رنگ خمیری چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ خمیری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

استفاده روزافزون از رزین های اپوکسی برای کاربردهای مختلف، نام یکی از انواع رنگ های شیمیایی یعنی رنگ خمیری را بیشتر مطرح کرده است. اما رنگ خمیری چیست، چه کاربردی دارد و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ سوالاتی که در ادامه این مطلب به آن ها پاسخ خواهیم داد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

رنگ خمیری چیست؟

رنگ های خمیری پیگمنت های پودری هستند که با ترکیب حلال ها به شکل خمیری در آمده اند و استفاده از آن ها آسان تر از رنگدانه های پودری است.

انواع رنگ خمیری معمولا غیرشفاف هستند، به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای استفاده از آن ها باید از مواد خشک کننده دیگری کمک بگیرید.

این رنگ ها خود انواع مختلفی دارند که در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا طیف رنگ های آن ها تنها شامل رنگ های اصلی و پرکاربرد می شود.

مصرف کنندگانی که قصد دارند رنگ های جدیدی مانند سرخابی را به دست آورند، می توانند دو یا چند نمونه را با هم مخلوط کنند تا به ترکیب مورد نظر خود برسند. انواع رنگ خمیری را می توانیم در چند نمونه زیر خلاصه کنیم:

  • آبی
  • قرمز
  • زرد
  • سبز
  • سیاه
  • سفید

رنگ خمیری چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های رنگ خمیری

رنگ های خمیری ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث شده اند تا در صنایع مختلف بسیار محبوب شوند و هنرمندان و صنعتگران از آن ها استقبال کنند.

این رنگ ها غلظت بسیار بالایی دارند و یک قطره از آن ها می تواند حجم بسیار زیادی از مواد رزینی را رنگی کند. از این رو می توانیم بگوییم که استفاده از آن ها برای رنگ کردن یا طرح دادن به رزین، در هزینه های مواد اولیه صرفه جویی می کند.

همچنین قدرت بسیار بالای ترکیب انواع رنگ خمیری با یکدیگر، رنگ های جدید و زیبایی را خلق خواهد کرد. رنگ هایی که ممکن است به دست آوردن آن ها توسط سایر رنگ ها کار آسانی نبوده و از کیفیت بالایی برخوردار نباشد.

این رنگ ها معمولا به تنهایی استفاده نشده و در سایر مواد از جمله رزین اپوکسی حل می شوند تا رنگ مورد نظر را به وجود آورند. به همین دلیل یکی از ویژگی های مهم رنگ های خمیری را می توانیم بی نیاز بودن آن ها از حلال های مستقل معرفی کنیم.

کسانی که می خواهند از ترکیبات خود رنگ ماتی به دست آورند، بهتر است در مرحله اول به  سراغ رنگ خمیری و انواع آن بروند. زیرا تنالیته ای که از این نوع رنگ حاصل می شود، در بیشتر موارد مات و غیر براق است.

از سوی دیگر برای افرادی که در جستجوی موادی هستند که کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند، استفاده از انواع رنگ خمیری را توصیه می کنیم. این رنگ های بدون بو، در مقایسه با سایر نمونه های مشابه، در کنار پوشش دهی بالا ضرر بسیار کمی خواهند داشت.

ویژگی های رنگ خمیری | شرکت پخش رنگ تهران

کاربردهای رنگ خمیری

حالا که پاسخ سوال رنگ خمیری چیست و ویژگی های آن را متوجه شدید، بزرگترین سوالی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند کاربردهای مختلف این رنگ است.

رنگ های خمیری کاربردهای مختلفی دارند که مهم ترین و بیشترین استفاده از آن ها برای نقاشی کردن رزین های بی رنگ است.

همچنین کسانی که می خواهند در صنایع رزینی طرح های مختلفی مانند ابر و باد یا کف دریا را ایجاد کنند، از رنگ  خمیری استفاده می کنند.

کاربرد این مواد گسترده تر از موارد معرفی شده در بالا است. به نحوی که گاهی از آن ها برای رنگ کردن رزین اپوکسی و در پوشش دهی کف ساختمان ها یا سقف آن ها استفاده می کنند.

نحوه استفاده از رنگ خمیری چیست؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم از رنگ های خمیری به طور مستقل استفاده نمی کنند و آ ن ها را باید با رزین و هاردنر مخصوص مخلوط کنید.

ترکیب درست و دقیق مواد نامبرده در کیفیت نهایی ماده به دست آمده تاثیر بسیار زیادی دارد. از همین رو اکثر متخصصان و کسانی که با این مواد سروکار دارند، توصیه می کنند برای داشتن یک ترکیب مناسب و باکیفیت، استفاده از یک گرم رنگ خمیری در ازای ۱۰۰ گرم رزین کافی خواهد بود.

بهتر است مصرف کننده ها در هنگام آماده کردن ترکیب مذکور، از یک ظرف تمیز و خشک استفاده کنند و مواظب باشند تا هیچ نوع گرد و غبار و ذرات معلقی با آن مخلوط نشود.

اضافه کردن زرین در دو مرحله و هم زدن آرام مواد، در بالا بردن کیفیت و داشتن یک مخلوط یکدست تاثیر بسیار بالایی دارد.

نحوه استفاده از رنگ خمیری چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

نکات لازم در هنگام خرید رنگ خمیری

به افرادی که به دنبال جواب سوال یک ویژگی دیگر رنگ خمیری چیست می گردند، باید بگوییم بدون بو بودن آن  است.

به همین دلیل باید در هنگام خرید رنگ خمیری به این ویژگی آن دقت کنید، چون می تواند اصل بودن این رنگ را ثابت کند.

بهترین نمونه ها برای خرید، رنگ های کاملا بدون بو و با چگالی بالا هستند. بنابراین داشتن بوی شدید و زننده در بیشتر موارد، غیراصل بودن رنگ خمیری را نشان خواهد داد.

سخن نهایی

رنگ خمیری، یک ماده شیمیایی بی بو اما با رنگدانه های بسیار زیاد است که در بیشتر حالت ها به تنهایی از آن استفاده نمی کنند.

کاربرد اصلی انواع رنگ خمیری برای رنگ آمیزی و طرح دادن به رزین های بی رنگ است و برای مصارف مختلفی مانند ساخت زیورآلات، اکسسوری، وسایل آشپزخانه و غیره استفاده می شوند.

ما در این مطلب سعی کردیم ضمن پاسخ به سوال رنگ خمیری چیست ، به عنوان یکی از انواع رنگ رزین ویژگی های این رنگ، کاربردها و نحوه استفاده از آن را نیز توضیح دهیم.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

2 پاسخ

    1. سلام. به دلیل تنوع بالای سنگ های مصنوعی از رنگ های خمیری مخصوص برای رگه دار کردن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *