رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ ترافیکی چیست و چه انواع و کاربردی دارد؟

امروزه کاربرد رنگ ترافیکی در خط کشی جاده ها، بزرگراه ها و سایر مسیرهای وسایل نقلیه بر کسی پوشیده نیست. این رنگ ها به دلیل ویژگی های خاصی که دارند؛ می توانند به خوبی اطلاعات مهم و دستورالعمل ها را منتقل کرده و در نظم بخشیدن به ترافیک نقش موثری را ایفا کنند. انواع رنگ های ترافیکی بسیار متفاوت بوده و هریک ویژگی های خاص خود را دارند؛ به همین دلیل برای اهداف مختلف از آن ها استفاده می شود. در انتهای این مقاله خواهید دانست که رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین ویژگی های رنگ های ترافیکی را شناخته و با مهم ترین نکات برای خرید انواع آن آشنا خواهید شد.

رنگ ترافیکی چیست ؟

همه ما خطوطی را که بر روی آسفالت جاده ها یا کف پارکینگ ها به عنوان راهنما یا جداکننده لاین ها کشیده شده است، دیده ایم. این خطوط دربرگیرنده اطلاعات بسیار مهمی هستند که می توانند به ما در یافتن مسیر، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تشخیص درست حقوق خود در حین رانندگی کمک کنند.

به همین دلیل در کشیدن آن ها باید از رنگ های بسیار باکیفیتی استفاده شود که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا عبور و مرور خودروها و عابران پیاده، رنگ خود را از دست ندهند. اینجا است که مفهومی به نام رنگ ترافیکی مطرح می شود.

کاربرد های رنگ ترافیکی

انواع رنگ ترافیکی می توانند در مکان های مختلفی استفاده شوند. این مکان ها عبارتند از:

  • خط کشی سالن های ورزشی ، مسیر های مسابقات خودرو و مسیر حرکت در فرودگاه
  • مشخص نمودن فضای پارکینگ ، جهت مسیر حرکت، محدوده لاین ها و حریم جاده
  • کشیدن نماد های ترافیکی مانند؛ ایست، اتوبوس، خطر، حرکت و…
  • رنگ خط کشی خیابان مانند خطوط عابر پیاده ، خیابان ها، بزرگراه و جاده ها

کاربرد های رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های رنگ های ترافیکی

رنگ ترافیکی به دلیل اینکه در محل های پررفت و آمد مورد استفاده قرار گرفته و به طور دائم در معرض عوامل محیطی مانند نور خورشید، برف یا باران است؛ باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

البته این ویژگی ها در انواع رنگ های ترافیک متفاوت بوده و به همین دلیل هریک از آن ها در جای خاصی به کار می روند.

  • قدرت نفوذ بالا : برای اینکه رنگ ترافیکی بتواند به مدت زیادی ثبات خود را حفظ کند؛ باید قدرت نفوذ بالایی داشته باشد. به این معنا که باید بتواند به خوبی در سطح زیرین خود مانند آسفالت نفوذ کرده و در نتیجه در اثر عوامل مختلف از بین نرود.
  • مقاومت در برابر اشعه های خورشید : اگر نمی دانید که اهمیت این ویژگی در رنگ ترافیکی چیست باید به شما بگوییم که این نوع رنگ ها بیشتر در فضاهای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند؛ به همین دلیل به طور مداوم در معرض آفتاب هستند. اگر تابش آفتاب باعث پریدگی رنگ شده و شفافیت آن را از بین ببرد؛ شهرداری ناچار خواهد بود که هرروز بخش زیادی از نیروهای خود را برای رنگ کردن این خطوط به کار گیرد؛ بنابراین رنگ های ترافیکی باید در برابر اشعه های خورشید و دیگر عوامل محیطی مقاومت خوبی از خود نشان داده و خواص خود را از دست ندهند.
  • عدم تغییر رنگ در اثر عوامل محیطی : در کنار این ها یکی از ویژگی های انواع رنگ ترافیکی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ عدم تغییر رنگ در اثر تابش نور خورشید است؛ زیرا رنگ نشانه های ترافیکی در هدایت رانندگان و یا هشدار دادن به آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید این رنگ ها عوض شده و یا از دست بروند.
  • مقاومت سایشی بالا : رنگ های ترافیکی معمولا بر روی کف جاده یا پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند؛ به همین دلیل تعداد زیادی خودرو یا عابر پیاده از روی آن ها عبور کرده و به این ترتیب اصطکاک بالایی را ایجاد می کنند. این نوع از رنگ ها باید در برابر سایش مقاومت خوبی داشته باشند تا بتوانند در اثر این تردد روزمره تا مدت زیادی حالت اولیه خود را با کمترین میزان تغییر حفظ کنند.
  • سرعت بالای خشک شدن : یکی دیگر از ویژگی های مهم رنگ ترافیکی، سرعت خشک شدن آن است؛ واضح است که افراد نمی خواهند در زمان عبور و مرور در جاده یا پارکینگ، رنگ ترافیکی به قسمت های مختلف خودرو مانند تایر نفوذ کند. بنابراین رنگ های ترافیکی باید به محض استفاده، خشک شده و به دیگر اشیا نفوذ نکنند.

خشک شدن رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی از چه موادی ساخته شده است ؟

بسیاری از افراد نمی دانند که مواد تشکیل دهنده رنگ ترافیکی چیست و چه چیزی باعث شده که این رنگ ماندگاری بسیار زیادی داشته است.

به همین دلیل در این بخش می خواهیم اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این رنگ را به شما معرفی کنیم. این مواد عبارت اند از:

  • رزین اکریلیک : رزین اکریلیک یک ماده پلیمری است که مقاومت شیمیایی و فوتو شیمیایی بسیار زیادی داشته و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این نوع از رزین ها، پوشش دهی بالا و سمی نبودن آن ها است. این ماده در برابر آب و رطوبت نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده و در برابر اشعه UV و ویژگی های جوی نیز بسیار ایمن است. این ماده دارای تنوع بسیار زیاد و سختی خوبی بوده و شفاف است.
  • ترموپلاست : ترموپلاست ماده ای پلیمری است که بدون تغییر در ویژگی های شیمیایی ذوب شده و می توانند به سایر پلیمرها متصل شوند. این مواد دارای مقاومت حرارتی بسیار خوبی بوده و خواص مکانیکی آن ها در اثر افزایش دما تغییر چندانی نمی کند.
  • کلرو کائوچو : رزین کلرو کائوچو از زنجیره های پلیمری انعطاف پذیر ساخته شده و به شکل پودری سفید رنگ در بازار موجود است. در این ماده حدود ۶۵ درصد کلر به کار رفته و گزینه خوبی برای پوشش دهی سطوح سیمانی، فولادی یا آهنی هستند. به همین دلیل یکی از مواد اصلی در انواع رنگ ترافیکی و صنعتی هستند. این ماده قادر است تا دمای ۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل کرده و در برابر اسیدهای معدنی نیز بسیار مقاوم است.
  • وینیل : وینیل نیز نوعی پلاستیک است که از ترکیب موادی مانند اتیلن و کلر ساخته می شود. این ماده استحکام بسیار زیادی در برابر اشیا تیز داشته و بسیار با محیط زیست سازگار است؛ زیرا حدود ۵۷ درصد از آن از نمک طعام ساخته می شود.

۴ نکته مهم در انتخاب انواع رنگ های ترافیک

در نمونه های مختلف راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی به این نکته تاکید شده است که باید به قوانین ایالتی و ملی توجه ویژه ای شود؛ زیرا شهرداری هر منطقه قوانین خاص خود را برای علامت گذاری هر جاده دارد و باید رنگ موردنظر برای اجرای این چارچوب ها مناسب باشد.

در ادامه به برخی از مهم ترین نکاتی که باید در خرید این رنگ ها در نظر داشته باشید، اشاره کرده ایم.

  1. ملاحظات زیست محیطی : یکی از مهم ترین نکات در خرید رنگ ترافیکی، ملاحظات زیست محیطی است که توسط شهرداری هر منطقه مشخص می شود. برای مثال در بسیاری از شهرهای دنیا، مقدار VOC موجود در رنگ دارای حساسیت بالایی است. بنابراین باید رنگ هایی را خریداری کنید که میزان VOC کمی را در هوا منتشر می کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره این محدودیت ها، معمولا شهرداری ها نقشه ای را منتشر می کنند که با استفاده از آن می توان از این محدودیت ها اطلاع حاصل کرد.
  2. مکان کاربرد رنگ ترافیکی : بسته به اینکه رنگ ترافیکی در چه مکانی استفاده می شود؛ باید ویژگی های متفاوتی داشته باشد. بر این اساس ویژگی رنگ هایی که در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند با رنگ های ترافیکی باند فرودگاه ها و پارکینگ ها متفاوت است. واضح است که تنها رنگ هایی با ثبات رنگی و ماندگاری بالا را باید در مکان های پررفت و آمد و شلوغ مورد استفاده قرار داد. این در حالی است که در مناطقی مانند باند فرودگاه که نیاز به دید بیشتری دارند و علائم باید از فاصله دور قابل مشاهده باشند؛ باید از رنگ هایی با بازتاب زیاد استفاده شود. بنابراین پیش از اقدامم برای انتخاب رنگ ترافیکی، باید بدانید که می خواهید این رنگ را در چه مکانی مورد استفاده قرار دهید.
  3. تاثیرپذیری از شرایط محیطی : یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی، تاثیرپذیری آن از شرایط محیطی است. بسته به اینکه میزان نفوذ رنگ در سطح زیرین خود چقدر بوده و اندازه رنگ دانه های آن چقدر باشد؛ دوام و ماندگاری آن ها متفاوت خواهد بود. برای مثال رنگ هایی که بر پایه آب هستند؛ نباید در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین رنگ هایی با رنگ دانه های باکیفیت باید در جایی استفاده شوند که مقادیر زیادی از اشعه UV در آنجا وجود دارد.
  4. دانه بندی مناسب : برای اینکه رنگ های ترافیکی بتوانند نور را از خود بازتاب کرده و بهتر در معرض دید قرار بگیرند؛ در آن ها از دانه های شیشه ای استفاده می شود. مقدار این دانه ها در رنگ می تواند تعیین کننده قدرت بازتاب آن باشد. بنابراین باید در زمان خرید رنگ های ترافیکی دقت کنید که به چه میزان از این بازتاب نیاز دارید و رنگی با همان ویژگی دلخواه را خریداری نمایید.

انواع رنگ ترافیکی

رنگ های ترافیکی بر اساس معیارهای مختلفی طبقه بندی می شوند که در راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی بسیار تاثیرگذار است.

متاسفانه برخی از افراد بدون دانستن اینکه انواع رنگ ترافیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؛ اقدام به خرید می کنند. همین امر موجب می شود که نتوانند نتیجه دلخواه را به دست آورند.

انواع رنگ ترافیکی | شرکت پخش رنگ ترافیکی

دسته بندی انواع رنگ های ترافیکی بر اساس شیوه اختلاط

یکی از معیارهای مهم برای طبقه بندی این نوع از رنگ ها، شیوه اختلاط آن ها است. بر این اساس رنگ های ترافیکی در دو دسته قرار می گیرند:

رنگ های ترافیکی سرد

فرایند اختلاط و اجرای رنگ ترافیکی سرد را می توان در دماهای پایین انجام داد و نیازی به افزایش دما وجود ندارد.

این نوع از رنگ ها بیشتر در معابر کم تردد و فرعی به کار می روند. همچنین در پارکینگ های شخصی نیز می توان برای کاهش هزینه ها، از این نوع رنگ استفاده کرد.

رنگ ترافیکی گرم

رنگ های ترافیکی گرم باید پیش از اعمال بر روی آسفالت تا دمای مشخصی گرم شوند؛ به عبارت بهتر برای تشکیل فیلم رنگ و مخلوط کردن اجزا، نیاز به دمای نسبتا زیادی وجود دارد.

خوب است بدانید رنگ ترافیکی گرم و سرد تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری در خصوص تفاوت های این دو رنگ دارید، مقاله دیگر ما با عنوان تفاوت رنگ ترافیکی گرم و سرد در زمینه به شما کمک خواهد کرد.

دسته بندی رنگ های ترافیکی بر اساس پایه آن ها

معیار دیگر برای طبقه بندی انواع رنگ ترافیکی، پایه این نوع از رنگ ها است. بر این اساس دسته بندی زیر برای رنگ های ترافیکی وجود دارد:

رنگ های مبتنی بر روغن

رنگ های مبتنی بر روغن یا حلال، از مواد شیمیایی ساخته شده و برای رقیق شدن یا تمیز کردن نیاز به یک حلال خاص دارند. بیشتر این رنگ ها آب را به خود جذب نکرده و با آب شسته نمی شوند؛ به همین دلیل در مناطقی با آب و هوای سرد و پربارش، از این نوع رنگ ها استفاده می شود.

در کنار این ها رنگ های مبتنی بر روغن یخ نمی زنند و می توانند مانع از ایجاد خطر در جاده ها شوند.

رنگ های مبتنی بر حلال

بسیاری از افراد نمی دانند که تفاوت این دو نوع رنگ ترافیکی چیست؛ یعنی رنگ های مبتنی بر حلال چه فرقی با رنگ های مبتنی بر روغن دارند.

رنگ های مبتنی بر حلال که به نام نوع I نیز شناخته می شوند؛ برای رنگ آمیزی کف انبار یا پیست های مسابقه به کار می روند؛ زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارند. از سوی دیگر به راحتی خشک شده و درنتیجه می توانند مکان های مختلف را زودتر به بهره برداری برسانند.

رنگ ترافیکی بر پایه آب

رنگ ترافیکی پایه آب بسیار با محیط زیست سازگار بوده و کم هزینه هستند. این نوع از رنگ ها به راحتی با آب شسته می شوند؛ به همین دلی استفاده از آن ها در مکان های مرطوب توصیه نمی شود.

با این حال به سرعت خشک شده و بسیار در دسترس هستند؛ در نتیجه برای مکان هایی مناسب هستند که می خواهند در کمترین زمان ممکن درب های خود را به روی مشتریان باز کنند.

بر اساس تعداد اجزای هر رنگ نیز می توان رنگ های ترافیکی را به دو دسته دو جزئی و سه جزئی تقسیم بندی کرد. رنگ های سه جزئی از رزین اکریلیک، پراکساید و شتاب دهنده ساخته شده اند.

این نوع از رنگ ها بسیار سریع خشک شده و می توان در ضخامت های زیاد از آن ها استفاده کرد. اما در رنگ های ترافیکی دو جزئی، خبری از شتاب دهنده نیست؛ به همین دلیل این نوع از رنگ ها نسبت به نمونه های سه بعدی، به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

دسته بندی دیگر انواع رنگ های ترافیکی

از دیگر انواع رنگ ترافیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ لاستیکی کلر دار

شاید شما آشنایی چندانی با اینکه این نوع رنگ ترافیکی چیست نداشته و تابه حال اسم آن را نشنیده باشید؛ اما باید بدانید که رنگ های پلاستیکی کلردار به دلیل ماندگاری بالایی که دارند؛ در مکان هایی که برای توقف خودروها در کنار خیابان علامت گذاری شده، مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع از رنگ ها در برابر خرد شدن بسیار مقاوم هستند؛ در نتیجه برای خط کشی جاده ها و محل های پررفت و آمد نیز بسیار مناسب هستند. با این حال به دلیل قیمت نسبتا بالا، بیشتر افراد ترجیح می دهند که از گزینه های جایگزین استفاده کنند.

رنگ آلکیدی

این نوع از رنگ ها که مبتنی بر حلال هستند؛ با محیط زیست بسیار سازگار بوده و دوام خوبی دارند. به همین دلیل بیشتر برای روسازی از آن ها استفاده می شود.

همچنین از این نوع رنگ ها برای کشیدن خطوط اطراف زمین در سالن های ورزشی استفاده می شود؛ زیرا در اثر سایش توپ یا فعالیت بازیکنان، رنگ خود را از دست نداده و به راحتی قابل تشخیص هستند. به همین دلیل می توان به راحتی قوانین بازی را اجرا کرد.

رنگ آلکیدی | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ ترموپلاستیک

این نوع از رنگ ها را می توان هم به صورت سرد و هم گرم مورد استفاده قرار دارد. رنگ های ترموپلاستیک بسیار بادوام بوده و در برابر عوامل محیطی و نور خورشید ثبات خود را از دست نمی دهند. به همین دلیل برای خط کشی جاده ها یا استفاده در فضاهای آزاد بسیار مناسب هستند.

رنگ بازتابنده

رنگ های بازتابنده بیشتر در باند فرودگاه ها یا پیست های اتومبیلرانی استفاده می شوند. زیرا در این محل ها باید نشانه ها از فاصله دور یا در سرعت زیاد قابل تشخیص باشند. این نوع از رنگ ها معمولا قیمت بالایی داشته و به همین دلیل در مکان های محدودی مورد استفاده قرار می گیرند.

دانه های شیشه ای موجود در رنگ های بازتابنده باعث می شود که در شب به خوبی قابل مشاهده باشند. به همین دلیل برای خط کشی جاده های تاریک و خیلی شلوغ نیز از آن ها استفاده می شود.

یک نوع دیگر از دسته بندی رنگ های ترافیکی مربوط به تعداد اجزای آن می‌شود که معمولا آن ها را با عنوان رنگ های ترافیکی تک جزئی و دو جزئی می‌شناسند.

سخن پایانی

رنگ هایی که برای کشیدن علائم در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ ساده ترین پاسخی است که می توان به سوال رنگ ترافیکی چیست داد؛ اما باید بدانید که ویژگی های انواع رنگ ترافیکی مانند دوام بالا و مقاومت بالا در برابر سایش و عوامل محیطی، آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های آزاد تبدیل کرده است. اما خوب است بدانید که رنگ ترافیکی تنها یکی از انواع رنگ صنعتی است و تعداد بیشماری از دیگر انواع رنگ نیز زیر مجموعه این رنگ قرار می‌گیرند. در این مقاله علاوه بر بررسی کاربرد رنگ ترافیکی، راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی را نیز به شما ارائه دادیم.

اگر قصد خرید و یا کسب هر گونه اطلاعات تکمیلی در خصوص رنگ ترافیکی دارید، جهت دریافت مشاوره رایگان با همکاران ما در مجموعه رنگ تهران در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *