لاجورد در رنگ پلاستیک چیست | شرکت رنگ تهران

لاجورد چیست و نحوه استفاده آن در رنگ پلاستیک

اگر به تازگی وارد فعالیت‌های مربوط به نقاشی و رنگ‌آمیزی شده‌اید، احتمالاً اسم لاجورد و رنگ پلاستیک به گوشتان خورده است؛ اما اگر نمی‌دانید لاجورد در رنگ پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد، توصیه می‌کنیم تا این مقاله را از دست ندهید.

رنگ پلاستیک به‌ عنوان یکی از رنگ‌های شناخته‌شده و پرکاربرد در صنعت نقاشی شناخته می‌شود که در هنگام استفاده به منظور پوشش بیشتر، آن را با رنگ‌های مادر ترکیب می‌کنند. پودر لاجورد که به‌ راحتی در بازار قابل تهیه است، یکی از این رنگ‌های مادر است که از ترکیب آن با رنگ پلاستیک برای رنگ‌آمیزی ساختمان استفاده می‌کنند. برای آشنایی با پودر لاجورد در ادامه این مطلب از رنگ تهران با ما همراه باشید.

لاجورد در رنگ پلاستیک چیست | شرکت رنگ تهران

پودر لاجورد چیست؟

پودر لاجورد یکی از  انواع رنگ ساختمانی است که آبی‌رنگ به شکل پودر است که بیشترین کاربرد آن به صنعت رنگ‌سازی و نساجی برای درست کردن رنگ آبی مربوط می‌شود. این پودر آبی‌رنگ از خرد شدن سنگ لاجورد به دست می‌آید. سنگ لاجورد که با نام آزوریت نیز شناخته می‌شود، یک کریستال به رنگ آبی تیره است. دلیل نام‌گذاری سنگ آزوریت به لاجورد نیز، داشتن رنگ زیبای آبی تیره آن است. این سنگ معدنی به فراوانی یافت نمی‌شود و به دلیل رنگ آبی بی‌نظیرش سال‌هاست که توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پودر لاجورد چیست؟

قبل از این‌که توضیح دهیم لاجورد در رنگ پلاستیک چیست، بهتر است تا با کاربردهای آن آشنا شویم. اصلی‌ترین کاربرد پودر لاجورد، تولید رنگ آبی است و بیشترین کاربرد آن به تولید رنگ‌های پلاستیک در صنعت رنگ‌سازی مربوط می‌شود؛ با کمک رنگ لاجورد می‌توان رنگی با بیشترین میزان پوشش‌دهی را به دست آورد. علاوه بر این، امکان ترکیب پودر لاجورد با رنگ‌های روغنی نیز وجود دارد. از دیگر موارد کاربرد این پودر می‌توان به استفاده از آن در رنگ کردن ظروف چینی اشاره کرد. زمانی که لاجورد را در اسید کلریدریک رقیق بجوشانند، مایعی به رنگ آبی روشن تولید می‌شود که از آن برای ایجاد رگه‌های آبی روی ظروف چینی استفاده می‌کنند. نرم بودن سنگ لاجورد به جواهرسازان اجازه می‌دهد تا آن را برای تولید زیورآلات شکل دهند.

پودر لاجورد چگونه تولید می‌شود؟

به قطعیت می‌توان گفت که مردم از هزاران سال پیش تا به امروز از لاجورد به ‌عنوان رنگ‌دانه استفاده می‌کنند. البته این روزها در صنعت رنگ‌سازی، رنگ‌دانه‌های مصنوعی جایگزینی برای رنگ‌دانه‌های طبیعی شده‌اند؛ زیرا مشخصات آن‌ها از استانداردهای لازم تبعیت می‌کند و از طرفی مقرون‌به‌صرفه تر هستند. سنگ آزوریت توانایی خرد شدن با خلوص بالا را دارد و پودر حاصل از آن را به‌ عنوان رنگ‌دانه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. در اوایل مصر باستان، با کمک این رنگ‌دانه‌ها، رنگ آبی می‌ساختند. همچنین در اروپا در زمان قرون وسطی و رنسانس، از این رنگ‌دانه‌ها به‌ عنوان مهم‌ترین تولید‌کننده رنگ آبی استفاده می‌کردند. ضمن اینکه بیشترین استخراج آزوریت برای تولید رنگ‌دانه‌ها در فرانسه صورت می‌گرفت؛ اما در این دوران استخراج آزوریت کاری بسیار سخت و پرهزینه بود.

به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی، رنگ‌دانه‌های وردای آبی و آبی پروسی جایگزینی برای آبی لاجوردی شدند. داشتن خصوصیات استاندارد و یکنواخت از مزایای این رنگ‌دانه‌های مصنوعی است؛ همچنین تولید آن‌ها هزینه‌های کم‌تری را به دنبال دارد. قبل از این‌که این رنگ‌دانه‌های مصنوعی تولید شوند، نقاشی‌های انجام‌شده با آبی لاجوردی تحت تأثیر مالاکیت قرار می‌گرفتند. حال که با نحوه تولید پودر لاجورد و تاریخچه استفاده آن در گذشته آشنا شدیم، بهتر است تا در مورد این‌که لاجورد در رنگ پلاستیک چیست، صحبت کنیم و توضیح دهیم که چگونه آن را با رنگ پلاستیک ترکیب می‌کنند.

لاجورد در رنگ پلاستیک چیست | شرکت رنگ تهران

نحوه استفاده از پودر لاجورد در رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ‌های پلاستیکی که در بازار به فروش می‌رسند در دو گروه نیم پلاستیک و تمام پلاستیک وجود دارند. کیفیت بهتر و قابلیت شستشوی رنگ‌های تمام پلاستیک را می‌توان از مزیت‌های آن نسبت به رنگ‌های نیم پلاستیک دانست. البته این مزایا باعث شده تا رنگ‌های تمام پلاستیک کمی قیمت بالاتری داشته باشند. شما می‌توانید انواع رنگ پلاستیک را در بازار در حالت سفید خام در اندازه‌های ۴ کیلویی و یا ۱۲ کیلویی تهیه کنید. از رنگ پلاستیک به‌تنهایی نمی‌توان انتظار کیفیت بالایی را داشت و برای افزایش پوشش‌دهی آن لازم است تا با پودر لاجورد ترکیب شود؛ بنابراین تهیه رنگ پلاستیک با ترکیب کردن آب و پودر لاجورد صورت می‌گیرد. برای استفاده از پودر لاجورد در رنگ پلاستیک باید طبق مراحل زیر عمل کرد:

  • گام اول

در اولین مرحله لازم است تا رنگ لاجورد ساخته شود و برای این کار پودر لاجورد را با کمی آب ترکیب می‌کنند و ترکیب حاصل را به‌ خوبی مخلوط کرده تا محلول به‌دست‌آمده، صاف و یکدست باشد. این‌که چه میزان پودر لاجورد با چه میزان آب باید ترکیب شود، به کیفیت پودر و نیاز شما بستگی دارد. برای مثال، به‌ منظور تهیه ۲۰۰ گرم پودر لاجورد باید نزدیک به دو لیتر آب اضافه کرد. دقت کنید که هیچ‌گاه پودر لاجورد را به ‌صورت مستقیم با رنگ پلاستیک مخلوط نکنید، زیرا با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند و رنگ‌آمیزی شما را غیریکنواخت و خراب می‌کنند.

  • گام دوم

در دومین مرحله باید به رقیق کردن رنگ پلاستیک بپردازید. آب حلال رنگ پلاستیک است و باید مقداری از رنگ را با آب مخلوط‌کنید. نسبتی که برای این ترکیب مناسب خواهد بود برابر با ۴۰ به ۶۰ است. سپس مخلوط حاصل را با محلول پودر لاجورد به‌ خوبی ترکیب کرده و هم بزنید. توصیه می‌شود تا برای به‌دست‌آمده آمدن رنگی یکدست و صاف، آن را از جوراب زنانه یا یک پارچه صدفی عبور دهید.

درصد ترکیب پودر لاجورد در رنگ پلاستیک

حال که متوجه شدیم لاجورد در رنگ پلاستیک چیست، لازم است بدانیم که چه اندازه از این پودر آبی‌رنگ را باید با رنگ پلاستیک ترکیب کنیم. البته درصد این ترکیب نسبتی کاملاً دقیق نیست و به سطح زیر کار بستگی دارد و بر اساس تجربه مشخص می‌شود، اما به ‌طورمعمول لازم است تا برای یک سطل رنگ پلاستیک ده کیلویی، مقدار ۶۰ تا ۷۰ درصد از بسته پودر لاجورد را مورد استفاده قرار دهید. توجه کنید که در صورت صاف و یکدست بودن سطح زیر کار، یک کیلو از رنگ پلاستیک را می‌توان برای رنگ‌آمیزی مساحتی به اندازه ۶ مترمربع به کار برد. البته منظور از یک کیلو رنگ پلاستیک، یک کیلو رنگ پلاستیک ترکیب‌شده با لاجورد و آب است. در صورت صاف نبودن زیر کار، این مقدار از رنگ توانایی پوشش سه تا چهار مترمربع را دارد.

لاجورد در رنگ پلاستیک چیست | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا به ‌طور کامل در مورد این‌که لاجورد در رنگ پلاستیک چیست، توضیح دهیم و بگوییم چه درصدی از هرکدام را برای خرید رنگ ساختمانی با بهترین پوشش دهی، لازم است ترکیب کنید. برای رسیدن به یک نتیجه کار عالی حتماً به دنبال تهیه رنگ‌ها و پودر باکیفیت باشید و از تجربه افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *