آسان ترین روش نقاشی ساختمان | رنگ تهران

ساده ترین روش نقاشی ساختمان با پمپ و پیستوله

یکی از آخرین کارهایی که در فرآیند ساخت خانه انجام می‌شود، رنگ‌آمیزی آن است. شما می‌توانید با استفاده از ساده ترین روش نقاشی ساختمان این کار را به پایان برسانید. روش‌های قدیمی برای نقاشی و رنگ آمیزی خانه، کمی پر‌دردسر و زمان بر هستند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش‌هایی آسان‌تر آشنا کنیم که علاوه بر راحتی در زمانی کوتاهی هم انجام خواهند شد.

اگر قصد رنگ کردن فضای بزرگی از خانه را دارید، طبیعتاً با روش‌های قدیمی مانند استفاده از برس و قلم مو رنگ کیفیت چندان بالایی را به دست نخواهید آورد. رنگ کردن با این تجهیزات خطای زیادی دارد، به علاوه که برس رنگ به نسبت روش‌های دیگر، رنگ بسیار بیش‌تری مصرف می‌کند.

نتیجه نهایی در روش‌های دستی، یک لایه نامتوازن از رنگ است که در بعضی نقاط ضخامت کم و در بعضی قسمت‌ها، ضخامت بیش‌تری دارد.

در ادامه این مطلب با ما باشید تا رنگ کردن با قلم مو، غلتک و روش‌هایی مانند رنگ آمیزی با پیستوله یا رنگ آمیزی با پمپ باد را بررسی کنیم.

 رنگ آمیزی با پیستوله | رنگ تهران

ساده ترین روش نقاشی ساختمان چیست ؟

قبل از خرید رنگ ساختمانی باید توجه داشته باشید که با توجه به این که پروسه رنگ آمیزی خانه، جز امور زیبا‌ سازی آن به حساب می‌آید، لازم است در بهترین حالت خود انجام شود. برای این منظور بایستی از روش مناسب برای نقاشی و هم‌چنین رنگ‌های با کیفیتی استفاده کنید. درجه کیفی رنگ می‌تواند در حین اجرا نیز موثر باشد، چرا که رنگ‌های با کیفیت آسان‌تر اجرا و خشک می‌شوند.

بهترین روش برای رنگ آمیزی ساختمان که امروزه بسیار استفاده از آن رایج است، به کار بردن پمپ هوا و نازل‌های پیستوله است. برای کار با این ابزار نیز نیاز به آموزش‌هایی جزئی خواهید داشت و بهتر است از افراد با تجربه در این پروسه کمک بگیرید.

رنگ آمیزی با قلم مو و غلتک

رنگ آمیزی یا غلتک یا قلم مو بهتر است؟ هر دو این ابزار می‌توانند در کنار هم استفاده شوند و در بیش‌تر موارد هم این کار نتیجه‌ای مثبت در پی دارد. نکته مهمی که پیش از شروع رنگ آمیزی با هر روشی وجود دارد، آماده سازی سطح مورد نظر است.

تفاوتی ندارد که برای رنگ کردن از برس، غلتک یا پمپ باد استفاده می‌کنید، در ابتدا باید سطحی که قرار است رنگ شود، کاملا آماده شود. این پروسه می‌تواند شامل سمباده زنی، حذف قسمت‌های اضافی و یا پر کردن حفره‌های آن باشد. این مرحله می‌تواند به طور مستقیم در کیفیت نهایی پروژه اثر گذار باشد.

استفاده از غلتک برای رنگ آمیزی باعث کوتاه‌تر شدن و سرعت در انجام این کار خواهد شد و به نسبت قلم مو، گزینه بسیار بهتری به نظر می‌رسد. البته به کار بردن غلتک هم نیاز به کمی آشنایی دارد، چرا که در صورت اجرای صحیح می‌تواند نتیجه بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

رنگ کردن دیوارها یا قسمت‌های دیگر خانه با استفاده از غلتک یا قلم مو امکان پذیر است، اما برای نقاشی سقف ممکن است با مشکل مواجه شوید. رنگ کردن سقف با استفاده از این روش‌ها علاوه این که دشواری خیلی زیادی دارد، ممکن است چندان نتیجه مناسبی هم در پی نداشته باشد.

بهترین روش رنگ آمیزی ساختمان | رنگ تهران

ساده ترین روش نقاشی ساختمان که برای رنگ کردن سقف‌ها هم کاملاً کاربردی خواهد بود، رنگ آمیزی با پمپ باد خواهد بود. این روش و روش‌های مشابه را در ادامه بررسی می‌کنیم.

رنگ آمیزی با پمپ باد

همان‌طور که اشاره کردیم، این روش آسان‌ترین و البته بهترین روش برای رنگ کردن تمامی قسمت‌های خانه است. از پمپ باد و پیستوله در رنگ آمیزی سطح مختلف استفاده می‌شود. در این روش که با استفاده از پمپ باد پشتیبانی می‌شود، رنگ با فشار از یک خروجی مخصوص به نام پیستوله عبور می‌کند و به صورت یکدست روی سطح اعمال خواهد شد.

در ادامه به طور دقیق مراحل رنگ آمیزی با این ابزار را بررسی خواهیم کرد. تمامی این مراحل پس از پروسه آماده سازی سطح صورت می‌گیرد.

رنگ آمیزی با پمپ آب | رنگ تهران

آماده سازی برای رنگ آمیزی با پیستوله

پیش از شروع به نقاشی ساختمان، لازم است سطح مورد نظر آماده سازی شود. به علاوه که اگر وسایلی در خانه وجود دارند که نمی‌خواهید رنگ بگیرند، بایستی روی تمام آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید. قسمت‌هایی مانند کلید و پریز یا اطراف آیفون، مانع از این می‌شوند که رنگ آمیزی با دقت انجام شود. با در آوردن کلید و پریز و جدا کردن آیفون می‌توانید بدون رنگی شدن، حتی قسمت پشتی آن‌های را رنگ کنید.

گاهاً بر روی سطوحی که قصد رنگ کردن آن‌ها را دارید لکه‌های روغنی یا چسب‌هایی وجود دارند که پاک نمی‌شوند. برای شستشو و تمیز کردن این آلودگی‌ها می‌توانید از روان کننده‌های معدنی یا آب و صابون استفاده کنید.

در هنگام انجام رنگ آمیزی خانه، بیش‌ترین قسمتی که در معرض لکه‌های رنگی قرار خواهد گرفت، کف خانه است. بهتر است برای پیش‌گیری از این اتفاق، کف را با استفاده از پارچه‌های برزنتی یا پارچه‌ای که جاذب آب باشد، بپوشانید.

در نهایت به آماده سازی دیوار‌ها و سقف می‌رسیم. اگر بر روی این سطوح فرو رفتگی یا هر گونه مشکل دیگری وجود داشته باشد در این مرحله بایستی برطرف شود. لکه‌های اضافی را پاک کنید و برای پر کردن فرورفتگی‌ها و یکدست شدن سطح از بتونه استفاده کنید. به کار بردن بتونه سطح را صاف می‌کند اما برای اجرای بهتر رنگ، لازم است قسمت‌های بتونه کاری شده با سمباده کمی صاف‌تر شوند.

زیر سازی پیش از رنگ اصلی

پس از آماده سازی دیوارها یا سقف خانه برای رنگ آمیزی، اولین مرحله اعمال یک لایه از رنگ اولیه یا آستر خواهد بود. این لایه کمک می‌کند کیفیت نهایی رنگ بالا برود و هم‌چنین دوام و طول عمر بالاتری داشته باشد. این لایه از دیگر لایه‌های رنگ اصلی نازک‌تر است.

پس از این که لایه آستر به طور کامل خشک شد، باید ناصافی‌های و ایراداتی که به وجود آمده‌اند را با سمباده برطرف کنید.

آماده سازی کمپرسور و  پیستوله

برای رنگ آمیزی با پیستوله پیش از شروع نیاز به آماده سازی پمپ باد خواهید داشت. برای این منظور باید فشار خروجی را با استفاده از رگولاتور تنظیم کنید. بهترین فشار در بازه ۱۲ تا ۲۵ پوند بر متر مربع خواهد بود. در ادامه تمام اتصالات مورد نیاز را وصل کنید و از محکم بودن آن‌ها پیش از شروع کار اطمینان حاصل کنید.

برای اینکه پیستوله رنگ را به صورت یکدست اعمال کند باید پیش از شروع کاملاً نظافت شود. برای این منظور مقداری تینر درون مخزن آن بریزید و سر پیستوله را در یک ظرف خالی بگیرید. با فشار دادن نازل و پس از مدتی ابتدا هوا و سپس رنگ‌های باقی‌مانده از دفعات قبلی خارج می‌شوند. اگر فشار خروجی خیلی پایین باشد، لازم است پیستوله را باز کرده و گرفتگی‌های آن را تمیز کنید.

در نهایت مخزن پیستوله را خالی کنید تا برای پر کردن با رنگ آماده شود.

پر کردن مخزن پیستوله

رنگ مورد نظر خود را از پیش آماده کنید. دقت کنید که برای رقیق کردن رنگ از تینر مناسبی استفاده کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که میزان غلظت رنگ به نوع پیستوله شما بستگی دارد و نمی‌توان یک میزان کلی برای آن عنوان کرد.

از اتصال محکم مخزن به سری پیستوله اطمینان حاصل کنید و با رنگ آماده شده تا ۳/۲ مخرن را پر کنید. در حین انجام رنگ آمیزی نیز دقت داشته باشید که مخزن به هیچ عنوان خالی نشود. اگر بین مراحل رنگ ‌آمیزی وقفه ایجاد شد، لازم است مراحل نظافت مخزن با تینر را دوباره انجام دهید.

دقت کنید که در حین انجام ممکن است رنگ درون مخزن اصلی کمی خشک شوند. رنگ‌های خشک شده به هیچ عنوان نباید وارد مخزن پیستوله شوند.

اجرای رنگ اصلی

فاصله مناسب برای فشار دادن اهرم و خروج رنگ بین ۱۲.۵ تا۲۵.۴ سانتی متر است که به غلظت رنگ و نوع پیستوله شما بستگی دارد. دقت کنید که رنگ آمیزی را در همه جهات و به صورت منظم انجام دهید. هم‌چنین میزان فشار دادن اهرم باید تا حد ممکن ثابت و یکنواخت باشد تا ذرات ریز و درشت با هم اعمال نشوند.

آخرین مرحله در رنگ آمیزی با پمپ باد، نظافت مخزن و سری پیستوله است. این کار بعد از هر بار استفاده باید انجام شود تا از گرفتگی پیستوله جلوگیری شود.

نکات مهم در رنگ آمیزی با پیستوله

برای بهبود رنگ، ‌می‌توانید پس از خشک شدن لایه اول، یک یا دو لایه دیگر هم اعمال کنید که باعث ضخیم‌تر شدن رنگ خواهد شد. با مطالعه روند انجام رنگ آمیزی با پیستوله می‌توان آن را ساده ترین روش نقاشی ساختمان دانست که مزیت‌های زیادی دارد. در نهایت لازم است چسب‌ها و کاغذهایی که از پیش نصب شده‌اند را جدا کنید، چرا که اگر مدت طولانی باق بمانند، جدا کردن‌شان دشوار خواهد بود. قبل از شروع کار پیشنهاد می‌شود مقاله ۱۳ مورد از پرکاربردترین تکنیک های رنگ آمیزی ساختمان را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *