رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

آموزش گام به گام رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یکی از خاص‌ترین انواع رنگ‌هایی است که این روزها می‌توانید در بازار پیدا کنید. رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی تنها یکی از کاربردهای آن است و این نوع رنگ استفاده‌های بسیار متنوعی دارد. باتوجه‌به ویژگی‌های خاص رنگ اپوکسی، از آن می‌توان در شرایطی استفاده کرد که امکان به‌کاربردن رنگ‌های معمولی نیست.

از مشخصه‌های بارز رنگ اپوکسی، استحکام و دوام بالای آن است. همچنین به یاد داشته باشید که با اجرای این رنگ روی سطوح مختلف، شما علاوه بر زیبایی، باعث مستحکم‌تر شدن آن سطح هم شده‌اید. اجرای رنگ‌های اپوکسی نیازمند دقت است، اما اگر این کار به‌درستی انجام شود قطعاً نتیجه نهایی شما را راضی خواهد کرد.

رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی مزایای زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ایجاد ظاهر زیبا و همچنین بالابردن دوام کابینت اشاره کرد. طبیعتاً هیچ‌کس دوست ندارد که هرسال کابینت‌های خانه‌اش را تعویض کند و برای این منظور لازم است پوشش مناسبی برای آن‌ها انتخاب شود که دوام خوبی داشته باشد. رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی دقیقاً همه انتظارات در این زمینه را برطرف می‌کند و به همین دلیل است که محبوبیتش روبه‌افزایش است.

رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

برای چه جنس کابینت‌هایی می‌توان از رنگ اپوکسی استفاده کرد؟

چیزی که باعث شده رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی کار منطقی و البته هوشمندانه به نظر برسد، ویژگی‌های خاص این رنگ است. رنگ‌های اپوکسی در مقابل خراشیدگی و آسیب‌هایی مانند ضربه خوردن مقاوم هستند. همچنین این نوع رنگ چسبندگی بسیار خوبی دارد که باعث دوام بیش‌تر رنگ نهایی خواهد شد. همین چسبندگی زیاد باعث شده تا بتوانید از رنگ اپوکسی برای انواع کابینت‌ها با جنس‌های مختلف استفاده کنید.

به طور معمول این روزها از این رنگ برای رنگ‌آمیزی کابینت‌هایی با جنس فلزی یا چوب ام‌دی‌اف هایگلاس استفاده می‌شود باتوجه‌به این که تنها همین متریال برای کابینت‌ها استفاده می‌شود، می‌توان گفت که رنگ‌آمیزی کابینت با جنس‌های متفاوت از طریق رنگ اپوکسی امکان‌پذیر است.

نکته جالبی که در مورد رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی وجود دارد، این است که هزینه اجرای این رنگ باتوجه‌به مزیت‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارد، کاملاً منطقی و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. البته لازم است اشاره کنیم که اگر می‌خواهید از همه ویژگی‌های مثبت رنگ اپوکسی استفاده کنید، باید روش اجرای آن را آموزش ببینید و همه مراحل را به‌درستی انجام دهید.

نکات مهم برای زمانی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی انجام دهید!

پروسه رنگ‌آمیزی همیشه یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که همه ما از انجامش لذت می‌بریم. برای کار با هر نوع رنگ روی سطوح مختلف، باید به نکاتی توجه کنیم که باعث بهبود کیفیت پوشش نهایی خواهند شد. البته در این میان برخی از این نکات هم صرفاً برای حفظ سلامت شما هستند؛ چرا که تقریباً همه رنگ‌هایی که این روزها استفاده می‌شوند، پایه و اساس کاملاً شیمیایی دارند و برای انسان مضر خواهند بود.

طبیعتاً چنین بحثی در مورد رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی هم وجود دارد و برای حفظ سلامتی و البته انجام صحیح این پروسه باید به چند نکته توجه داشته باشید. با در ادامه همراه باشید تا مهم‌ترین نکات برای شیوه استفاده از اپوکسی و رنگ آمیزی کابینت را بررسی کنیم.

  • رنگ اپوکسی از دو جز ترکیب نشده تشکیل شده و برای استفاده از آن باید این دو جز را با نسبت‌های معین ترکیب کنید. این نسبت به حجم و نوع رنگ اپوکسی‌ای که تهیه می‌کنید، بستگی دارد.
  • عموماً برای رنگ‌ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی لازم است دو یا سه‌لایه از این رنگ را اجرا کنید تا نتیجه نهایی مطلوب باشد.
  • به یاد داشته باشید که این رنگ پایه و اساس شیمیایی دارد و در حین ترکیب و استفاده از آن، بخارهای سمی تولید می‌کند. به همین دلیل لازم است در حین اجرای رنگ اپوکسی برای کابینت، حتماً از دستکش، عینک و ماسک مناسب استفاده کنید.
  • کیفیت نهایی رنگ به نحوه اجرای آن بستگی دارد. باتوجه‌به این موضوع تک‌تک مراحل را در جای خود و به طور کامل انجام دهید تا نتیجه خوبی به دست آورید.
  • در مراحل رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی ممکن است شاهد ایجاد حباب در لایه‌های رنگ باشید. برای رفع این حباب می‌توانید از سشوار استفاده کنید.
  • پس از اجرای هر لایه از رنگ کابینت، بهتر است چند ساعتی را برای خشک‌شدنش زمان دهید، پیش‌ازاین که بخواهید لایه بعدی را اجرا کنید.

رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

نحوه اجرای رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی

برای رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی شما نیاز به ترازو، سنباده، بتونه‌، قلم‌مو یا غلتک، میکسر و رنگ اپوکسی دارید. پیش از هر چیزی لازم است اشاره کنیم که رنگ اپوکسی ماهیت شیمیایی دارد که باعث شده بسیار اشتعال‌پذیر باشد. باتوجه‌به این موضوع به‌هیچ‌عنوان نباید در نزدیکی مخزن این رنگ، آتش یا شعله‌ای روشن شود. حالا زمان اجرای رنگ اپوکسی روی کابینت رسیده است.

نگران نباشید، این کار نیاز به‌دقت زیادی دارد، اما کار سختی نیست. برای این که نتیجه خوبی به دست بیاید، تنها کافی است پروسه را باتوجه‌به مراحلی که در ادامه این مطلب آورده‌ایم، پیش ببرید. فراموش نکنید که هر مرحله هدف مشخصی دارد که در صورت انجام نشدنش، قطعاً تأثیر منفی روی کیفیت نهایی خواهد گذاشت.

۱.آماده‌سازی سطح

پیش از هر چیزی برای کار با رنگ اپوکسی باید بدانید که این رنگ برای چسبندگی خوب نیاز به سطح آماده شده دارد. حال سؤال اینجاست که سطح چوبی یا فلزی کابینت را باید به چه صورت آماده رنگ‌آمیزی کنیم؟

  • ابتدا سطح کابینت را دستمال مرطوبی تمیز کنید تا همه گردوغبارهای موجود از بین بروند.
  • برای کابینت‌های چوبی باید سطح صاف و یکدستی ایجاد شود. برای این منظور اگر حفره‌، ترک یا خراشی وجود دارد، بهتر است آن را با کمک بتونه فوری چوب، ترمیم کنید. پس ازاین‌روی قسمت‌هایی که بتونه‌کشی شده‌اند را با سنباده صاف کنید.
  • در مورد کابینت‌های فلزی هم اگر رنگی روی بدنه وجود دارد یا پوسیدگی دیده می‌شود، بهتر است پیش از شروع، نسبت به تعمیر بدنه و حذف رنگ‌های اضافی اقدام کنید.
  • در نهایت پس از انجام ترمیم‌های موردنیاز، بار دیگر بدنه کابینت را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

۲. آماده‌سازی رنگ اپوکسی

پس از این که سطح فلزی یا چوبی کابینت برای اجرای رنگ آماده شد، باید به سراغ آماده‌سازی رنگ اپوکسی بروید. همان‌طور که می‌دانید این رنگ‌ها از دو جز رزین اپوکساید و هاردنرهای پلی‌آمید یا پلی آمین تشکیل شده‌اند. به همین منظور باید پیش از شروع به میزان کافی و البته با نسبت مشخص، این دو جز را با هم ترکیب کنید.

برای این که متوجه شوید برای کابینت‌های خود به چه میزان از رنگ اپوکسی نیاز دارید و استاندارد رنگ اپوکسی نسبت ترکیبش را به دست آورید، می‌توانید از اطلاعات روی بسته‌بندی رنگ یا دفترچه راهنما استفاده کنید. دقت کنید که کیفیت نهایی در گرو آماده‌سازی صحیح رنگ خواهد بود.

  • رنگ اپوکسی در حین ترکیب‌شدن یا زمان اجرا، بخارهای سمی تولید می‌کند که برای انسان به‌شدت مضر هستند. به همین دلیل باید ترکیب رنگ را در محیط‌های باز یا فضایی که تهویه خوبی دارد، انجام دهید.

۳. اجرای لایه اولیه

حالا که رنگ آماده شده، زمان اجرای آن رسیده است. برای اعمال رنگ روی سطح چوبی یا فلزی کابینت می‌توانید از قلم‌مو یا غلتک استفاده کنید. حجم رنگ مصرف شده برای اجرای رنگ کابینت با قلم‌مو بیش‌تر از غلتک خواهد بود، همچنین استفاده از غلتک برای لایه اولیه باعث ایجاد سطح صاف‌تری می‌شود.

پس از اجرای لایه پرایمر، باید چیزی حدود ۴ ساعت زمان برای خشک‌شدنش اختصاص دهید. در رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی عجله نکنید، چرا که می‌تواند باعث خراب‌شدن رنگ شود. به طور مثال اگر پیش از خشک‌شدن لایه اول بخواهید لایه بعدی را اجرا کنید، احتمالاً با مشکلاتی مانند ناصاف شدن سطح و ایجاد حباب در لایه‌ها مواجه خواهید شد.

۴. اجرای لایه رنگ نهایی

باتوجه‌به نسبت ترکیب رنگ اپوکسی شما باید بین ۲ الی ۳ لایه از این رنگ را برای نتیجه مطلوب روی کابینت اجرا کنید. پس از این که لایه اولیه خشک شد، می‌توانید به سراغ اجرای لایه دوم بروید. همان‌طور که اشاره کردیم ممکن است لایه دوم، انتهای کار باشد، همچنین در بعضی شرایط هم ممکن است نیاز به لایه سوم باشد. این موضوع به شرایط پروژه شما بستگی دارد.

پس از ۳۰ الی ۴۰ دقیق پس از اجرای لایه دوم اگر حبابی مشاهده کردید باید هر چه سریع‌تر برای از بین بردنش اقدام کنید. البته نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که با استفاده از تفنگ‌های حرارتی یا حتی سشوارهای معمولی می‌توانید این حباب‌ها را از بین ببرید. برای این منظور سشوار را از فاصله مناسب از سطح رنگ حرکت دهید. به یاد داشته باشید که نزدیک‌کردن منبع گرما به سطح یا ایستادن در یک نقطه باعث می‌شود رنگ بسوزد.

رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی | شرکت رنگ تهران

نتیجه‌گیری

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن زیبایی و دوام کابینت‌ها را بهبود دهید، خرید رنگ‌های اپوکسی است. خوشبختانه این طیف رنگی اپوکسی بسیار متنوع است و شما می‌توانید از رنگ‌هایی متناسب با دکوراسیون خانه استفاده کنید.

کاربردهای رنگ اپوکسی بسیار متنوع هستند و علاوه بر رنگ‌آمیزی کابینت، شما می‌توانید از آن‌ها روی انواع سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده کنید. همین موضوع باعث شده تا این روزها استفاده از این نوع رنگ در مقیاس صنعتی و خانگی بسیار رواج پیدا کند.

رنگ آمیزی کابینت با رنگ اپوکسی اصول و قواعد چندان دشواری ندارد و اگر می‌خواهید این رنگ به‌خوبی اجرا شود، تنها کافی است مراحل گفته شده را به طور کامل انجام دهید. در حین اجرای رنگ اپوکسی لازم است به ایجاد شرایط محیطی مناسب، مانند تهویه خوب و گردش هوا دقت کنید؛ چرا که تهویه مناسب هم باعث سریع‌تر خشک‌شدن رنگ می‌شود، هم این که شما را از بخارهای سمی ایجاد شده، دور می‌کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *