آشنایی با کاربرد های رنگ صنعتی | شرکت پخش رنگ تهران

آشنایی با کاربرد های رنگ صنعتی

زمانی که به فکر راه اندازی یک واحد صنعتی می افتید، یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید رنگ آمیزی دیوارها، دستگاه ها و محصولات تولیدی است. کاربرد رنگ صنعتی تنها محدود به رنگ آمیزی محصولات نهایی نمی شود و این رنگ ها را می توان بر روی درب و دیوارهای واحد صنعتی نیز استفاده کرد.

این محصولات در صنایع مختلف مانند هوافضا، معماری و ساختمان، خودرو و تولید قطعات صنعتی و الکترونیکی استفاده می شوند. در این مطلب در خصوص کاربرد های رنگ صنعتی اطلاعات کامل تری را به شما ارائه می دهیم.

کاربرد های مختلف رنگ صنعتی

| شرکت پخش رنگ تهران

انواع رنگ صنعتی که هرکدام به سبب ویژگی هایی که دارند می توانند در صنایع مختلفی استفاده شوند. در مقایسه با رنگ ساختمانی این رنگ ها دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و حرارت بوده، دوده و آلودگی را کمتر به خود می گیرند و طول عمر بالاتری دارند.

در ادامه این بخش با تمرکز بر روی ویژگی های این دسته از رنگ ها درباره کاربردهای آن ها توضیحاتی را ارائه می دهیم.

  • رنگ آمیزی قطعاتی که در معرض حرارت قرار دارند

در صنایع مختلف دمای محیط بسیار بالاتر از حد معمول خواهد بود و به همین دلیل این رنگ ها باید در برابر حرارت و دمای بالا مقاومت مناسبی از خود نشان دهند.

در کارخانه های مختلف ساخت وسایل شیشه ای، تولید فولاد و آهن و سایر محصولات فلزی دمای محیط بسیار بالاست و به همین دلیل رنگ هایی که بر روی دیوارها و قطعات مختلف استفاده می شوند نباید در اثر افزایش دما بریزند، بسوزند و صدمه ببینند.

علاوه بر این وسایلی مانند اجاق گاز، سماور، قابلمه، ظروف سرو غذا، قطعات الکترونیکی، وسایل مختلف گرمایشی و… که همواره در معرض دمای بالا و حرارت قرار دارند نیز باید رنگ های مقاومی داشته باشند.

قطعات و وسایلی که اغلب در فضای بیرون و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند نیز باید رنگ های مقاوم در برابر حرارت داشته باشند تا دچار آفتاب سوختگی نشده و ظاهر آن ها تغییر نکند.

  • رنگ آمیزی قطعاتی که در معرض رطوبت و آب قرار دارند

امکان زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی قطعاتی که مدام در معرض رطوبت و آب قرار دارند بسیار زیاد است و به همین دلیل اصلی ترین کاربرد رنگ صنعتی و یا پوشش ضد خوردگی ایجاد مقاومت در برابر این آسیب هاست.

کیفیت این رنگ ها و ضخامت آن ها در ایجاد چنین ویژگی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید در زمان خرید حتما به این مورد توجه کرد. قطعات رنگ شده نباید در معرض رطوبت زنگ بزنند یا به مرور زمان فرسوده شوند.

  • رنگ آمیزی قطعاتی که در معرض عوامل خورنده قرار دارند

در صنایع مختلف قطعات زیادی هستند که ممکن است در معرض عوامل اسیدی و خورنده قرار بگیرند. رنگ های صنعتی با ایجاد پوشش مناسب بر روی این وسایل از خورده و سوراخ شدن آن ها و ایجاد نشتی جلوگیری می کنند.

این مورد در خصوص لوله هایی که برای انتقال سیالات خطرناک مانند گاز، سوخت و… به کار می روند اهمیت بسیار زیادی دارد.

در چه صنایعی از این رنگ استفاده می شود؟

 رنگ صنعتی | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد های رنگ صنعتی در صنایع مختلف را می توان بر اساس نام این صنایع نیز طبقه بندی کرد. ویژگی های مختلف این محصولات باعث می شود که در صنایعی که محصولات مشابهی تولید می کنند به کار بروند.

به عنوان مثال همه در انواع سری های قابلمه از یک گروه رنگ صنعتی با ویژگی های مشترک استفاده می شود. در ادامه تعدادی از مهم ترین این صنایع را معرفی می کنیم.

  • خودروسازی

در داخل و خارج خودرو رنگ یک فاکتور بسیار مهم است و در زیبایی و کیفیت آن تاثیر بسیاری خواهد داشت. شما هیچ وقت حاضر نخواهید شد ماشینی را بخرید که رنگ آن در اثر چند روز قرار گرفتن در آفتاب یا کشیده شدن به سپر خودروی دیگر از بین برود.

با توجه به قیمت خودروهای مختلف کیفیت رنگ صنعتی به کار رفته در آن ها نیز متفاوت است. البته در برخی ماشین های خاص رنگ هایی منحصر به فرد با درخشندگی جذاب استفاده می شوند.

در صنایع خودروسازی علاوه بر بدنه خارجی خودرو از رنگ های صنعتی برای رنگ آمیزی کابین، تو دری ها، روکش صندلی ها و… استفاده می شود.

رنگ هایی که در این صنعت به کار می روند دارای کدهای خاصی هستند که تنها مخصوص کارخانه تولید می شوند و برای صافکاری و نقاشی خودرو محصولاتی با کدهای متفاوت اما بسیار شبیه به رنگ اصلی استفاده می شوند.

  • کشتی سازی

در صنعت ساخت کشتی و دیگر وسایل نقلیه آبی مقاومت در برابر آب از اهمیت زیادی برخوردار است. این دسته از رنگ ها نباید در اثر روزها و ماه ها قرار گرفتن در آب و برخورد با عوامل آلوده کننده و خورنده موجود در آب های آزاد از بین بروند.

رنگ های صنعتی مورد استفاده در صنایع کشتی سازی باید بتوانند مخازن را در برابر سوراخ شدگی و نشتی محافظت کرده و در صورتی که بار کشتی مواد خطرناک است، به خوبی آن ها را مقاوم کنند.

  • هواپیماسازی

افت فشار در ارتفاعات از عواملی است که می تواند بر روی رنگ های مورد استفاده در هواپیماها تاثیر گذاشته و به آن ها صدمه بزند. به همین دلیل یکی از موارد کاربرد رنگ صنعتی رنگ آمیزی بدنه هواپیماها و عناصر داخلی آن هاست تا در زمان تغییر فشار هوا یا برخورد با پرندگان و دیگر موجودات پرنده صدمه ای نبینند.

  • وسایل خانه و آشپزخانه

در داخل خانه همه ما نمونه های زیادی از کاربرد های رنگ صنعتی دیده می شود. این نوع رنگ ها در کوچک ترین اجزای خانه مانند نمکدان ها، قاشق و چنگال و… به کار رفته اند و وسایل بزرگ تر مانند مبلمان، یخچال و… نیز زیبایی خود را مدیون استفاده از این رنگ ها هستند.

طبیعتا افراد دوست ندارند که وسایل خانه خود را هرسال عوض کنند؛ بنابراین رنگ هایی که در آن ها به کار می روند باید بسیار مقاوم بوده و سال ها دوام داشته باشند و در اثر عوامل مختلف مانند حرارت، رطوبت، ضربه و… صدمه ای نبینند.

علاوه بر وسایلی که در منزل استفاده می کنیم، کاربرد رنگ صنعتی را می توان در مصالح ساختمانی دید. زیبایی و تنوع انواع کاشی ها، سرامیک ها، آجرها و… به دلیل استفاده از این رنگ هاست و می تواند نمای متفاوتی به ساختمان شما ببخشد.

رنگ های به کار رفته در این قطعات باید در ساختار اصلی آن ها باشند تا در اثر ضربه پتک یا برش آسیبی نبینند.

  • قطعات الکترونیکی

بردهای الکترونیکی و سایر قطعاتی که در ساخت آن ها به کار می روند، با استفاده از رنگ های صنعتی رنگ می شوند. رنگ این قطعات بسیاری از اوقات نشان دهنده ظرفیت یا قدرت آن هاست و به همین دلیل در اثر استفاده مداوم نباید صدمه ای ببینند.

در چه مکان هایی می توان رنگ صنعتی را به کار برد؟

علاوه بر قطعات صنعتی این دسته از رنگ ها در مکان های صنعتی مانند کارگاه ها و کارخانه ها نیز به کار می روند. با توجه به ویژگی هر محیط باید رنگ مناسب برای آن را انتخاب کنید.

به عنوان مثال برای رنگ کردن دیوارها یا ابزارآلات که در کارگاه ها استفاده می شوند این محصولات به کار می روند. میز کار، درب ساختمان، دستگاه ها و ابزارها با استفاده از آن ها رنگ می شوند. مهم ترین نکته در این مکان ها کیفیت رنگ و خراب نشدن آن در اثر بالا رفتن دما، برخورد اجسام مختلف یا رطوبت است.

در چه مکان هایی می توان رنگ صنعتی را به کار برد؟ | شرکت پخش رنگ تهران

سخن پایانی

به دلیل تنوع زیاد کاربرد های رنگ صنعتی در صنایع مختلف بسیار گسترده است. می توان گفت که همه وسایلی که در زندگی و کار خود از آن ها استفاده می کنیم با رنگ های صنعتی رنگ آمیزی شده اند.

علاوه بر این در محیط های صنعتی نیز کاربرد رنگ صنعتی بسیار زیاد بوده و برای محافظت از قطعات و دستگاه ها استفاده می شود. این محصولات را همچنین می توان برای ایجاد خطوط راهنما در موتورخانه ها یا مکان های مشابه استفاده کرد و بر روی لوله ها یا دستگاه ها نیز نشان گذاشت تا اپراتورها یا کارگران در این محیط ها صدمه ای نبینند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *