رنگ بدون بو چه کاربردی دارد؟ | پخش رنگ تهران

رنگ بدون بو چه کاربردی دارد؟

نوسازی و زیباسازی هر مکانی یکی از اساسی ترین مراحل در زمینه بازسازی منزل و ایجاد تغییرات در دکوراسیون آن است. رنگ آمیزی کردن دیوارها و قسمت های مختلف، از مهم ترین مراحلی است که برای زیباتر شدن خانه انجام می شود. اما این فرایند ممکن است برای برخی افراد تا حدی آزاردهنده باشد. زیرا رنگ یک ماده شیمیایی است که استفاده از آن ممکن است برای سلامتی مضر باشد. در اینجا است که مفهومی به نام رنگ بدون بو مطرح می شود. انتخاب این رنگ ما را از هرگونه نگرانی بابت بیماری، سردرد و حتی حالت تهوع دور می کند.

رنگ بدون بو فاقد مواد مضر شیمیایی است؛ در نتیجه اثرات زیان بار آن نسبت به محیط زیست کمتر است و برای خشک شدن به زمان کمتری نیاز دارد.

در نوشته زیر به بررسی خصوصیات رنگ بدون بو پرداخته ایم. بنابراین اگر قصد رنگ آمیزی منزل یا محل کارتان را دارید و یا هنوز در انتخاب نوع رنگ دچار تردید هستید؛ تا پایان این نوشته همراه ما باشید.

چرا رنگ بدون بو به وجود آمد؟

هنگام فکر کردن به رنگ اولین موردی که در ذهن ما پدید می آید بوی نامطبوع و تیز رنگ است که ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد. همان طور که گفتیم این بو ناشی از وجود VOC یا ترکیبات آلی فرار در رنگ ها است. به طور معمول این ترکیبات شیمیایی، در غلظت های بسیار بالا در رنگ های سنتی و حلال ها یافت می شوند.

رنگ هایی که دارای مقدار زیادی VOC هستند؛ عوارض جانبی زیادی برای محیط زیست و سلامتی انسان به دنبال دارند.

به همین دلیل است که مفهومی به نام رنگ بدون بو به وجود آمد. سازندگان انواع رنگ های ساختمانی تصمیم گرفتند تا برای کاهش اثرات ناخوشایند رنگ آمیزی ساختمان، ترکیبات رنگ را به گونه ای تغییر دهند که بوی رنگ تا حد زیادی حذف شود.

ویژگی های رنگ بدون بو

  • در این محصول به جای استفاده از موادی بر پایه نفت، از موادی استفاده شده که در آب حل می شوند. بنابراین برای ترکیب کردن آن نیازی به استفاده از تینر یا حلال های نفتی نیست.
  • همچنین این نوع رنگ، دارای VOC کمتری نسبت به رنگ های دیگر است. همین موضوع باعث شده که بوی این نوع رنگ ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند. بنابراین باید بدانید که رنگ های ساختمانی بدون بو، به معنای واقعی کلمه بدون بو نیستند. اما می توان گفت که بوی نامطبوع و آزاردهنده ناشی از این نوع رنگ ها، بسیار کمتر است. حتی شاید بتوان گفت که این رنگ ها در مواردی بوی شیرین و خوشایندی را در فضا پراکنده می کنند.
  • البته اگر این بو نیز برای دسته ای از افراد آزاردهنده است؛ می توان به راحتی آن را با استفاده از تهویه مطبوع از بین برد.

مزیت رنگ بدون بو | شرکت رنگ تهران

رنگ بدون بو چه مزیت هایی دارد؟

همانطور که احتمالا تا کنون متوجه شدید، این رنگ ها به واسطه ی ویژگی های منحصر به فردی که دارند، می‌توانند مزایای زیادی را برای افراد هنگام استفاده فراهم آورند. در ادامه به چهار مورد از مهم ترین این مزایا اشاره خواهیم کرد؛

  • مناسب برای کودکان و افراد دارای بیماری های تنفسی

رنگ بدون بو بهترین و مناسب ترین انتخاب ممکن برای هر فردی است که قصد رنگ آمیزی اتاق یک کودک و یا حتی مهدکودک را دارد. این رنگ در هنگام نفس کشیدن کودک تأثیری بر سیستم تنفسی او نمی گذارد. زیرا در ساختار آن از مواد شیمیایی استفاده نشده است.

داشتن کیفیت بالا از مزیت های رنگ بی بو به شمار می رود که تأثیری بر روی افرادی که دارای مشکلات تنفسی و حتی آسم خفیف هم هستند نمی گذارد.

  • سازگار با محیط زیست

رنگ های بدون بو نسبت به نمونه های سنتی خود بسیار سازگارتر با محیط زیست هستند. رنگ های دیگر پس از خشک شدن، می توانند بخارهای مضر را تا شش سال بعد در جو منتشر کنند.

این رنگ ها اغلب حاوی مواد شیمیایی مضر زیادی مانند فلزات، فرمالدئید و وینیل کلراید هستند؛ اما رنگ بدون بو این مواد مضر شیمیایی را در خود ندارد.

در نتیجه نه تنها افراد ساکن در منزل و نیروهای انسانی مسئول اجرای آن، در معرض مواد شیمیایی مضر نیستند؛ بلکه محیط زیست نیز از این مواد در امان خواهد ماند.

  • قابل شستشو و مقاوم

مزیت این رنگ نسبت به سایر رنگ ها، قابل شستشو بودن آن است. شما می توانید این رنگ را با آب و پودر ملایم صابون یا مواد شوینده مناسب دیگر تمیز کنید.

در نتیجه تا مدت ها نیازی به تمدید رنگ آمیزی منزل نخواهید داشت. همچنین در برابر نور خورشید بسیار مقاوم است. این موضوع از ورقه و پوسته شدن رنگ جلوگیری می نماید.

  • پوشش دهی مناسب

رنگ های بدون بو پوشش دهی بالایی دارند؛ این امر منجر به کاهش تعداد نیروی انسانی برای اجرا و درنتیجه هزینه های نهایی خواهد شد.

همچنین رنگ بدون بو به سرعت روی سطوح مختلف مانند چوب، فلز و دیوار خشک می شود. وجود این دو ویژگی در کنار هم می تواند زمان موردنیاز برای رنگ آمیزی ساختمان را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

انواع رنگ بدون بو ساختمانی

رنگ های ساختمانی بدون بو انواع مختلفی دارند. مهم ترین و پرکاربردترین آن ها شامل رنگ های پایه سنگ آهک، پایه شیر و خاک رس هستند که کاربرد هرکدام با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال: برای دیوارهای خارجی می توان از رنگ های آهکی استفاده کرد.

در مواردی رنگ هایی که در آب حل می شوند نیز به عنوان رنگ های بدون بو شناخته می شوند. استفاده از آب در ترکیب این نوع رنگ ها، باعث کاهش ایجاد بوی مزاحم می شود. در ادامه به دو مورد از مهم تزین انواع رنگ بدون بو ساختمانی خواهیم پرداخت؛

۱.رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک ساختمانی نوعی از رنگ های بدون بو است که قابلیت شستشو داشته و می توان از آن برای رنگ آمیزی سطوح چوبی و فلزی استفاده کرد.

۲.رنگ بلکا

نوع جدیدی از رنگ ساختمانی بدون بو، پوشش بلکا نام دارد. این نوع پوشش از ترکیبات سلولزی محلول در آب ساخته شده که هیچ نوع بویی را در فضا منتشر نمی کند.

۳.رنگ مولتی کالر

همچنین رنگ هایی با عنوان مولتی کالر که به رقیق کننده نیازی ندارند؛ به عنوان رنگ بدون بو شناخته می شوند.

انواع رنگ بدون بو ساختمانی | پخش رنگ تهران

چرا در رنگ آمیزی ساختمان از رنگ بدون بو استفاده می شود؟

  • بیشتر افراد معتقد هستند که بوی رنگ خوشایند نیست. گذشته از خوشایند بودن یا نبودن این بو، که به دلیل اضافه شدن ترکیباتی به نام VOC به وجود می آید؛ باید بدانید که رنگ های بودار می توانند در درازمدت مشکلاتی را برای سلامتی به وجود آورند.
  • VOC یا ترکیبات آلی فرار است، مولکول هایی حاوی کربن هستند که دمای جوش کمی دارند. به همین دلیل تعداد زیادی از این مولکول ها می توانند در دمای اتاق تبخیر شده و کیفیت هوا را تحت تأثیر قرار دهند.
  • یکی از دلایل اضافه کردن VOC به رنگ، جلوگیری از کپک زدن و افزایش ماندگاری محصول است. رنگ های بدون VOC، به عنوان رنگ های بدون بو شناخته می شوند که ضرر کمتری دارند. بنابراین اصلی ترین علت استفاده از رنگ های بدون بو در رنگ آمیزی ساختمان، کاهش آسیب های ناشی از VOC به سلامتی افراد است.

سخن آخر

این روزها حفظ سلامت محیط زیست و افراد، در طراحی و ساخت مصالح ساختمانی و دیگر مواد مربوط به ساختمان، حرف اول را میزند. به همین دلیل سازندگان این مواد همواره تلاش می کنند تا محصولاتی را به بازار ارائه دهند که نقش موثری را در بهبود سلامت محیط زیست و افراد ایفا می کنند. امروزه رنگ های بدون بو به عنوان یک ماده سازگار با محیط زیست، برای رنگ آمیزی ساختمان بسیار محبوب شده اند.

در واقع شما با انتخاب رنگ بدون بو با یک تیر دو نشان زده اید؛ هم افراد و محیط زیست را از خطرات مواد شیمیایی حفظ کرده اید و هم هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش داده اید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط