What is ink color_800x600

رنگ جوهری چیست؟ معرفی انواع و کاربرد رنگ جوهری

شاید شما نیز به عنوان کسی که با رزین اپوکسی کار کرده اید، با سوالاتی مانند رنگ جوهری چیست؟ رنگ ترنسپرنت چیست یا تفاوت این دو با یکدیگر روبه رو شدید. اما با این حال پس از مطالعه و جستجو فراوان به نتیجه مطلوب نرسیده باشید.

به همین دلیل ما سعی داریم در این مطلب به این سوالات شما پاسخ دهیم و انواع رنگ جوهری را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رنگ جوهری چیست؟

قبل از پرداختن به تعریف این اصطلاح بهتر است بدانید که رزین ها نوعی ماده شیمیایی هستند و امروزه در موقعیت های مختلف و توسط افراد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از افراد از رزین  برای ساخت زیورآلات و سایر اکسسوری های فردی استفاده می کنند و گروهی نیز از آن ها برای ساخت یا دیزاین وسایل دکوری و کاربردی منزل کمک می گیرند.

همچنین امروزه استفاده از انواع رزین برای پوشش سقف، کف و سایر اجزای ساختمان ها یک امر رایج و معمول است. فراوانی استفاده از این ماده، موجب شده است تا رنگ های ویژه آن نیز در معرض توجه قرار گیرند و فروش آن ها در فروشگاه های مختلف بیشتر شود.

از رنگ های ویژه رزین برای کاربردهای مختلف می توانید استفاده کنید و در سه گروه کلی زیر جای می گیرند:

رنگ جوهری یکی از انواع رنگ های مورد استفاده برای رزین است که حالتی آبکی دارد و آن را به انواع زیر باید تقسیم کنیم.

رنگ جوهری چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

انواع رنگ جوهری

گروهی از افراد رنگ ترنسپرنت را یک نوع رنگ مخصوص به رزین می دانند و معتقد هستند این رنگ در هیچ دسته بزرگتری جای نمی گیرد. بنابراین آن را باید در یک گروه مستقل قرار داد. این افراد همچنین با معرفی انواع رنگ ترنسپرنت، آن را به دسته های کوچک تر تقسیم می کنند.

اما در حقیقت بهتر است بدانید ترسپرنت یکی از انواع رنگ جوهری است و در زیر مجموعه این ماده قرار می گیرد. این رنگ ها، روشن و شفاف هستند، نور را از خود عبور می دهند و میزان شفافیت آن ها بیش از سایر انواع رنگ جوهری است.

اکنون که با مفهوم ترنسپرنت و وجه اشتراک آن با رنگ جوهری آشنا شدید، سه نمونه زیر را به عنوان اصلی ترین نمونه های رنگ دوم معرفی می کنیم:

  • رنگ ترنسپرنت
  • رنگ جوهری الکلی
  • رنگ میکروبی

رنگ جوهری الکلی یکی دیگر از انواع این رنگ به شمار می آید که بر پایه الکل ساخته شده است. به عبارت دیگر حلال رنگ جوهری در این مدل، الکل است که به آن خاصیت فرار بودن بسیار بالایی می دهد.

رنگ میکروبی نیز از دیگر موارد این فهرست است که می تواند بر پایه الکل یا تینر باشد و برای استفاده از آن، به رنگ سفید احتیاج دارید. این رنگ فرار نیست و در هنگام استفاده به شکل سلول ها و قارچ های سه بعدی در می آید.

انواع رنگ جوهری | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های رنگ جوهری

انواع رنگ های جوهری ویژگی های منحصر به فردی دارند که بعضی از آن ها در هر سه نوع مشترک بوده و گروهی دیگر تنها مختص به یک نوع از این رنگ هستند.

اگر بخواهیم ویژگی های انواع رنگ جوهری را نام ببریم ، فهرست زیر را تشکیل می دهند:

  • رنگ الکلی پس از اجرا روی رزین سرعت حرکت بالایی دارد و قدرت پخش شدن آن نیز زیاد است.
  • رنگ های الکلی شفاف هستند و معمولا برای نقش دادن روی رزین های بی رنگ استفاده می شوند.
  • رنگ ترنسپرنت بسیار شفاف تر از نوع الکلی آن است و اجسام از پشت آن به خوبی مشخص هستند.
  • رنگ میکروبی را می توانید به طور مستقل نیز استفاده کنید و بعدا روی رزین مورد نظر قرار دهید.
  • رنگ های میکروبی به سختی حرکت می کنند و معمولا برای طرح دادن روی کار باید از سشوار یا باد طبیعی کمک بگیرید.
  • اگر رنگ میکروبی را با رنگ سفید ترکیب کنید، قدرت حرکت آن در رزین بالا می رود.
  • غلظت و خلوص انواع رنگ ترنسپرنت بسیار بالا است و چند قطره از آن ها برای طرح دادن به یک صفحه رزین با ابعاد بالا کافی خواهد بود.
  • همه این رنگ ها قابل اشتعال هستند و در شرایط خاص شعله ور خواهند شد.

ویژگی های رنگ جوهری| شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد رنگ های جوهری

انواع رنگ جوهری کاربردی شبیه به یکدیگر دارند و استفاده اصلی از هر سه نوع آن ها را باید بیشتر در دیزاین و طرح زدن روی رزین های بی رنگ یا رنگی خلاصه کنیم.

این نوع رنگ بیشتر در هنگام اجرای تکنیک هایی مانند ابر و باد، تکنیک آبستره و در مورد تلفیق چوب و رزین مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین اگر می خواهید روی یک قطعه رزین با کاربری مختلف تکنیک کف و موج دریا را به نمایش بگذارید، می توانید از نوع رنگ میکروبی استفاده کرده و آن را با رنگ سفید مخلوط کنید.

از سوی دیگر در مواردی که از رزین اپوکسی برای ایجاد پوشش طرح دار و براق در کف یا سقف ساختمان ها استفاده می کنید، طرح زدن با رنگ های جوهری، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

کاربرد رنگ های جوهری | شرکت پخش رنگ تهران

سخن نهایی

رنگ جوهری یکی از انواع رنگ زرین برای برای رنگ آمیزی یا طرح زدن است که ویژگی های خاصی دارد. ما در این مطلب سعی کردیم به سوال های شما درباره رنگ جوهری چیست؟ و انواع آن ها پاسخ بگوییم و کاربردهای این مواد شیمیایی را به طور واضح بیان کنیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *