مراحل اجرای رنگ اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

مراحل اجرای رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک یکی از رنگ های پرکاربرد صنعتی است که به دلیل درخشش مناسب و چسبندگی بالا، کاربرد گسترده ای در رنگ آمیزی ساختمان پیدا کرده است. رنگ های اکریلیک با سرعت مطلوبی خشک می شوند، به همین اجرای رنگ اکریلیک اهمیت زیادی دارد.

روش های مختلف اجرای رنگ اکریلیک

یکی از نکات مهم در آموزش اجرای رنگ اکریلیک، سطحی است که رنگ باید روی آن اجرا شود. انواع رنگ اکریلیک روی سطوح مختلفی مانند سطوح گچی، بتنی، آجری، چوبی، سیمانی و فلزی قابل اجرا است.

نحوه استفاده از رنگ اکریلیک روی سطوح مختلف اندکی با هم متفاوت است. به طور کلی روش اجرای رنگ اکریلیک به سطح مورد نظر بستگی دارد. به همین دلیل روش های اجرای رنگ اکریلیک را می توان به انواع زیر تقسیم بندی کرد.

اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح فلزی

به طور کلی اجرای رنگ اکریلیک ساده روی فلز، چندان راحت نیست و انجام آن توصیه نمی شود. البته در صورتی که چاره دیگری وجود نداشته باشد، می توان از پوشش های روغنی و ضد زنگ به عنوان آستر روی سطوح فلزی استفاده کرد. پس از ایجاد این آستر، می توان رنگ را اجرا کرد.

برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، رنگ های اکریلیک مخصوص فلز به وجود آمده اند. این رنگ ها در برابر نفوذ رطوبت و فرسایش مقاومت بالایی دارند و از فلز در برابر ضربه، لکه و کپک محافظت می کنند.

اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح گچی

برای اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح گچی، باید ابتدا سطوح را روغن  کاری کرد. این کار باعث می شود که رنگ با کیفیت بهتری اجرا شود. رنگ های اکریلیک بر پایه آب ساخته شده اند. به همین علت لازم است که روغن های زیرین هم همین ویژگی را داشته باشند. پس باید برای روغن کاری سطوح، از روغن هایی استفاده کرد که بر پایه آب ایجاد شده اند.

ممکن است سطوح به تازگی گچی شده باشند، در این شرایط بهتر است رنگ آمیزی چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ روز عقب بیفتد تا سطوح به طور کامل خشک شوند.

رنگ اکریلیک روی سطوح گچی | شرکت پخش رنگ تهران

اجرای رنگ اکریلیک روی کاغذ دیواری

گاهی لازم است که رنگ اکریلیک روی کاغذ دیواری اجرا شود. در این شرایط، باید نواحی شل و آسیب دیده کاغذ دیواری ترمیم و تثبیت شوند. فرایند روغن کاری سطوح هم باید به گونه ای انجام شود که کاغذ دیواری ور نیاید و کماکان محکم در جای خود ثابت بماند.

پس از سنباده زنی و آماده سازی کامل سطوح، نوبت به اجرای رنگ می رسد. بهتر است که برای پیاده سازی رنگ روی کاغذ دیواری های برجسته، از رنگ اکریلیک مات استفاده شود.

اجرای رنگ اکریلیک روی سطوح سیمانی

سطوح سیمانی پیش از اجرای رنگ باید به طور کامل شسته شوند. برای شست و شوی این سطوح می توان از واترجت استفاده کرد. پس از کسب اطمینان کامل از خشک بودن سطوح، لایه پرایمر اجرا می شود. مرحله نهایی هم اجرای رنگ اصلی روی لایه پرایمر است که با ابزارهای مختلفی صورت می گیرد.

آموزش اجرای رنگ اکریلیک

نحوه استفاده از رنگ اکریلیک به سطوح مورد نظر بستگی دارد. اما می توان گفت که به طور کلی برای نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک ، بهتر است مراحل زیر را به دقت انجام داد.

آموزش رنگ آمیزی با اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

شست و شوی سطوح پیش از اجرای رنگ اکریلیک

سطوح مد نظر پیش از اجرای رنگ، باید به طور کامل تمیز و شسته شوند. مواردی مانند ترک، کپک، موم، جلبک و خاک باید به طور کامل برطرف گردند. فرایند چربی زدایی هم باید به دقت انجام شود تا باقی مانده رنگ ها و آلودگی ها به طور کامل از بین بروند.

بهتر است برای شست و شوی سطوح از محلول تری سدیم فسفات استفاده شود. این محلول نوعی صابون ملایم است که برای کپک زدایی هم به کار می رود.

زیرسازی سطوح

یکی از اصول مهم در آموزش اجرای رنگ اکریلیک، زیرسازی سطوح مورد نظر است. در فرایند زیرسازی، پستی و بلندی های سطوح یک دست می شوند و هرگونه برجستگی و ناهمواری در سطوح از بین می رود.

بتونه کاری، درزگیری و سنباده کاری از مهم ترین اقدامات برای زیرسازی سطوح محسوب می شوند. برای حذف برجستگی های سطوح باید از کاردک استفاده کرد. پس از انجام این مرحله هم غبارروبی و شست و شوی سطوح ضروری است.

اجرای لایه پرایمر

پس از آماده سازی سطح و خشک شدن آن، باید لایه پرایمر اکریلیک اجرا شود. برای ایجاد چسبندگی زیاد و ماندگاری طولانی مدت، بهتر است که رنگ اکریلیک با یک بلوک سنباده روی دیوار کشیده شود.

البته سنباده خشک ممکن است گرد و غبار ایجاد کند. به همین دلیل باید از محلول های تمیز کننده استفاده کرد. برای ساختن این محلول ها می توان تری سدیم فسفات را با یک سطل آب مخلوط کرد. به جای این محلول، استفاده از مایع ظرف شویی هم امکان پذیر است.

پس از خشک شدن کامل سطوح، باید یک لایه آستر اکریلیک را اجرا کرد تا رنگ منسجم تر دیده شود. پرایمر و آستر اکریلیک را می توان با استفاده از غلتک، قلم مو یا پیستوله روی سطوح اجرا کرد. فرایند خشک شدن پرایمر اکریلیک به رطوبت سطح بستگی دارد. اما به طور معمول بین ۴ تا ۶ ساعت طول می کشد.

اجرای نهایی رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک، بر پایه آب ساخته شده است. به همین دلیل برای رقیق کردن این رنگ باید از آب استفاده شود. به طور معمول برای ایجاد غلظت مناسب رنگ نهایی، باید نسبت رنگ به آب ۴ به یک باشد. اگر رنگ بیش از حد رقیق شود، امکان اجرای آن با غلتک و قلم مو نخواهد بود. علاوه بر این، رنگ پس از اجرا هم پوشش لازم را نخواهد داشت. در نتیجه با استفاده از رنگ رقیق کیفیت اجرا بسیار پایین می آید.

البته نحوه استفاده از رنگ اکریلیک به نوع سطح هم بستگی دارد و باید با نظر نقاش انجام شود. برای مثال برای اجرای این نوع رنگ روی سطوح سیمانی، بهتر است از آب بیشتری استفاده کرد. چون اگر رنگ سفت باشد اجرای آن روی سیمان بسیار مشکل خواهد بود. اما برای اجرای رنگ روی چوب یا سطوح فلزی، بهتر است رنگ کمی غلیظ تر باشد.

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک | شرکت پخش رنگ تهران

  • پیش از مصرف رنگ ها باید به خوبی مخلوط شوند.
  • برای اجرای رنگ اکریلیک سطوح باید به طور کامل خشک باشند.
  • یکی از نکات مهم در نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک، توجه به رطوبت محیط است. در مکانی که میزان رطوبت نسبی بیشتر از ۸۰ درصد است، رنگ های اکریلیک نباید اجرا شوند.
  • قلم موها، غلتک ها و ابزار استفاده شده پس از پایان کار باید با آب شسته شوند و سپس در ظرفی حاوی نفت یا حلال های دیگر نگهداری شوند.
  • دمای محیطی که رنگ قرار است در آن اجرا شود باید بین ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد باشد.
  • اگر هوا ابری است و تا چند ساعت آینده احتمال بارش باران وجود دارد، بهتر است از رنگ های اکریلیکی استفاده شود که مخصوص مصارف بیرونی هستند.
  • بهتر است رنگ ها زیر نور مستقیم خورشید به کار برده نشوند. اما در صورتی که انجام این کار ضروری است، می توان از رنگ های اکریلیک سیلیکونی استفاده کرد.
  • رنگ های اکریلیک بوی زیادی ندارند و خطری را برای سلامتی افراد ایجاد نمی کنند. اما در هر صورت بهتر است حین اجرای این رنگ ها هم اصول ایمنی رعایت شوند.
  • رنگ های اکریلیک به هیچ وجه نباید یخ بزنند. به همین دلیل نباید آن ها را در محیط های سرد نگهداری کرد.
  • در اجرای رنگ اکریلیک مانند رنگ پلاستیک ساختمانی، می توان ابتدا تمام سطوح را قلم گیری کرد و سپس رنگ آمیزی با غلتک را شروع کرد. غلتک های متوسط ابزار مناسبی برای اجرای  این نوع رنگ محسوب می شوند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *