انواع هاردنر اپوکسی | رنگ تهران

همه‌چیز درباره هاردنر اپوکسی و انواع آن

هاردنر نوعی مخلوط است که برای بالا بردن مقاومت رنگ به کار می‌رود. درواقع، هاردنر اپوکسی به‌عنوان یک واکنش‌دهنده یا شتاب‌دهنده عمل می‌کند که باعث افزایش سختی مواد می‌شود. امروزه، انواع مختلفی از این مخلوط‌ها، با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع هاردنر اپوکسی و کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

هاردنر اپوکسی چیست؟

هاردنر اپوکسی‌ها از دو جزء تشکیل شده‌اند: هاردنر و رزین‌های اپوکسی. زمانی که هاردنر با رزین یا همان رنگ پایه ترکیب می‌شود، سختی بالا و مطلوب‌تری را در رنگ ایجاد می‌کند. درواقع، خشک شدن رنگ روی سطح مورد نظر، به دلیل واکنشی است که بین دو جزء رخ داده است. علاوه بر این، هاردنرهای اپوکسی باعث افزایش کیفیت رنگ می‌شوند و خیال شما را تا مدت‌ها از رنگ‌آمیزی مجدد سطح مورد نظر راحت می‌کنند. این ترکیبات علاوه بر آن که می‌توانند به‌عنوان واکنش‌دهنده عمل کنند، در افزایش سرعت واکنش نیز نقش دارند. زمانی که هاردنر با رزین اپوکسی ترکیب می‌شود، فرایندی گرمازا رخ می‌دهد و پس از گذشت زمان، ترکیبی با خواص مورد نیاز ایجاد می‌شود.

هاردنر اپوکسی چیست؟ | رنگ تهران

این مخلوط‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

هاردنرهای اپوکسی‌ نقش مهمی در پایداری رنگ‌ها دارند. رنگی که حاوی این مخلوط نباشد، به‌راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرد و تغییر حالت می‌دهد. با اضافه کردن هاردنر به رنگ، امکان واکنش سریع آن با مواد شیمیایی موجود در محیط تا حد زیادی کاهش می‌یابد. همین موضوع باعث افزایش ماندگاری رنگ می‌شود. در اینجا به چند ویژگی دیگر این ترکیب اشاره می‌کنیم:

  • کاربرد هاردنرهای اپوکسی‌ بسیار گسترده است و در صنایع مختلف و همچنین زندگی روزمره به کار می‌روند.
  • این سخت‌کننده باعث افزایش چسبندگی رنگ می‌شود و مقاومت بالایی در آن ایجاد می‌کند.
  • این مخلوط، رنگ را تا حد زیادی در برابر رطوبت، نفوذناپذیر می‌کند. همین موضوع در افزایش ماندگاری رنگ، نقش مهمی دارد.
  • رنگ حاوی هاردنر، سازگاری بیشتری با سطح مورد نظر پیدا می‌کند. درواقع، با استفاده از این مخلوط می‌توانید رنگ مورد نظر را روی انواع مختلفی از سطوح، از چوب گرفته تا فلزات، استفاده کنید.
  • این مخلوط، تا حد زیادی دوام رنگ را بالا می‌برد؛ به‌طوری‌که افراد می‌توانند بدون نگرانی، سطح مورد نظر را شست‌وشو کنند. به همین جهت، کاربرد هاردنر اپوکسی در محیط‌هایی که آلودگی بالاتری دارند، بسیار زیاد است.

انواع هاردنر اپوکسی کدامند؟

می‌توان این سخت‌کننده‌ها را به دو دسته قلیایی و اسیدی تقسیم کرد که در هر دسته، انواع مختلفی از هاردنرها وجود دارند. هر یک از این مخلوط‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و می‌توانند در موارد مختلفی استفاده شوند. در اینجا به چند مورد از انواع مختلف این سخت‌کننده‌ها اشاره می‌کنیم:

۱.هاردنر انیدرید

شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این نوع سخت‌کننده را مقاومت بسیار بالای آن در برابر حرارت دانست. این نوع هاردنر می‌تواند به‌خوبی به‌عنوان یک عایق عمل کند. این سخت‌کننده، در تولید تجهیزات الکترونیکی و برقی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این، برای مواد کامپوزیت نیز از این هاردنر استفاده می‌شود.

هاردنر انیدرید می‌تواند گازهایی تولید کند که برای تنفس افراد مشکل‌ساز شود؛ اما به ‌طور کلی ترکیبات سمی کمی دارد. از ویژگی‌های مهم این نوع سخت‌کننده می‌توان به مخلوط شدن آسان و ایجاد گرمایش پایین اشاره کرد.

انواع هاردنر | رنگ تهران

۲.هاردنر فنالامین

این نوع هاردنر می‌تواند مقاومت بسیار بالایی فراهم کند. یک ویژگی خاص این سخت‌کننده این است که در دماهای پایین نیز کارایی خود را از دست نمی‌دهد و به‌خوبی می‌تواند میزان سختی بالایی ایجاد کند. از هاردنر فنالامین، بیشتر در صنعت کشتی‌سازی برای پوشش لوله‌ها و مواد مختلف فلزی استفاده می‌شود.

۳.هاردنر اپوکسی پلی‌آمیدی

مقاومت و چسبندگی بالا، نفوذناپذیری در مقابل آب و انعطاف‌پذیری، از ویژگی‌های هاردنر اپوکسی پلی آمید است. این هاردنر بیشتر در ساخت‌وساز، صنعت کشتی‌سازی و روکش کف استفاده می‌شود.

۴.هاردنر اپوکسی پلی‌آمین

هاردنر اپوکسی پلی آمین به‌عنوان یکی از انواع هاردنر اپوکسی‌های شفاف شناخته می‌شود که برای روکش کف و همچنین در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها به کار می‌رود.

با کاربرد هاردنر اپوکسی بیشتر آشنا شوید.

در بسیاری مواقع، استفاده از هاردنرها ضروری است. بدون یک هاردنر، اپوکسی نمی‌تواند کیفیت مورد انتظار شما را فراهم کند. حتی برخی مواقع، استفاده از رنگ پایه بدون هاردنر امکان‌پذیر نیست. زیرا در این نوع رنگ‌ها، این هاردنر است که باعث خشک شدن رنگ می‌شود. در این شرایط، در صورت اضافه نکردن هاردنر، رنگ به حالت جامد درنمی‌آید.

از طرفی، باید توجه داشت نوع مناسب هاردنر را با رنگ مخلوط کنید. یک هاردنر نامطلوب نمی‌تواند سختی مورد انتظار را ایجاد کند. هاردنر اپوکسی‌ها از صنایع سنگین مانند کشتی‌سازی تا استفاده‌های جزئی مانند روکش کف ساختمان یا در چسب مصالح ساختمانی به کار گرفته می‌شوند. امکان استفاده از سخت‌کننده‌ها در مکان‌هایی که دمای پایینی دارند و یا رطوبت بالاست نیز وجود دارد.

میزان ترکیب هاردنر و اپوکسی به چه صورت است؟

نکته بسیار مهمی که در استفاده از هاردنرهای اپوکسی‌ حتما باید به آن توجه کرد، نسبت ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی است. شاید در کاربردهای متفاوت، نسبت کمی تغییر کند؛ اما به ‌طور کلی این نسبت یک‌به‌دو است. به این معنا که برای دو واحد رزین اپوکسی، به یک واحد هاردنر نیاز خواهد بود.

اگر نسبت بین دو ماده به‌خوبی رعایت نشود، نتیجه می‌تواند متفاوت با چیزی باشد که شما انتظار داشتید. برای مثال اگر هاردنر کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، در پایان، یک سطح ژله‌ای نامناسب خواهید داشت یا اگر هاردنر بیش‌از حد استفاده شده باشد، رنگ سفیدک می‌زند.

سخن پایانی:

به ‌طور خلاصه در استفاده از انواع هاردنر اپوکسی‌ها، دو نکته مهم را فراموش نکنید: اول اینکه نوع صحیح آن را انتخاب نمایید و همان‌گونه که قبلا ذکر شد نسبت ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی را دقیقا رعایت کنید. به‌علاوه، توصیه می‌شود در استفاده از این مواد، موارد ایمنی را رعایت کنید. تماس این مواد سمی با پوست می‌تواند خطرناک باشد، پس حتما از دستکش و لباس‌ کار مناسب استفاده نمایید. گفتنی است هاردنرها اشتعال‌پذیر نیستند.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله شما را به‌خوبی با کاربرد هاردنر اپوکسی و انواع آن‌ها آشنا کرده باشیم؛ پیشنهاد می‌کنیم مقاله خطرات رنگ اپوکسی که در همین راستا است را نیز مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *