نحوه پاک کردن انواع رنگ از روی سرامیک | شرکت رنگ تهران

نحوه پاک کردن انواع رنگ از روی سرامیک

برای این‌که با چالش پاک کردن رنگ از روی سرامیک روبه‌رو نشوید لازم است تا در همان قدم اول راهی برای جلوگیری از برخورد رنگ با این سطوح بیندیشید. رنگ‌آمیزی خانه‌ها و ایجاد فضای بهتر در دکوراسیون منزل یکی از خواسته‌های تمام کاربران است. اما عدم دقت در زمان رنگ‌آمیزی و یا عدم استفاده از سطح‌پوش مناسب باعث می‌شود تا رنگ‌ها به سطوح سرامیک و یا سایر کفپوش خانه را آغشته شوند.

سرامیک و سنگ دو متریال رایج و پرطرفدار برای سطوح خانه‌های امروزی است که در معرض رنگ‌ شدگی در زمان رنگ‌آمیزی خانه قرار دارند. با توجه به زیبایی و جذابیت‌های دیگر، استفاده از این سطوح چندان رایج شده که کمتر فضایی را می‌توان پیدا کرد که کفپوش آن یکی از این دو نوع کفپوش نباشد. اما برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک و سنگ چه باید کرد؟

با ما همراه باشید تا روش‌های مناسب و ایده آلی را برای این منظور بدانید.

از بین بردن انواع رنگ از روی سرامیک

پاک کردن رنگ از روی سرامیک به این راحتی‌ها نیست و قرار نیست که شما با یک پارچه خیس و در کمتر از چند دقیقه تمام سطوح رنگی شده سرامیکی را در خانه و یا محل کار خود تمیز کنید. اما لازم است بدانید که راه حل‌هایی برای این منظور وجود دارد. راه حل‌هایی که در ادامه بیان می‌ کنیم همگی امکان پاک کردن سطوح سرامیکی را برای شما فراهم می‌آورند. البته اگر آن‌ها را با دقت و حوصله انجام دهید.

از بین بردن انواع رنگ از روی سرامیک | شرکت رنگ تهران

نحوه پاک کردن رنگ‌روغنی از روی سرامیک

استفاده از رنگ‌روغن برای رنگ‌آمیزی دیوارها در میان کاربران جامعه امروز رایج شده است. درخشان‌تر شدن محیط خانه و ایجاد فضایی دلربا با استفاده از رنگ‌روغن باعث شده تا این رنگ تبدیل به اولویت اصلی درصد قابل توجهی از افراد جامعه شود. اگر به دنبال استفاده از رنگ‌روغنی برای رنگ‌آمیزی دیوار‌خانه خود هستید توصیه می‌کنیم که ابتدا سرامیک‌های نزدیک به دیوارها را با روزنامه یا یک پارچه بپوشانید. اگر به مقدار لازم روزنامه و یا پارچه در منزل ندارید، بهتر است قدم به قدم با رنگ‌آمیزی دیوارها آن‌ها را پیش ببرید تا مانع از پاشش رنگ روی کف سرامیکی خانه خود شده باشید. اما در صورتی که رنگ‌روغن روی سطح سرامیکی پاشید می‌توانید از نکات زیر برای پاک کردن این رنگ‌ها استفاده کنید:

  • دقت کنید که وقتی خود رنگ روی سرامیک قرار گرفته باشد،؛ پاک کردن آن ساده نخواهد بود. بنابراین در قدم اول باید با کاردک رنگ‌های ریخته شده روی سطح سرامیکی را تمیز کنید. در این قدم سعی کنید هیچ خط و خشی روی سطح سرامیکی منزل خود ایجاد نکنید.
  • در قدم بعدی با یک پارچه مرطوب می‌توانید تمام آثار به جا مانده از رنگ را از روی سطوح سرامیکی تمیز کنید.
  • در برخی مواقع اگر دیرهنگام برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک اقدام کرده باشید معمولا رنگ خیلی سفت شده و امکان جدا کردن آن با کاردک نیست. در این مرحله نوبت به استفاده از تینرهای قوی برای پاک کردن رنگ‌ها می‌رسد. با استفاده از تینر معمولا پاک کردن رنگ بسیار ساده‌تر خواهد شد. ترجیحا در این مرحله از تینر ۱۰۰۰۰ استفاده کنید.

نحوه پاک کردن رنگ‌آکریلیک از روی سرامیک

رنگ‌آکریلیک ترکیبات و شرایط متفاوتی نسبت به رنگ‌روغنی دارد و پاک کردن رنگ از روی سرامیک در صورت برخورد رنگ‌آکریلیک با آن نیز متفاوت خواهد بود. دقت کنید که شما باید همچنان مراقب باشید تا رنگ روی سطوح سرامیکی نپاشد. زیرا در برخی از مواقع با توجه به جنس و نوع سرامیک مورد استفاده ممکن است پاک کردن این سطوح بسیار دشوار شود. اما در هر صورت برای پاک کردن سطوح سرامیکی در چنین مواقعی می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • ابتدا یک پارچه را با آب ولرم مرطوب کرده و سعی کنید محل رنگ‌ها را تمیز نمایید. رنگ‌آکریلیکی اگر به تازگی روی سرامیک ریخته باشد با این روش به راحتی پاک خواهد شد. زیرا آب حلال خوبی برای این دسته از رنگ‌ها است.
  • در صورتی که امکان تمیز کردن این دسته از رنگ‌ها با آب وجود نداشت و سطح رنگ شده بسیار سفت شده بود چاره کار استفاده از آب داغ و یا تفنگ شلیک هوای داغ است. حتی می‌توانید از سشوار نیز برای شل کردن رنگ‌آکریلیکی باقی مانده روی سرامیک استفاده کنید. بلافاصله بعد از شل شدن رنگ با یک پارچه مرطوب تمام قسمت‌های آن را تمیز نمایید.

نحوه پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سرامیک

رنگ‌های پلاستیکی از نظر ساختار شباهت‌هایی با رنگ‌آکریلیک دارند. شما می‌توانید با استفاده از پارچه مرطوب و آب ولرم برای پاک کردن رنگ‌پلاستیک از روی سرامیک نیز اقدام کنید. البته به خاطر داشته باشید که در صورت سفت بودن زیاد رنگ لازم است تا ترکیبات دیگری را نیز به کار بگیرید. اگر در منزل مواد شوینده شیمیایی دارید می‌توانید از این محصولات نیز استفاده نمایید. مواد شوینده همه کاره می‌توانند حلال قدرتمندی برای رنگ‌پلاستیک باشند. همچنین از برخی از ترکیبات خانگی و غیر‌شیمیایی نیز می‌توان همراه با پارچه مرطوب برای تمیز کردن رنگ‌پلاستیک از روی سرامیک استفاده کرد که در ادامه این ترکیبات را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه پاک کردن رنگ پلاستیک از روی سرامیک | شرکت رنگ تهران

راه حل‌های خانگی پاک کردن رنگ از روی سرامیک(غیر شیمیایی)

نحوه تمیز کردن رنگ‌های مختلف از روی سرامیک را در‌بخش های قبلی با هم مرور کردیم. لازم است تا در این باره چند نکته بسیار مهم زیر را نیز بدانید:

  • اولا این‌که هر چقدر سریع‌تر و زودتر برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک اقدام کنید در نهایت احتمال تمیز شدن رنگ‌ها با سرعت بالا و خیلی راحت برای شما وجود خواهد داشت.
  • در برخی مواقع نوع و مدل سرامیک استفاده بر روی کفپوش خانه و یا محل کار ممکن است فرایند تمیز کردن سرامیک‌ها را سخت نماید.
  • استفاده از مواد شیمیایی نیز می‌تواند راه حل خوبی باشد اما دقت کنید که حتما موارد ایمنی و احتیاطی را رعایت کرده باشید تا چالشی از این بابت برای شما به وجود نیاید.

با توجه به این‌که خیلی از کاربران علاقه‌ای به استفاده از ترکیبات شیمیایی برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک ندارند و استفاده از این مواد شیمیایی برای آن‌ها خطرناک است از این رو برخی از روش‌های خانگی مورد استفاده برای تمیز کردن سرامیک‌های رنگ‌ شده را نیز با شما در میان می‌گذاریم.

استفاده از جوش شیرین و لیمو

یکی از ترکیبات خاص و مناسب برای تمیز کردن سطوح مختلف ترکیب جوش شیرین با آب لیموی تازه است. در این ترفند تنها کافی است مقداری جوشی شیرین را با آب لیموی تازه ترکیب کرده و ترکیب مورد نظر را بر روی سطوح رنگی سفت شه بزنید.

استفاده از محلول آب و سرکه

با ترکیب کردن آب و سرکه نیز می‌توانید برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک اقدام نمایید. سرکه پاک کنندگی سیار قوی داشته و استفاده از آن حتی برای میکروب زدایی نیز می‌تواند مفید باشد. به مقدار لازم سرکه را با آب ترکیب کرده و از ترکیب ساخته شده برای تمیز کردن رنگ‌های روی سرامیک استفاده کنید. برای اثر گذاری هر چه بهتر آب و سرکه می‌توانید تمام قسمت‌های رنگ شده را آغشته به این محلول کرده و چند ساعت بگذارید تا به همین صورت باقی بماند.

استفاده از محلول جوش شیرین

ترکیب کردن جوش شیرین با آب ولرم نیز می‌تواند تا حدی باعث از بین رفتن لکه‌های سفت شده رنگ از روی سرامیک‌ها شود. در این مرحله مقدار جوش شیرینی مورد نیاز بسته به مقدار سطح رنگ شده خواهد داشت. در برخی مواقع ممکن است لازم باشد تا محلول جوش شیرین و آب را حتی یک شب روی رنگ بریزید تا کم کم شل شوند.

راه حل‌های خانگی پاک کردن رنگ از روی سرامیک(غیر شیمیایی) | شرکت رنگ تهران

کلام آخر

بهترین روش‌های پاک کردن رنگ از روی سرامیک را با هم مرور کردیم. به خاطر داشته باشید که هر چقدر از زمان ریخته شدن رنگ روی سرامیک بیشتر بگذرد پاک کردن آن نیز سخت خواهد بود و حتی ممکن است نیاز به استفاده از مواد شیمیایی قوی نیز داشته باشید. همچنین در برخی مواقع نیز جنس سرامیک‌ها به گونه‌ای است که امکان تمیز کردن لکه‌ها بسیار دشوار است. از این رو سعی کنید تا تمام پیش نیازهای لازم برای جلوگیری از ریختن رنگ روی سرامیک را در نظر بگیرید تا کمتر با این چالش روبرو شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *