معرفی 3 روش سخت کردن انواع رزین | شرکت پخش رنگ تهران

معرفی ۳ روش سخت کردن انواع رزین

معمولا وقتی صحبت از انواع رزین به میان می آید منظور همان رزین اپوکسی است. حجم تولید و فروش رزین ها در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته که می توان علت اصلی این افزایش را آشنایی افراد بیشتر با خواص بی نظیر و کاربردهای منحصر به فرد رزین اپوکسی دانست. اما اغلب فقط یک بُعد از رزین ها را می بینند در حالیکه فرقی نمی کند رزین برای چه کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد، باید طی یک واکنش شیمیایی از حالت مایع به جامد تبدیل شده یا به اصطلاح سخت شود. در این مقاله به ۳ روش سخت کردن رزین خواهیم پرداخت.

۳ روش سخت کردن انواع رزین

3 روش سخت کردن انواع رزین | شرکت پخش رنگ تهران

سخت کردن انواع رزین با هاردنر

بدون شک متداول ترین روش شناخته شده برای سخت کردن انواع رزین، ترکیب آن با هاردنر مناسب آن است. هاردنر ماده ایست که رزین به آن واکنش نشان داده و سخت می شود. اما همه چیز به این سادگی نیست بلکه میزان دقیق استفاده از هاردنر به نسبت رزین نیز اهمیت دارد چرا که کم و زیاد شدن آن می تواند به روی پروسه سخت شدن رزین تاثیرگذار باشد یا حتی موجب خشک نشدن رزین شود.

میزان استفاده هاردنر و رزین در برندهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. به همین جهت بسیار مهم است که طبق دستورالعمل محصولی که خریداری کرده اید پیش بروید.

این نسبت می تواند یک به یک باشد یعنی هر دو به یک میزان ترکیب می شوند یا یکی بیشتر از دیگری که در اغلب مواقع رزین به نسبت هاردنر بیشتر خواهد بود. همچنین مهم است که برای اندازه گیری هر دو از یک ظرف استفاده کنید تا میزان دقیق اندازه گیری شده به یک نسبت باشد.

همچنین لازم است رزین و هاردنر هر دو کاملا با هم ترکیب شوند چرا که ترکیب نادرست و سرسری این دو نیز می تواند در نهایت مانع خشک شدن رزین شود یا حباب هایی در ترکیب رزین بوجود بیاید که برطرف کردن آن دردسرهای خاص خودش را دارد. در برخی مواقع برای کمک به خشک شدن سریع تر رزین و هاردنر از تفنگ حرارتی استفاده می شود. کار با این ابزار نیز تبحر خاص خودش را نیاز دارد.

سخت کردن انواع رزین با هاردنر | شرکت پخش رنگ تهران

استفاده از اشعه UV

یکی دیگر از روش های سخت کردن رزینسخت کردن رزین استفاده از اشعه UV است. هرچند فقط رزین هایی به این روش سخت می شوند که مخصوص اشعه UV طراحی شده باشند که با نام رزین های اپوکسی UV شناخته شده هستند.

این نوع رزین نیاز به هاردنر ندارد و فقط خودش با اشعه ماوراء بنفش واکنش نشان می دهد. این نوع رزین برای ساخت اشیاء کوچک و نازک که می خواهید سریع آن ها را خشک کنید کاربرد دارد.

معمولا برای کارهایی که ضخامت بیشتری دارند یا بزرگتر هستند استفاده از این رزین توصیه نمی شود.  برای ساخت اشیاء بزرگتر به کمک این نوع رزین لازم است هر بار یک لایه نازک را با این روش سخت کنید که این موجب می شود سرعت عملتان در کار کاهش یابد و زمان زیادی را صرف ساخت یک کار رزینی کنید.

اما برای کارهای کوچک تر، خشک کردن رزین زیر لامپ UV بسیار کاربردی خواهد بود. برای این کار بهتر است نور لامپ UV حداقل ۴ وات باشد و آن را مدت کوتاهی در فاصله مناسبی از قالب یا رزینی که می خواهید خشک کنید قرار دهید.

برای اینکه رزین زودتر خشک شود بهتر است ضخامت آن تقریبا یک میلیمتر باشد و فاصله نور تا رزین ۲.۵ سانتیمتر باشد. خشک شدن رزین با لامپ UV خیلی سریع انجام میگیرد بنابراین لازم است هر ۲ %

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط