رنگ مولتی کالر چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ | شرکت پخش رنگ تهران

رنگ مولتی کالر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در رنگ آمیزی ساختمان از رنگ های مختلفی استفاده می شود که هر یک کاربردها و مزایای خاص خودشان را دارند. یکی از انواع رنگ های ساختمانی که این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است رنگ مولتی کالر است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که می خواهید بدانید رنگ مولتی کالر چیست و چه کاربردهایی دارد یا اینکه آیا مناسب کار شما است یا خیر، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

رنگ مولتی کالر چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، رنگ مولتی کالر یک نوع رنگ ساختمانی دکوراتیو است که از چند رنگ مختلف تشکیل شده است. وقتی رنگ ها با هم ترکیب می شوند و روی سطوح اجرا می شوند معمولا لکه هایی یکسان ایجاد می شود که ظاهری طبیعی تر نظیر گرانیت یا سنگ به سطح می بخشد.

در حقیقت یکی از تفاوت های عمده رنگ مولتی کالر و دلایلی که آن را محبوب کرده است همین ترکیب زیبا و متفاوت آن است. این رنگ دکوراتیو و تزیینی هم در محیط های مسکونی قابل اجرا است هم اداری و هم صنعتی. بنابراین طیف وسیعی از مصرف کنندگان را در بر می گیرد.

رنگ مولتی کالر چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد رنگ مولتی کالر

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، رنگ مولتی کالر را می توان در فضاهای مختلفی استفاده کرد. به دلیل مقاوم بودن رنگ و اجرای سریع آن، اغلب آن را به روی دیوارهای بیمارستان ها، مطب پزشکان، ورودی ساختمان ها و همچنین تغییر فضای داخلی خانه ها مشاهده می کنید.

از آنجایی که رنگ مولتی کالر یک رنگ متفاوت است معمولا در خانه ها یک دیوار را با این نوع رنگ ساختمانی رنگ میزنند تا تنوع و تفاوت ایجاد شده منظره زیباتری ایجاد کند. هرچند ممنوعیتی درباره رنگ آمیزی کامل دیوارهای خانه با این رنگ وجود ندارد.

همچنین ظاهر چند رنگ و تضاد رنگی که ایجاد می شود این رنگ را برای دیوارهایی که ایراداتی نظیر پستی بلندی ها و آسیب های کم دارند یک رنگ ایده آل ساخته است. رنگ های مولتی کالر طوری طراحی شده اند که به راحتی روی هر سطحی اجرا شوند. بنابراین چسبندگی این رنگ برای اجرا به روی دیوار خشک، چوب، گچبری، لمینت، فلز و سایز سطوح داخلی مناسب است.

مزایا و معایب رنگ مولتی کالر

همانند هر نوع رنگ دیگری، رنگ مولتی کالر نیز مجموعه ای از مزایا و معایب دارد که موجب می شود با توجه به آن ها این رنگ را برای رنگ آمیزی ساختمان و پروژه خود انتخاب کنید یا خیر. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

مزایای رنگ مولتی کالر

  • متفاوت بودن نسبت به سایر رنگ ها از نظر ظاهری و چند رنگ بودن
  • مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار
  • بدون بو بودن که اجرای آن را برای فرد ساده تر می سازد
  • عدم نیاز به حلال برای ترکیب شدن
  • چسبندگی بالا و قابل اجرا به روی سطوح مختلف
  • سرعت اجرای بالا
  • خشک شدن سریع
  • ترمیم ساده و سریع
  • پوشاندن معایب و لکه های روی سطح

مزایای رنگ مولتی کالر | شرکت پخش رنگ تهران

معایب رنگ مولتی کالر

  • نیاز به تجهیزات خاص و دستگاه ایرلس مخصوص
  • عدم اجرا با غلطک یا قلممو
  • نیاز به نیروی متخصص و ماهر برای اجرا
  • عدم امکان شستشو
  • نیاز به زیرسازی دارد که مراحل کار را کمی پیچیده می سازد
  • هزینه تهیه و اجرای آن نسبت به سایر رنگ ها بالاتر است

اجرای رنگ مولتی کالر

اجرای رنگ مولتی کالر همانند سایر رنگ های ساختمانی ساده نیست چرا که نمی توان برای رنگ آمیزی دیوارها با این رنگ از غلطک رنگ یا قلم موی رنگ استفاده کرد. دستگاه ایرلس خاصی برای این نوع رنگ ها وجود دارد که باید حتما از آن برای این کار استفاده کرد و اغلب متخصص و فرد ماهری برای اجرای آن انتخاب می شود. با این حال مراحل اجرای رنگ مولتی کالر به شرح زیر است:

  1. سطحی که می خواهید رنگ بزنید باید کاملا خشک و تمیز باشد. اگر رنگ مولتی کالر را می خواهید به روی سطوح فلزی اجرا کنید باید دقت داشته باشید سطوح زنگ زدگی نداشته باشند و در صورت وجود آن، برطرف شود. بنابراین مرحله اول، تمیز کردن کامل سطح است.
  2. زیرسازی و بتونه کاری نیز یکی از مراحل مهم کار است. اگرچه ممکن است تصور کنید این رنگ می تواند ایرادات سطح را بپوشاند اما زیرسازی سطح می تواند به روی نتیجه نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد و کار باکیفیت تری را برایتان رقم بزند.
  3. رنگ مولتی کالر به روی سطوح اسپری می شود بنابراین ممکن است مقداری رنگ اسپری شده به اطراف یا روی زمین بریزد. پس بهتر است قبل از شروع رنگ زدن، تمامی سطوح و کف را با روزنامه یا پلاستیک بپوشانید تا از آلوده شدن آن ها جلوگیری کنید.
  4. بهتر است پیش از ریختن رنگ در دستگاه ایرلس آن را به خوبی هم بزنید تا مخلوط شود. این بهترین روش برای یکدست کردن رنگ است.
  5. با استفاده از دستگاه ایرلس مخصوص رنگ مولتی کالر می توانید سطوح مورد نظرتان را رنگ بزنید.
  6. رنگ مولتی کالر یک رنگ پایه آب است که همانند رنگ های روغنی بوی بد ندارد و آزار دهنده نیست. با این حال بهتر است هنگام رنگ آمیزی با این نوع رنگ نیز ماسک بزنید و تا جای ممکن پنجره ها را برای خارج شدن مواد شیمیایی موجود در رنگ از اتاق باز بگذارید.
  7. پس از رنگ زدن بین یک تا سه ساعت طول می کشد تا رنگ خشک شود. بنابراین از دست زدن به سطح رنگ زده خودداری کنید و اگر لازم است لایه دوم رنگ را اعمال کنید تا خشک شدن لایه اول صبر کنید.

اجرای رنگ مولتی کالر | شرکت پخش رنگ تهران

آیا رنگ مولتی کالر مناسب کار شماست؟

با شناخت رنگ مولتی کالر از نظر ظاهری و کاربردی، انتخاب این رنگ برای پروژه رنگ آمیزی بستگی به شرایط شما دارد. در برخی مواقع ممکن است چند رنگ بودن این نوع رنگ ها موجب شلوغ شدن فضا شود یا آن را کوچکتر نشان بدهد، همچنین اجرای آن اغلب توسط افراد تازه کار دشوار است.

بنابراین در نظر داشته باشید که چه فضایی می خواهید در خانه یا محیط کار خود ایجاد کنید و از چه نیرو و امکاناتی می خواهید برای این کار استفاده کنید، بودجه خود را نیز در نظر بگیرید و سپس رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. اگر هنوز مردد هستید کدام رنگ مناسب شماست، حتما از افراد با تجربه مشاوره بگیرید و راهنمایی بخواهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام
    آیا از پیستوله های برقی ۴۰۰ وات میشه استفاده کرد یا حتما نیاز به پیستوله های بادی و کمپرسور و دم و دستگاه داره؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *