همه ی آنچه در مورد رنگ ترافیکی پایه آب باید بدانید. | شرکت پخش رنگ تهران

همه ی آنچه در مورد رنگ ترافیکی پایه آب باید بدانید.

رنگ های ترافیکی همان رنگ هایی هستند که برای خط کشی خیابان ها، تعیین خطوط پارکینگ، کشیدن علائم ترافیکی و مشخص کردن گارد ریل ها و موانع وسط جاده در طول شب استفاده می شوند. این رنگ ها دارای انواع مختلفی هستند که رنگ ترافیکی پایه آب یکی از پرکاربردترین آن هاست.

ماده اصلی رقیق کننده این رنگ ها آب است و به خیلی سریع خشک می شوند. در این مطلب در خصوص ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب و کاربردها و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

رنگ ترافیکی پایه آب چیست؟

رنگ ترافیکی پایه آب رنگی است که برای رقیق کردن آن از آب استفاده می شود و به دلیل عدم نیاز به حلال های شیمیایی و عدم وجود ترکیبات روغنی با طبیعت سازگاری فراوانی دارد.

همچنین خیلی سریع خشک می شود و به همین دلیل سرعت کارهای جاده ای را بالا خواهد برد. با توجه به اینکه آب نسبت به حلال های شیمیایی بسیار ارزان تر و در دسترس تر است، استفاده از این رنگ ها برای شما به صرفه تر بوده و می تواند برای پروژه هایی که در آن ها محدودیت بودجه وجود دارد یا باید در زمان مشخصی به اتمام برسند، مناسب باشد.

فرمولاسیون رنگ ترافیکی پایه آب

فرمول اصلی مورد استفاده در ساخت انواع این رنگ ها یکسان است؛ اما برخی برندها از تکنیک ها و افزودنی هایی استفاده می کنند که کیفیت و دوام رنگ را بالاتر برده و استفاده از آن ها را به صرفه تر می کند.

در ساخت رنگ های بر پایه آب دو مرحله اساسی وجود دارد. در مرحله اول لازم است مواد اولیه تشکیل دهنده رزین با روش پلیمریزاسیون امولسیونی دانه ای و ساختار هسته پوسته با هم ترکیب شده و رنگ اولیه به دست می آید.

بعد از آن برای افزایش سرعت خشک شدن رنگ و مقاومت آن در برابر نفوذ آب و رطوبت بعد از خشک شدن از مواد افزودنی مونومر آمین مانند دی متیل آمینو و وانیل مناکریلات استفاده می شود.

در خلال این مراحل ممکن است موادی به رنگ اضافه شوند که مقاومت آن را افزایش داده یا با بهبود قدرت چسبندگی و دیگر ویژگی ها طول عمر آن را بالا ببرند.

ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب

ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب | شرکت پخش رنگ تهران

  1. استفاده از آب به عنوان حلال یا رقیق کننده یکی از اصلی ترین ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب است که بر روی سایر خصوصیات آن نیز تاثیر گذاشته است. این موضوع باعث می شود که تهیه مواد اولیه برای کار با این محصولات بسیار آسان بوده و نیازی به صرف هزینه زیاد برای این کار نباشد.
  2. می توان این رنگ ها را به راحتی با آب شست و نگران پاک یا پخش شدن آن ها نبود. در نتیجه استفاده از آن ها هزینه های نگهداری و خدمات شهری را برای شهرداری ها نیز کمتر خواهد کرد.
  3. از دیگر ویژگی های این رنگ ها می توان به خشک شدن سریع آن ها اشاره کرد. به دلیل فرمولاسیون خاص این محصولات خطوط و علائم کشیده شده تقریبا در حدود ۵ دقیقه خشک شده و بعد از ۱۵ دقیقه می توان تردد را در جاده از سر گرفت.
  4. سرعت بالای عملیات با وجود این رنگ ها باعث می شود که استفاده از آن در پروژه هایی که زمان انجام در آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد، به صرفه باشد. به علاوه ترمیم جاده ها و تمدید رنگ نیز با سرعت مناسبی انجام می شود و دیگر نیازی به مسدود کردن جاده و راه برای روزها نخواهد بود.
  5. با توجه به اینکه این رنگ ها با استفاده از آب خیلی زود رقیق می شوند و می توان غلظت آن ها را به راحتی تنظیم کرد؛ پاشش آن ها نیز بسیار ساده خواهد بود.
  6. این محصولات با استفاده از غلتک یا اسپری بر روی جاده پاشیده می شوند و به دلیل روانی بالایی که دارند بدون گیر کردن در دستگاه از آن خارج می شوند. این ویژگی البته باعث جلوگیری از هدر رفتن رنگ و ساده تر شدن امکان تمیز کردن دستگاه ها نیز خواهد شد.
  7. یکی دیگر از ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب، قدرت چسبندگی زیاد است. این ویژگی باعث می شود که بتوان از این رنگ ها بر روی آسفالت های دانه درشت یا ریز با هر ضخامتی استفاده کرد و نگران خراب شدن رنگ یا نامنظم شدن خطوط نبود.
  8. ضمن اینکه چسبندگی بالای رنگ آن را به خورد آسفالت می برد و به همین دلیل در اثر رفت و آمد مداوم افراد و وسایل نقلیه سنگین و سبک رنگ همچنان پررنگ و درخشان باقی خواهد ماند و رانندگان می توانند در هر شرایط آب و هوایی آن را ببینند.

تفاوت پایه آب با سایر رنگ های ترافیکی

تفاوت پایه آب با سایر رنگ های ترافیکی | شرکت پخش رنگ تهران

با توجه به موارد گفته شده می توان گفت که اصلی ترین تفاوت این رنگ با سایر رنگ های ترافیکی در حلال مورد استفاده، هزینه کار، در دسترس بودن مواد اولیه و سرعت انجام عملیات است.

در بعضی از شهرها یا کشورهای جهان ممکن است استفاده از رنگ های بر پایه حلال مجاز نباشد و به همین دلیل رنگ های بر پایه آب تنها گزینه پیش روی شما خواهد بود.

البته در مناطق سرد که امکان انجماد آب درون آسفالت وجود دارد، اغلب مهندسان راه سازی ترجیح می دهند که از رنگ های بر پایه حلال که نقطه انجماد پایینی دارند استفاده کنند.

کاربرد رنگ ترافیکی پایه آب

مثل هر رنگ ترافیکی دیگری کاربردهای این رنگ منتهی به خط کشی جاده ها و خیابان ها و رسم علائم ترافیکی افقی در آن ها خواهد شد؛ اما ازنظر مکانی می توان این رنگ ها را برای استفاده در مناطق آلوده مناسب دانست. چرا که تبخیر حلال های مورداستفاده در رنگ های بر پایه حلال باعث افزایش آلودگی محیط شده و به محیط زیست نیز ضربه می زند.

این در حالی است که رنگ های بر پایه آب حتی در صورت تبخیر نیز آسیبی به محیط زیست نخواهند رساند و البته که تبخیر بر روی کیفیت این محصولات تاثیری نخواهد داشت.

کاربرد رنگ ترافیکی پایه آب در پروژه هایی با هزینه و زمان محدود را نمی توان فراموش کرد. مواد اولیه این محصولات ارزان و در دسترس هستند و به دلیل سرعت خشک شدن بالا بسیار کاربردی هستند.

علاوه بر این در جاده های برون شهری که اغلب وسایل نقلیه سنگین باری و مسافری رفت وآمد دارند اغلب از این رنگ ها استفاده می شود و این به دلیل چسبندگی زیاد و مقاومت بالای آن ها در برابر فرسایش و سایش است.

در محیط های شهری که امکان دوده گرفتن رنگ و از بین رفتن درخشش آن بسیار بیشتر از جاده هاست می توان انواعی از این رنگ ها را به کار برد. این رنگ ها خیلی راحت با آب شسته می شوند و برای تمیز کردن سطح خیابان و مشخص کردن علائم نیازی به استفاده از ماشین آلات پیچیده یا حلال های گران قیمت و حتی بستن جاده به منظور انجام عملیات تمیزکاری نیست.

با استفاده از ماشین های آبپاش که تقریبا در هر شهرداری پیدا می شوند، می توان این رنگ ها را تمیز کرده و مجددا درخشندگی قبل را به آن ها برگرداند.

کاربرد رنگ ترافیکی پایه آب | شرکت پخش رنگ تهران

مزایای رنگ ترافیکی پایه آب

با توجه به مطالب ذکرشده در بخش های قبل می توان به این نتیجه رسید که مزایای رنگ ترافیکی پایه آب بیشتر مربوط به سرعت کار و کاهش آلودگی می شود؛ اما این رنگ مزیت های دیگری نیز دارد که در این بخش آن ها را بیان خواهیم کرد.

  • سازگاری با سلامت انسان و محیط زیست

بزرگ ترین مزیت این رنگ ها جایگزین کردن آب به جای حلال آلی است. تبخیر حلال های آلی از سطح جاده ها و خیابان ها باعث ایجاد آلودگی تنفسی می شود و سلامت انسان را به خطر می اندازد. ضمن اینکه این ویژگی از آلوده شدن محیط و آسیب رسیدن به اکوسیستم طبیعی نیز جلوگیری خواهد کرد.

نکته جالب اینکه به دلیل محتوای جامد بالا در این رنگ ها در مراحل تولید و ساخت نیز سلامت کارکنان کارخانه ها در معرض خطر نیست؛ با توجه به این ویژگی ها می توان این رنگ را یکی از بی خطرترین رنگ های ترافیکی دانست.

  • خشک شدن سریع

خشک شدن سریع (در حدود ۵ دقیقه) یکی از اصلی ترین مزایای رنگ ترافیکی پایه آب است. این ویژگی باعث کوتاه شدن عملیات عمرانی و سرعت گرفتن کار خط کشی خیابان جاده خواهد شد.

همچنین بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می توان راه را باز کرد تا افراد به مسیر خود ادامه دهند. پس این چیزی نیست که نیاز به اطلاع رسانی شهرداری ها یا آماده سازی شهروندان برای اجرای عملیات عمرانی داشته باشد.

  • مقاومت در برابر سایش

علاوه بر این به دلیل قدرت چسبندگی زیاد این رنگ ها خیلی خوب به خورد آسفالت می روند و به همین دلیل استفاده از آن ها در مسیرهای پررفت وآمد بسیار به صرفه خواهد بود.

مقاومت بالای این محصولات در برابر سایش باعث می شود که وزن سنگین وسایل نقلیه مختلف و خطوط ترمز و روغن ریزی خودروها بر روی کیفیت رنگ تاثیری نداشته و همچنان بتواند مسیر را برای رانندگان مشخص کند.

  • خاصیت انعکاسی خوب

فرمولاسیون این رنگ ها به گونه ای طراحی شده است که می توان آن را برای آسفالت هایی تا ضخامت ۰.۶ میلی متر نیز به کار برد.

این نوع رنگ دارای دانه های شیشه ای بزرگی است که به خوبی در طول شب نور چراغ ماشین را بازتاب داده و باعث می شوند که رانندگان در طول شب یا در شرایط آب وهوایی مثل برف و باران شدید یا گرد و غبار مسیر جاده را تشخیص دهند.

ضمن اینکه این بلورهای شیشه ای در طول روز نور خورشید را به خوبی منحرف می کنند تا مزاحم دید رانندگان نشود و آن ها بتوانند در ساعات ظهر در گرم ترین شهرهای کشور به مسیر خود ادامه دهند.

  • استفاده راحت

برای استفاده از رنگ ترافیکی پایه آب نیازی به استفاده از دستگاه های پاشش با فشار بالا نیست و حتی می توان از قلم های دستی و غلتک نیز استفاده کرد. این ویژگی اجرای رنگ ترافیکی را بسیار ساده و کم هزینه خواهد کرد و نیاز به دستگاه های پیشرفته برای پاشش رنگ را از بین خواهد برد.

ضمن اینکه امکان اجرای آن با ابزارهای دستی باعث می شود که در خیابان ها و کوچه های باریک که امکان ورود خودروها و دستگاه های پاشش وجود ندارد، بتوان خط کشی های دقیق و علائم ترافیکی را رسم کرد تا برای ورود از فرعی به اصلی یا برعکس مشکلی پیش نیاید.

استفاده راحت از رنگ ترافیکی پایه آب | شرکت پخش رنگ تهران

سخن پایانی

کیفیت خط کشی های جاده و علائم ترافیکی در کاهش تصادفات رانندگی تاثیر بسیار زیادی دارد و به همین دلیل اکثر شهرداری ها به دنبال استفاده از بهترین رنگ برای این کار هستند.

البته بودجه محدود شهرداری ها در اغلب مناطق کشور به آن ها اجازه نمی دهد که از رنگ های گران قیمت برای این کار استفاده کنند. ویژگی های رنگ ترافیکی پایه آب باعث می شود که این محصولات برای انجام چنین کاری بسیار به صرفه و کاربردی باشند.

کیفیت این رنگ ها و هزینه های پایین اجرای آن در کنار دیگر مزایای رنگ ترافیکی پایه آب باعث افزایش علاقه شهرداری ها به این محصولات در شهرهای مختلف جهان شده و آن ها را به یکی از پرفروش ترین انواع رنگ های ترافیکی تبدیل کرده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *