سیلر چیست؟ انواع کاربرد سیلر | پخش رنگ تهران

سیلر چیست؟ انواع کاربرد سیلر

سیلر کردن، از مراحل اولیه رنگ آمیزی اکثر سطوح، بخصوص یک سطح چوبی به شمار می رود. این پوشش به عنوان یک لایه محافظتی برای مبلمان، لوازم تزئینی و وسایلی مانند میز و صندلی های آشپزخانه عمل می کند. این وسایل، در طول روز تحت آسیب های محیطی فراوانی قرار می گیرند؛ اما سیلر علاوه بر اینکه از خرد شدن و پوسته پوسته شدن رنگ آن ها جلوگیری می کند، باعث نظافت آسان تر آن ها نیز می شود. همچنین درخششی آیینه مانند به آن ها می بخشد.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی سیلر و انواع آن پرداخته و سپس در خصوص کاربرد سیلر در سطوح مختلف صحبت کنیم.

سیلر چیست؟

سیلر یک لایه پایه است که چسبندگی رنگ را بر روی سطح بهبود می بخشد. بهترین قانون برای اجرای سیلر این است که، حداقل دو لایه سیلر را مستقیماً روی سطح خام قرار دهید. این لایه ها در حین محافظت از سطح، یک مانع ایجاد می کنند. بهتر است برای افزایش چسبندگی، از پرایمر دیوار هم استفاده کنید.

سیلرها به گونه ای طراحی شده اند که قبل از آن یا به عنوان جایگزینی برای پرایمر استفاده می شوند. سیلرها در عملکردهایی مانند آب بندی، تخلخل سطح و ایجاد چسبندگی خوب بین لایه رنگ جدید، بسیار شبیه به پرایمرها عمل می کنند.

با این حال، یکی از بزرگترین امتیازات سیلر یا درزگیر این است که می تواند یک سطح قدیمی را که برای نقاشی مناسب نیست، اصلاح نماید.

انواع سیلر ها

سیلرها در انواع متفاوتی در بازار یافت می شوند. مهم ترین کاربرد سیلر، رنگ آمیزی سطوح چوبی است؛ اما از آن می توان برای رنگ آمیزی دیوارهای گچی، بتنی، آجری و فلزی نیز استفاده کرد. برخی از آن ها را می توان هم برای چوب خام و هم برای چوب رنگ شده استفاده کرد. آنهایی که برای استفاده روی چوب های رنگ شده مناسب هستند، شامل موارد زیر است:

انواع سیلر ها | پخش رنگ تهران

  •  پلی اورتان

این ماده یک لاک مصنوعی با پایه روغن است که یک پوشش بسیار مقاوم و محافظت بالا روی سطوح چوبی و خام  ایجاد می کند. پلی اورتان به صورت مایع تولید می شود و شما می توانید آن را با برس یا قوطی اسپری روی سطح اجرا کنید.

از آنجا که این ماده در صورت مرطوب بودن ترکیبات آلی فرار و سمی (VOC) ایجاد می کند، بهتر است در فضای باز  یا در یک منطقه با تهویه مناسب استفاده شود. پاکسازی این سطوح رنگ شده به صبر و حوصله فراوان نیاز دارد و نباید آن را نادیده گرفت. بنابراین، اگر تصمیم دارید یک قطعه چوبی از قبل رنگ شده را مجدداً با پلی اورتان اصلاح کنید، باید سطح را با دقت تمام سمباده بکشید و تراش دهید.

یک لایه رویی پلی اورتان شفاف می تواند، به ماندگاری بیشتر سطح کمک کند و چسبندگی بهتری برای رنگ های لایه بالاتر ایجاد نماید. این سیلر خاص شبیه پلی کریلیک است. با این تفاوت که به دو شکل موجود است.

پلی اورتان بر پایه آب که برای اتمام رنگ های لاتکس و اکریلیک مناسب است. اما اگر می خواهید از این سیلر به عنوان یک لایه محافظ روی رنگ روغن استفاده کنید، پلی اورتان بر پایه حلال را به کار ببرید. دقت کنید که هرگز این دو را به اشتباه به جای هم به کار نگیرید؛ زیرا نتیجه آن یک رنگ پوسته پوسته شده روی سطح است.

  • پلی اکریلیک

این مدل یک پوشش پایان دهنده آب است که با برس روی سطح اجرا می شود. بوی کمی می دهد و به راحتی با آب تمیز می شود. پلی کریلیک ماندگاری پلی اورتان را ندارد اما بسیاری از مردم به دلیل VOC کم، آن را برای رنگ آمیزی مبلمان کودک ترجیح می دهند. پلی کریلیک هنگامی که خیس است، سفید شیری به نظر می رسد؛ اما به محض اینکه خشک شد، روشن تر می شود.

پلی کریلیک یک محصول اکریلیک شفاف با رزین های پلی اورتان است. این رزین ها از رنگ در برابر رطوبت و فشار محافظت می کنند. این پوشش به بهترین وجه با رنگ لاتکس پیوند می خورد. زیرا بر پایه آب است و به رنگ های روغنی پیوند داده نمی شود.

نحوه سیلر زنی روی سطوح چوبی

هر محصولی دستورالعمل های خاصی برای استفاده دارد. بنابراین، حتماً قبل از اینکه کار خود را آغاز کنید، برچسب روی محصول را بخوانید تا با کاربرد سیلر و روش استفاده آن آشنا شوید. در اینجا قصد داریم یک دستورالعمل کلی برای استفاده از سیلرهای پلی کریلیک یا پلی اورتان ارائه دهیم:

مرحله اول

ابتدا بررسی کنید که لایه نهایی رنگ کاملا خشک شده است. سپس با استفاده از یک کاغذ سنباده ۲۲۰ تا ۳۲۰ ریز، سطح را به آرامی سنباده بکشید. دقت کنید که برای هموار نمودن قسمت های خشن سطح، فشار کافی اعمال کنید. بعد از آن، سطح چوب را با یک پارچه پاک کنید تا گرد و غبار سنباده از بین برود.

مرحله دوم

یک برس تمیز را به محتوای داخل قوطی سیلر آغشته نمایید. در صورت لزوم، مایع سیلر را به آرامی به هم بزنید. اما از هم زدن زیاد یا تکان دادن قوطی خودداری کنید. زیرا ممکن است حباب هایی به مایع وارد شود که روی کار جلوه خوبی از خود نشان نمی دهد. سیلر اضافی برس را با کمک لبه قوطی بگیرید.

مرحله سوم

سیلر را روی سطح بکشید. از یک لبه به لبه دیگر، به طور مساوی و در یک جهت برس بکشید. رعایت این تکنیک، یک نتیجه صاف و یکنواخت را فراهم می کند. اگر حباب یا قطره ای روی سطح مشاهده کردید، آن را فقط با لبه برس صاف کنید. سپس یکی دو ساعت صبر کنید تا سیلر طبق دستورالعمل روی محصول خشک شود.

مرحله چهارم

بعد از آن که سطح خشک شد، پوشش خشک را به آرامی و با استفاده از کاغذ سمباده ۲۲۰ تا ۳۲۰ سمباده بکشید و گرد و غبار ناشی از آن را با یک تکه پارچه پاک کنید.

مرحله ۵: لایه بعدی سیلر چوب را بزنید و بگذارید کاملا خشک شود و مجدداً سنباده بکشید. این مراحل را تا سه بار تکرار کنید. بهتر است برای اجرای مراحل بعدی رنگ آمیزی، این قطعه آماده شده را به مدت یک شب به حال خود بگذارید.

در بالا به برخی از نکات استفاده از سیلر برای سطوح چوبی اشاره شد. پیروی از این ترفندها، به شما کمک می کند تا نتیجه بهتری بگیرید. دقت کنید که همیشه از یک برس تمیز برای سیلر استفاده کنید و برای اطمینان از اینکه همه سطح به طور یکنواخت پوشانده شده است، روش کار را  به طور مساوی و با سرعت بالا انجام دهید. حداقل دو ساعت به سطح سیلر شده اجازه دهید تا خشک شود و سپس لایه بعدی را آغاز کنید.

به خاطر داشته باشید که برای چوب های متخلخل ممکن است به چندین لایه سیلر نیاز باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، همیشه برای داشتن یک نتیجه عالی، از یک برند مشهور و خوب استفاده کنید. همچنین، اگر برای اولین بار است که این کار را انجام می دهید، ابتدا روی یک سطح چوبی بی ارزش این کار را تمرین کنید.

نحوه سیلر زنی روی سطوح چوبی | پخش رنگ تهران

چرا در رنگ آمیزی چوب باید ابتدا از سیلر استفاده کرد؟

معمولاً دو دلیل اصلی برای استفاده از سیلر پیش از رنگ آمیزی وجود دارد:

  1. یک لکه بزرگ، به نمای کلی چوب صدمه می زند. بنابراین برای دستیابی به یک لایه زیرین صاف، یکنواخت و روشن، حتما باید از سیلر استفاده کرد.
  2. مشکل بزرگ تر این است که چوب از حفاظت و پایداری خوبی برخوردار نیست و به سرعت تحت تاثیر رطوبت و سایر آسیب های محیطی قرار می گیرد. بنابراین، برای حفظ ظاهر اولیه و ماندگاری بالاتر آن، بهتر است که قبل از رنگ آمیزی سیلر زده شود.

کلام آخر

سیلرها به خوبی از پوشش های رنگ شده محافظت می کنند. بنابراین، اگر نگران آسیب دیدن قطعه چوبی خود تحت تأثیر آسیب های خارجی هستید، از یک سیلر با دوام و ضد آب استفاده کنید تا علاوه بر محافظت در برابر سایش و رطوبت، جلوه جذابی به قطعه چوبی مورد نظر تان بدهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *