هاردنر اپوکسی پلی آمید | رنگ تهران

بررسی ویژگی و کاربرد هاردنر اپوکسی پلی آمید

دنیای رنگ‌ها و پوشش‌ها بسیار متنوع و البته کاربردی‌تر از سال‌های گذشته است. یکی از محصولاتی که در همین دسته قرار می‌گیرد، هاردنر اپوکسی پلی آمید است. این محصول نه به عنوان یک پوشش یا رنگ، بلکه به عنوان یک عامل کمک کننده برای ایجاد آن‌ها، کارایی دارد.

رنگ‌هایی که انواع هاردنر اپوکسی پلی آمید باید با آن‌ها مخلوط شوند، به تنهایی کارایی ندارند و تنها یک مایع بی‌‌استفاده هستند. به طور کلی رنگ‌های اپوکسی از دو فاز اصلی تشکیل شده‌اند که در ادامه این مطلب آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تعریفی ساده از هاردنر اپوکسی پلی آمید

رنگ‌های اپوکسی، امروزه کاربرد بسیار گسترده‌تری دارند و این موضوع بی‌ارتباط به خواص فیزیکی و شیمیایی خاص آن‌ها نیست. این رنگ‌ها از ابتدا به شکل یک مخلوط دو فازی تولید می‌شوند که یک فاز آن را رزین و فاز دیگر را هاردنر تشکیل می‌دهد. هیچ یک از این دو بدون هم کامل نیستند و کارایی خاصی نخواهند داشت. پس برای اجرای رنگ‌هایی بر پایه رزین، نیاز به استفاده از هاردنر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از این رنگ، میتوانید به مقاله دیگر ما با عنوان رنگ اپوکسی چیست مراجعه کنید.

با آگاهی از چنین اطلاعاتی، کمی به تعریف این هاردنر نزدیک‌تر خواهید شد. دنیایی این محصولات شامل انواع مختلف هاردنر اپوکسی پلی آمید، پلی آمین و … است که هر یک بنا به مشخصات و قابلیت‌هایی که دارند، برای یک رزین خاص و در شرایط‌های متفاوتی به کار می‌روند.

هاردنر اپوکسی پلی آمید، به عنوان یکی از معروف‌ترین اعضای این خانواده شناخته می‌شود که به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردش، بسیار کاربردی خواهد بود.

جهت اطلاع از تفاوت رنگ اپوکسی پلی آمید و پلی آمین میتوانید به این مقاله مراجعه نمایید.

ویژگی ها و مشخصات این هاردنر

ویژگی هاردنر اپوکسی پلی آمید | رنگ تهران

اگر بخواهیم در مورد ویژگی هاردنر اپوکسی پلی آمید صحبت کنیم، می‌توانیم از دوام و طول عمر بالا یا ظاهر زیبایی که ایجاد می‌کند، حرف بزنیم. شاید با گست‌وگذار میان محصولات مشابه بتوانید انواع مقاوم‌تری از این هاردنر هم پیدا کنید، اما هیچ کدام نمی‌توانند جای این هاردنر را پر کنند. این یک قانون در میان هاردنرهاست که هر یک برای یک کاربری خاص طراحی و تولید شده‌اند.

برای این که با این موضوع بهتر آشنا شوید، بیایید نگاهی به ویژگی‌های این هاردنر داشته باشیم:

  • در دمای محیط می‌تواند سبب پخت رزین شود.
  • مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و رطوبت خواهد داشت.
  • به مرور زمان کیفیتش افت نمی‌کند و به همان شکل باقی خواهد ماند.
  • اگر به عنوان پوشش برای کف به کار می‌رود، تنها یک لایه با ضخامت چند میلی‌متر کفایت می‌کند.
  • پس از خشک شدن به راحتی قابل شستشو ضدعفونی کردن خواهند بود.
  • این ماده هیچ گونه غباری یا آلودگی‌ای را به خود جذب نمی‌کند.
  • قابلیت اجرای روی تمام سطوح صاف را دارد و تفاوتی ندارد بستر اجرا از چه جنسی باشد.
  • فرصت کاری خوبی برای اشخاص اجرا کننده آن، ایجاد می‌کند.

کاربردها

اگر از اشخاصی که در زمینه استفاده از این ماده تجربه دارند، سوال کنید که کاربرد هاردنر اپوکسی پلی آمید چیست؟ احتمالاً با این پاسخ مواجه می‌شوید که از آن برای پخت سرد پوشش‌های اپوکسی در کنار یک حلال مناسب استفاده می‌شود.

رنگ‌های اپوکسی بدون وجود یک هاردنر، عملاً یک مایع بدون کاربرد هستند که برای خشک شدن یا به عبارتی پخته شدن، نیاز به درصد کمی از هاردنرها خواهند داشت. میزان هاردنری که باید به رنگ‌های اپوکسی مختلف اضافه شود، یکسان نیست و با توجه به فرمولاسیون آن رنگ، مشخص می‌شود.

هاردنر اپوکسی پلی آمید نیز چنین کارایی خواهد داشت و لازم است برای پحته شدن رنگ، به آن اضافه شود.

نکات ایمنی را فراموش نکنید!

نکات ایمنی استفاده از هاردنر | رنگ تهران

حواستان باشد که با یک رنگ معمولی سر و کار ندارد! به طور کلی در زمان کار با هر نوع ماده شیمیایی، باید به نکات ایمنی اعم از پوشیدن دستکش و ماسک دقت داشته باشید. هاردنر پلی آمید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان یک ماده شیمیایی مضر برای انسان شناخته می‌شود. البته این موضوع تا زمانی است که خشک نشده باشد. پس از اجرای کامل، این هاردنر و پوشش هیچ ضرری برای انسان نخواهند داشت.

با توجه به تمام توضیحات داده شده، بهتر است اگر قصد کار با این محصول را دارید، ماسک مناسب، دستکش و پوششی برای هر قسمت از بدن که ممکن است رنگ با آن تماس داشته باشد، فرآهم کنید. تمام این کارها برای پیش‌گیری از آسیب‌های پیش‌رو هستند و بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

برای به دست آوردن نسبت وزنی ترکیب هاردنر اپوکسی پلی آمید با رنگ‌ها، باید اطلاعات کاملی در مورد رنگ مورد نظر داشته باشد و حتماً از افراد با تجربه در این زمینه، کمک بگیرید. این موضوع هم‌چنین به شرایط استفاده از این مواد نیز بستگی دارد.

سخن آخر

هاردنر اپوکسی پلی آمید در صنایع مختلفی کارایی دارد و می‌توانید مصداق‌های زیادی از کاربرد آن در اطراف خود ببیند. به عنوان مثال برای کفپوش بیمارستان‌ها یا حتی کارخانه‌های شیمیایی، از این محصول استفاده زیادی می‌شود. دلیل اصلی این موضوع هم، ویژگی خاص این ماده یعنی مقاومت در برابر خوردگی، رطوبت و آب است. جهت خرید رنگ اپوکسی پلی آمید و هاردنر آن و یا هریک از دیگر انواع رنگ میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *