مدت زمان خشک شدن انواع رنگ های ساختمان؛ روغنی، آکریلیک و پلاستیک | شرکت پخش رنگ تهران

مدت زمان خشک شدن انواع رنگ های ساختمان؛ روغنی، آکریلیک و پلاستیک

رنگ آمیزی ساختمان یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی منزل است. انتخاب رنگ مناسب برای منزلتان می تواند تاثیر به سزایی بر احساسات شما بگذارد. در انتخاب رنگ می توانید عوامل مختلفی مثل چیدمان منزل، روحیه شخصی خود و نظر متخصصان دکوراتور را برای تصمیم گیری بهتر در نظر بگیرید. رنگ های ساختمانی محبوبیت بیشتری نسبت به روش های مدرن تر دارند، زیرا شخص می تواند با صرف هزینه ای مقرون  به صرفه تر برای بازسازی یا ایجاد تغییرات در منزل خود اقدام کند. بهترین رنگ های ساختمانی شامل پلاستیکی، روغنی و آکریلیک هستند. هر نوع رنگی ترکیبات و فرمولاسیون خاصی دارد، به همین علت مدت زمان خشک شدن انواع رنگ ساختمانی متفاوت است.

در این مطلب می خواهیم مدت زمان خشک شدن رنگ های ساختمانی و عوامل تاثیرگذار بر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا انتها با ما باشید.

مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی مدت زمان

چه فرآیند شیمیایی برای خشک شدن رنگ های ساختمانی طی می شود؟

قبل از این که بخواهیم به مدت زمان خشک شدن انواع رنگ های ساختمانی بپردازیم، بد نیست ابتدا بدانید که از نظر علمی رنگ ها چگونه خشک می شوند.

معمولا رنگ ها از رنگدانه، رزین، حلال، پرکننده و مواد افزودنی تشکیل شده اند. اجازه دهید هر کدام را بیشتر بررسی کنیم.

  1. رنگدانه : همان طور که از نام آن حدس می زنید این ماده برای رنگ بخشیدن به محصول استفاده می شود. رنگدانه ها خود در دو دسته معدنی و آلی قرار می گیرند. رنگدانه های معدنی شامل دی  اکسید تیتانیوم، اکسید سبز کروم، اکسید آهن زرد و مواد دیگری هستند. رنگدانه های آلی نیز از کربنات کلسیم، منیزیم سیلیکات، میکا و باریم سولفات تشکیل شده اند.
  2. رزین : این ماده ذرات رنگدانه را در کنار هم نگه می دارد و عامل چسبندگی رنگ ها است. رزین یکی از مهم ترین عوامل تولید رنگ به شمار می رود. رنگ های پلاستیکی با رزین پلی ونیل استات تولید می شوند. رنگ های اکریلیک نیز با رزین های اکریلیکی که بر پایه آب یا حلال هستند، به مرحله تولید می رسند. اولین محصول تولیدی از رزین ها پرایمر است. در کارهای ساختمانی پرایمر با نام روغن زیر کار نیز شناخته می شود. در واقع پرایمر به عنوان یک آستری اتصال بین رنگ و سطح را با نفوذ در زیر کار فراهم می کند.
  3. حلال : این ماده نقش حامل را برای رنگدانه ها و رزین دارد.
  4. پر کننده : این ماده انواع مختلفی مثل کربنات کلسیم، تالک، کائولین و میکا دارد. در صنعت از انواع پرکننده ها برای کاهش قیمت محصول، ضداسیدی یا جاذب رطوبت کردن رنگ استفاده می کنند.
  5. مواد افزودنی : مواد افزودنی برای ارتقاء بعضی خواص محصول مثل قلم خوری بهتر، مقاومت در برابر کپک، خشک شدن و مقاومت در برابر خراش به کار می روند. در رنگ های ساختمانی با تبخیر آب ذرات رزین و رنگدانه ها به هم نزدیک می شوند و وقتی به هم می رسند یک پیوند تشکیل می دهند. این پیوند رنگ را به یک الاستیک سخت تبدیل می کند.

مدت زمان خشک شدن انواع رنگ ساختمانی چقدر است؟

مدت زمان خشک شدن انواع رنگ ساختمانی چقدر است؟

مدت زمان خشک شدن رنگ ها بستگی به کیفیت آن ها و شرایط محیط دارد. در ادامه مدت زمان خشک شدن برای انواع رنگ های ساختمان را به تفکیک ذکر می کنیم:

مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی: 

به طور میانگین انواع رنگ روغنی مابین ۸ تا ۲۴ ساعت خشک می شوند.

مدت زمان خشک شدن رنگ آکریلیک: 

به طور میانگین انواع رنگ آکریلیک حدود ۲ تا ۴ ساعت خشک می شوند.

مدت زمان خشک شدن رنگ پلاستیک: 

به طور میانگین انواع رنگ پلاستیک حدود ۲ تا ۴ ساعت خشک می شوند.

توجه داشته باشید که رنگ روغنی برای رنگ آمیزی قسمت های مختلفی به کار می رود که فلزها مهم ترین آن ها هستند. به طور کلی زمان خشک شدن رنگ روغن روی فلز حدود ۱۲ ساعت طول می کشد.

عوامل موثر روی خشک شدن سریع تر رنگ ها

خشک شدن سریع رنگ در ساختمان به انجام کارها سرعت می بخشد. در این راستا از روش های مختلفی برای خشک کردن سریع رنگ استفاده می شود.

رطوبت

هوای مرطوب یکی از موانع خشک شدن سریع رنگ است. چنین چیزی می تواند منجر شود که خشک شدن رنگ حتی بیش از زمان معمول آن به طول انجامد.

با توجه به این موضوع پیشنهاد می دهیم رنگ آمیزی منزل خود را به زمانی  که هوا خشک و کم رطوبت است موکول کنید.

نقاشی مرحله به مرحله

اگر چند دیوار یا یک شی چندوجهی را می خواهید رنگ کنید بهتر است هر بار به رنگ آمیزی یک وجه یا دیوار بپردازید. نقاشی مرحله به مرحله دیوار باعث می شود تا قسمت های دیگر فرصت کافی برای خشک شدن داشته باشند.

استفاده از پنکه یا هیتر

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مدت زمان خشک شدن انواع رنگ های ساختمان استفاده از پنکه یا هیتر است.

اگر در فصل گرم مشغول به رنگ آمیزی هستید می توانید برای کاهش مدت زمان خشک شدن رنگ از پنکه استفاده کنید. در فصل سرما نیز بهتر است از وسایل گرمایشی مثل هیتر، بخاری یا شوفاژ بهره ببرید.

البته در بعضی مواقع این دستگاه ها نمی توانند نزدیک به سطح مورد نظر شما شوند. در این شرایط بهترین راهکار استفاده از سشوار است. برخی افراد دوست دارند تا رنگ دیوارشان حالت ترک خورده داشته باشد در چنین شرایطی نیز سشوار کارآمدترین وسیله خواهد بود.

توجه داشته باشید که اگر از سشوار را با فاصله نزدیک به دیوار استفاده کنید منجر به ورقه ورقه شدن رنگ خواهد شد.

این وسیله می تواند در موارد دیگر مثل مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی روی چوب، زمان خشک شدن رنگ روغنی روی فلز و زمان خشک شدن رنگ روغنی روی پلاستیک نیز مفید باشد.

رنگ آمیزی با لایه های نازک

با رنگ آمیزی با لایه های نازک رنگ علاوه بر اینکه منجر به خشک شدن سریع می شود می تواند کیفیت کار را نیز تا حد زیادی بهبود بخشد. انجام این کار باعث می شود تا دیوار شما ظاهری کاملا یکدست داشته باشد.

جریان هوا

یکی از ساده ترین روش ها برای سریع تر خشک شدن رنگ ساختمان باز کردن در و پنجره ها است. این کار باعث ایجاد تهویه مناسب و در نتیجه خشک شدن سریع می شود. همچنین بوی بد رنگ را می توانید به راحتی از بین ببرید.

سخن نخشک شدن انواع رنگ های ساختمانی

سخن نهایی

انواع رنگ های ساختمانی با توجه به عناصر سازنده خود ترکیبات مختلفی دارند. یکی از مهم ترین مواردی که باید در رنگ آمیزی ساختمان در نظر گرفته شود مدت زمان خشک شدن آن است. در این مطلب با توضیح کلی درباره ترکیبات رنگ به مدت زمان خشک شدن انواع رنگ های ساختمان پرداختیم. از طرفی به کمک راهکارهایی که معرفی کردیم می توانید این مدت زمان را افزایش دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *