رنگ دریایی و کاربردهای آن | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ دریایی و کاربردهای آن

کشتی ها در رنگ های متنوعی در دریاها وجود دارند و این مورد از دور صحنه ی بسیار زیبایی را در دریاها به وجود می آورد؛ اما این رنگ ها از چه نوعی هستند که علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی نسبت به رطوبت داشته و از سطح زیرین خود نیز محافظت می کنند؟ رنگ های زیبای سکوهای نفتی میان دریا نیز همین ویژگی را دارند. نوع این رنگ دریایی چیست ؟

رنگ دریایی چیست؟

رنگ های دریایی، رنگ هایی هستند که در تجهیزات دریایی از آن ها استفاده می شود و وظیفه ی آنان زیباسازی و محافظت از سازه ها و تجهیزات دریایی است. همان طور که میدانید فلزات در برابر رطوبت و نور بسیار حساسیت داشته و واکنش نشان می دهند.

در نتیجه رنگی که برای پوشاندن سطوح فلزات سازنده ی سازه از آن استفاده می شود باید بتواند از آن در برابر آب و همچنین نور مداوم خورشید که مستقیماً بر آن می تابد محافظت کند. این گونه سازه دچار خوردگی و آسیب کمتری خواهد شد؛ اما این رنگ ها چه خصوصیاتی دارند که می توان در صنعت دریایی و کشتی سازی از آن ها استفاده کرد؟

رنگ دریایی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

ویژگی های رنگ دریایی

در واقع این رنگ ها می توانند پوشش دهی بسیار زیادی بر روی سطح فلز ایجاد کنند. در نتیجه مقاومت سطح در برابر آسیب های ناشی از دریا و نور آفتاب بسیار بالا رفته و این تجهیزات و سازه های درگیر آن به راحتی می توانند در کنار دو موردی که آسیب زایی بسیاری برایشان دارد، دوام بیاورند.

همچنین از آنجا که جو آب و هوایی خاصی که در مناطق نزدیک به دریا وجود دارد، نیازمند مقاومت شیمیایی بالاست، رنگ دریایی بهترین پوشش دهی را در کنار بیشترین زیبایی در سازه های دریایی به وجود می آورد. در ادامه به بررسی موارد مربوط به این نوع رنگ خواهیم پرداخت:

کاربردهای رنگ دریایی

  • محافظت در برابر رسوبات دریایی
  • محافظت از بدنه کشتی و سازه های دریایی در برابر خزه
  • افزایش مقاومت در برابر ساییدگی های ناشی از دریا
  • افزایش مقاومت در برابر خوردگی های ناشی از دریا
  • افزایش حفاظت در برابر آسیب ها و واکنش های شیمیایی
  • ایجاد زیبایی
  • بالا بردن مقاومت محیطی
  • ایجاد پوششی بسیار مناسب با قدرت دی الکتریک
  • ایجاد مقاومت در مقابل شرایط نامساعد جو
  • ایجاد مقاومت در برابر اشعه های تخریب کننده خورشید
  • افزایش ماندگاری و طول عمر سازه ها و تجهیزات دریایی
  • کاهش مصرف سوخت

کاربردهای رنگ دریایی در کشتی سازی

  • محافظت از بدنه کشتی در مقابل رطوبت و رسوبات دریایی
  • ایجاد مقاومت سایشی در عرشه کشتی
  • افزایش زیبایی بصری کشتی
  • محافظت از سازه های فلزی در برابر خرابی های حاصل از خوردگی و …
  • جلوگیری از خزه گرفتگی کشتی و در نتیجه کاهش مصرف سوخت
  • ایجاد پوششی با قدرت دی الکتریک بالا و مورد استفاده برای حفاظت کاتدی بیشتر

اگر علاقه‌مند هستید تا با رنگ کشتی و مراحل آن نیز آشنا شوید، می‌توانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

انواع رنگ دریایی چیست؟

انواع رنگ دریایی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ دریایی با پوشش ضد خزه گرفتگی (رنگ ضد خزه)

در ترکیب رنگ ضد خزه، رزین طبیعی و ضد خزه وجود دارد. این رنگ ها نقش بسیار مؤثری در کاهش مصرف سوخت دارند؛ اما خزه گرفتگی به چه معناست؟

خزه گرفتگی چیست؟

یکی از موارد مشکل ساز چسبیدن خزه ها، گیاهان دریایی و موجوداتی مثل مرجان ها به سطح کشتی است. از آنجایی که گیاهان برای رشد و زنده ماندن به نور و آفتاب نیاز دارند، به سطح کشتی می چسبند و شرایط زنده ماندن و رشد را برای خود فراهم می کنند.

این نوع رنگ به گونه ای طراحی و تولید می شوند که از ایجاد شرایط برای چسبندگی این دو گروه، مخصوصاً خزه و گیاهان به سطح کشتی جلوگیری کنند.

اگر خزه گرفتگی در سطح کشتی ها آغاز شود، به دلیل افزایش سطح اصطکاک جسم و آب دریا سطوحی که در آب قرار می گیرند، به سرعت دچار تخریب و سایش شده و مصرف سوخت نیز افزایش خواهد یافت. رنگ دریایی می تواند از این اتفاق جلوگیری کند؛ بنابراین ضد خزه بودن یکی از مهم ترین ویژگی های آن  محسوب می شود.

رنگ دریایی با پوشش خزه جدا

در این رنگ خاصیت آب گریزی وجود دارد و باعث می شود گیاهان دریایی نتوانند خود را به سطح کشتی بچسبانند. در واقع این پوشش ها به دلیل اینکه انرژی سطحی پایینی دارند، خاصیت آب گریزی داشته و خزه ها امکان چسبیدن به بدنه را نخواهند داشت. این مکانیسم باعث می شود رنگ  ضدخزه کارایی بالاتر و بروزتری داشته باشد.

رنگ دریایی با پوشش ضد خوردگی

آب دریا برای فلزها بسیار خورنده است. این نوع رنگ ها نقش مانعی در برابر خوردگی ناشی از دریا را برای فلز دارند. خوردگی در واقع واکنشی الکتروشیمیایی بوده که فلز دچار تخریب می شود. در نتیجه پوشش های ضد خوردگی در این واکنش ها اختلال به وجود می آورند.

رنگ دریایی با پوشش خود صیقل

در این گروه از رنگ ها، ترکیبات بایوساید با مولکول های پلیمری بایندر، پیوند شیمیایی برقرار می کند. در واقع به محض آن که این رنگ ها با آب تماس پیدا می کنند؛ بایوسایدها را آزاد کرده و در نتیجه با آزاد شدن لایه پلیمری، پوشش سطحی سازه همچنان تمیز و صیقلی باقی خواهد ماند.

مکانیسم عملکرد پوشش های خود صیقل مانند رزین محلول_خزه کش محلول است؛ تنها تفاوت آن ها این است که باهم پیوند شیمیایی برقرار کرده اند. لایه آزاد شده از سطح همچنان بدنه شناور را صاف و صیقلی نگه می دارد.

انواع لایه های رنگ دریایی

همان طور که گفته شد رنگ دریایی مناسب ترین محصول برای رنگ آمیزی کشتی و دیگر سازه های دریایی مثل قایق های از جنس چوب، فلز و یا فایبر گلاس است.

علاوه بر نمک و محلول هایی از این دست، رطوبت و اشعه های یو وی نیز سازه ها را تهدید می کنند؛ اما رنگ های دریایی، عمر این تجهیزات و سازه ها را افزایش و هزینه ی ترمیم و بازسازی را کاهش می دهند. یک پوشش مناسب دریایی از لایه های زیر تشکیل می گردد:

اهمیت نوع زیست دریایی در تولید رنگ کشتی | شرکت پخش رنگ تهران

 لایه رویه سطح (تاپ کوت)

این لایه رویی ترین لایه است. تاپ کوت علاوه بر ایجاد زیبایی بصری، خاصیت ضد یو وی نیز به وجود می آورد.

لایه میانی سطح (اینترمدییت)

این لایه میانی ترین لایه است. اهمیت آن به خاطر وجود عوامل و املاح خورنده موجود در دریاست. لایه میانی از ورود عوامل خورنده جلوگیری کرده و خاصیت ضد خوردگی را افزایش می دهند.

لایه آستری سطح (پرایمر)

این لایه زیرین ترین لایه است و وظیفه ی افزایش مقاومت در برابر خوردگی و همچنین محافظت از سطح سازه و بدنه کشتی در برابر خوردگی است. این لایه افزایش چسبندگی رنگ اصلی را باعث می شود.

لایه زیرایند

این لایه زیرین ترین سطح یعنی خود سازه محسوب می شود.

کلام آخر

حال بیایید از طرف دیگری به این موضوع بپردازیم. همان طور که آب دریا موجب تخریب سازه ها می گردد و عمر آن ها را کم می کند؛ استفاده از رنگ های بی کیفیت دریایی نیز نوعی دشمنی و تخریب زیست دریایی می شود و به موجودات زنده ای که در دریاها زندگی می کنند آسیب جدی وارد می کند.

به همین دلیل است که باید مقرراتی سخت گیرانه و جدی برای نوع سازه ها و این نوع رنگ در نظر گرفت. کشتی ها دائماً در آب شناور هستند و به طور مداوم می توانند بر زیست موجودات دریایی تأثیر بگذارند.

اعمال رنگ کشتی روی بدنه کشتی ها سرعت و دوام آن ها را افزایش داده و استفاده از سوخت را کاهش می دهد اما در کنار این سه مورد باید حتماً تخریب زیست دریایی را نیز در نظر گرفت. در واقع رنگی بهتر است که علاوه بر موارد بالا موجب تخریب زیست دریایی نیز نشود. این مورد باعث گردیده شرکت های تولید رنگ، محصولات خود را پیشرفته تر کرده و نسبت به عدم تخریب زیست دریا محتاط تر عمل نمایند.

اگر قصد خرید رنگ دریایی و یا هریک از دیگر انواع رنگ صنعتی، ساختمانی، اتومبیلی و … را دارید، رنگ تهران آماده است تا شما را در این زمینه راهنمایی نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *