عوامل بیماری زا اعم از باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها می شود.
  • این رنگ قابلیت از بین بردن ۲۰۰ تا ۳۰۰ نوع باکتری مختلف را دارا است.
  • هیچ حساسیتی را در این رنگ برای انسان شاهد نیستیم.
  • غلظت های بسیار کم آن نیز می توانند تأثیرگذاری خود را داشته باشند و نیاز بها استفاده غلیظ آن نخواهید داشت.

آنتی باکتریال | شرکت رنگ تهران

جمع بندی

به نظر در قرن جدید پیشرفت تکنولوژی خیلی سریع تر از هر قرن دیگری در جریان است. اتفاقاتی که در یک سال در عرصه تکنولوژی رخ می دهد، در سال های بسیار دور نیاز به بیش از ۵۰ سال زمان داشتند. به همین دلیل هر روز شاهد ابداع روش ها و مواد جدیدی هستیم. رنگ آنتی باکتریال هدیه ای است که تکنولوژی برای ما به ارمغان آورده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *