چه رنگی برای خط کشی خیابان ها مناسب است؟ | پخش رنگ تهران

چه رنگی برای خط کشی خیابان ها مناسب است؟

رانندگی با وسایل نقلیه، یک روزانه است که بسیاری از ما به آن عادت کرده ایم. با این حال، یکی از موارد خطرناکی که ممکن است هرگز به آن فکر نکرده باشیم، خط کشی جاده هاست. این علایم یا نشانه ها اگر به درستی استفاده نشوند و قوانین و استانداردهای لازم در خصوص آن ها رعایت نشود، می توانند بسیار خطرناک باشند. در این مقاله قصد داریم درباره رنگ خط کشی خیابان ، ماندگاری، جنس و قوانین و استانداردهای آن صحبت کنیم.

رنگ خط کشی خیابان

خط کشی خیابان ها را می توان با استفاده از مواد مختلف و رنگ های وابسته به سطح اعمال کرد. این مواد دارای خصوصیات مختلفی از جمله ضد لغزش بودن، بازتابندگی، طول عمر بالا و مقاومت کافی هستند. موادی که بیشتر در رنگ خط کشی خیابان و کف استفاده می شوند، عبارتند از:

  • رنگ ترموپلاستیک
  • رنگ پایه آب
  • رنگ MMA

رنگ خط کشی خیابان | پخش رنگ تهران

۱. رنگ ترموپلاستیک

رنگ علامت گذاری ترموپلاستیک جاده، به دلیل سخت بودن و بازتابندگی، به عنوان محبوب ترین ماده برای رنگ خط کشی خیابان ها استفاده می شود و آن را برای جاده ها و بزرگراه های پرتردد ایده آل می سازد. این رنگ پس از گرم شدن تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد، با اسپری روی سطح جاده قرار می گیرد و به همین دلیل است که گاهی اوقات آن را رنگ آمیزی داغ یا نوار گرم می نامند.

معمولاً برای افزایش اصطکاک و بازتاب اضافی سطح، از دانه های شیشه و پرکننده ها برای بهبود ایمنی رنگ خط کشی خیابان استفاده می شود. از نوار ترموپلاستیکی که از قبل آماده شده نیز می توان برای رنگ خط کشی خیابان استفاده کرد.

ترموپلاستیک معمولاً بر اساس استرهای اصلاح شده از رزین های صمغی یا روغن های بلند یا هیدروکربن های مصنوعی آلیفاتیک C5 ساخته می شود. این نوع رنک برای استفاده در جاده، باید تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد به بالا گرم  شوند. پس از آن می توان آن ها را روی پیاده رو اسپری کرد. این رنگ ها، معمولاً خیلی سریع جامد می شوند و اختلالات ترافیکی را به حداقل می رساند.

مارک های ترموپلاستیک با ضخامت ۱ میلیمتر حدود سه سال دوام می آورد. البته اگر ضخامت آنها به ۳ میلی متر برسد، خشک شدن آنها طولانی تر شده و پنج سال ماندگاری دارند. از نوارهای ترمو پلاستیک پلیمری پیش ساخته، علاوه بر اسپری یا پوشش های استرودر، می توان برای خطوط عابر پیاده یا علامت گذاری هایی مانند پیکان های چرخشی نیز استفاده کرد.

نوارهای ترموپلاستیک را با مشعل پروپان گرم می کنند تا نوار ذوب شود و زود جوش بخورد. این در حالی است که نوار های پلیمری، چسب حساس به فشار دارند. برخی از این نوارها به صورت موقت طراحی شده اند. اما برخی دیگر تا ۵ سال و یا حتی بیشتر دوام دارند.

۲. خط کشی خیابان با رنگ های پایه آب

رنگ های بر پایه آب، برای رنگ خط کشی خیابان استفاده می شوند. این رنگ ها ضد لغزش بوده و آن را برای باندهای فرودگاه و مسیرهای مسابقه که نباید هیچ گونه بقایایی از جسم خارجی روی سطح وجود داشته باشد، ایده آل می کند.

طیف گسترده این رنگ ها، آن را به گزینه ای عالی برای پارکینگ ها، بنادر حمل و نقل، سطوح سنگفرش بلوک ها و غیره تبدیل می کنند. این رنگ ها از لحاظ زیست محیطی نیز کیفیت بالاتری نسبت به سایر گزینه ها دارند و از ویژگی های ایمنی بسیار خوبی برخوردارند. به طور مثال رنگ ترافیکی پایه آب یکی از انواع این رنگ هاست که کاربرد زیادی نیز در رنگ خط کشی خیابان دارد.

خط کشی با رنگ پایه آب | پخش رنگ تهران

۳. خط کشی جاده با رنگ MMA

MMA یا متیل کریلات، یک پلاستیک سرد و عاری از حلال است که از لحاظ رنگ و خواص، بسیار به ترموپلاستیک شبیه است. این رنگ بسیار مقاوم است و بدون محو شدن، مدت زمان زیادی باقی می ماند. به گونه ای که آن را برای مناطق پر رفت و آمد، تقاطع ها، دوربرگردان ها و گذرگاه های عابر پیاده مناسب می کند.

ویژگی های رنگ MMA

  • این رنگ به صورت سرد استفاده می شود و به سرعت خشک می شود. بنابراین این امکان را به شما می دهد که کارها هرچه سریعتر تکمیل شوند.
  • زمان پایین خشک شدن و مقاومت بالای رنگ، برای کاهش وقفه های ترافیکی بسیار مهم است.
  • این رنگ ها، باید در برابر نور خورشید و به ویژه اشعه ماورابنفش خورشید دوام کافی داشته باشند.
  • همچنین مقاومت کافی در برابر نوسانات دما، انعطاف پذیری جاده و غیره بسیار مهم است.

انواع رنگ های MMA موجود

رنگ های خط کشی جاده در برند های متفاوتی وجود دارند؛ اما در همه آن ها از رنگدانه های مشابه استفاده می شود.

۱.تقسیم بندی بر اساس رنگ

رنگ های سفید معمولاً حاوی دی اکسید تیتانیوم هستند. رنگ های زرد در ابتدا با کرومات سرب رنگ آمیزی شده بودند؛ اما به دلیل سمیت رنگدانه، مدت ها است که از آن ها استفاده نمی شود.

یک چالش بزرگ برای تولیدکنندگان مواد مارک دار، تولید رنگدانه هایی است که به طور موثر از رنگ و ثبات کرومات سرب تقلید می کند. زیرا این ماده در برابر حرارت بالا، نور خورشید و اشعه ماورا بنفش مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. رنگدانه جایگزین باید با استفاده از یک ماده خشک مایع که سریع خشک می شود، روی جاده قرار گیرد و باید تا جایی که امکان دارد، با ضخامت کم کشیده شود. این ضخامت در حالی که ماندگاری بالایی دارد، باید کمتر از یک میلیمتر باشد. به طور معمول، نامرغوب ترین رنگ، رنگ لاتکس است که فقط یک یا دو سال دوام می آورد. رنگ های جاده حاوی رنگدانه رزین پلیمری، اکریلیک و آب به عنوان حلال هستند. با تبخیر آب، رنگ خشک شده و پلیمرها به هم پیوند داده می شوند.

۲.تقسیم بندی بر اساس ساختار

یک نوع دیگر از انواع رنگ های مناسب خط کشی جاده ها، یک ترکیب محبوب یک اپوکسی و یک آمین است. این مواد باید تا حدود ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد گرم شوند و برای شروع اتصال متقابل، با یکدیگر مخلوط شده و به جاده پاشیده شوند.

با برخورد مواد به سطح، اتصال متقاطع حاصل می شود و مواد در مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه سفت می شوند. یکی دیگر از ترکیبات چند جزئی رنگ خط کشی خیابان، پلی اوره است که یک رزین آمین را با کاتالیزور ایزوسیانات مخلوط می کند. پلی اوره خیلی سریع و طی دو الی سه دقیقه بهبود می یابد و حدود ۴ سال ماندگاری دارد.

چرا رنگی خط کشی خیابان مهم است؟ | پخش رنگ تهران

چرا رنگی خط کشی خیابان مهم است؟

حفظ علائم جاده در شرایط قابل مشاهده و قابل درک، برای ایمنی جاده امری حیاتی است. این خط کشی ها رانندگان را از خطرات جاده آگاه کرده و اطلاعات کلیدی را به آن ها می دهند تا متناسب با شرایط موجود رانندگی کنند. بدون شک عدم وضوح کافی این رنگ ها، باعث ایجاد سردرگمی رانندگان می شود و احتمال بروز خطر را افزایش می دهد.

هرکدام از خط کشی های جاده معنا و مفهوم خاصی دارد؛ اما اگر رنگ خط کشی خیابان، رنگ و رو رفته و غیر قابل خواندن باشد، عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل نیز استفاده از مواد و متریال مناسب برای خط کشی کف خیابان از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود تا مدت زمان بیشتری را در شرایط مختلف مثل بارش باران، آفتاب و… دوام بیاورد.

کلام آخر

 خط کشی خیابان، به عوامل مختلفی مانند آب و هوا، میزان ترافیک، زمان احیای مجدد جاده و غیره بستگی دارد زیرا این خطوط برای ایمنی رانندگان طراحی شده است. اما خوب است بدانید استفاده از این رنگ در خط کشی خیابان تنها یکی از کاربردهای انواع رنگ ترافیکی محسوب می‌شود. این رنگ انواع و کاربردهای گسترده ی دیگری نیز دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط