هر آنچه باید در مورد گرافیتی روی دیوار یا دیوارنگاری باید بدانید! | شرکت پخش رنگ تهران

هر آنچه باید در مورد گرافیتی روی دیوار یا دیوارنگاری باید بدانید!

هنر در واقع به مجموعه ای از آثار گفته می شود که برای اثرگذاری روی ذهن و تفکرات انسانی ایجاد می شوند. شکل های مختلف هنر هدفی مشخص دارند و آن هم انتقال مفاهیم مورد نظر هنرمندی است که آن را خلق می کند. یکی از صورت های هنری ، گرافیتی روی دیوار است.

نقاشی روی دیوار بیش تر در شهر های بزرگ و پرجمعیت به چشم می خورد و در بیش تر موارد سبب زیبا سازی و انتقال مفاهیمی جالب به شهرواندن می شود. اختلاف نظر های بسیاری در مورد این که دیوارنگاری در شهر ها کار درستی است یا خیر ، وجود دارد.

باید توجه داشت که این موضوع هم مانند بسیاری موارد دیگر توسط برخی افراد سوءاستفاده گر در مکان های اشتباه یا به طرح هایی نامناسب اجرا می شود. این افراد که تعداد آن ها کم نیست ، باعث شده اند تفکر عمومی به سمتی رود که این هنر ، توسط بیش تر مردم ناپسند و غلط به نظر بیاید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری در مورد دیوارنگاری در اختیار شما قرار دهیم.

گرافیتی روی دیوار | شرکت پخش رنگ تهران

گرافیتی چیست؟

این هنر برای اولین بار در شهر هایی از کشور آمریکا ظهور کرد و به سرعت در دیگر نقاط جهان و اروپا منتشر شد. به دلیل ماهیت جدیدی که از این شاخه هنری برداشت می شد ، جوانان و نوجوانان زیادی به سمت آن جذب شدند.

از نظر لغوی می توان ریشه گرافیتی را در زبان ایتالیایی جستجو کرد. واژه گرافیو در ایتالیایی به معنای خط خطی و ریشه اصلی واژه گرافیتی است. دیوار نگاری در دید مردم یک هنر عامه به حساب می آید که شاید از نظر ارزش پایین تر از شکل های دیگر آن باشد. اما از نقاشی ها بیش از هر اثر هنری دیگری قادر هستند در دید مردم در حال عبور باشند و سبب انتقال مفاهیم مورد نظر هنرمند شوند.

نقاشی با اسپری برای اولین بار در شهر فیلادلفیا ظهور کرد و به سرعت در این کشور و هم چنین کشور های اروپایی گسترش یافت. گروه های تبهکار و خیابان گردان جز اولین نفراتی بودند که استفاده از آن را گسترش دادن و شاید همین موضوع باعث ایجاد تفکرات منفی در ذهن مردم شده است.

خلاقیت هایی ساده اما زیبا و هم چنین استفاده از رنگ های مختلف و ایجاد هماهنگی میان آن ها از مهم ترین مشخصه های یک نقاشی دیواری است. این روش نقاشی که بر خلاف گذشته روی بوم یا کاغذ انجام نمی شد ، باعث شد افراد زیادی به آن توجه کنند. در مدت کوتاهی شهر های بزرگ آمریکا و کشور های اروپایی ، مملو از این نوع طراحی و نقاشی ها شدند.

گرافیتی چیست؟ | شرکت پخش رنگ تهران

گرافیتی روی کاغذ

افراد تازه کار و کسانی که مشتاق به یادگیری ای شاخه هنری هستند ، می توانند کار خود را با تمرین بر روی کاغذ شروع کنند. البته بعضی افراد هم به اجرای طرح های گرافیتی روی کاغذ به جای دیوار ها ، علاقه بیش تری نشان می دهند.

لوازم مورد استفاده برای اجرای طرح های گرافیتی روی کاغذ عموماً در دسترس همه افراد هستند و به راحتی می توانید آن ها را تهیه کنید. مدادهای رنگی ، کاغذ و کمی خلاقیت برای این کار کافی خواهند بود. گرافیتی هنری پویا و مدرن است و این امکان را به افراد می دهد که به وسیله رنگ ها و خطوطی که از حد معمول ضخیم تر هستند ، مفاهیم جدیدی را انتقال دهند.

برای اجرای ساده و البته حرفه ای این طرح ها بر روی کاغذ می توانید از ابزار های دیگری مانند آبرنگ یا ماژیک های پهن هم استفاده کنید. یکی از مهم ترین مراحل برای این کار مشخص کردن طرح دلخواه تان است که در این زمین هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

نکته مهم در زمان اجرای گرافیتی روی کاغذ ، اعتدال در انتخاب طرح و رنگ هایی است که قصد استفاده از آن ها را دارید.

نقاشی گرافیتی روی دیوار اتاق

دکوراسیون داخلی خانه و اتاق خواب می توانند تاثیر زیادی برکیفیت زندگی شما داشته باشند. یکی از طرح های خلاقانه و جالبی که به تازگی در بعضی خانه ها به چشم می خورد ، طرح های گرافیتی است.

اتاق خواب فرزندان شما مکان خوبی برای اجرای نقاشی های دیواری است. پویایی این سبک هنری و طرح هایی که در آن به کار می روند، می توانند باعث ایجاد خلاقیت در ذهن فرزندان تان شوند. از طرفی نقاش دیواری به نسبت به دیگر المان های طراحی داخلی می تواند برای مدت بیش تری جذابیت و زیبایی خود را حفظ کند.

با استفاده از گرافیتی در اتاق خواب خود می توانید یک اتاق ساه که شاید خسته کننده به نظر بیاید را تبدیل به فضایی هیجان انگیز کنید. هیچ محدودیتی برای انتخاب طرح نخواهید داشت و استفاده از طرح های نوآورانه و مدرن یکی از بهترین انتخاب های شما خواهد بود.

نکته مثبت دیگر نقاشی دیواری در خانه این است که می توانید از آن برای هماهنگ ساختن المان های به کار رفته در خانه استفاده کنید. ادغام این طرح ها با اسباب و اثاثیه خانه می توانید سبب ایجاد ترکیبات جدیدی شود که شما را شگفت زده خواهد کرد.

نقاشی گرافیتی روی دیوار اتاق | شرکت پخش رنگ تهران

هنرمندان گرافیتی

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم ، دیوارنگاری هنری عامه و مردمی به حساب می آید. هیچ محدودیتی برای هنرمند شدن در این زمینه وجود ندارد و تنها خلاقیت و استعداد نقاشی برای این کار لازم خواهد بود.

دهه ۶۰ میلادی که شروعی برای نقاشی با اسپری در آمریکا بود ، هنرمندان زیادی را در خود جای داد که می توان به کورنبید یا کول ارل اشاره کرد. یکی دیگر از هنرمندانی که آثار زیادی در شهر نیویورک داشته است ، تاکی ۱۸۳ نام دارد.

شغل اصلی این جوان یونانی ، نامه رسانی بوده و در طی ساعات کاری خود آثار زیادی در خیابان های محل کار خود خلق کرده بود. شاید بسیاری از این آثار دیگر امروزه وجود نداشته باشند ، چرا که در اثر مرور زمان از بین رفته یا با طرح های دیگری جایگزین شده اند.

عموماً هویت و نام اصلی هنرمندانی که به اجرای طرح های گرافیتی مشغول هستند ، نا معلوم می ماند و کم تر کسی اطلاع دارد پشت طرح ها ، چه کسی بوده است. دلیل اصلی برای این موضوع را می توان ماهیت غیرقانونی این کار در بیش تر کشور های دانست که باعث شده عموماً دیوارنگاری ها به صورت مخفیانه و توسط افراد نامعلوم انجام گیرند.

هنرمندان گرافیتی | شرکت پخش رنگ تهران

نقاشی خیابانی در تهران

گرافیتی روی دیوار یا نقاشی روی دیوار در ایران سابقه چندانی ندارد و به شکل هایی که در کشور های آمریکایی یا اروپایی مشاهده می شوند ، کم تر به چشم می خورد. با این وجود در سال های اخیر برخی افراد به این طرح ها علاقه نشان داده اند و متاسفانه به دلیل غیر قانونی بودن آن در کشور ، بیش تر زیر پل ها یا در کوچه های کم رفت و آمد شاهد این آثار هستیم.

البته که امروزه می توانید در تمام شهر های ایران مصداق هایی برای نقاشی دیواری بیابید ، اما از نظر طرح ها کمی متفاوت هستند. طرح های اجرا شده که از سمت شهرداری ها برنامه ریزی می شوند ، عموماً ماهیتی ایرانی و اسلامی دارند.

گرافیتی روی دیوار در شهر های بزرگ کشورمان عموماً بر روی دیوار هایی دیده می شود که دچار آسیب شده اند و باعث ایجاد صحنه های ناخوشایند در خیابان ها می شوند. با وجود تفاوت هایی که از نظر طرح ها در نقاشی رو دیوار ایران وجود دارد ، اما استفاده از رنگ های متنوع وجه مشترک این نقاشی ها با نمونه های آمریکایی و اروپایی آن ها است.

نقاشی خیابانی در تهران | شرکت پخش رنگ تهران

گرافیتی سه بعدی در شهر

اجرای این طرح ها به نسبت نقاشی های دوبعدی کار دشوارتری بوده و افرادی که تجربه کافی دارند قادر خواهند بود ، گرافیتی سه بعدی را به درستی اجرا کنند. این سبک اما طرفدران بیش تری دارد و می تواند سبب ایجاد زیبایی بیش از پیش در شهر ها و دیوار های آن ها شود.

تقریباً تمامی طرح های که به صورت دوبعدی اجرا می شوند ، امکان تبدیل شدن به نقاشی سه بعدی را خواهند داشت. استفاده صحیح برای نمایان تر کردن بخش هایی از نقاشی ، مهم ترین مهارتی است که هنرمندان گرافیتی سه بعدی از آن بهره می برند.

نقاشی دیواری ، هنری برای زیبایی شهر ها

نقاشی دیواری ، هنری برای زیبایی شهر ها | شرکت پخش رنگ تهران

گرافیتی روی دیوار یکی از هنر هایی است که بیش از شاخه های دیگر مورد قضاوت و شاید کم لطفی قرار گرفته باشد. استفاده صحیح از این طرح ها می تواند رنگ و بویی جدید به دیواری نیمه کاره یا حتی نقاط شلوغ و پر رفت و آمد شهر بدهد.

در کل نقاشی با اسپری روی دیوار به دو دسته اصلی مردمی و دولتی تقسیم می شود. نمونه های مردمی آن عموماً توسط افراد ناشناس و به صورت غیر قانونی اجرا می شوند. نوع دولتی آن اما توسط شهرداری ها به صورت برنامه ریزی شده و توسط نقاش های حرفه ای انجام می گیرد.

گرافیتی روی دیوار می تواند برای تبلیغات استفاده شود یا در ترکیب با دیگر المان های شهری ، محیطی جدید و زیبا را خلق کند. اولین نمونه های مشاهده شده از این هنر در کشورمان عموماً با موسیقی رپ فارسی و گاهاً مضمون های سیاسی همراه بوده و به سرعت در شهر های بزرگ مانند تبریز ، شیراز یا مشهد گسترش یافته است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *